Welke versterker op monitor audio gx-300?

Gestart door Alex1980, februari 04, 2015, 22:51:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Alex1980

Citaat van: bokkie123 op februari 05, 2015, 16:31:43
Hallo Alex,

Ik heb zelf de PM14S1 sinds een maand of 4 in mijn bezit en ik ben daar zeer tevreden over, ik luisterde voorheen alleen maar muziek en films met de SR6008. Sinds ik deze stereo versterker heb aangeschaft is mijn muziek een behoorlijke sprong vooruit gegaan. Natuurlijk zou je ook de mooie PM11S3 aan kunnen schaffen, maar dat kost een paar knakies meer. Het mooie van deze versterker is zoals beschreven op de Marantz site: één van de vele gemaksinnovaties van dit systeem is de speciale Power Amp Direct Mode, waarmee u de PM-14S1 als pure eindversterker kunt gebruiken En echt een lust voor het oog! De versterker geeft een mooi gedetailleerd en (warm)geluid. Ik beschrijf hem als een wolf in schaapskleren.

Marcel van H&C kan wel een mooi prijsje maken voor je denk ik. :yes:


Succes verder.

Groetjes  hello



Een pm14-s1 ziet er erg mooi uit. Misschien iets om naar te kijken. Gezien de verhalen denk ik dat een oude pm14 het ook niet gek zal doen op mijn speakers. Ik zie dat je ook een ud 5007 hebt. Heb je toen je die kocht ook gekeken naar de 7007?

bokkie123

Hoi Alex,

Nee ik heb ze niet vergeleken destijds, de ud5007 is een prima blu ray speler en erg tevreden mee moet ik zeggen.
Als ik jou was zou ik toch eens naar de PM14S1 kijken. Mooie versterker met schitterend geluid. Kijk eens op de site van H&C hifi. Krijg je een hele mooie prijs denk ik, vraag vrijblivend eens naar de prijs, kan je altijd later nog bestellen eventueel. Of kom eens langs bij mij om te luisteren... hello

Ik hoor het wel.
Groetjes
Rega Elicit-R, SR-6008, UD-5007, Musical Fidelity M3CD. Speakers: ProAc D18. Speakerkabel: Audioquest The Rocket 33. Interlinks: The Chord Cadenza rca + Harmonic Technology Truth-link3. Powercords: Supra Lo Rad. Powerblock: Monster HDP 650 powercenter.

xander32




Mooie ls. hoor :yes:.

Betreft de opstelling; de ls. staan nog relatief dicht op de achterwand (al heb ik ook nog veeeel beroerdere opstellingen gezien hoor :-)) en de rechter staat vast in een hoek. Mijn ervaring is dat, als je ruimte in het geluidsbeeld wil, de ls. zelf ook ruimte om zich heen nodig hebben. Daarnaast oogt het als een harde ruimte, waardoor veel reflecties. Die doen ook geen goed.

Bovenstaande kan je m.i. met geen enkele wissel van, ongeacht welke component/hardware, oplossen.
Opstelling en akoestiek.

xander32

De PM14s1 zal het geluidsbeeld niet wezenlijk veranderen denk ik. Maar deze amp. is sinds het begin van deze week wel mooi €500,- in prijs verlaagd. En dan hebben we het nog enkel over diens adviesprijs. De door Bokkie123 hieronder genoemde dealer, zal voorts een nog ietwat meer aantrekkelijke verkoopprijs kennen.


Citaat van: bokkie123 op februari 05, 2015, 19:41:55
Hoi Alex,

Nee ik heb ze niet vergeleken destijds, de ud5007 is een prima blu ray speler en erg tevreden mee moet ik zeggen.
Als ik jou was zou ik toch eens naar de PM14S1 kijken. Mooie versterker met schitterend geluid. Kijk eens op de site van H&C hifi. Krijg je een hele mooie prijs denk ik, vraag vrijblivend eens naar de prijs, kan je altijd later nog bestellen eventueel. Of kom eens langs bij mij om te luisteren... hello

Ik hoor het wel.
Groetjes

Alex1980

Mooie ls. hoor :yes:.

