Volumeknop PM11S3 heeft een soort "vrijstand"

Gestart door CBdicX, april 14, 2015, 08:43:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

SB_Marantz

#30
Citaat van: AkTeVox op mei 29, 2015, 16:46:19
Verschillen meten is één zaak, verschillen horen is een ander.
Niet elke versterker reageert het zelfde op een stel speakers.
Als ik je goed begrijp presteert een PM5005 evengoed als een PM11s3 in de zelfde ruimte aan de zelfde boxen wel te verstaan.  :cry: :cry: :cry:





Men kan veel dieper meten dan horen of was dat nog niet duidelijk?
Euh jawel een versterker reageert altijd hetzelfde want anders versterkt hij elke keer anders.
Zaken als een zobel netwerk en negative feedback , local en / of global dragen daar aan bij.

Verdiep je maar eens in die materie.............die hadden ze in de jaren 50 tijdens het buizentijdperk al onder de knie.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

CBdicX

#31
Citaat van: AkTeVox op mei 29, 2015, 16:46:19
Verschillen meten is één zaak, verschillen horen is een ander.
Niet elke versterker reageert het zelfde op een stel speakers.
Als ik je goed begrijp presteert een PM5005 evengoed als een PM11s3 in de zelfde ruimte aan de zelfde boxen wel te verstaan.  :cry: :cry: :cry:

Ehhhh, verschillende blinde testen uit het verleden laten dit inderdaad zien, gebruikers konden niet eens hun eigen versterker er tussen uit halen en "hoorde" geen verschil tussen een amp van 1000 euro, en een van 10.000 euro !
Er is zelfs een behoorlijk bedrag uitgeloofd om het tegen deel te bewijzen in een Multi blinde test !

Ik heb al best wat versterkers en receivers in dezelfde ruimte gehad (en ook met dezelfde speakers) maar verschil horen heb ik tot op heden nog niet voor elkaar gekregen.
Even een voorbeeld:
Ik haalde de PM11S3 weg en daarvoor kwam tijdelijk een Denon PMA520, totaal niet vergelijkbaar qua prijs.
Ik hoorde geen verschil, mijn vrouw niet, alleen de hond keek "anders"  !!
Zou het dan toch...... :wink:

SB_Marantz

#32
Ik heb dat ook mee gemaakt in 2007.

Viel van mn stoel.................helaas mn Marantz buizenset versterkte identiek aan een ander prul ding.  violent1

Honden horen veel beter dan mensen maar reageren op verschillende klanken in de stem en ook binnen het muziekspectrum...wel lachen soms.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

AkTeVox

Citaat van: CBdicX op mei 29, 2015, 17:22:45
Ehhhh, verschillende blinde testen uit het verleden laten dit inderdaad zien, gebruikers konden niet eens hun eigen versterker er tussen uit halen en "hoorde" geen verschil tussen een amp van 1000 euro, en een van 10.000 euro !
Er is zelfs een behoorlijk bedrag uitgeloofd om het tegen deel te bewijzen in een Multi blinde test !

Ik heb al best wat versterkers en receivers in dezelfde ruimte gehad (en ook met dezelfde speakers) maar verschil horen heb ik tot op heden nog niet voor elkaar gekregen.
Even een voorbeeld:
Ik haalde de PM11S3 weg en daarvoor kwam tijdelijk een Denon PMA520, totaal niet vergelijkbaar qua prijs.
Ik hoorde geen verschil, mijn vrouw niet, alleen de hond keek "anders"  !!
Zou het dan toch...... :wink:


Waarom heb je dan steeds upgrade's uitgevoerd? :-o :-o :-o

SB_Marantz

Je wil eens wat anders...ken het fenomeen.  8-) :evil:
Maar het kan meerdere redenen hebben.....functionaliteit b.v.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

CBdicX

#35
Citaat van: AkTeVox op mei 29, 2015, 17:32:28

Waarom heb je dan steeds upgrade's uitgevoerd? :-o :-o :-o
Omdat ik steeds opzoek was naar oa een nog "beter" geluid, en vaak van die met duistere termen omgeven reviews las (in gerenommeerde bladen) en daarna overtuigd was dat dat het ultieme geluid middel zou zijn.
Andere ontwikkelingen speelde ook mee, oa Atmos en nu Auro (heb ik (nog) niet), en DTS:X
Maar helaas, ik blijf in een vervelende L vormige kamer zitten die de meest bijzondere audio trucs uithaalt die te bedenken zijn, en versterkers, subwoofers, Audyssey, AccuEQ, Stereo, Mono, Atmos, ect. ect. lossen daar dus bij mij niets mee op.
Als ik een film kijk pleur ik Dolby DSU aan, als ik muziek wil luisteren is het Multi Channel Stereo (zonder Height kanalen).
Qua geluid slechte film of serie downloads beluister ik op Pure.
En thats it, meer ga ik er niet meer aan doen.
Ik ben wel tevreden over Denon, maar dat heeft puur te maken hoe de software in elkaar zit, niet het geluid want dat is ook nu weer een pot nat, gewoon goed....... 

xander32

Jij bent tevreden met jouw set en hetgeen die voortbrengt ik jouw lastige ruimte.

