Marantz UD7007 defect - binnen een jaar

Gestart door rexp, januari 17, 2016, 14:15:45

Vorige topic - Volgende topic

BenK

Jij slaat de spijker op zijn kop rexp, dat is de enige juiste oplossing.

DansaN

Citaat van: rexp op maart 27, 2016, 20:49:17
Ik zit na die reparatie met een product dat ik niet meer vertrouw, en waarvan de waarde bij wederverkoop tot nul is gereduceerd. Nergens in de wet staat hoe ik daarvoor gecompenseerd ga worden.
Een dergelijk gevoel gaat geen enkele garantie wat aan veranderen; dat zou je ook hebben bij dit voorval wanneer er 30 jaar garantie op de speler zit.

De waarde bij wederverkoop op nul zetten zonder de speler te koop te hebben gezet, lijkt me ook voorbarig en zeker niet juist.
Het duurt lang voor je de speler terug hebt, maar het kan goed zijn dat de speler vervolgens jaren probleemloos zijn werk doet (net zoals het kan zijn dat hij binnen een dag weer stuk is).

Garantie is en blijft een erkenning van een producent en leverancier dat een product kapot kan gaan bij normaal gebruik.
Wanneer een product niet kapot kan gaan bij normaal gebruik, dan heb je ook geen garantie nodig.

De producent is er niet bij gebaat een toestel meermalen voor reparatie aangeboden te krijgen; dat kost hem alleen maar geld.
Wanneer een toestel voor reparatie wordt aangeboden, wordt onderzocht wat de oorzaak is en of dit redelijkerwijs te repareren is.
Als reparatie goedkoper is dan een nieuw apparaat en de verwachting is dat het euvel na reparatie verdwenen zal zijn, dan zal men repareren.
Elke volgende reparatie kost weer geld, dus wanneer een reparatie te duur is of wanneer de kans te groot is dat er een volgende reparatie noodzakelijk zal zijn, dan zal men liever een nieuw apparaat aanbieden.

Waar het mis gaat is naar mijn idee het feit dat men altijd zo nodig een schuldige aan moet wijzen als veroorzaker van de pech die men ergens mee heeft (en dan ook nog al dan niet financieel gecompenseerd wil worden).
In dit geval is noch de consument, noch de leverancier, noch de producent gebaat bij het feit dat een foutief apparaat niet in 1 keer volledig hersteld is.

DansaN

Citaat van: rexp op maart 27, 2016, 20:49:17
Deze thread geeft perfect weer wat er aan de hand is. Zes pagina's getouwtrek over verantwoordelijkheden van de koper, verkoper en fabrikant en wie wat wanneer heeft foutgedaan.

Uiteindelijk is niemand er beter van geworden. Ik stel al het goedbedoelde juridisch advies op prijs, maar je ziet dat de wet uiteindelijk gewoon niet specifiek genoeg is. Als een electrisch apparaat een te verwachten levensduur zou hebben van 5 jaar, dan moet de garantietermijn ook 5 jaar zijn, en niet twee jaar met allerlei vage toevoegingen over verlengingen die nergens concreet worden.

Ik zit na die reparatie met een product dat ik niet meer vertrouw, en waarvan de waarde bij wederverkoop tot nul is gereduceerd. Nergens in de wet staat hoe ik daarvoor gecompenseerd ga worden.
Een dergelijk gevoel gaat geen enkele garantie wat aan veranderen; dat zou je ook hebben bij dit voorval wanneer er 30 jaar garantie op de speler zit.

De waarde bij wederverkoop op nul zetten zonder de speler te koop te hebben gezet, lijkt me ook voorbarig en zeker niet juist.
Het duurt lang voor je de speler terug hebt, maar het kan goed zijn dat de speler vervolgens jaren probleemloos zijn werk doet (net zoals het kan zijn dat hij binnen een dag weer stuk is).

Garantie is en blijft een erkenning van een producent en leverancier dat een product kapot kan gaan bij normaal gebruik.
Wanneer een product niet kapot kan gaan bij normaal gebruik, dan heb je ook geen garantie nodig.

