Citaat van: renes59 op december 20, 2014, 00:36:32
Als de versterker gewoon in een rek of kast staat zijn er echt geen trillingen die invloed hebben. Heeft een buizenversterker last van trillingen zou ik toch eens naar de buizen kijken, die zijn of microfonisch of mechanisch af. Ze meten dan nog wel goed maar het binnenwerk is af. Kijk daarom uit met 2e hands buizen, ze kunnen uit gitaarversterkers ( b.v. ecc83) komen, meten binnen tolerantie maar door het gesleep en getrek zijn ze mechanisch versleten.
Hele oude buizen zijn meestal wel wat microfonisch, niet erg want waarom zou je tijdens het luisteren naar muziek tegen je versterker gaan tikken of kloppen.
Dat het scheelt qua klank, het is maar net waar je in gelooft. Als je het als positief ervaart houden zo.
Mijn meubel is er een van de Ikea, dus van dat spaanplaat met folie erover. Niet echt robuust dus.
Trillingen worden dus erg makkelijk doorgegeven via de vloer.
In mijn geval werkt een dempingsplaat dus uitstekend.
Als je al een goed stevig audiorack hebt die al erg trillingsarm is dan zal je minder effect van een dempingsplaat of andere maatregelen (spikes/cones) merken.
Alles heeft in meer of mindere mate last van microfonie. Het meeste komt aan dmv direct contact (via de vloer) maar via de lucht natuurlijk ook (muziek/geluid is het (laten) trillen van lucht in allerlei frequenties en amplitudes, simpel gezegd). Via die weg is het wel heel lastig om het tegen te houden of je moet je apparatuur in een afgesloten dode kast zetten. Meestal niet echt praktisch en haalbaar voor ons gewone consumenten.
Zodoende is dempen van het directe contact (vloer/kast) eenvoudiger.
Maar dit gaat wederom weer richting de aloude bekende welles-nietes discussie