Voor muziek speelt de snelheid van je NAS geen rol. De mijne is een Synology DS213J : die haalt op zijn gemak een doorvoersnelheid van 60 MB/s. Voor muziek (zelfs een FLAC 192/24) heb je met 1 MB/s genoeg... Een snelle NAS heb je nodig als je ofwel echt veel gebruikers hebt, ofwel als je veel apps wil laten draaien. Maar enkel voor muziek is het traagste ding meer dan snel genoeg. Bij Synology slaan die laatste 2 cijfers op het introductiejaar van de NAS (een DS213J is dus van 2013, de huidige is dus een DS216J).
Hoe goed je netwerk zijn ding doet voor muziek is belangrijker dan de snelheid van de NAS zelf
...
En die DLNA-server die standaard bij zo'n NAS wordt geleverd doet echt wel goed zijn ding. Ik zie geen enkele reden waarom daar iets anders voor nodig zou zijn.
Persoonlijk zou ik toch minimum een 2-bay NAS in Mirrorring nemen : dat zorgt gewoon voor nog wat meer gemoedsrust. Al is het maar, omdat je, als die ene harddisk stuk is, je tijd hebt om deze te vervangen en toch je NAS kan blijven gebruiken.
Die backup moet je uiteraard wel nog altijd nemen...
Het merk doet er inderdaad niet zoveel toe, maar ik zou toch een "echt" NAS-merk nemen (Synology, Qnap, ...) en bijvoorbeeld een Lacie (om maar iets te zeggen) links laten liggen.