De set van Erik.

Gestart door erik62, april 12, 2015, 10:31:13

Vorige topic - Volgende topic

TurboMarco

Je zal maar 4000,- betaald hebben om er vervolgens 3 weken later erachter te komen dat ze voor 2800,- de deur uit gaan ,dan voel je pas echt genaaid .  frusty
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Definitive Technology D9, Edifier R1800 & R1855DB ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

Rob46

Nog een laatste dan: zo heb ik een keer met een aantal forumleden een hele gezellige luister -en vergelijksessie gehouden waar verschillende cd spelers met elkaar werden vergeleken. Nou, unaniem was het oordeel dat een SACD 7003 en een Marantz SACD Pearl wel een groot verschil lieten horen. Zelfs tussen een Pearl Lite en Pearl. Dit alles onder dezelfde condities een op een. Het panel bestond uit 4 luisteraars.

Rob46

Citaat van: TurboMarco op januari 30, 2016, 10:14:29
Je zal maar 4000,- betaald hebben om er vervolgens 3 weken later erachter te komen dat ze voor 2800,- de deur uit gaan ,dan voel je pas echt genaaid .  frusty

Dat is dus gebeurd  :gp: alleen niet na 3 weken maar een jaar.....

xander32

Ik zou mij bij die €2800 nog bekocht voelen :angel:.

Citaat van: TurboMarco op januari 30, 2016, 10:14:29

xander32

Dat waren allen spelers van één en dezelfde fabrikant; daar vind ik het meer aannemelijk dat er een verschil is tussen een component uit de instap-/middenlijn en de toplijn. Overigens ook weer een aanname, echter zijn er wel verschillen waargenomen door de aanwezigen.

Citaat van: Rob46 op januari 30, 2016, 10:16:11
Nog een laatste dan: zo heb ik een keer met een aantal forumleden een hele gezellige luister -en vergelijksessie gehouden waar verschillende cd spelers met elkaar werden vergeleken. Nou, unaniem was het oordeel dat een SACD 7003 en een Marantz SACD Pearl wel een groot verschil lieten horen. Zelfs tussen een Pearl Lite en Pearl. Dit alles onder dezelfde condities een op een. Het panel bestond uit 4 luisteraars.

TurboMarco

Vroeger kocht ik vrijwel alles nieuw ,dus ik weet wel een beetje wat je na een paar jaar kan verwachten ,en in het geval van Marantz wist ik dat het nieuwste model binnen één jaar goedkoper zou worden ,dus sloeg ik op het laatste moment toe .
De laatste 8 jaar koop ik nog maar heel weinig nieuwe spullen ,2e hands bevalt mij zoveel beter  :yes:
Neem bv de Primare versterker ,deze was nieuw 3000,- en deze heb ik 2e hands voor nog geen 400,- kunnen bemachtigen ,dan word je vanzelf een happy camper  :-D
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Definitive Technology D9, Edifier R1800 & R1855DB ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

Rob46

Citaat van: TurboMarco op januari 30, 2016, 10:30:56
Vroeger kocht ik vrijwel alles nieuw ,dus ik weet wel een beetje wat je na een paar jaar kan verwachten ,en in het geval van Marantz wist ik dat het nieuwste model binnen één jaar goedkoper zou worden ,dus sloeg ik op het laatste moment toe .
De laatste 8 jaar koop ik nog maar heel weinig nieuwe spullen ,2e hands bevalt mij zoveel beter  :yes:
Neem bv de Primare versterker ,deze was nieuw 3000,- en deze heb ik 2e hands voor nog geen 400,- kunnen bemachtigen ,dan word je vanzelf een happy camper  :-D

