Welke versterker op monitor audio gx-300?

Gestart door Alex1980, februari 04, 2015, 22:51:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Alex1980

Citaat van: the limp man op maart 02, 2015, 07:59:07
probeer de speakers een een kwart te draaien, met de terminals  naar het raam Toe.  Je gaat het probleem niet oplossen met een andere versterker. 

Ik zou even Googlen op audiomaat [emoji1]

Wat bedoel je met de speakers een kwartslag te draaien? Allebei richting het raam beteken dat ik naar de zijkanten van de speakers kijk en het geluid links de kamer instraal. Wat is het doel van die actie? Of bedoel je een herindeling van de kamer?

Audiomaat is wel een adres die ik zou kunnnen contacteren. Probleem is de afstand. Tilburg is bepaald niet naast de deur.

the limp man

Citaat van: Alex1980 op maart 04, 2015, 12:50:09
Wat bedoel je met de speakers een kwartslag te draaien? Allebei richting het raam beteken dat ik naar de zijkanten van de speakers kijk en het geluid links de kamer instraal. Wat is het doel van die actie? Of bedoel je een herindeling van de kamer?

Audiomaat is wel een adres die ik zou kunnnen contacteren. Probleem is de afstand. Tilburg is bepaald niet naast de deur.
Het doel is om te kijken of de problemen die jij ervaart verdwenen zijn als je de opstelling wijzigd. Je moet dan wel recht voor je speakers staan/ zitten

Alex1980

Vanavond had ik de kans om wat met de adviezen te doen. En we komen nu wel bij de kernoorzaak van het probleem. Een kwart slag draaien doe ik niet zomaar, maar in plaats daarvan heb ik de speakers extreem in de vrije ruimte gezet. Ze stonden 2 meter de kamer in. Om een mooie driehoek te creëren heb ik de rechter speaker een halve meter naar binnen gezet, waardoor die verder bij het raam verwijderd was. Allebei zeer licht ingedraaid. Tevens gordijnen dicht en het beamerscherm naar beneden. En op "stereo mode"van de Onkyo (toonregeling aan) muziek gaan draaien. Ik was niet onder de indruk. Nog steeds een plat geluid. Niks van een 3D geluid. Toen ben ik geschakeld naar "pure direct". En ik wist niet wat er gebeurde. Voor het eerst heb ik diepte in het geluid gehoord. Maar ook breedte. Op een gegeven moment draaide ik Strange Fruid van Cassandra Wilson (niet mijn smaak maar ik heb daar toevallig een 24bit/192kHz opname van) en het 3D beeld in die muziek is enorm. Verder heel veel verschillende muziek gedraaid: Awolnation, Bjork, Bruce Springsteen en Dire Straits en Birdy.

2 problemen: De luidsprekers gaan echt niet ergens midden in de kamer staan. En ik vind de klank van de pure direct mode niet mooi. Te donker, geen mooi midden en zeker een minder hoog. Wordt vervolgd. Volgende keer een kortere update. :-D

the limp man

Zonder dat je iets aan je ruimte gaat doen, haal je nooit het maximale uit je set. Je kunt opzoek gaan naar versterkers en andere apparatuur om het geluid te veranderen, maar als de ruimte waarin het geheel staat te spelen niet goed is, zal het nooit optimaal klinken.

xander32

De ruimte is een basis (akoestiek en plaatsingsmogelijkheden), maar wanneer deze een living betreft, kan ik het mij heel goed voorstellen dat je daar maar heel beperkt concessies kan/wil doen.

Het enige wat dan rest is proberen een set samen te stellen welke een prettige match geeft met die basis, met die ruimte, te starten met de ls. En zoals LM hierboven al aangaf; andere versterking, bron of kabels zijn slechts gerommel in de marge.

Alex1980

De luidsprekers ben ik helemaal tevreden mee. Ik vraag me na gisteravond alleen af of ze niet te groot zijn voor de ruimte. Dit weekend ga ik de GX100 die ik als achterkanaalspeakers gebruik op de front zetten. Ik merkte gisternen dat de GX-300 echt beter gaan presteren als ze veel ruimte om zich heen hebben.

Lukt dit ook niet: Nadenken om de zolder te gaan gebruiken  :-P

jowa

De GX300 vragen wel om wat ruimte.
Van je zolder een luisterruimte maken is natuurlijk een nobrainer, gewoon doen :yes:


Sent from my iPhone using Tapatalk

Zoldar

Heb je al een serieuze versterker in jei eigen mamer aan je eigen speakers gehangen.

Ik kan ook doen wat ik wil met de speakers en opstelling maar de onkyo gaat never. Nooit zo mooi klonken als de graaf met muziek.

Die speakers zijn super goed.

Je zou bij wijze van proef de basspoorten dicht kunnen stoppen, doe ik ook voor een wat vlakere bas reponse
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

the limp man

Kijk ook eens naar croft.  Veel versterker voor weinig geld.  En kijk wat Audiomaat aan je ruimte kan doen.

