Welke versterker op monitor audio gx-300?

Gestart door Alex1980, februari 04, 2015, 22:51:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Alex1980

Hallo. Ondanks dat ik een paar jaar lid ben van het forum ben ik hier nieuw. Ik ben Alex. 35 jaar en als velen een hifi hobby. Sinds 2 jaar heb ik de monitor audio gx surround set met de gx 300 op de front. Versterking is nu een onkyo txnr5008. Die bevalt goed in surround maar in stereo weet ik dat het beter kan. Het geluid kleeft aan de speakers en is vlak te noemen, terwijl de monitor audio daar bepaald niet om bekend staat. Er is geen diepte in het geluid. De balans vind ik opzich oké. De zangstem komt vaak netjes in het midden te staan! Los van de speakers. Zijn er mensen die ervaring hebben met monitor audio en marantz? Welke versterkers zou ik in een lijstje moeten zetten?

Ik heb geen mega haast maar ben aan het oriënteren. De eerste upgrade wordt het vervangen van de blu ray speler. Maar dat is een ander onderwerp die ik op het ht forum ook al een keer aan de kaak heb gesteld. Alvast bedankt voor een reactie


Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

xander32

Welkom A.,

Hoe staan de ls opgesteld?
Wat is de indeling en aankleding van de luisterruimte?


Een beperkt stereobeeld wijst steevast naar bovenstaande en bijna nooit naar de gebruikte hardware :wink:. Een upgrade is wel fun, maar zal jou hoogstwaarschijnlijk niet het gewenste brengen :no:.



Citaat van: Alex1980 op februari 04, 2015, 22:51:22
Hallo. Ondanks dat ik een paar jaar lid ben van het forum ben ik hier nieuw. Ik ben Alex. 35 jaar en als velen een hifi hobby. Sinds 2 jaar heb ik de monitor audio gx surround set met de gx 300 op de front. Versterking is nu een onkyo txnr5008. Die bevalt goed in surround maar in stereo weet ik dat het beter kan. Het geluid kleeft aan de speakers en is vlak te noemen, terwijl de monitor audio daar bepaald niet om bekend staat. Er is geen diepte in het geluid. De balans vind ik opzich oké. De zangstem komt vaak netjes in het midden te staan! Los van de speakers. Zijn er mensen die ervaring hebben met monitor audio en marantz? Welke versterkers zou ik in een lijstje moeten zetten?

Ik heb geen mega haast maar ben aan het oriënteren. De eerste upgrade wordt het vervangen van de blu ray speler. Maar dat is een ander onderwerp die ik op het ht forum ook al een keer aan de kaak heb gesteld. Alvast bedankt voor een reactie

Alex1980

Citaat van: xander32 op februari 05, 2015, 07:09:19
Welkom A.,

Hoe staan de ls opgesteld?
Wat is de indeling en aankleding van de luisterruimte?


Een beperkt stereobeeld wijst steevast naar bovenstaande en bijna nooit naar de gebruikte hardware :wink:. Een upgrade is wel fun, maar zal jou hoogstwaarschijnlijk niet het gewenste brengen :no:.

Een 2 onder 1 kap woning. L-vormige kamer. De set staat aan het eind van de lange zijde (11 meter) van de kamer. De korte zijde is 6 meter. En de korte zijde is 4 meter breed. De frontspeaker staan 1 meter vanaf de muur en de luisterpositie is op 80 cm van de overstaande muur. We zitten dus op 4,20 meter vanaf de speakers. Ze staan ongeveer 3,8 meter uit elkaar, zeer licht ingedraaid.

De ruimte is hard te noemen. Laminaat, leer, vitrage. Wel een karpet van 2 meter bij 2,75 meter wat erg heeft geholpen. De foto geeft een beeld van de ruimte. De speakers staan nu verder naar voren en iets minder ingedraaid. Daarnaast staat de sub nu helemaal in de hoek zodat de speaker wat verder van de zijwand afstaat. Wat mij betreft op dit moment het beste resultaat.

WilliamB

Welkom op het forum, en mooie SET.
Zie ik daar een scherm hangen ?

