Welke versterker op monitor audio gx-300?

Gestart door Alex1980, februari 04, 2015, 22:51:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cobraatje

Mijn ervaring is inmiddels dat wanneer je niet weet welke versterker speelt, de verschillen tussen goede versterkers helemaal niet zo groot zijn.

Afgelopen jaar en dit jaar heb ik veel versterkers gehad en beluisterd(wat op dezelfde rij staat tegelijkertijd gehad en of vergeleken):
Marantz PM14KI-Marantz PM11S3-Integra dhc 80.2
Marantz SR7008- Marantz AV8801-Emotiva XMC-1
Accuphase R305-NAD M15.

Alleen de SR7008 vond ik voor stereo echt tekort schieten.
Ik hoorde 'grote' verschillen tussen apparaten totdat ik niet meer wist welk apparaat speelde.
Dan werden de verschillen een stuk kleiner en (bijna) niet aanwijsbaar.

Voor mij persoonlijk is het duidelijk dat in mijn ruimte een versterker(€2000-6000) maar een beperkte invloed heeft. Wat bij mij veruit de meeste positieve invloed op het geluid heeft gehad, is dat ik van laminaat naar vloerbedekking ben gegaan. 

Gezien jouw zeer harde ruimte denk ik dat daar de echte winst te behalen valt.
Kun je geen aanpassingen in je ruimte doen dan zou ik kiezen voor een versterker met Audyssey XT32(pro) of een versterker en daarbij een Antimode of Dirac aanschaffen.

Zelf draai ik nu stereo op mijn Marantz AV8801/MM8077 combi, waarbij ik de front speakers op bypass heb staan en mijn 2 subs door Audyssey XT32 laat corrigeren. Dat klinkt imo zeer goed en zeker niet minder dan mijn stereoversterker de Marantz PM14KI die ik een aantal jaren voor stereo heb gehad.

Just my 2 cents :wink:

xander32

Matchen met de ruimte = in akoestisch opzicht en aangaande de plaatsings-/opstellingsmogelijkheden.
Een mismatch geeft issues inzake de klank en/of het geluidsbeeld (de muziek blijft kleven aan de ls., komt niet los, een beperkte hoogte/diepte/breedte van het geluid, het geluidsbeeld is versmeerd, de instrumenten vloeien in elkaar over i.p.v. dat deze los van elkaar staan, ..., ...).

Versterking, bron en allerhande tweaks hebben zeker invloed. Maar als er in de basis iets niet goed zit, match ls. ruimte, ga je dat niet oplossen door een ingreep in die eerst genoemden.

Of de basis in jouw geval al dan niet in orde is kan je alleen ter plekke beoordelen, dat kan iig. niemand op afstand doen 8-).


Citaat van: Alex1980 op maart 07, 2015, 08:08:03
Het matchen van ls in een ruimte lijkt mij vooral gerelateerd aan de klank. Bijvoorbeeld harde s klanken. Het hoofdprobleem dat ik heb is het missen luchtigheid rondom de speakers. Ik ben er na alle adviezen achter dat dat ook aan de opstelling ligt. Daarnaast kwam ik er tijdens de luistersessie waarbij ik de roksan en marantz met elkaar vergeleek, achter dat het ook aan de versterker ligt. Beide hebben dus invloed. Voorlopig houd ik vast aan het idee dat ik het geluid met mijn huidige speakers in de huidige ruimte naar tevredenheid voor elkaar kan krijgen. Perfect wordt het niet aangezien we het over een huiskamer hebben en niet een studio

Alex1980

Ik heb me er eens verder in verdiept door de site van Toine Dingemans door te lezen. Een akoestisch plafond lijkt me wel wat.  :lol: Zonder gekheid: Niet dat ik alle goed bedoelde adviezen in de wind sla, maar de kortste eerste stap is toch (eigenwijs) een echt goede versterker thuis proberen. Ik ga het binnenkort overleggen met de "dealer" wat er mogelijk is om vrijblijvend een versterker thuis te proberen.