DansaN

#39
Citaat van: Alex1980 op maart 04, 2015, 22:04:49
Vanavond had ik de kans om wat met de adviezen te doen. En we komen nu wel bij de kernoorzaak van het probleem. Een kwart slag draaien doe ik niet zomaar, maar in plaats daarvan heb ik de speakers extreem in de vrije ruimte gezet. Ze stonden 2 meter de kamer in. Om een mooie driehoek te creëren heb ik de rechter speaker een halve meter naar binnen gezet, waardoor die verder bij het raam verwijderd was. Allebei zeer licht ingedraaid. Tevens gordijnen dicht en het beamerscherm naar beneden. En op "stereo mode"van de Onkyo (toonregeling aan) muziek gaan draaien. Ik was niet onder de indruk. Nog steeds een plat geluid. Niks van een 3D geluid. Toen ben ik geschakeld naar "pure direct". En ik wist niet wat er gebeurde. Voor het eerst heb ik diepte in het geluid gehoord. Maar ook breedte. Op een gegeven moment draaide ik Strange Fruid van Cassandra Wilson (niet mijn smaak maar ik heb daar toevallig een 24bit/192kHz opname van) en het 3D beeld in die muziek is enorm. Verder heel veel verschillende muziek gedraaid: Awolnation, Bjork, Bruce Springsteen en Dire Straits en Birdy.

2 problemen: De luidsprekers gaan echt niet ergens midden in de kamer staan. En ik vind de klank van de pure direct mode niet mooi. Te donker, geen mooi midden en zeker een minder hoog. Wordt vervolgd. Volgende keer een kortere update. :-D
Wanneer je de ruimte niet aan wilt pakken en de speakers niet voldoende vrij gezet kunnen worden, is er naar mijn idee maar 1 oplossing mogelijk en dat is softwarematig...
Ik weet niet wat je Onkyo daar voor mogelijkheden in biedt, maar dit betekent bijvoorbeeld Audyssey goed in (laten) stellen.

Voor de puristen is dit vloeken in de kerk, maar als je de ruimte en plaatsing van de luidsprekers niet aan wil/kan passen is dit de enige mogelijkheid waar klankmatig verbetering kan worden gevonden.

Edit: Dat is natuurlijk wel meer een AV receiver dingetje.

Alex1980

Het is jammer dat mijn receiver niet de mogelijkheid tot een pro meting heeft anders had ik dat gedaan. Ik ga zelf nog kijken wat ik kan doen met het handmatig aanpassen van de geautomatiseerde instellingen. Aan de andere kant heeft Zodar ook een punt: Ik heb nog nooit een serieuze versterker in mijn eigen ruimte op de speakers gehad. En dat zou ook eens moeten. Desnoods een versterker die echt boven het budget zit om te kijken wat er mogelijk is. Een PM11 zou zo'n versterker kunnen zijn. Ik was best gecharmeerd van de PM15S2 SE, maar dat hij me volledig wegblies wil ik niet zeggen.

Maus

Als dat aanpassen van geluid zo goed is allemaal, kunnen we net zo goed een Bose setje kopen en dit goed inregelen, toch? En kan die dure Marantz ook wel weer de deur uit want een akai versterkertje doet 't ook... ;)
Tuuuuuuurlijk.

Begin maar bij de versterker, als dat zo'n surround ding is kun je die sowieso vervangen voor wat anders. Ik heb nog nooit een 'gemiddelde' 5.1 versterker ergens naar horen klinken.

De kamer roze verven, en vervolgens een groene bril op te zetten om het roze op te heffen, werkt ook niet.
Controle over je speakers wel. Vandaar dat je die Marantz meer laag vond hebben, dat kan best 't losse zijn wat Marantz wel vaker heeft in mijn ogen, euh, oren.

the limp man

Citaat van: Maus op maart 06, 2015, 21:52:11
Als dat aanpassen van geluid zo goed is allemaal, kunnen we net zo goed een Bose setje kopen en dit goed inregelen, toch? En kan die dure Marantz ook wel weer de deur uit want een akai versterkertje doet 't ook... ;)
Tuuuuuuurlijk.

Begin maar bij de versterker, als dat zo'n surround ding is kun je die sowieso vervangen voor wat anders. Ik heb nog nooit een 'gemiddelde' 5.1 versterker ergens naar horen klinken.

De kamer roze verven, en vervolgens een groene bril op te zetten om het roze op te heffen, werkt ook niet.
Controle over je speakers wel. Vandaar dat je die Marantz meer laag vond hebben, dat kan best 't losse zijn wat Marantz wel vaker heeft in mijn ogen, euh, oren.

Joh, dat een dedicated stereo versterker beter klinkt dan een receiver moge duidelijk zijn. had ik ook al aangegeven in mijn vorige post. Als je er voor kiest om een stereo versterker te kopen loop je uiteindelijk toch tegen het plafond van je ruimte aan.

xander32

Je kan goede ls. hebben, maar als die niet matchen met de ruimte gaat het nooit wat worden. ongeacht welke versterker je gebruikt.

Dat zeg ik je ook uit ervaring. Ik besef echt wel dat als je zojuist dure ls. hebt gekocht, je niet zit te wachten op zo'n reactie, dat je de oplossing ergens anders gaat zoeken, bij de versterking. Maat dat is symptoom bestrijding, het probleem blijft.

Alex1980

#44
Het matchen van ls in een ruimte lijkt mij vooral gerelateerd aan de klank. Bijvoorbeeld harde s klanken. Het hoofdprobleem dat ik heb is het missen luchtigheid rondom de speakers. Ik ben er na alle adviezen achter dat dat ook aan de opstelling ligt. Daarnaast kwam ik er tijdens de luistersessie waarbij ik de roksan en marantz met elkaar vergeleek, achter dat het ook aan de versterker ligt. Beide hebben dus invloed. Voorlopig houd ik vast aan het idee dat ik het geluid met mijn huidige speakers in de huidige ruimte naar tevredenheid voor elkaar kan krijgen. Perfect wordt het niet aangezien we het over een huiskamer hebben en niet een studio