De set van Erik.

Gestart door erik62, april 12, 2015, 10:31:13

Vorige topic - Volgende topic

xander32

Bijzonder hoe een 'gelijke' hobby zo kan verschillen; ik heb niets met die oude meuk  :-D.
Dat is mooi die diversiteit  :yes:.

sjoek

Citaat van: xander32 op januari 28, 2016, 06:43:39
Bijzonder hoe een 'gelijke' hobby zo kan verschillen; ik heb niets met die oude meuk  :-D.

Deels mee eens... ik heb persoonlijk ook niets met de oude versterkers en dergelijke.. echter bij een platenspeler kan een oud model soms echt een pareltje zijn voor een stuk minder euro's dan de huidige spelers die verkocht worden.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

erik62

Foei toch......ouwe meuk......

Zelf ben ik normaliter ook niet zo van vintage e.d. maar NU moet ik bekennen dat het ouwe meuk philips element in mijn ogen (oren) beter klinkt dan een element dat momenteel voor ongeveer 600 euro wordt verkocht en wel het ortofon 2m black.
Hoezo vooruitgang?
Heel eerlijk gezegd denk ik dat het topniveau versterkers (marantz, accuphase,meridian etc. etc) van weleer zich echt niet hoeven te verschuilen voor hun " nu nog beter, nu nog mooier en nog lekkerdere" opvolgers.
Ik zou dit echt wel eens proefondervindelijk willen vaststellen.

Gr.
Erik

sjoek

Citaat van: erik62 op januari 28, 2016, 17:40:06

Zelf ben ik normaliter ook niet zo van vintage e.d. maar NU moet ik bekennen dat het ouwe meuk philips element in mijn ogen (oren) beter klinkt dan een element dat momenteel voor ongeveer 600 euro wordt verkocht en wel het ortofon 2m black.
Hoezo vooruitgang?
Heel eerlijk gezegd denk ik dat het topniveau versterkers (marantz, accuphase,meridian etc. etc) van weleer zich echt niet hoeven te verschuilen voor hun " nu nog beter, nu nog mooier en nog lekkerdere" opvolgers.

Gr.
Erik
:gp: precies
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

Vinyl_Fuchs

Citaat van: erik62 op januari 27, 2016, 21:50:23
Bedankt voor deze site. Erg leuk om te lezen!

Gr.
Erik
Graag gedaan.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Vinyl_Fuchs

Citaat van: xander32 op januari 28, 2016, 06:43:39
Diversiteit/ inividualisme oftewel ieder mens is uniek en dat maakt het mooi. Iedereen geniet van zijn hobby/ leven op zijn eigen manier. Stel je voor dat er een perfecte set bestond en iedereen had die thuis in zijn eveneens perfect akoestisch bewerkte luisterruimte staan. Dan hadden we ons hier op dit forum niets meer te melden.

Ik persoonlijk vergelijk audioapparatuur met auto's. Waarom zijn de sportauto's van weleer zonder technologische opsmuk zo geliefd tegenwoordig? Karakter/ beleving/ puurheid/ degelijkheid. Tuurlijk kent de technologische evolutie vele voordelen (dit bericht hier plaatsen was niet mogelijk geweest vanachter een typemachine) en veel is technisch beter, maar is het ook altijd leuker? Dit is mijn persoonlijke mening, maar toch lees ik hier graag de perikelen rondom niet-fysieke geluidsdata en geloof best dat men hier met zijn groot gebruikersgemak van kan genieten.

Samenvattend: ieder zijn meuk, ieder zijn meug.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

xander32

Ik kan het mij goed voorstellen dat bv. een PM14/CD14 combi van weleer, mij ook het nodige luisterplezier zou kunnen bieden. Daarbij verwacht ik dat vooral de sounding anders zal zijn; meer warm, romantisch, ietwat donker t.o.v. de huidige generatie apparatuur. Mogelijk zels wat minder gedetailleerd :roll:.

En dat zou wel een leuk vergelijk zijn; PM14/CD14 versus PM11s3/SA11s3 :yes:.

Citaat van: erik62 op januari 28, 2016, 17:40:06

Hoezo vooruitgang?

Gr.
Erik

bas focal marantz

Citaat van: Vinyl_Fuchs op januari 28, 2016, 23:41:06
Diversiteit/ inividualisme oftewel ieder mens is uniek en dat maakt het mooi. Iedereen geniet van zijn hobby/ leven op zijn eigen manier. Stel je voor dat er een perfecte set bestond en iedereen had die thuis in zijn eveneens perfect akoestisch bewerkte luisterruimte staan. Dan hadden we ons hier op dit forum niets meer te melden.
notworthy

CiteerIk persoonlijk vergelijk audioapparatuur met auto's. Waarom zijn de sportauto's van weleer zonder technologische opsmuk zo geliefd tegenwoordig? Karakter/ beleving/ puurheid/ degelijkheid. Tuurlijk kent de technologische evolutie vele voordelen (dit bericht hier plaatsen was niet mogelijk geweest vanachter een typemachine) en veel is technisch beter, maar is het ook altijd leuker?
Precies,  het antwoord op auto's, nee echt niet leuker.

