Nieuwe Marantz PM6005 - gaat in protect mode

Gestart door mortierke, januari 02, 2015, 19:12:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Maurice

Citaat van: marvin op januari 03, 2015, 20:59:16
Maar als hij met de Bose set ook al in protect geslagen is terwijl je aangeeft dat de versterker niet echt luid stond, lijkt me verder onderzoek niet overbodig.
Als de versterker al met een bose set in de protect schiet, dan is er denk ik iets met de versterker aan de hand, los van dat deze mogelijk onderbemeten is voor een CM8.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

mortierke

Citaat van: marvin op januari 03, 2015, 20:59:16
Maar als hij met de Bose set ook al in protect geslagen is terwijl je aangeeft dat de versterker niet echt luid stond, lijkt me verder onderzoek niet overbodig.

Die ene keer met de Bose-speakers (201 series III) zal ik de volumeknop wel ver naar rechts gedraaid hebben denk ik.  Daarna heb ik dat met die speakers niet meer gedaan omdat ik toen dacht dat de speakers het niet zouden overleven.
Ik wacht nog het antwoord van hificorner af vooraleer ik mijn definitieve conclusie trek maar ik denk dat hun antwoord in dezelfde lijn zal liggen. 
Ik post hier hun antwoord in elk geval .

Cornelis1921

Mijn vraag is: Hoe hard wil je spelen? Kennelijk te hard voor de versterker. ...Of er is inderdaad het e.e.a. aan de hand met hem. :?
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

Citaat van: Cornelis1921 op januari 04, 2015, 02:54:18
Mijn vraag is: Hoe hard wil je spelen? Kennelijk te hard voor de versterker. ...Of er is inderdaad het e.e.a. aan de hand met hem. :?
Of anders inderdaad sparen voor een PM7005 of PM8005. Ik houd het voor gemak maar op een Marantz, want dat is altijd goed. :-D
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Marvin

Ik zou gelijk naar een ander, wel, degelijk merk uitkijken.

TurboMarco

#20
Ik heb zelf geen enkele ervaring met de 6005 , maar als ik naar het prijskaartje kijk ( ca 370,-) dan zal die 45 Watt aan 1 kHz gespecificeerd zijn .
In die prijsklasse ben je dan toch echt beter af met bijvoorbeeld een Rotel of een Cambridge versterker .

De impedantie van de CM8 dipt tussen 100 en 200 Hz naar 2,82 Ohm , en ondanks de karige specs die Marantz voor de PM6005 opgeeft is het te voorspellen dat hij het niet gaat trekken .

Kijk in de specs dan ook altijd naar de vermogensafgifte die opgegeven word van 20 Hz tot 20 kHz , en ook naar het dynamisch uitgangsvermogen , dus aan 8/4/2 Ohm .

Achterop de versterker staat ook aangegeven wat de aanbevolen impedantie van de luidsprekers is , meestal is dit 4 tot 16 Ohm ,en wanneer je daar bijvoorbeeld de CM8 op aansluit mag dat geen problemen geven .
Een ander verhaal word het wanneer er 6-16 Ohm aangegeven word .

edit: Marantz geeft op 4-16 Ohm aanbevolen luidspreker impedantie , daarmee denk ik dat ze de PM6005 overschatten , of er moet een defect in het toestel zitten .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

mortierke

Citaat van: TurboMarco op januari 04, 2015, 11:28:44
Ik heb zelf geen enkele ervaring met de 6005 , maar als ik naar het prijskaartje kijk ( ca 370,-) dan zal die 45 Watt aan 1 kHz gespecificeerd zijn .
In die prijsklasse ben je dan toch echt beter af met bijvoorbeeld een Rotel of een Cambridge versterker .

De impedantie van de CM8 dipt tussen 100 en 200 Hz naar 2,82 Ohm , en ondanks de karige specs die Marantz voor de PM6005 opgeeft is het te voorspellen dat hij het niet gaat trekken .