Veel luister en kijkplezier.  :yes:
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

bokkie123

Hallo Alex,

Je hebt mooie speakers, dat is één ding wat zeker is. Maar het probleem ligt echter in je huis zelf je akoestiek.

Ik had dit probleem voorheen en heb het e.e.a. aangeschafd om het huis verder aan te kleden.

Ik heb nu een velours bankstel, overgordijnen en een kleed onder de tafel. Dit heeft een warmer gekuidsbeeld opgeleverd, geen harde klanken en schelle S meer, maar mooi warm geluid wat goed los van de speakers komt, zowel bij een film als met muziek.

En zoals de meeste zeggen hier op het forum is dat de akoestiek enorm belangrijk is en daar ben ik het 100% mee eens.

Probeer hier eens mee te gaan werken, je speakers staan goed opgesteld, licht ingedraaid en luisterafstand moet ook geen probleem zijn.

Daarnaast is een goede stereo versterker ook een meerwaarde t.o.v. je Onkyo denk ik.

Ik heb thuis mijn av receiver aan mijn stereo versterker gekoppeld. Heb als het ware nu 2 setjes staan.

1 voor film en 1 voor muziek. Ben er zeer tevreden over. Maar ja zoals je zelf als zegt, het is een hobby wat nooit stopt, je wilt tenslotte altijd beter nietwaar?

Ik hoor het wel. Succes.  :wink:

Groetjes
Rega Elicit-R, SR-6008, UD-5007, Musical Fidelity M3CD. Speakers: ProAc D18. Speakerkabel: Audioquest The Rocket 33. Interlinks: The Chord Cadenza rca + Harmonic Technology Truth-link3. Powercords: Supra Lo Rad. Powerblock: Monster HDP 650 powercenter.

Alex1980

Citaat van: WilliamB op februari 05, 2015, 11:16:32
Welkom op het forum, en mooie SET.
Zie ik daar een scherm hangen ?

Veel luister en kijkplezier.  :yes:

Bedankt. Ja een 2.10 m scherm voor als we een film kijken. De Epson TW5000 doen we er dan bij aan.  :-)

Alex1980

Citaat van: bokkie123 op februari 05, 2015, 11:24:06
Hallo Alex,

Je hebt mooie speakers, dat is één ding wat zeker is. Maar het probleem ligt echter in je huis zelf je akoestiek.

Ik had dit probleem voorheen en heb het e.e.a. aangeschafd om het huis verder aan te kleden.

Ik heb nu een velours bankstel, overgordijnen en een kleed onder de tafel. Dit heeft een warmer gekuidsbeeld opgeleverd, geen harde klanken en schelle S meer, maar mooi warm geluid wat goed los van de speakers komt, zowel bij een film als met muziek.

En zoals de meeste zeggen hier op het forum is dat de akoestiek enorm belangrijk is en daar ben ik het 100% mee eens.

Probeer hier eens mee te gaan werken, je speakers staan goed opgesteld, licht ingedraaid en luisterafstand moet ook geen probleem zijn.

Daarnaast is een goede stereo versterker ook een meerwaarde t.o.v. je Onkyo denk ik.

Ik heb thuis mijn av receiver aan mijn stereo versterker gekoppeld. Heb als het ware nu 2 setjes staan.

1 voor film en 1 voor muziek. Ben er zeer tevreden over. Maar ja zoals je zelf als zegt, het is een hobby wat nooit stopt, je wilt tenslotte altijd beter nietwaar?

Ik hoor het wel. Succes.  :wink:

Groetjes

De schelle S klank heb ik achter de rug. Opgelost door te veranderen van een denon 3808 naar de onkyo. Daarnaast hebben de Van den hul D352 plaats gemaakt voor Monster cable. (type weet ik nu even niet). Toen dat opgelost was hebben we een iets andere opstelling van het bankstel gekozen. De luisterplek is een meter verder naar achteren gezet. Dat gaf meteen een veel voller geluid. Logisch dat het veranderd als je er basis natuurkunde op los laat. Misschien had ik de Van den hul op deze luisterpositie beter kunnen houden maar ja... verkocht.