Maar voor apparatuur liggen die verschillen gelukkig veel dichter bij elkaar.
Ik weet niet hoe lang transistoren bestaan, maar een goed apparaat uit 70er jaren is tal/tig aan keren ''ge-upgrade'' telkens met het moto nu nog beter.
Jaja dat zou inhouden dat elke niet audiofiel binnen enkele tellen het verschil zou kunnen horen tussen 70'er jaren en anno 2016 en dat is dus niet zo.

Bij auto's is het verschil erg groot (technische voortgang) bij versterkers vele malen minder.

Maar voor beide geld niet alleen weergave ook het gevoel of disign en zelf alleen merk al voor een muzikale beleving.

Zo zullen liefhebbers van merk x nooit horen dat merk y misschien net wel ietjepietje inieminie tieniewienie beter klinkt.

erik62

Dat een versterker ieder jaar nog beter wordt dan zijn voorganger zou betekenen dat de voorganger eigenlijk wel goed was maar eigenlijk nog beter gebouwd zou kunnen worden.
Daar geloof ik niet zo in. Een versterker die in 1995 tot de top van een bepaald merk hoorde speelt vandaag dag net zo goed met de huidige 'top' mee volgens mij.
Ik heb jammer genoeg niet meerdere topversterkers tot mijn beschikking maar ik zou het echt interessant vinden om dit eens te vergelijken in mijn eigen opstelling.
Zelf speel ik met een accuphase e 530. Ik zou deze wel eens willen vergelijken met een luxmann L530 die eveneens in klasse A speelt. Gehoormatig vond ik wel aanzienlijke verschillen tussen een klasse A versterker en een AB versterker.
Verder zou ik een E450 van Accuphase of E460 wel eens wilde vergelijken met een PM11 s2 of S3.
Ik denk dat we verrast zouden zijn. (lees: ik denk dat we geen verschil horen).
Maar dat is mijn bescheiden mening........
gr:
Erik

xander32

Eens. Betreffende fabrikanten denken uiteindelijk maar aan één ding; zoveel mogelijk units verkopen. Marantz doet dat door ongeveer iedere drie jaar een component te 'vernieuwen' en indien nodig er tussentijds een KI, SE, OSE, LE, PEARL versie van uit te brengen. En daar zit dan vast een deeltje andere, betere (?) onderdelen in, maar de basis zal in grote lijnen identiek zijn. Ook weer bij die opvolger.

Voor andere merken zal dat niet anders zijn (al zijn die minder aan het strooien met allerlei speciale uitvoeringen).

Rob46

Eigenlijk wordt de suggestie gewekt dat we dus met z'n allen worden gefopt.......en de meeste van ons, waaronder ondergetekende, trappen er steeds weer in......... puke

Is dit echt zo?

Rob46

Ok, even concreter maken dan: het prijsverschil tussen een Marantz PM11S3 en een Accuphase E470 is inmiddels (er gaan inmiddels PM11S3'en NIEUW over de toonbank voor €2,800,00), een dikke €5,000,00. En dat verschil is dus volgens sommige onder ons nergens in terug te vinden? Dan voel ik mij echt genaaid!  violent1  redface :yes:

Kom nou toch; een Mercedes van een ton brengt je net als een Corsa van A naar B, maar ga mij niet vertellen dat er hier geen verschil in rijbeleving -eigenschappen en duurzaamheid wordt ervaren......

TurboMarco

Ik zat ff vlug te kijken ,maar op het net zie ik toch 3999,- staan voor een nieuwe PM11s3 .
:?
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Definitive Technology D9, Edifier R1800 & R1855DB ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

Rob46

Citaat van: TurboMarco op januari 30, 2016, 10:03:16
Ik zat ff vlug te kijken ,maar op het net zie ik toch 3999,- staan voor een nieuwe PM11s3 .
:?

Er zijn toch echt prijsstunters....ik heb dit zelf mogen ervaren.......

xander32

Maar waarom ga je bij het ene merk uit van diens adviesprijs en bij de ander van de verkoopprijs? Inconsequent :yes:. En dat is m.i. dodelijk indien je een objectieve vergelijking wil doen. Vooral ook als je aan de prijs de mate van kwaliteit linkt.

Maarre, als bezitter van een 11 ga ik er ook vanuit dat een 470 een kwalitatief meer hoogwaardige opbouw kent. Of en in welke mate dat voorts terug te horen is, dat is de vraag.

Citaat van: Rob46 op januari 30, 2016, 10:04:33
Er zijn toch echt prijsstunters....ik heb dit zelf mogen ervaren.......