Betreft de opstelling; de ls. staan nog relatief dicht op de achterwand (al heb ik ook nog veeeel beroerdere opstellingen gezien hoor :-)) en de rechter staat vast in een hoek. Mijn ervaring is dat, als je ruimte in het geluidsbeeld wil, de ls. zelf ook ruimte om zich heen nodig hebben. Daarnaast oogt het als een harde ruimte, waardoor veel reflecties. Die doen ook geen goed.

Bovenstaande kan je m.i. met geen enkele wissel van, ongeacht welke component/hardware, oplossen.
Opstelling en akoestiek.
[/quote]

Ik geloof zeker dat akoestiek van grote invloed is op het geluid. De opstelling is sinds de foto veranderd conform jouw adviezen en dat had zeker een goed effect. De sub staat nu in de hoek en de ls aan de binnenkant ernaast. De ls staan nu 1 meter van de wand af.

Als ik investeer in akoestiek doe ik dat op basis van metingen en adviezen. Maar ik geloof ook dat een versterker en kabels invloed hebben. Dat heb ik gemerkt op de verschillende versterkers die ik heb gehad. Helaas ben ik nog niet tegen de juiste aangelopen. Toch akoestiek?  :|

Marantz 81

Met die Onkyo doe je die GX300 echt tekort ,kan zoveel beter klinken zijn echt heel goede speakers

heb zelf een onkyo tx-nr3008 gehad op destijds dynaudio focus 220 , klonk zo plat als een dubbeltje  nopompom alsof ze door een rietje moesten ademen  :cry: nou waren die ook wel heel moeilijk aan te sturen ,het kon ook gewoon heel hard als het moest maar genieten van muziek  :no: met een PM15S2 kwam er weer mooie gedetaillerde muziek los , vindt zelfs dat de versterker het grootste verschil maakt als je speakers naar je smaak heb en goed werken in je kamer 

Acoustiek is van grote invloed op het geluid ,maar je opstelling is ook niet echt beroerd

Whisper.nl

Beste Alex,

Welkom,

Mooie set hoor  :yes:

Persoonlijk zou ik het meubel iets naar links plaatsen zodat de rechter speaker wat meer ruimte krijgt.

Een mooi kleed ervoor en je krijgt al weer een heel ander beeld en geluid.

Groet Whisper  byebye
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Alex1980

Ja goed punt. Achteraf had dat ook gemoeten. Het meubel staat nu precies in het midden van de ruimte. Daar hangt ook het scherm en de TV. Vooral het verplaatsen van de TV leverd wat werk op, daar de beugels verplaatst moeten worden.

Aanstaande weekend heb ik het alleenrecht thuis. Dan ga ik eens experimenteren met een kleed "gordijnen" enz. De bevindingen zal ik posten.


xander32

Goed bezig joh :yes:.

Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

Citaat van: Alex1980 op februari 09, 2015, 12:08:24
Ja goed punt. Achteraf had dat ook gemoeten. Het meubel staat nu precies in het midden van de ruimte. Daar hangt ook het scherm en de TV. Vooral het verplaatsen van de TV leverd wat werk op, daar de beugels verplaatst moeten worden.

Aanstaande weekend heb ik het alleenrecht thuis. Dan ga ik eens experimenteren met een kleed "gordijnen" enz. De bevindingen zal ik posten.

Alex1980

#24
Afgelopen weekend (een week later als de planning) een aantal zaken geprobeerd:

1: Opnieuw inregelen van audyssey xt32 ivm de nieuwe luisterplek.
2: Met het beamerscherm naar beneden en een halve inhoud van de linnenkast op de grond en aan de muur en een muziekje draaien :-D. Hoezo niet goed snik?
3: Sub aan en sub uit proberen. Ik had in een recensie op hifi.nl een keer gelezen dat het nogal wat uit kan maken.