@Cobraatje: Vloerbedekking heb ik al vaak voor gepleit maar vooralsnog hebben we daar thuis een meningsverschil over. Ik zag verder in je post dat je de Vincent SV234 (die je aan mij verkocht hebt  :wink:) niet hebt meegenomen. Hoe vond jij die verhouden met de Integra voorversterker die je op dat moment ook had?



Cobraatje

Ohh jah dat is ook zo :-D.

Die heb ik nooit echt goed vergeleken en ook niet blind vergeleken.
Mijn idee is nu dat de Integra neutraler was en de betere.

Inmiddels ben ik erachter dat je ogen en de aanschafwaarde behoorlijk bepalend zijn voor wat je hoort.
Het placebo effect wat soms zeer goede resultaten geeft in de medische wereld werkt ook met hifi.
Probeer ook eens te luisteren zonder dat je weet welke versterker de boel aanstuurt, de uitkomst kan verrassend zijn :wink:.

Ik zie dat je GX300  (1W@1M) 90 dB is,dat kan elke versterker met gemak aan.
Naar hoeveelheid Watts hoef je niet te kijken, de voeding en opbouw zijn veel belangrijker.

xander32

 :-D

Gewoon jouw eigen koers varen :yes:.
We lezen jouw bevindingen hier wel.


Citaat van: Alex1980 op maart 07, 2015, 18:32:10
Ik heb me er eens verder in verdiept door de site van Toine Dingemans door te lezen. Een akoestisch plafond lijkt me wel wat.  :lol: Zonder gekheid: Niet dat ik alle goed bedoelde adviezen in de wind sla, maar de kortste eerste stap is toch (eigenwijs) een echt goede versterker thuis proberen. Ik ga het binnenkort overleggen met de "dealer" wat er mogelijk is om vrijblijvend een versterker thuis te proberen.

@Cobraatje: Vloerbedekking heb ik al vaak voor gepleit maar vooralsnog hebben we daar thuis een meningsverschil over. Ik zag verder in je post dat je de Vincent SV234 (die je aan mij verkocht hebt  :wink:) niet hebt meegenomen. Hoe vond jij die verhouden met de Integra voorversterker die je op dat moment ook had?

Alex1980

Citaat van: Cobraatje op maart 07, 2015, 19:38:53
Ohh jah dat is ook zo :-D.

Die heb ik nooit echt goed vergeleken en ook niet blind vergeleken.
Mijn idee is nu dat de Integra neutraler was en de betere.

Inmiddels ben ik erachter dat je ogen en de aanschafwaarde behoorlijk bepalend zijn voor wat je hoort.
Het placebo effect wat soms zeer goede resultaten geeft in de medische wereld werkt ook met hifi.
Probeer ook eens te luisteren zonder dat je weet welke versterker de boel aanstuurt, de uitkomst kan verrassend zijn :wink:.

Ik zie dat je GX300  (1W@1M) 90 dB is,dat kan elke versterker met gemak aan.
Naar hoeveelheid Watts hoef je niet te kijken, de voeding en opbouw zijn veel belangrijker.

Klopt wat je zegt. De Onkyo stuurt ze op zijn slofjes aan. Als 0 DB reverence niveau is knallen of de speaker uit elkaar of vliegen de dakpannen van het huis. Wattages zal niet het probleem zijn.

TAV de Vincent: Ik ben het met je eens dat die meer gekleurd speelde dan de Onkyo. Ervan uitgaande dat dat vergelijkbaar is met Integra. Dat is ook de reden dat ik die versterker naar een jaartje weer verkocht heb.

Cobraatje

Ik weet niet of de Onkyo en Integra vergelijkbaar zijn, ik heb nooit Onkyo gehad.
Volgens een forumgenoot klinkt Integra wel anders dan Onkyo.

Bij Audio Artistiek in Vries staat een Integra 80.3, misschien de moeite waard om te gaan luisteren.
Je bent ook van harte welkom om de Marantz AV8801 bij mij te komen beluisteren.

xander32

#52
Prognose; ts. koopt andere versterker. Is daar de eerste tijd enthousiast over maar komt na die eerste roze weken na aankoop, toch tot de conclusie dat deze het probleem niet heeft opgelost.

