De aankoop & het inrichten van een NAS - waar op te letten?

Gestart door xander32, juni 20, 2016, 06:42:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sjoek

Citaat van: rexp op september 24, 2016, 20:26:09
Sorry, maar dat lijkt me een onzinnig statement. Binnen een paar uur kopieer je je hele verzameling van pc naar NAS, in mijn geval 1500+ albums. Een eenmalige actie. Daarna kopieer je elk album dat je ript naar de NAS, dat kost je een minuut.

Dat ligt ook aan je netwerk uiteraard. En of je via wifi of lan overzet. Hoeveel overig verkeer er op je netwerk is.

Hier is het in ieder geval zo dat wanneer ik het via het netwerk doe of direct via usb dat usb toch minimaal wel een keer zo snel is vandaar dat ik het persoonlijk afraad.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

pameijer

Een normaal gigabit netwerk kan zo goed als volledig de schrijfsnelheid van een HDD tot het maximum brengen (100 MB/sec). Snel zat voor het overpompen van groten hoeveelheden data.

Belangrijker is dat je goede software gebruikt voor de kopieeractie. De verkenner van Windows is niet optimaal, als er 1 bitje mis gaat houdt hij er mee op, als hij een vraag heeft houdt hij er mee op, en daar kom je altijd pas een dag later achter... Ik gebruik tegenwoordig BeyondCompare, fantastische software!
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

xander32

Wat is gelukt: de NAS hangt in het netwerk, ik kan deze benaderen via Synology Diskmanager ...


Maar dan; wat een boel instellingen, opties ... iets van door de bomen `t bos niet meer zien  :-(

* Wat zijn de basis instellingen welke ik zeker moet gaan invoeren om de NAS goed en betrouwbaar te laten draaien?

* Ik heb de externe hdd op de NAS aangesloten, maar dan? Hoe krijg ik de content overgezet?

Faxe

Het kopiëren van de bestanden kun je met "File station"  doen. Als je dat programma opent zie je iets wat lijkt op de verkenner in windows. Als het goed is zie je ook de externe harde schijf in de lijst met mappen. Selecteer de te kopiëren mappen en gebruik de rechter muisknop om via de optie "Kopieren naar" de bestanden naar de map "music"  te kopiëren. De map " music" is als het goed is al aanwezig. Deze map wordt door de meeste DLNA server standaard gebruikt.

Als het kopiëren klaar is moet je via het "package center" even de " media server" opzoeken. Waarschijnlijk staat deze standaard al aan. Mocht dit niet het geval zijn dan kun je hem zelf even aanzetten door er op te klikken en hem vervolgens aan te zetten. Vroeger moest je de bestanden handmatig indexeren maar dat hoeft tegenwoordig zo te zien niet meer.

Hierna zou als het goed is de server zichtbaar moeten zijn in de marantz app. In principe zou de server nu ook al zichtbaar kunnen zijn zonder dat er muziek bestanden te selecteren zijn.

Zou zelf eerst een paar albums kopiëren om het aan de praat te krijgen. De rest kun je later eenvoudig toevoegen.

sjoek

Citaat van: Faxe op september 25, 2016, 10:08:03
Het kopiëren van de bestanden kun je met "File station"  doen. Als je dat programma opent zie je iets wat lijkt op de verkenner in windows. Als het goed is zie je ook de externe harde schijf in de lijst met mappen. Selecteer de te kopiëren mappen en gebruik de rechter muisknop om via de optie "Kopieren naar" de bestanden naar de map "music"  te kopiëren. De map " music" is als het goed is al aanwezig. Deze map wordt door de meeste DLNA server standaard gebruikt.

Als het kopiëren klaar is moet je via het "package center" even de " media server" opzoeken. Waarschijnlijk staat deze standaard al aan. Mocht dit niet het geval zijn dan kun je hem zelf even aanzetten door er op te klikken en hem vervolgens aan te zetten. Vroeger moest je de bestanden handmatig indexeren maar dat hoeft tegenwoordig zo te zien niet meer.

Hierna zou als het goed is de server zichtbaar moeten zijn in de marantz app. In principe zou de server nu ook al zichtbaar kunnen zijn zonder dat er muziek bestanden te selecteren zijn.

Zou zelf eerst een paar albums kopiëren om het aan de praat te krijgen. De rest kun je later eenvoudig toevoegen.

