Na 20 jaar Marantz ben ik voor mijn nieuwe versterker uiteindelijk overgestapt op een Accuphase A-45.
Vertrekpunt bij mijn zoektocht waren de prijs, geluids- en bouwkwaliteit van de PM11S3, en de looks.
Een nieuwe Accuphase was meteen uitgesloten door de prijs, een tweedehandse kwam wel in aanmerking. Ik wilde zelfs iets meer betalen voor de Accuphase gezien deze versterkers minder snel in waarde afnemen, en eigenlijk zelfs stabiliseren op een relatief hoge eindwaarde. Dat scheelt meteen bij een volgende verandering.
Verder heb ik ook meer vertrouwen in de bouwkwaliteit van Accuphase dan van Marantz, vermoed ik dat reparaties bij Marantz wel eens een stuk goedkoper zullen zijn, maar heb ik tenslotte meer vertrouwen in Accuphase als het zou aankomen op de beschikbaarheid van specifieke wisselstukken op langere termijn.
Ik heb uitgebreid geluisterd naar de PM11. Mocht er niet net die A-45 geweest zijn die op dat moment tweedehands beschikbaar was voor een geschikte prijs, dan stond er nu hier een PM11S3. Op basis van mijn criteria waren beide aan elkaar gewaagd. Maar de Accuphase had net ietsje meer qua looks denk ik, hoewel ik daar toch telkens weer even over twijfel als ik een PM11 zie.
Een volgende keer zal ik misschien een tweedehandse PM11 als uitgangspunt nemen.
Samengevat zou ik zeggen: Bepaal je budget, en ga op zoek naar wat je daarvoor het leukste vindt, nieuw en tweedehands.