Afgelopen weekend (een week later als de planning) een aantal zaken geprobeerd:
1: Opnieuw inregelen van audyssey xt32 ivm de nieuwe luisterplek.
2: Met het beamerscherm naar beneden en een halve inhoud van de linnenkast op de grond en aan de muur en een muziekje draaien
. Hoezo niet goed snik?
3: Sub aan en sub uit proberen. Ik had in een recensie op
hifi.nl een keer gelezen dat het nogal wat uit kan maken.
De bevindingen:
1: Groot verschil. Op de vorige luisterplek zat een mega dip in de lage frequentie. Hoe laag weet ik niet precies maar ik vermoed rond de 50Hz. Door alleen naar achteren te schuiven werd het laag wel erg dik aangezet. Het laag is nu weer beter onder controle. Helaas mis ik nog steeds diepte en breedte in het geluidsbeeld.
2: Voordat ik de linnenkast had leeggehaald heb ik een nagalmmeting verricht door in de vingers te knippen en de nagalm in mijn gedachten op te slaan. Tja.. De JBF methode zeg maar. Maar goed, zonder te meten weet ik zeker dat er verschil waarneembaar was. Helaas deed het met het geluid uit de speakers weinig tot niks.
3: De sub is nu wel even andere koffie: Alleen door het opnieuw inregelen is het me nu voor het eerst gelukt de sub dusdanig af te stellen dat hij perfect integreert. Het blijft een film sub. Dat is gewoon zo, maar ondanks dat de GX300 een laag kunnen produceren waar je u tegen zegt, geef ik nu de voorkeur om de sub aan te zetten. In de praktijk staat de sub nu veel en veel zachter dan voorheen. Er zit een DS4.0 versterker van Hypex in de kast, maar dat had volgens mij nu net zo goed de DS1.2 kunnen zijn. Ook met een film integreert hij super. Echt blij mee. Ooit ga ik op zoek naar een sub die de nadruk legt op muziek in plaats van film. Maar voor nu is het prima. Helaas veranderde er niks aan het stereobeeld.
Steeds meer ben ik ervan overtuigd dat de winst die ik zoek te behalen is in een andere versterker. Op basis van lezen van ervaringen heb ik een rijtje versterkers geselecteerd die ik wil gaan beluisteren, maar eerlijk gezegd heb ik geen idee:
- Marantz PM14S1
- Marantz PM11S1 (staat momenteel 1 op marktplaats. Helaas wel heel ver weg voor mij)
- Roksan Caspian M1 en Candy versie 3 (In de buurt te beluisteren)
- Classe CAP 100, 150 of 151 (op basis van de review op dit forum)
- Een oudere Marantz
- Misschien een Musical Fidelity A5.5. Er stond vorige week 1 in Dokkum te koop. Had ik achteraf op moeten reageren... Is nu verkocht.