De bevindingen:
1: Groot verschil. Op de vorige luisterplek zat een mega dip in de lage frequentie. Hoe laag weet ik niet precies maar ik vermoed rond de 50Hz. Door alleen naar achteren te schuiven werd het laag wel erg dik aangezet. Het laag is nu weer beter onder controle. Helaas mis ik nog steeds diepte en breedte in het geluidsbeeld.
2: Voordat ik de linnenkast had leeggehaald heb ik een nagalmmeting verricht door in de vingers te knippen en de nagalm in mijn gedachten op te slaan. Tja.. De JBF methode zeg maar. Maar goed, zonder te meten weet ik zeker dat er verschil waarneembaar was. Helaas deed het met het geluid uit de speakers weinig tot niks.
3: De sub is nu wel even andere koffie: Alleen door het opnieuw inregelen is het me nu voor het eerst gelukt de sub dusdanig af te stellen dat hij perfect integreert. Het blijft een film sub. Dat is gewoon zo, maar ondanks dat de GX300 een laag kunnen produceren waar je u tegen zegt, geef ik nu de voorkeur om de sub aan te zetten. In de praktijk staat de sub nu veel en veel zachter dan voorheen. Er zit een DS4.0 versterker van Hypex in de kast, maar dat had volgens mij nu net zo goed de DS1.2 kunnen zijn. Ook met een film integreert hij super. Echt blij mee. Ooit ga ik op zoek naar een sub die de nadruk legt op muziek in plaats van film. Maar voor nu is het prima.  Helaas veranderde er niks aan het stereobeeld. 

Steeds meer ben ik ervan overtuigd dat de winst die ik zoek te behalen is in een andere versterker. Op basis van lezen van ervaringen heb ik een rijtje versterkers geselecteerd die ik wil gaan beluisteren, maar eerlijk gezegd heb ik geen idee:

- Marantz PM14S1
- Marantz PM11S1 (staat momenteel 1 op marktplaats. Helaas wel heel ver weg voor mij)
- Roksan Caspian M1 en Candy versie 3 (In de buurt te beluisteren)
- Classe CAP 100, 150 of 151 (op basis van de review op dit forum)
- Een oudere Marantz
- Misschien een Musical Fidelity A5.5. Er stond vorige week 1 in Dokkum te koop. Had ik achteraf op moeten    reageren... Is nu verkocht.


Cornelis1921

Lekker bezig Alex, en... Het houdt je i.i.g. van de straat. :wink:

P.S. Jammer van de Musical Fidelity, inderdaad een mooie versterker. :yes:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

WilliamB

Leuke voorpret  :yes: Ik heb alleen ervaring met de PM11s1. Erg gedetailleerd geluid, ongeacht de stand van de volume knop.
Veel succes met je zoektocht  byebye
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

Alex1980

Vandaag de Roksan Caspian M1 vergeleken met de Marantz Pm15S2LE. Luidsprekers waren de monitor audio gx200. Ik ben bepaald geen recensist dus allerlei termen die vaak gebruikt worden laat ik achterwege. Ik vond de marantz beter klinken. Hij kreeg de stem van Bruce Springsteen mooier los van de speakers als de roksan. Verder vond ik de roksan erg direct, terwijl ik de marantz wat rustiger vond klinken. Tot slot was er bij de marantz een steviger laag. Of dat laatste een voordeel is weet ik niet zeker. Het verschil tussen gx200 en gx300 is ook groot kwam ik achter. Of het vollere geluid van de marantz op mijn luidsprekers bij mij in de kamer ook beter tot zijn recht komt is een kwestie van proberen. Maar voor nu zeker 1-0 voor Marantz.

the limp man

#28
probeer de speakers een een kwart te draaien, met de terminals  naar het raam Toe.  Je gaat het probleem niet oplossen met een andere versterker. 

Ik zou even Googlen op audiomaat [emoji1]

erik62

Dag,

vergeet niet in je rijtje een ( gebruikte) accuphase van de 300 of 400 serie mee te nemen!
Mijn ervaring was...aansluiten....luisteren...... en klaar !

succes met je zoektocht,

Erik