:yes: :gp: HB

sjoek

Ik denk zeker dat in de apparaten hoorbaar verschil zal zitten. Of dit ook 'beter' is is aan de luisteraar zelf. En om het vergelijk van de corsa en de mercedes er bij te halen. Ik heb zelf een golf 1 cabrio gehad en vond dit persoonlijk mooier rijden dan de nieuwe a4 met alles er op en er aan van een vriend van mij. Was hij ook echt beter? Nee tuurlijk niet. Maar dit was mijn beleving. En zo zal het in audioland ook zijn lijkt mij.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

erik62

Dag,

omtrent de bouwkwaliteit van Accuphase kan ik alleen maar zeggen dat deze absoluut subliem is.Ik heb tot aan de kabels toe alles van dit merk. Aan de kwaliteit kan niemand twijfelen. Dat is gewoon zo. Het zijn mooie apparaten die een erg lang( probleemloos) leven voor zich hebben.
Mijn vraag is eigenlijk of een460 of een 470 beter klinkt dan een pm11 mk 2 of 3, of dat mijn E530 in vergelijking met een L530 van Luxman zich positief qua geluidsweergave kan onderscheiden ? Dat waag ik voor mijzelf te betwijfelen. Ondanks de beweringen van ALLE febrikanten dat NU alles NOG BETER en LEKKERDER is.
Voor wat betreft auto's. Zelf rij ik in een E250 CGI coupe en voorheen heb ik een C200 kompressor gereden. Ondanks het feit dat de coupe in aanschaf veel duurder is geweest kan deze zich qua comfort ( geluid) niet meten met de C. Zo blijkt ook in de autobranche dat duurder niet perse beter hoeft te betekenen.
Volgens mij wordt door velen het begrip DUUR automatisch geassocieerd met VEEL BETER.

gr:
Erik

VANZOMERENG

Citaat van: Rob46 op januari 30, 2016, 09:54:47
Ok, even concreter maken dan: het prijsverschil tussen een Marantz PM11S3 en een Accuphase E470 is inmiddels (er gaan inmiddels PM11S3'en NIEUW over de toonbank voor €2,800,00), een dikke €5,000,00. En dat verschil is dus volgens sommige onder ons nergens in terug te vinden? Dan voel ik mij echt genaaid!  violent1  redface :yes:

Kom nou toch; een Mercedes van een ton brengt je net als een Corsa van A naar B, maar ga mij niet vertellen dat er hier geen verschil in rijbeleving -eigenschappen en duurzaamheid wordt ervaren......

Of er hoorbaar kwaliteitsverschil is tussen de Marantz PM11S3 en een Accuphase E470 hangt of van:
- hoe goed is je gehoor
- welke speakers en andere componenten zijn er op aangesloten

Als er kwaliteitsverschillen zijn, zullen deze zich meer manifesteren, naarmate de aangesloten speakers
zich van een hoger niveau  bevinden. M.a.w. waar is het omslagpunt, dat het rendabel wordt om je versterker te upgraden.
De discussie dat versterker A 5.000 euro meer kost dan versterker B  en of dit verschil te
rechtvaardigen is, is absoluut onzinnig.    De discussie zou altijd moeten luiden dat ene EURO altijd meer 1 keer uitgegeven kan worden en wat is de meest effectieve manier om deze om te zetten in welke "upgrade"

Het gaat immers toch altijd om het eindresultaat, wellicht zijn andere speakers of akoestische aanpassingen
wel verstandiger dan een duurdere versterker.

Ook de match tussen een versterker en speakers is van groot belang en dit kan betekenen dat een duurdere
(en wellicht ook een betere versterker) niet altijd tot een beter resultaat hoeft te leiden

VANZOMERENG

By the way

Jaren geleden vanuit het blauwe forum, eens een blinde ABX-test gehouden tussen
een versterker Sony van ca. 350 euro en een ASR-Emmiter van ca. 10.000 euro.
Dit onder geconditioneerde omstandigheden in een akoestische geperfectioneerde ruimte
(een heuse professionele geluidstudio).
De versterkers waren aangesloten op een B&W 800d

Er was door de circa. 18 deelnemers geen significante verschillen te horen  :-o

Nu ben ik persoonlijk wel van mening, dat zo test wellicht luisterstress kan veroorzaken
en dit het gehoor wellicht kan beinvloeden.    Dit in tegenstelling tot lekker relaxed thuis
op de bank een versterker op de langere termijn beoordelen.

Maar niettemin, wel is zeker aangeduid:
- dat de verschillen zeer klein zijn
- wij audioflielen over teveel zaken miereneuken  :-D

joep

Als over een tijdje de Accuphase E470 is ingespeeld eens aan Xander of iemand anders vragen of hij zijn Marantz PM-11s3 mee zou willen nemen voor een A-B test. Een man of 6 a 8 uitnodigen en een blinde test doen zou de oplossing kunnen zijn.

