Citaat van: polleke_cgc op maart 29, 2014, 11:32:07
En wat is de reden dan juist dat er vandaag toch een redelijk heropleving is van de LP
De klassieke CD (technologie van 35 jaar oud...) zit behoorlijk op het randje om muziek goed weer te geven.
En het is echt nog niet zolang dat je 24 bit/192 flacs kan kopen : dan wel in de hoop dat het geen opgelapte CD's zijn ...
2 zaken
1. De LP: leuk die heropleving, maar blijft en zal altijd een kleine niche markt blijven. Verwacht niet dat binnen 10 jaar iedereen terug LP's gaat kopen.µ
De laatste 10 jaar ziet men meer en meer producten van 20, 30, 40 jaar terug heropleven, welliswaar gemoderniseerd. De mens heeft vandaag een nood aan oude producten, vintage,... etc..
Kijk naar de Mini Cooper, de fiat 500 enz...
Dit wil niet zeggen dat het beter is dan wat men vandaag maakt. Wil ook niet zeggen dat het slect is.
Toen de CD op de markt kwam was er reeds een tendens komende uit UK dat de LP beter zou zijn dan de CD.
Ik wil die discussie hier niet voeren, want ik denk dat het nergens leid.
Maar om dan te zeggen dat de CD op het randje is, dat had ik nooit gehoord.
2. De CD 35 jaar oud, 30 is beter, dateerd van eind 82.
Je laatste zin vind ik leuk. "Met de hoop dat het geen opgelapte CD's zijn"
Waarschijnlijk zijn er, maar niemand hoort het, omdat men naar de specificaties kijkt.
Een toestel van 5000 € moet beter klinken dan een van 150e. Een fles wijn van 25€ moet beter zijn dan een van 10€. Wat men ziet geeft ons al een beetje de indruk dat het beter is.
Vul een fles wijn van 10 € in een fles van 25€, de meeste zullen het zeer goed vinden.
Net zoals vele LP's die vandaag verkocht worden, komen van een digitale opname......
Maar dezelfde opname op een LP is veel beter, want het is analoog, maar zoals men in het frans zegt: "cherchez l'erreur" (zoek naat de fout)
Dat je bepaalde voorkeuren hebt, dat neem ik goed aan, en gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde smaak, maar zeggen dat de ene zo goed zou zijn en de andere op het randje, nee dat neem ik niet.
En als men dan een SACD gaar maken die nog beter is, wil niemand hem kopen. Heeft misschien toch wat te maken met de kwaliteit die men nu heeft, denk je niet?
Niet alleen, maar zal er toch wel wat mee te maken hebben.