Dat laatste is er waarschijnlijk ook debet aan dat het bij jou weinig uitmaakt wat je er aan versterking neerzet :wink:.


Citaat van: CBdicX op mei 29, 2015, 17:44:04
Omdat ik steeds opzoek was naar oa een nog "beter" geluid, en vaak van die met duistere termen omgeven reviews las (in gerenommeerde bladen) en daarna overtuigd was dat dat het ultieme geluid middel zou zijn.
Andere ontwikkelingen speelde ook mee, oa Atmos en nu Auro (heb ik (nog) niet), en DTS:X
Maar helaas, ik blijf in een vervelende L vormige kamer zitten die de meest bijzondere audio trucs uithaalt die te bedenken zijn, en versterkers, subwoofers, Audyssey, AccuEQ, Stereo, Mono, Atmos, ect. ect. lossen daar dus bij mij niets mee op.
Als ik een film kijk pleur ik Dolby DSU aan, als ik muziek wil luisteren is het Multi Channel Stereo (zonder Height kanalen).
Qua geluid slechte film of serie downloads beluister ik op Pure.
En thats it, meer ga ik er niet meer aan doen.
Ik ben wel tevreden over Denon, maar dat heeft puur te maken hoe de software in elkaar zit, niet het geluid want dat is ook nu weer een pot nat, gewoon goed.......

CBdicX

#37
Citaat van: xander32 op mei 29, 2015, 18:21:18
Jij bent tevreden met jouw set en hetgeen die voortbrengt ik jouw lastige ruimte.

Dat laatste is er waarschijnlijk ook debet aan dat het bij jou weinig uitmaakt wat je er aan versterking neerzet :wink:.

Klopt, maakt mij inderdaad niets uit, ik was altijd redelijk Onkyo vast maar dat is veranderd door wat slechte stabiliteit ervaringen.
Voor mij moet een versterker of receiver gewoon onzichtbaar zijn werk doen, ik moet niet teveel zitten klooien.
Nu eigenlijk voor het eerst met Denon, gebruik ik Audyssey !
Zette dit altijd uit, weinig tot niets klopte, speakers te hard, andere weer te zacht, en het klonk uit altijd beter.
Nu moet ik eerlijk zeggen, het klink AAN duidelijk beter en frisser.
En aan de speaker nivo's hoef ik nagenoeg niets te veranderen, alleen de center iets harder gezet (2 dB).
En dit is ook nog eens per bron te regelen, voor mij ook de eerste keer dat dit mogelijk is ondanks alle "vlaggenschip" voorlopers zoals de AV8801 !
Ik weet niet waarom want de Denon doet het voor mij ook beter dan Marantz !

Schiet mij maar lek............. :-D

xander32


TurboMarco

Citaat van: SB_Marantz op mei 29, 2015, 17:26:51
Ik heb dat ook mee gemaakt in 2007.

Viel van mn stoel.................helaas mn Marantz buizenset versterkte identiek aan een ander prul ding.  violent1

Honden horen veel beter dan mensen maar reageren op verschillende klanken in de stem en ook binnen het muziekspectrum...wel lachen soms.
Ik ben eens met een HT hok naar een dergelijke meeting gegaan met de veronderstelling dat ik dat ding er gemakkelijk uit zou pikken , nou niet dus  :no:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Citaat van: xander32 op mei 29, 2015, 17:09:49
Dedicated gebruik ik in deze als zijnde bedoelt voor ...

Een meerkanaals receiver is in beginsel bedoelt om een meerkanaals set aan te sturen, ongeacht welke knopje en/of functie je aan dan wel uit kan zetten.
Je bedoelt dat een meerkanaals versterker gemaakt is om meer dan twee luidsprekers aan te kunnen sturen ,dat klopt als een bus .
Hoe moeilijk is het dan voor een meerkanaals versterker om slechts twee luidsprekers aan te sturen  :lol: , dat is dus niet zo moeilijk lijkt me dan .
Maar ondanks het feit dat een meerkanaals versterker meerdere luidsprekers aan kan sturen dan een stereo hok ,vind ik dat een HT hok op slechts twee kanalen niet beter klinkt dan een stereo hok .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Cornelis1921

 :gp: :gp: Heren, dank voor het genoegelijke leesvoer, ik heb er weer van kunnen genieten. notworthy byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

xander32

Ik bedoel exact hetgeen ik schreef  8-).