Maar als iemand bij mij met een PM-11s3 op bezoek zou willen komen is dat ook mogelijk.

VANZOMERENG

Citaat van: xander32 op januari 29, 2016, 07:46:26
Ik kan het mij goed voorstellen dat bv. een PM14/CD14 combi van weleer, mij ook het nodige luisterplezier zou kunnen bieden. Daarbij verwacht ik dat vooral de sounding anders zal zijn; meer warm, romantisch, ietwat donker t.o.v. de huidige generatie apparatuur. Mogelijk zels wat minder gedetailleerd :roll:.

En dat zou wel een leuk vergelijk zijn; PM14/CD14 versus PM11s3/SA11s3 :yes:.

Lijkt me ook een zeer leuk vergelijk maar weer typisch een vergelijk met vele valkuilen.
Los van diverse smaakkwesties van de toehoorders, zal een PM14 op speakers A beter
matchen en een PM11S3 op speakers B.

Verder hoe "fris" zal een PM14 zijn, is deze gereviseerd of niet en zo ja, alles nog origineel

Verder heb ik een voorgevoel, dat een nieuwe PM11S2 of S3  nogal redelijk neutraal en voor
sommigen wellicht te clean/analytisch zal klinken.  Mijn ervaring is, dat na zeer vele speeluren,
na vele jaren, het lijkt of ze steeds beter/warmer klinken zonder aan resolutie in te boeten.

Wellicht wordt een PM11S2/PM11S3 na 15 a 20 jaren net zo vreugdevol als vintage-versterker
omarmt als nu een PM14  :yes:

xander32

Zo ken ik jou G.J.; heel nuchter en resultaat gericht. Maar voor velen is dat bij deze (en andere hobby's) wat minder relevant; daar speelt bij aanschaf ook een stukje emotie mee, een stuk beleving, proud ownership en soms wat nieuws kopen omdat het kan.

Ik ben het dus niet eens met jouw stelling dat enkel het eindresultaat er toe doet :no:.

Citaat van: VANZOMERENG op januari 30, 2016, 12:19:03

Of er hoorbaar kwaliteitsverschil is tussen de Marantz PM11S3 en een Accuphase E470 hangt of van:
- hoe goed is je gehoor
- welke speakers en andere componenten zijn er op aangesloten

Als er kwaliteitsverschillen zijn, zullen deze zich meer manifesteren, naarmate de aangesloten speakers
zich van een hoger niveau  bevinden. M.a.w. waar is het omslagpunt, dat het rendabel wordt om je versterker te upgraden.
De discussie dat versterker A 5.000 euro meer kost dan versterker B  en of dit verschil te
rechtvaardigen is, is absoluut onzinnig.    De discussie zou altijd moeten luiden dat ene EURO altijd meer 1 keer uitgegeven kan worden en wat is de meest effectieve manier om deze om te zetten in welke "upgrade"

Het gaat immers toch altijd om het eindresultaat, wellicht zijn andere speakers of akoestische aanpassingen
wel verstandiger dan een duurdere versterker.

Ook de match tussen een versterker en speakers is van groot belang en dit kan betekenen dat een duurdere
(en wellicht ook een betere versterker) niet altijd tot een beter resultaat hoeft te leiden

VANZOMERENG

Citaat van: xander32 op januari 30, 2016, 12:59:15
Zo ken ik jou G.J.; heel nuchter en resultaat gericht. Maar voor velen is dat bij deze (en andere hobby's) wat minder relevant; daar speelt bij aanschaf ook een stukje emotie mee, een stuk beleving, proud ownership en soms wat nieuws kopen omdat het kan.

Ik ben het dus niet eens met jouw stelling dat enkel het eindresultaat er toe doet :no:.

Dit is niet wat ik keihard beweer maar als een reactie op de eerdere gevoerde discussie en in die context.
Gelukkig maar worden vele aankopen niet alleen op puur rationele  criteria gekocht en spelen emoties
een grote rol.   Gelukkig maar want dit maakt het aanbod aan auto's, hifi-devices, kleding, etc....
er veel boeiender, kleurrijker en bonter.   Ook de fabrikanten varen er wel bij.