De set van Erik.

Gestart door erik62, april 12, 2015, 10:31:13

Vorige topic - Volgende topic

Rob46

Mee eens dat de 'match' wel eens van doorslaggevend belang zou kunnen zijn. Proud Ownership en bijvoorbeeld emotie zijn zeker zaken die zullen meewegen. Ik heb de zaak weer even opgeschud merk ik ..... :-D :wink: Anderzijds schaam ik mij ook hiervoor, want dit is het draadje van Erik.....excuse me  redface

Zep

Er zit, naar mijn mening, nooit en "wereld van verschil" tussen versterkers boven een bepaald niveau.  (mits er geen dac in zit uiteraard). En dat behoeft geen extreem hoge aanschafwaarde te zijn aangezien de huidige techniek bij een bepaalde grens niet te verbeteren valt. Verzonnen door fabrikanten en de commercie, vinden wij mensen leuk en noemen het hobby.

Wel het leveren van voldoende (stabiel) vermogen en het makkelijk aansturen van luidsprekers. Een moeilijk aanstuurbare luidspreker komt beter tot zijn recht bij meer vermogen.

De vergelijking tussen auto's en versterkers is appels met peren vergelijken. Bij de techniek van auto's komt zoveel meer kijken, niet alleen het vermogen en techniek van de motor maar ook het rijcomfort die van vele zaken afhankelijk (ophanging, vering, weerstand etc.) is. Een versterker is in dat opzicht simpel.

Maar als je het geld hebt...waarom niet? Het blijft super om zo'n mooi solide opgebouwde versterker met kwaliteitscomponenten te bezitten. Maar om te denken dat je met een "hoe duurder hoe beter" versterker dichter bij de heilige graal zit en een wereld van verschil ervaart (met je gouden oren) is een megalomane illusie.  :-o
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

Vinyl_Fuchs

Citaat van: VANZOMERENG op januari 30, 2016, 12:19:03

Of er hoorbaar kwaliteitsverschil is tussen de Marantz PM11S3 en een Accuphase E470 hangt of van:
- hoe goed is je gehoor
- welke speakers en andere componenten zijn er op aangesloten

Als er kwaliteitsverschillen zijn, zullen deze zich meer manifesteren, naarmate de aangesloten speakers
zich van een hoger niveau  bevinden. M.a.w. waar is het omslagpunt, dat het rendabel wordt om je versterker te upgraden.
De discussie dat versterker A 5.000 euro meer kost dan versterker B  en of dit verschil te
rechtvaardigen is, is absoluut onzinnig.    De discussie zou altijd moeten luiden dat ene EURO altijd meer 1 keer uitgegeven kan worden en wat is de meest effectieve manier om deze om te zetten in welke "upgrade"

Het gaat immers toch altijd om het eindresultaat, wellicht zijn andere speakers of akoestische aanpassingen
wel verstandiger dan een duurdere versterker.

Ook de match tussen een versterker en speakers is van groot belang en dit kan betekenen dat een duurdere
(en wellicht ook een betere versterker) niet altijd tot een beter resultaat hoeft te leiden

Ben het volledig met je eens dat luidsprekers/ akoestiek/ plaatsing de "best bang for the buck" geven, waarbij akoestiek het meest moeilijk te upgraden is omdat je hierbij sterk afhankelijk bent van je woonsituatie/ luisterruimte/ isolatie. Mocht ik op dit moment de mogelijk hebben om 10.000 euro te investeren dan zou ik voor andere luidsprekers gaan. Mocht ik de loterij winnen, dan zou ik dit investeren in een betere luisterruimte.
Blijft wel dat mooie versterker(s) van goede kwaliteit zeker mijn aandacht hebben.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

erik62

Dag Rob,

Excuses zijn echt nergens voor nodig hoor. Ik denk dat je het bij het rechte eind hebt. Proud ownership en de daaruit vloeiende emotie maakt een groot deel van de beleving uit. Dat hebben we allemaal denk ik en dat is ook maar goed zo. Eerlijk gezegd denk ik dat wij mannen erg gericht zijn op merken en de daaraan verbonden " status"
Ik maak me hier zelf ook schuldig aan. Van de andere kant doen we niemand hier kwaad mee. Dus waarom niet.....

Je hebt een fantastische versterker gekocht waar andere merken zich aan zullen moeten meten. Dat Doet Marantz en alle andere bekende merken.
Om een pm11 s3 te vergelijken met een 460 of 470 hou ik me warm aanbevolen maar ik denk eigenlijk dat dit tot verrassingen zal gaan leiden.
De vaker hier omschreven werelden van verschil zullen we echt niet gaan horen.( als we al verschil gaan horen)

Geniet ze.........
Gr.
Erik

bas focal marantz

Al klinkt een pm15 100% hetzelfde als een pm11 dan heb ik liever een pm11.

Als je gevoel bij een apparaat goed is dan is het goed.

erik62

En dit alles begon eigenlijk met een element uit het jaar 1977 (new old stock) dat echt veel beter klinkt dan mijn nieuwe ortofon 2m black. Hoe meer ik ermee draai hoe meer ik ervan geniet.
Geweldig gewoon. Voor 45 euro helemaal vooraan zitten!
Voorlopig worden hier de lp s weer afgestoft.

Gr.

Erik

xander32

Die ouwe meuk ja  :-D.