Ik heb een tijdje een Vincent SV-234 gehad. Die versterker was teveel van het goede. Dat leverde een heel donker geluid op met teveel laag.

Akoustiek aanpakken geloof ik zeker in. Alleen is mijn kennis daarin onvoldoende. Goed advies gebasseerd op metingen zal best prijzig zijn denk ik en dan heb je het nog niet eens aan de kosten van de aanpassingen. En het zomaar aanschaffen van gordijnen en een nieuw bankstel zonder vooraf bewezen te hebben dat dat de kern van het probleem is doe ik niet. Wat wel kan is de linnenkast leeg trekken en een dagje uittrekken om gordijnen en verdere aankleding na te bootsen.


Zoldar

Je zou kunnen beginnen met een mooi kleed voor de speakers.

Ik draaai zelf ook met een 5008 voor films maar voor muziek met een buizenversterker. Geen hardheid maar vloeiendheid. Mooie speakers, was ik ook bijna voor gegaan.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Alex1980

gebruik je de buizenversterker als eindversterker tijdens een film of concert?

Zoldar

Nope. Ik plug de fronts om. 30 seconden werk.

5008 voor achtergrond muzak, internet radio. Stereo set met buizen voor het betere muziek genieten.

Een vriend van mij doet dat overigens wel. Marantz SR7009 met een Audio Research buizen eindbak. Zou ik niet doen, die kostbare buisjes aan hollywood vuurwerk opmaken.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

WilliamB

Citaat van: Alex1980 op februari 05, 2015, 12:23:06
Bedankt. Ja een 2.10 m scherm voor als we een film kijken. De Epson TW5000 doen we er dan bij aan.  :-)
Kijk het echte werk. De Epson TW5000 is een mooie beamer, ik zelf heb een aantal jaren terug een TW2000 gehad en was hier al erg tevreden over. De TW5000 is weer een stap beter en nieuwer.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

Alex1980

Citaat van: Zoldar op februari 05, 2015, 13:13:38
Nope. Ik plug de fronts om. 30 seconden werk.

5008 voor achtergrond muzak, internet radio. Stereo set met buizen voor het betere muziek genieten.

Een vriend van mij doet dat overigens wel. Marantz SR7009 met een Audio Research buizen eindbak. Zou ik niet doen, die kostbare buisjes aan hollywood vuurwerk opmaken.

Ik zag in je handtekening de Graaf versterker staan. Die had ik ook niet aan Hollywood vuurwerk opgemaakt. Maar stel eens voor dat ik toch een Marantz stereo versterker wil die neutraal tot een warme klank heeft, aan wat voor iets zou ik dan moeten denken? Gebruikt 1000 euro Nieuw 2000 euro. Een definietief budget is er nog niet maar duurder wordt hem denk ik niet.

bokkie123

#14
Hallo Alex,

Ik heb zelf de PM14S1 sinds een maand of 4 in mijn bezit en ik ben daar zeer tevreden over, ik luisterde voorheen alleen maar muziek en films met de SR6008. Sinds ik deze stereo versterker heb aangeschaft is mijn muziek een behoorlijke sprong vooruit gegaan. Natuurlijk zou je ook de mooie PM11S3 aan kunnen schaffen, maar dat kost een paar knakies meer. Het mooie van deze versterker is zoals beschreven op de Marantz site: één van de vele gemaksinnovaties van dit systeem is de speciale Power Amp Direct Mode, waarmee u de PM-14S1 als pure eindversterker kunt gebruiken En echt een lust voor het oog! De versterker geeft een mooi gedetailleerd en (warm)geluid. Ik beschrijf hem als een wolf in schaapskleren.

Marcel van H&C kan wel een mooi prijsje maken voor je denk ik. :yes:

Succes verder.

Groetjes  hello
Rega Elicit-R, SR-6008, UD-5007, Musical Fidelity M3CD. Speakers: ProAc D18. Speakerkabel: Audioquest The Rocket 33. Interlinks: The Chord Cadenza rca + Harmonic Technology Truth-link3. Powercords: Supra Lo Rad. Powerblock: Monster HDP 650 powercenter.