Kijk in de specs dan ook altijd naar de vermogensafgifte die opgegeven word van 20 Hz tot 20 kHz , en ook naar het dynamisch uitgangsvermogen , dus aan 8/4/2 Ohm .

Achterop de versterker staat ook aangegeven wat de aanbevolen impedantie van de luidsprekers is , meestal is dit 4 tot 16 Ohm ,en wanneer je daar bijvoorbeeld de CM8 op aansluit mag dat geen problemen geven .
Een ander verhaal word het wanneer er 6-16 Ohm aangegeven word .

Achteraan op de versterker staat
A : 4-16 Ohm
B : 4-16 Ohm
A+B : 8-16 Ohm

In de specificaties (handleiding)
20 Hz – 20 kHz simultane aandrijving van beide kanalen:
45 W x 2 (8 Ω/ohm belasting)
60 W x 2 (4 Ω/ohm belasting)

De versterker doet wat hij moet doen en speelt fantastisch tot een bepaald volume, ik denk dus ook wel dat het een kwestie van overbelasting is door de CM8 speakers die veel eisen van een versterker.

TurboMarco

Dat hij fantastisch speelt voordat de protect in werking treed geloof ik meteen , maar het is wel frustrerend dat het gebeurt .
Ik zou dan toch de versterker verruilen voor een exemplaar die minimaal 2x zoveel power heeft , en niet geheel onbelangrijk , een versterker die gegarandeerd stabiel is tot 2 Ohm .

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

AkTeVox

Aangezien jouw PM6005 maar een aantal weken oud is zou ik hem proberen inruilen voor een zwaarder (lees stabieler) exemplaar zoals TurboMarco reeds aangaf.  :wink:

mortierke

De versterker is vandaag terug naar hificorner verstuurd om na te zien wat het probleem is.
Hopelijk vinden zij (of de hersteller) iets wat mis is...

Maus

Was het direct bij het opendraaien van het volume of na lange tijd? Kan ook dat ie te warm word in een meubeltje ofzo.

mortierke

Citaat van: Maus op januari 05, 2015, 21:25:58
Was het direct bij het opendraaien van het volume of na lange tijd? Kan ook dat ie te warm word in een meubeltje ofzo.

Het was bijna direct na het opendraaien (een 20-tal seconden).
De versterker staat op een kastje met een CD6005 er bovenop, dus te warm worden doordat hij onvoldoende luchtcirculatie zou krijgen lijkt me niet de oorzaak.

Maus


hchifi.nl

Wil je meer power/stabiliteit en kijk je met een scheef oog naar de Marantz PM8005..
Ga dan voor de Denon PMA-1520   :wink:

Kan veel meer stroom leveren en verdubbelt zijn vermogen bij halvering van de weerstand.
Dat laatste kunnen maar heel weinig versterkers zeggen met een verkoopprijs dik onder de 1000,00 Euro
H&C Hifi, al ruim 20 jaar een begrip !

Nu bereikbaar via Whatsapp !! 06-13638838

Onze openingstijden :
ma GESLOTEN
di GESLOTEN
wo 10.00u-19.30u
do 10.00-19.30u
vr 10.00u-20.30u
za 10.00u-17.00u

Tel. 0031 (0) 478-515

audiof. zonder budget

#29
Op zich trouwens niet heel raar dat hij in de protect schiet. Dit is van het manual vermeld als impedantie 8 Ω (min. 3,0 Ω).
Vaak is het zo dat het midden/hoog voor deze lage impedantie zorgt. Als je harder speelt en alleen dat spectrum wordt aangeboden dan zakt je impedantie stevig en zal die 3 ohm bereiken.

Er zijn wel meer luidsprekers die dit fenomeen hebben en zelfs lager gaan in impedantie. Zaak is dat je amp er mee om kan gaan.....

Controleer eens of je versterker zijn warmte goed kwijt kan raken. Verder zou je versterker toereikend moeten zijn voor de CM's maar je zit wel aan de onderkant. De CM's kunnen rustig een stevige amp gebruiken en presteren dan ook best goed....
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df