Citaat van: erik62 op januari 30, 2016, 19:11:46
En dit alles begon eigenlijk met een element uit het jaar 1977 (new old stock) dat echt veel beter klinkt dan mijn nieuwe ortofon 2m black. Hoe meer ik ermee draai hoe meer ik ervan geniet.
Geweldig gewoon. Voor 45 euro helemaal vooraan zitten!
Voorlopig worden hier de lp s weer afgestoft.

Gr.

Erik

erik62

Aangezien ik zo gecharmeerd ben van het gp412 element van Philips ga ik op jacht naar het gp422 element dat indertijd gebruikt kon worden voor quadrofonie weergave en NOG beter schijnt te zijn dan het 412 element.
TOEN had men ook al NOG BETER.............
Leuk hoor......ouwe " meuk " vinden en gebruiken.

Gr.

Erik

erik62

Dag,

Via een forumlid een setje canare 4s11 luidsprekerkabel gekocht en vandaag er eens fatsoenlijk voor gaan zitten. De " oude " 6mm2 zilver/koper kabels en bruggen verwijderd en de canare biwire aangesloten.
In eerste instantie meende ik geen verschil te horen maar hoe langer ik luister hoe zekerder dat ik weet dat het hoog iets verfijnder is geworden. Verder meen ik te horen dat de diepte in het beeld iets is toegenomen.
Wie van jullie heeft een soortgelijke ervaring of helemaal niet?
Zou het ook te maken hebben hoe een luidspreker (lees :filter) is opgebouwd?
Ook dit was weer leuk ook te proberen ......en voor dat geld.......

Gr,
Erik

xander32

Canare is een mooie kabel voor een dito prijs(je). Al m'n ls. hadden bi-wire optie en ik heb die ook altijd op die wijze bekabeld, hoe dat zich verhoudt t.o.v. single-wire; geen idee  :roll:.

Citaat van: erik62 op februari 07, 2016, 18:02:51
Dag,

Via een forumlid een setje canare 4s11 luidsprekerkabel gekocht en vandaag er eens fatsoenlijk voor gaan zitten. De " oude " 6mm2 zilver/koper kabels en bruggen verwijderd en de canare biwire aangesloten.
In eerste instantie meende ik geen verschil te horen maar hoe langer ik luister hoe zekerder dat ik weet dat het hoog iets verfijnder is geworden. Verder meen ik te horen dat de diepte in het beeld iets is toegenomen.
Wie van jullie heeft een soortgelijke ervaring of helemaal niet?
Zou het ook te maken hebben hoe een luidspreker (lees :filter) is opgebouwd?
Ook dit was weer leuk ook te proberen ......en voor dat geld.......

Gr,
Erik

pameijer

Citaat van: xander32 op februari 07, 2016, 18:16:54
Canare is een mooie kabel voor een dito prijs(je). Al m'n ls. hadden bi-wire optie en ik heb die ook altijd op die wijze bekabeld, hoe dat zich verhoudt t.o.v. single-wire; geen idee  :roll:.
Schitterende kabel, je moet wel gek zijn om die te verkopen  :roll:. Heb je nu je speakers inderdaad biwired aangesloten Erik?
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

erik62

Ja inderdaad......hoe komt iemand erbij 8-) :angel: om zo iets te verkopen....... frusty frusty

Natuurlijk heb ik ze nou biwired aangesloten. Ik heb de hele avond kunnen luisteren en ik weet zeker dat er meer diepte in het geluid zit. Het hoog klinkt nog verfijnder. Begrijpen doe ik dit ook nu weer niet.Ook hier heb ik eigenlijk nooit in geloofd, net als de ervaring met verschillende netkabels die ik heb gehad.
Versterkerwissel was overduidelijk,cd speler ook, interlink minder maar hoorbaar, netsnoer groot verschil,maar nu ook nog luidsprekerkabel?
Alles waar ik voorheen niet in heb geloofd heb ik bij moeten stellen......
Gr.
Erik

pameijer

Citaat van: erik62 op februari 07, 2016, 21:56:05
Gr.
Erik
Ach, zolang je maar in jezelf gelooft!
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

xander32

Als je iets, een verbetering, waarneemt en je hebt daar het vertrouwen in ('gelooft het'), dan is dat prima toch.

Citaat van: erik62 op februari 07, 2016, 21:56:05
Ja inderdaad......hoe komt iemand erbij 8-) :angel: om zo iets te verkopen....... frusty frusty

Natuurlijk heb ik ze nou biwired aangesloten. Ik heb de hele avond kunnen luisteren en ik weet zeker dat er meer diepte in het geluid zit. Het hoog klinkt nog verfijnder. Begrijpen doe ik dit ook nu weer niet.Ook hier heb ik eigenlijk nooit in geloofd, net als de ervaring met verschillende netkabels die ik heb gehad.
Versterkerwissel was overduidelijk,cd speler ook, interlink minder maar hoorbaar, netsnoer groot verschil,maar nu ook nog luidsprekerkabel?
Gr.
Erik

pameijer

Eerlijk gezegd denk ik, Erik, dat je eerste waarneming ("In eerste instantie meende ik geen verschil te horen maar hoe langer ik luister hoe....") de juiste was. Als je geconcentreerd gaat luisteren hoor je altijd meer. Bij nieuwe apparaten hebben audiofielen de neiging om idd analytisch en heel goed te gaan luisteren naar eventuele verschillen, en omdat je anders luistert hoor je het ook anders. I hate to be the partypooper  clown1