En het gaat mij daarbij voorts niets of een versterker het "kan".
Met een brommobiel kan men ook prima op een snelweg rijden ...


Citaat van: TurboMarco op mei 30, 2015, 00:58:47
Je bedoelt dat een meerkanaals versterker gemaakt is om meer dan twee luidsprekers aan te kunnen sturen ,dat klopt als een bus .
Hoe moeilijk is het dan voor een meerkanaals versterker om slechts twee luidsprekers aan te sturen  :lol: , dat is dus niet zo moeilijk lijkt me dan .
Maar ondanks het feit dat een meerkanaals versterker meerdere luidsprekers aan kan sturen dan een stereo hok ,vind ik dat een HT hok op slechts twee kanalen niet beter klinkt dan een stereo hok .

CBdicX

#43
Ik begrijp echt niet waar het idee vandaan komt dat een hedendaagse meerkanaals receiver het in stereo "slechter" zou doen (dus klinken) dan een stereo amp.
Dit zit in het zelfde straatje dat een receiver van 1000 euro niet zo kan klinken dan een stereo amp van 1000 euro, en dat een "goede" versterker 30 KG moet wegen, en dat een ronde voeding beter is dan een rechthoekige, en dat analoog beter klinkt dan digitaal, en dat..........

Allemaal marketing gezwets bedoelt om de euro's uit je zak te toveren.
Waar ik ook doodziek van word is ieder jaar weer betere speakers, wij hebben het gehele concept opnieuw bekeken, de tweeters zijn nu uit een hogere serie, de kast is nog steviger gemaakt, en wij krijgen nog meer euro's op de bank is eigenlijk de tekst die er moet staan.

Veranderingen zoals Atmos, Auro en DTS:X zijn werkelijke toevoegingen waar je geld aan uit kan geven of niet.
Maar al dat andere gezwets is marketing, wie "hoort" het verschil tussen 16 bit en 32 bit, 44, 48 en 96 kHz (of meer), ja, de gemiddelde vleermuis  :-D
Ik heb toen ik de NA11S1 had ook 192khz bestanden beluisterd en vergeleken met FLAC van 48khz, dus 1 op 1 schakelen naast elkaar, zelfde nummer simultaan afspelen, en nee hoor, geen verschil !
Maar ook ik word beïnvloed door marketing en wild maar hogere samplerates, eigenlijk tegen beter weten in  :-(

Mijn Denon AVR X7200W gaat binnen kort even weg om een update naar HDCP 2.2 te krijgen, ik ga dan een JVC surround neer zetten uit 1995 (met van dat gesimuleerde surround  :-o), ok, dat zal ik wel horen, maar als ik de JVC op stereo zet gaat deze echt niet anders klinken dan de 7200 nu, of de PM, tenminste als ik de instellingen ongeveer gelijk hou natuurlijk.....
Zoals eerder vermeld was het verschil tussen de Denon 520 en PM11S3 schokkend te noemen, en schokkend omdat het gewoon geen fluit uit maakte !
Ander merk speakers neer zetten wil nog wel eens verschil maken, maar ook dat hoor je de eerste dagen, daarna vlakt dat ook weer af.
En natuurlijk klinkt een bouwmarkt speaker "anders" dan en prijzige B&W, Elac, Tannoy of noem maar op, maar een rits speakers van 500 euro per stuk zullen toch redelijk dicht in de buurt van elkaar zitten, en dan blijft de optische invloed nog over, volgens mij de belangrijkste invloed of iets goed of slecht gevonden word !


xander32

Wij hebben ieders andere ervaringen betreft versterking, daar komen wij niet uit en dat hoeft ook niet, toch?
Dat duurder geen garantie voor beter is, die ervaring heb ik ook, echter zeer beperkt. Vaak is goedkoop uiteindelijk duurkoop gebleken, heb ik duurder vaak ook echt als beter ervaren.


Betreft jouw laatste twee zinnen inzake ls.; is dat een aanname of beteft het jouw ervaring? Daar heb ik iig. heel andere ervaringen. Juist tussen ls. onderling, hoor ik flinke verschillen.