De producent is er niet bij gebaat een toestel meermalen voor reparatie aangeboden te krijgen; dat kost hem alleen maar geld.
Wanneer een toestel voor reparatie wordt aangeboden, wordt onderzocht wat de oorzaak is en of dit redelijkerwijs te repareren is.
Als reparatie goedkoper is dan een nieuw apparaat en de verwachting is dat het euvel na reparatie verdwenen zal zijn, dan zal men repareren.
Elke volgende reparatie kost weer geld, dus wanneer een reparatie te duur is of wanneer de kans te groot is dat er een volgende reparatie noodzakelijk zal zijn, dan zal men liever een nieuw apparaat aanbieden.

Waar het mis gaat is naar mijn idee het feit dat men altijd zo nodig een schuldige aan moet wijzen als veroorzaker van de pech die men ergens mee heeft (en dan ook nog al dan niet financieel gecompenseerd wil worden).
In dit geval is noch de consument, noch de leverancier, noch de producent gebaat bij het feit dat een foutief apparaat niet in 1 keer volledig hersteld is.

BenK

Volgens Consuwijzer zijn er leveranciers waar ze nooit klachten over krijgen en netjes de garantieafwikkiling doen via het Nederlands recht. Ik ben zo'n leverancier nog nooit tegen gekomen, iemand die wel deze positieve ervaring heeft?

DansaN

Sorry voor de dubbele Posts... Kreeg een foutmelding bij het plaatsen van het bericht.

Maurice

Citaat van: DansaN op maart 27, 2016, 21:52:09
Sorry voor de dubbele Posts... Kreeg een foutmelding bij het plaatsen van het bericht.
No problem, heb eea opgeschoond ;)
Merkte net zelf ook een vertraging.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maurice

Citaat van: BenK op maart 27, 2016, 21:48:20
Volgens Consuwijzer zijn er leveranciers waar ze nooit klachten over krijgen en netjes de garantieafwikkiling doen via het Nederlands recht. Ik ben zo'n leverancier nog nooit tegen gekomen, iemand die wel deze positieve ervaring heeft?
Ik geloof graag dat zij niet alles horen, bij elke leverancier gaat er wel eens iets mis, en zowel producttechnisch als in afhandeling van claims.
Ik heb positieve ervaringen met de garantie afhandelingen van oa Samsung, HTC, een Peugeot dealer waar ik een tweedehandse auto had gekocht en nog wel meer.
Rev. Maurice

BenK

Met Samsung?, dat is naar alle waarschijnlijkheid de slechtste leverancier van Nederland  inzake garantie afhandeling en service. Kijk maar eens op de facebook pagina van Samsung en uit persoonlijke ervaring kan ik deze klachten beamen!

Marvin

Wat een naming and shaming zeg. Natuurlijk is verrekte irritant dat een reparatie zo lang duurt, zou ik ook een behoorlijke etter van kunnen worden. Maar om nu gelijk,moedwillig, Marcel en z'n toko met de grond gelijk proberen te verbaliseren gaat wel een beetje ver. Let wel, dat vind ík.... Als je het zo leest zou je kunnen denken dat het straks al 8 weken in beslag neemt en dat je dan alsnog even een ander toestelletje mee zou 'moeten' krijgen. Zelfs als het dan maar voor één dag blijkt te zijn. Dergelijke regeling lijkt me zelf niet reëel voor elke reparatie. Wat nou als er, bv, tien verschillende apparaten in reparatie zijn? Moet een winkel dan maar even tien toestellen van de plank af trekken en die later weer als demo te moeten wegzetten? Ik denk maar even hardop hoor. Je zou als winkel zijnde tien BR spelers van €25 van het merk Marquantz kunnen aanschaffen, maar zullen de klanten daar mee tevreden zijn? Nogmaals, ik denk even hardop. Een track en trace systeem zou misschien handig zijn, zodat je inzicht hebt waar en wanneer je kastje ergens in behandeling is.

