Als je een citaat neerzet van de Consuwijzer moet je hem wel helemaal neerzetten, want zo kunnen er nog meer misverstanden ontstaan:
Citaat Consuwijzer:
Als u iets koopt, hebt u niet alleen rechten. U hebt ook plichten. U hebt bijvoorbeeld een onderzoeksplicht. Dat betekent dat u aan de verkoper moet vragen of een product wel geschikt is voor wat u ermee wilt gaan doen.
De verkoper heeft een informatieplicht. Dat betekent dat hij aan u moet vertellen wat hij over het product weet. Als hij iets aan u belooft, dan mag u verwachten dat het product daaraan voldoet. De belofte van de verkoper is dan een soort garantie.
Wat u mag verwachten van een goed product, hangt af van de volgende dingen:
de prijs;
het soort product;
het soort winkel;
wat de verkoper gezegd heeft over het product;
de informatie in een folder van de fabrikant, of op de verpakking.
U kunt aan de fabrikant of aan een deskundige vragen hoelang het product mee kan gaan. Als uw product dan kapot gaat, kunt u bepalen of u dat had kunnen verwachten.
Hiermee wordt bedoeld dat je van een HDMI kabel van de Action van € 1,49 niet hetzelfde mag verwachten als van een HDMI Kabel van een Premiums shop van bijv. € 69,99.
Mocht de Action een SR7010 verkopen dan mag je dezelfde garantie voorwaarden en service verwachten als bij een Premium shop!
Bijna géén enkele verkoper wil tegenwoordig meer vertellen, laat staan zwart op wit zetten hoe lang een product meegaat, meestal zullen ze zeggen na 2 jaar is het over of is het apparatuur verouderd, dan zijn verlost van garantieclaims.
Jouw interpretaties op de citaten van de Consuwijzer zijn jouw interpretaties en niet van die van de Consuwijzer en mijn inziens dan ook onjuist!
Zie:
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ontevreden-over-aankoop/rechten-bij-product-dat-niet-goed-ondeugdelijk-is