Citaat van: QuattroNL op december 20, 2014, 13:41:50
Helaas ontbreekt het mij aan de juiste kennis om dit alles te kunnen verklaren.
Ik vertrouw hierbij gewoon op mijn oren. Die vertellen mij dat het geluid mèt dempingsplaat in mijn geval een verbetering geeft van het geluid. Hoe? Geen idee. Ik ben opzich wel nieuwsgierig naar de juiste wetenschappelijke verklaring maar ook zonder dat kan ik leven. Het resultaat is datgene wat telt.
Mensen die mij gaan vertellen dat mijn dempingsplaat niet kan werken praten poep. Zij hebben die plaat nog nooit gehoord (enkele uitzondering daargelaten) dus kunnen er simpelweg niet over oordelen. En zomaar roepen dat iets niet kan omdat je er geen verklaring voor hebt én het nog nooit gehoord hebt is zoooo makkelijk.
Als iemand spikes, cones, viltjes of rubber ergens onder zet en diegene vindt het beter klinken dan is het doel voor hem bereikt. Klaar..
Blijkt maar weer eens dat audio een zo individuele hobby is dat discussie of een verschil van mening niet ter zake doende is.
Voor jou werkt de dempingsplaat voor een ander niet, dan praat die ander geen poep maar voor zichzelf. Volgens mij zeg ik ook niet dat het niet kan. Het kan voor mij niet dat klopt, ik hoor geen verschil met/zonder spikes of granieten plaat eronder.
En inderdaad is het zoooo gemakkelijk om iets te zeggen in de audiohobby, het geldt namelijk per individu, wat een ander er van vindt is mij worst. Wat een ander hoort, of niet, ook. Ik wil wel graag weten wat de verklaring of gedachte achter iets is, daar ben ik nieuwsgierig naar. Denk ik: ja dat heeft wel wat ga ik het proberen.
De topicvraag was: Ervaring met spikes of cones onder buizenversterker? antwoord: Ja heb ik, ik hoor geen verschil. Zowel onder de buizen vv en ev. In de vv zitten buizen type 76 ( uit 1943) die zijn van zichzelf nieuw al microfonisch. Ook daar geen hoorbaar verschil, dit bij 82 dB geluid.