DansaN

Citaat van: BenK op maart 27, 2016, 22:09:59
Met Samsung?, dat is naar alle waarschijnlijkheid de slechtste leverancier van Nederland  inzake garantie afhandeling en service. Kijk maar eens op de facebook pagina van Samsung en uit persoonlijke ervaring kan ik deze klachten beamen!
Op de een of andere manier belanden negatieve ervaringen altijd op Facebook en andere media.
Hoe vaak heb jij een producent bedankt voor een goed product?

BenK

Dat doe ik regelmatig , onlangs Philips, ik heb nu al 33 jaar dezelfde wekkerradio en die is nog nooit defect geweest  pompom

Maurice

Citaat van: BenK op maart 27, 2016, 22:09:59
Is dat zo? Of is het gewoon één van de grootste, één die de meeste producten op de markt zet?
Als 1 op de 100 garantieafhandelingen misgaat, dan maakt het voor de facebookpagina nogal uit of er 1 miljoen producten zijn verkocht met 5% uitval, of dat er maar 1000 zijn verkocht met hetzelfde uitvalpercentage.
Rev. Maurice

DansaN

Citaat van: BenK op maart 27, 2016, 22:27:27
Dat doe ik regelmatig , onlangs Philips, ik heb nu al 33 jaar dezelfde wekkerradio en die is nog nooit defect geweest  pompom
Dus we kunnen je bedankje op de Facebook pagina van Philips lezen?

Verder ben ik het volledig eens met hetgeen Maurice schetst; hoe meer een merk verkoopt, hoe meer negatieve reacties men in de media zal kunnen vinden.
Een merk is daarmee niet per definitie slechter.

Daarnaast is het ook nog zo dat we als mens geneigd zijn te gaan zoeken naar lotgenoten wanneer iets slecht gaat.
Dit om bevestiging te zoeken dat het niet aan onszelf ligt.
Oftewel wanneer we een slechte ervaring hebben met een product, zoeken we naar mensen met een zelfde slechte ervaring en hebben we de neiging goede ervaringen te negeren.
Mensen zoeken altijd bevestiging in dit soort gevallen en ontwijken veelal degenen die wel goede ervaringen hebben.

RHK

Het is inderdaad een hoop gewouwel over juridische routes, die langer duren dan dat het apparaat uiteindelijk weer terug is. Laat wel voorop staan, ik vind het ook veel te lang duren voordat de UD weer gerepareerd op zijn thuishonk staat te snorren. Maar in deze consumenten electronica wereld  vinden wij het wel fijn als het scherp geprijsd is. De route bij reparatie is nou eenmaal van consument naar leverancier en dan naar aangewezen servicedienst. Ook de grote winkelketens sturen reparaties op.  Er zijn geen financiele marges om effe leenapparatuur te verstrekken, althans, in de meeste gevallen. Of je nou een UD koopt, of een vaatwasser, wasmachine of magnetron, op het moment dat de leverancier het doorstuurt naar de servicedienst, is ook hij afhankelijk van de reparatiesnelheid daarvan. Ik heb het zelf ondervonden, bij  zowel de vaatwasser als de wasautomaat moest ik zelf de servicedienst bellen voor reparatie,  dat doet de leverancier bij deze apparaten niet eens. H & C kan wel bellen naar de servicedienst voor de status, maar is afhankelijk van wat hij daar te horen krijgt. Als het onderdeel niet op voorraad is, kan ook H & C dat niet versnellen. Uiteraard is de aardigheid er inmiddels er wel vanaf, maar ik zie de reparatieroute niet veranderen. Het draait zoals altijd om geld. Althans, dat vind ik.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

rexp

Citaat van: DansaN op maart 27, 2016, 22:51:35
Mensen zoeken altijd bevestiging in dit soort gevallen en ontwijken veelal degenen die wel goede ervaringen hebben.
Dit stukje amateurpsychologie gaat hier niet op. Ik post dit niet op consuwijzer of radar of klacht.nl maar op een marantz forum. Jouw reactie bewijst eerder het tegenovergestelde: mensen met goede ervaringen groepen samen en accepteren geen kritiek op hun merk.