Kenwood Supreme model 500 restore / recap

Gestart door thanatos, februari 11, 2015, 12:22:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thanatos

Ik heb recent de restauratie van een mooie vintage Kenwood model 500 afgerond. Hij hoort thuis als kleinste telg in de Supreme serie van Kenwood. Deze wordt gezien als de mooiste reeks en is ontworpen in 1974 door de mensen die later Accuphase oprichten.

Ze zijn zeldzaam en werden enkel op bestelling geleverd.

Gekocht in vrij stoffige staat. Wel werkende maar alles kraakte en de eindtrappen werden niet warm (er liep geen ruststroom). Mooi restauratie object dus  :)


Aangezicht origineel lekker stoffig  :D






De eerste stap. Demonteren van de voortrap. Deze voorzien van nieuwe elco's en nagelopen. Mooie originele staat en dit ook zo gelaten. Alle schakelaars en potmeters zijn intensief gereinigd en gesmeerd.





Voeding in originele staat. Deze heeft flink geleden. Aantal transistoren werden bloedheet.



Nadere inspectie laat zien wat de agressieve lijm voor schade aan aanricht.. Diode helemaal weggevreten.



Na opfrissen ziet het er dan zo uit



Alle zeners/diodes en diverste transistoren zijn buiten de elco's om ook vervangen.



Na een letterlijk een heel gevecht uiteindelijk bij de eindtrappen kunnen komen. De constructie is niet service vriendelijk te noemen. Ik wilde geen wire wraps of draaden doorknippen. Letterlijk de hele versterker moeten demonteren..

Aangezicht eindtrap in de staat zoals ik ze aantrof. Er is een reparatie geweest aan beide kanalen en div. componenten waren reeds vervangen. Op zich netjes gedaan maar duidelijk jaren geleden. Uit voorzorg de zwakke plekken aangepakt en mooie vervangende transistoren, diodes, trimpotjes voor DC en ruststroom geplaatst. De eindtransistoren gecontroleerd, schoongemaakt en voorzien van nieuwe mica isolatie en verse koelpasta.









Na flink wat uurtjes zwoegen en stoeien het andere kanaal ook in orde gemaakt en een testritje gemaakt. Grofweg de afstelling in orde gemaakt en zien of alles stabiel blijft.



Nu het cosmetiche werk. Flink wat poetswerk gaandeweg al gedaan van de printen, chassis en koellichaam.



Resultaat!





Even uurtje laten opwarmen. Vermogen, vervorming testen gedaan en zo precies mogelijk afgeregeld.



Hij staat nu lekker te spelen en met zijn 22kg een heel mooi klinkende versterker die weer goed en betrouwbaar te gebruiken is!

Enige wat nu nog moet is het lampje aan de voorzijde vervangen voor een ledje. Had geen witte meer liggen dus dat komt nog.



audiof. zonder budget

Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

thanatos

Citaat van: audiof. zonder budget op februari 11, 2015, 13:09:24
Nice :yes: :yes:  en hoestie klankmatig?

Speelt als een droom. Het ontwerp is van de oprichter van Accuphase.

Hij staat nu in mijn woonkamer en is vanaf het moment van neerzetten niet meer afgekoppeld geweest.. in het dressoir er onder staat een flinke 100W Threshold werkeloos te zijn. Ingehaald door een '74/'75 vintage topper  8-) :mrgreen:

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

jrm


andriessen

Mooi ! Heb zelf de KA8100 gehad maar die van jou is nog een stukje beter ;)

Marvin


i2Paq

Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

richard-38

Gaaf man en netjes gedaan hoor. met je fraaie meter op 1 van je eerste foto's. Ze wegen niets, voelen aan als speelgoed, maar doen der werk redelijk( te klein bereik qua stroom en spanning alleen). Hoe klinkt dat nou en wat weegt het, ik ben dol op gewicht.    Klasse schoongemaakt en veel vervangen. Ik vind het een voorbeeld en zulke trafo's zijn echt funkytown. gr richard

RHK

Kan iemand iets zeggen over een KA-7100? Kan er een kopen, maar ben er niet bekend mee. HLP
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

TurboMarco

Zo he ! ,die versterker ziet er weer top uit  :kwijl:
Daar heb je toch wel een partij eer van je werk hoor .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

audiof. zonder budget

Zo er netjes uit... deze is weer bewaard voor het nageslacht clown1
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

erik62

Fantastisch gedaan.......wou dat ik DAT kon. Chapeau...

Gr.

Erik