De aankoop & het inrichten van een NAS - waar op te letten?

Gestart door xander32, juni 20, 2016, 06:42:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

DansaN

Citaat van: xander32 op september 24, 2016, 13:24:53
... ik hoop dat het enigszins plug & play zal zijn. Ben een ICT noob :roll:.
Mijn ervaring is dat Synology behoorlijk plug&play is.
Gaat wel goed komen dus :yes:

xander32

I hope so  :yes:.

Citaat van: DansaN op september 24, 2016, 13:31:35
Mijn ervaring is dat Synology behoorlijk plug&play is.
Gaat wel goed komen dus :yes:

joep

Citaat van: DansaN op september 24, 2016, 13:31:35
Mijn ervaring is dat Synology behoorlijk plug&play is.
Gaat wel goed komen dus :yes:

Dat zeggen sommigen mannen ook van hun vrouwen. Nou dat klopt het dus echt voor geen meter.

xander32

... leest ze niet stiekem mee  :roll:

Citaat van: joep op september 24, 2016, 13:55:17
Dat zeggen sommigen mannen ook van hun vrouwen. Nou dat klopt het dus echt voor geen meter.

Faxe

Citaat van: rexp op september 24, 2016, 11:25:43
Misschien mis ik iets, maar waarom niet van je laptop rechtstreeks over het netwerk naar je NAS?

Een USB harde schijf die je in een Synology nas inplugt wordt opgenomen in DSM (besturingssysteem van Synology). Dit maakt het mogelijk om snel en eenvoudig bestanden/mappen te kopiëren. Als je het vanaf een PC naar een Synology nas wil kopiëren wordt volgens mij alles eerst ingepakt als ZIP bestand die je vervolgens weer moet uitpakken. Het gaat volgens mij ook langzamer. Buiten DSM om bestanden naar een NAS kopiëren gaat ook minder snel dan via USB dacht ik.

rexp

Kun je een Synology niet mappen als Network drive vanaf je pc? Dat kan met mijn Qnap wel. Mijn NAS is de M: schijf op mijn pc. Ik kan gewoon copy pasten tussen de verschillende drives, lees pc en NAS.

Faxe

Dat kan wel maar kopiëren gaat dan een stuk langzamer.

xander32

De huidige verzameling aan flac overzetten (> 800 gig), ga ik doen door de externe hdd middels usb te koppelen aan de nas.

Maar om nieuwe albums in de toekomst over te zetten, lijkt mij dat omslachtig. Die ripp ik via de laptop (op de externe hdd) en hoop ik vanaf daar (laptop) te kunnen kopiëren naar de nas (?)

sjoek

Citaat van: xander32 op september 24, 2016, 17:29:12
De huidige verzameling aan flac overzetten (> 800 gig), ga ik doen door de externe hdd middels usb te koppelen aan de nas.

Maar om nieuwe albums in de toekomst over te zetten, lijkt mij dat omslachtig. Die ripp ik via de laptop (op de externe hdd) en hoop ik vanaf daar (laptop) te kunnen kopiëren naar de nas (?)

Je hebt windows? Dan ga je naar deze computer en klik je op netwerk dan zie je de synology klik je aan. En dan is het copy paste net alsof je iets van een usb naar de hd kopieert. Je kan ook zoals hierboven aangegeven je nas als driveletter toevoegen is het nog simpeler. Maar dat is vanwege snelheid alleen aan te raden met een gering aantal albums.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

Zep

Kan je niet meteen vanaf je laptop het rippen direct laten uitpakken/wegschrijven op een schijf in je NAS?
Lijkt me van wel toch?
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

xander32

Top dat het op die wijze kan, gebruikersvriendelijk  :yes:.

Citaat van: sjoek op september 24, 2016, 18:39:01
Je hebt windows? Dan ga je naar deze computer en klik je op netwerk dan zie je de synology klik je aan. En dan is het copy paste net alsof je iets van een usb naar de hd kopieert. Je kan ook zoals hierboven aangegeven je nas als driveletter toevoegen is het nog simpeler. Maar dat is vanwege snelheid alleen aan te raden met een gering aantal albums.

xander32

Uhm, dat zou dan ook moeten kunnen :yes:. Maar ik blijf rippen ook op de externe hdd; dan hou ik mijn back-up ook bij de tijd.

Citaat van: Zep op september 24, 2016, 18:55:07
Kan je niet meteen vanaf je laptop het rippen direct laten uitpakken/wegschrijven op een schijf in je NAS?
Lijkt me van wel toch?

Zep

Citaat van: xander32 op september 24, 2016, 18:57:32
Uhm, dat zou dan ook moeten kunnen :yes:. Maar ik blijf rippen ook op de externe hdd; dan hou ik mijn back-up ook bij de tijd.

Aja dat is natuurlijk wat anders als je meteen een aparte back-up wilt behouden. Heeft je usb in de NAS usb 3.0?
Als je externe hdd dat ook heeft gaat het lekker rap.
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

xander32

De NAS heeft twee stuks 3.0, maar de ext. hdd slechts 2.0 ... Masr het is slechts een eenmalige actie.


Citaat van: Zep op september 24, 2016, 19:06:35
Aja dat is natuurlijk wat anders als je meteen een aparte back-up wilt behouden. Heeft je usb in de NAS usb 3.0?
Als je externe hdd dat ook heeft gaat het lekker rap.

rexp

Citaat van: sjoek op september 24, 2016, 18:39:01Je kan ook zoals hierboven aangegeven je nas als driveletter toevoegen is het nog simpeler. Maar dat is vanwege snelheid alleen aan te raden met een gering aantal albums.

Sorry, maar dat lijkt me een onzinnig statement. Binnen een paar uur kopieer je je hele verzameling van pc naar NAS, in mijn geval 1500+ albums. Een eenmalige actie. Daarna kopieer je elk album dat je ript naar de NAS, dat kost je een minuut.