:gp: helemaal mee eens. En wat betreft verdere instellingen zou ik eerst laten rusten. Als de nas draait eerst proberen muziek te streamen. Lukt dat kan je later altijd nog eens meer dingen uitvogelen met de nas. ( wat je niet nodig hebt hoeft ook niet ingesteld te staan)
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

xander32

 notworthy

"Usbshare1" heet mijn ext.hdd volgens Synology, die zag ik wel staan maar ik had niet het benul dat dit de ext. hdd betrof  :-).


Aan het overpompen.


Citaat van: Faxe op september 25, 2016, 10:08:03
Het kopiëren van de bestanden kun je met "File station"  doen. Als je dat programma opent zie je iets wat lijkt op de verkenner in windows. Als het goed is zie je ook de externe harde schijf in de lijst met mappen. Selecteer de te kopiëren mappen en gebruik de rechter muisknop om via de optie "Kopieren naar" de bestanden naar de map "music"  te kopiëren. De map " music" is als het goed is al aanwezig. Deze map wordt door de meeste DLNA server standaard gebruikt.

Als het kopiëren klaar is moet je via het "package center" even de " media server" opzoeken. Waarschijnlijk staat deze standaard al aan. Mocht dit niet het geval zijn dan kun je hem zelf even aanzetten door er op te klikken en hem vervolgens aan te zetten. Vroeger moest je de bestanden handmatig indexeren maar dat hoeft tegenwoordig zo te zien niet meer.

Hierna zou als het goed is de server zichtbaar moeten zijn in de marantz app. In principe zou de server nu ook al zichtbaar kunnen zijn zonder dat er muziek bestanden te selecteren zijn.

Zou zelf eerst een paar albums kopiëren om het aan de praat te krijgen. De rest kun je later eenvoudig toevoegen.

joep


xander32

Ik zet direct alles over, na een paar uur maar eens zien of/hoe het werkt.

Gaag wil ik ook direct via MiniMserver draaien; die is volgens mij eenvoudig te d/l van de Synology DSM site, staat daar als download klaar. De Mediaserver staat op de NAS, is actief. Heb er al even doorheen gewandeld en aangegeven welke info ik van een artiest wil zien en dat ook de covers weergegeven moeten worden.


Eens zien wat het gaat geven, voor nu eerst een paar uurtjes geduldig zijn.


Nogmaals dank voor de duidelijke aanwijzingen  :yes:.

sjoek

Dat is vaak het moeilijkste gedeelte van de hele installatie. Het wachten.. :evil:
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

xander32

 :-)

... ik begin pas met juichen als ik op de sweetspot van de muziek aan het genieten ben ...


Citaat van: sjoek op september 25, 2016, 11:13:02
Dat is vaak het moeilijkste gedeelte van de hele installatie. Het wachten.. :evil:

xander32

Nou, wat wijzer ben ik wel weer geworden betreft de NAS, maar nog niet helemaal tevreden;

* wanneer ik tracks vanaf verschillende albums selecteer, een playlist maak, worden deze niet autom. achter elkaar afgespeeld, en
* de covers krijg ik niet te zien, d.w.z.; wel de kleine icoontjes naast de tracks, maar niet de grote. Die grote verschijnt heel even (1 sec) in beeld bij het wisselen van track en verdwijnt dan weer ...

Iemand advies?


Citaat van: xander32 op september 25, 2016, 11:16:04
:-)

... ik begin pas met juichen als ik op de sweetspot van de muziek aan het genieten ben ...

Faxe

Bij een playlist zie ik de grote afbeelding van het cd hoesje ook niet. Gauw weer terug naar Roon dus  clown1

Bert5001

Werkt dat ook met een na11 [emoji15][emoji15]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

sjoek

Citaat van: xander32 op september 26, 2016, 21:26:33
Nou, wat wijzer ben ik wel weer geworden betreft de NAS, maar nog niet helemaal tevreden;

* wanneer ik tracks vanaf verschillende albums selecteer, een playlist maak, worden deze niet autom. achter elkaar afgespeeld, en
* de covers krijg ik niet te zien, d.w.z.; wel de kleine icoontjes naast de tracks, maar niet de grote. Die grote verschijnt heel even (1 sec) in beeld bij het wisselen van track en verdwijnt dan weer ...

Iemand advies?

Welke app gebruik je? En je gebruikt nu minimserver op de nas?
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

xander32

De Minimserver draait op de NAS en de NA11 stuur ik aan met de Marantz Hi-Fi remote app.

Citaat van: sjoek op september 26, 2016, 23:00:29
Welke app gebruik je? En je gebruikt nu minimserver op de nas?