Ik begrijp echt niet waar het idee vandaan komt dat een hedendaagse meerkanaals receiver het in stereo "slechter" zou doen (dus klinken) dan een stereo amp.
Dit zit in het zelfde straatje dat een receiver van 1000 euro niet zo kan klinken dan een stereo amp van 1000 euro, en dat een "goede" versterker 30 KG moet wegen, en dat een ronde voeding beter is dan een rechthoekige, en dat analoog beter klinkt dan digitaal, en dat..........
Allemaal marketing gezwets bedoelt om de euro's uit je zak te toveren.
Waar ik ook doodziek van word is ieder jaar weer betere speakers,
wij hebben het gehele concept opnieuw bekeken, de tweeters zijn nu uit een hogere serie, de kast is nog steviger gemaakt, en wij krijgen nog meer euro's op de bank is eigenlijk de tekst die er moet staan.
Veranderingen zoals Atmos, Auro en DTS:X zijn werkelijke toevoegingen waar je geld aan uit kan geven of niet.
Maar al dat andere gezwets is marketing, wie "hoort" het verschil tussen 16 bit en 32 bit, 44, 48 en 96 kHz (of meer), ja, de gemiddelde vleermuis
Ik heb toen ik de NA11S1 had ook 192khz bestanden beluisterd en vergeleken met FLAC van 48khz, dus 1 op 1 schakelen naast elkaar, zelfde nummer simultaan afspelen, en nee hoor, geen verschil !
Maar ook ik word beïnvloed door marketing en wild maar hogere samplerates, eigenlijk tegen beter weten in
Mijn Denon AVR X7200W gaat binnen kort even weg om een update naar HDCP 2.2 te krijgen, ik ga dan een JVC surround neer zetten uit 1995 (met van dat gesimuleerde surround
), ok, dat zal ik wel horen, maar als ik de JVC op stereo zet gaat deze echt niet anders klinken dan de 7200 nu, of de PM, tenminste als ik de instellingen ongeveer gelijk hou natuurlijk.....
Zoals eerder vermeld was het verschil tussen de Denon 520 en PM11S3 schokkend te noemen, en schokkend omdat het gewoon geen fluit uit maakte !
Ander merk speakers neer zetten wil nog wel eens verschil maken, maar ook dat hoor je de eerste dagen, daarna vlakt dat ook weer af.
En natuurlijk klinkt een bouwmarkt speaker "anders" dan en prijzige B&W, Elac, Tannoy of noem maar op, maar een rits speakers van 500 euro per stuk zullen toch redelijk dicht in de buurt van elkaar zitten, en dan blijft de
optische invloed nog over, volgens mij de belangrijkste invloed of iets goed of slecht gevonden word !