Vanaf daar zijn er weer meerdere scenario's denkbaar; ts. gaat het bij de bron of bij tweaks zoeken, ts. gaat wat aan de akoestiek doen, ts. gaat wat aan de plaatsing doen of ts. ziet in dat hij met deze ls. i.c.m. zijn ruimte niet gelukkig gaat worden.


Leuk om te gaan volgen :angel:.


Misschien ook wel leuk om een poll op te zetten :-D.

Alex1980

@Cobraatje: ik heb hem gezien. Aardig aan de prijs lijkt me. Misschien ga ik in op je voorstel. Lijkt me leuk. Als ik langs zou komen zou ik de gx300 meenemen denk ik.

@xander32: je vergeet vergeet een optie: ts doet niks en ziet in dat hij een dijk van een set heeft waar hij gewoon van moet genieten. Daarnaast begrijp ik niet goed dat luidsprekers niet bij een ruimte passen. Met akoustisch aanpassen van een ruimte zorg je er toch voor dat de speakers wel bij de ruimte passen?

xander32

Mijn opzet was het ook niet om volledig te zijn :wink:.
Vaar gewoon jouw eigen koers, dat doe ik vaak net zo. Het is jouw set, het zijn jouw centen :yes:.


Citaat van: Alex1980 op maart 08, 2015, 19:42:59
@Cobraatje: ik heb hem gezien. Aardig aan de prijs lijkt me. Misschien ga ik in op je voorstel. Lijkt me leuk. Als ik langs zou komen zou ik de gx300 meenemen denk ik.

@xander32: je vergeet vergeet een optie: ts doet niks en ziet in dat hij een dijk van een set heeft waar hij gewoon van moet genieten. Daarnaast begrijp ik niet goed dat luidsprekers niet bij een ruimte passen. Met akoustisch aanpassen van een ruimte zorg je er toch voor dat de speakers wel bij de ruimte passen?

Alex1980

Over een tijdje kom ik er op terug. Bedankt voor alle reacties. Gr. Alex

211

Citaat van: Alex1980 op februari 05, 2015, 10:47:09
Een 2 onder 1 kap woning. L-vormige kamer. De set staat aan het eind van de lange zijde (11 meter) van de kamer. De korte zijde is 6 meter. En de korte zijde is 4 meter breed. De frontspeaker staan 1 meter vanaf de muur en de luisterpositie is op 80 cm van de overstaande muur. We zitten dus op 4,20 meter vanaf de speakers. Ze staan ongeveer 3,8 meter uit elkaar, zeer licht ingedraaid.

De ruimte is hard te noemen. Laminaat, leer, vitrage. Wel een karpet van 2 meter bij 2,75 meter wat erg heeft geholpen. De foto geeft een beeld van de ruimte. De speakers staan nu verder naar voren en iets minder ingedraaid. Daarnaast staat de sub nu helemaal in de hoek zodat de speaker wat verder van de zijwand afstaat. Wat mij betreft op dit moment het beste resultaat.

Hoi, de zelfde problemen gehad met het gebrek aan stereo beeld in mijn woonkamer die veel op die van jou lijkt (leer, beton, laminaat en maar een elke vloerkleedje). Enkele zaken die bij mij goed uitpakken :

1. Zorg voor gelijkvormigheid rond beide luidsprekers (ik zie bij jou één naast het gordijn staan en de ander vrij)
2. Indraaien van de LS's resulteert bij mij in één enkel mini sweet-spotje. Een rechte opstelling geeft bij mij meer vrijheid waar ik zit.
2. Elke opstelling met het geluid in de lengte van de kamer ging bij mij de mist in. Een opstelling overdwars met de LS's langs de lange muur bracht bij mij uiteindelijk de oplossing.

Kwestie van eindeloos schuiven en luisteren.... Leuke hobby hoor... ;-)


Zolang je maar geniet....

xander32

Er zijn ls. fabrikanten die een opstelling in juiste de lengterichting adviseren (AP).
Met het al dan jiet indraaien kan je idd. het stereobeeld beïnvloeden. Voor het schuiven(positioneren) van de ls. zijn er diverse methodes, welke op het www. te vinden zijn. Maar mijn ervaring is dat die enkel helpen naar een goed basis, een goede uitgangspositie. Van daaruit is het trial & error.