Verbeteren audio kwaliteit iTunes muziek vanaf NAS

Gestart door Ron_Marantz, maart 26, 2014, 09:37:32

Vorige topic - Volgende topic

Ron_Marantz

Ik maak al enige tijd gebruik van mijn iTunes bibliotheek die ik via Audio Station benader op mijn iPhone 5s en de NA7004. Mijn NAS (Synology DS213j) is hierbij bedraad aangesloten op mijn router, deze spreidt zijn signaal verder richting een Powerline adapter/ethernet hub, vanaf daar loopt er een CAT5e kabel richting mijn NA7004.

Twee dingen vallen mij op:

1. Af en toe blijft Audio Station hangen op mijn iPhone 5s wanneer ik door een afspeellijst blader. Dit gebeurt overigens ook wanneer ik nummers afspeel op mijn NA7004.
2. De geluidskwaliteit vind ik nogal wollig klinken wanneer ik muziek afspeel op mijn iPhone of via mijn NA7004 . Daardoor overweeg ik om al mijn muziek weer terug te zetten op mijn MacBook Air.

Is een en ander te verbeteren? Hebben jullie suggesties? Is een USB DAC aan te raden? En zo ja welke?

Zag deze Synology Remote staan, ook voorzien van DAC: http://www.mobile-harddisk.nl/product/1360/synology-afstandsbediening.html
Marantz | B&W

AndreC

Citaat van: Ron_Marantz op maart 26, 2014, 09:37:32
Ik maak al enige tijd gebruik van mijn iTunes bibliotheek die ik via Audio Station benader op mijn iPhone 5s en de NA7004. Mijn NAS (Synology DS213j) is hierbij bedraad aangesloten op mijn router, deze spreidt zijn signaal verder richting een Powerline adapter/ethernet hub, vanaf daar loopt er een CAT5e kabel richting mijn NA7004.

Twee dingen vallen mij op:

1. Af en toe blijft Audio Station hangen op mijn iPhone 5s wanneer ik door een afspeellijst blader. Dit gebeurt overigens ook wanneer ik nummers afspeel op mijn NA7004.
2. De geluidskwaliteit vind ik nogal wollig klinken wanneer ik muziek afspeel op mijn iPhone of via mijn NA7004 . Daardoor overweeg ik om al mijn muziek weer terug te zetten op mijn MacBook Air.

Is een en ander te verbeteren? Hebben jullie suggesties? Is een USB DAC aan te raden? En zo ja welke?

Zag deze Synology Remote staan, ook voorzien van DAC: http://www.mobile-harddisk.nl/product/1360/synology-afstandsbediening.html
Ik zou de muziek op de NAS zetten, via de iPhone gaat het via airplay, dan is de kwaliteit al slechter.
Spreek uit ervaring, ik speel niks via de telefoon, de kids wel.
Die maakt de kwaliteit niet zo veel uit.

Muziek op de NAS en dan via de app van de NA7004 de muziek selecteren wat op de NAS staat., is mijn inziens de beste oplossing.
De DAC die in de NA7004 zit is een prima DAC, niks mis mee.
(Woonkamer) Marantz SR7008, Dali Zensor 1 en 7, Dali SUB E12-F, Panasonic TX-P50VT50, AppleTV4, Synology DS212+.
(Slaapkamer) Samsung HT-D5200, Panasonic TX-P42ST50, AppleTV4.

100%Marantz

Via de iPhone hangt het af of je de muziek die op je iPhone afspeelt of deze van je NAS?
Die van de iPhone kan mischien minder zijn, omdat er compressie kan zijn als je de files bv aan 128Kbps hebt opgeslagen om plaats te winnen op de iPhone, maar als de iPhone gewoon via de App "remote" gebruikt wordt, is het de muziek van de NAS en heeft de iPhone geen enkele invloed op de kwaliteit. Deze dient gewoon als afstandsbediening.

Of de muziek nu van je PC komt of van de NAS, maakt het geen verschil, het is gewoon een opslagplaats, deze stuurt gewoon bits naar de DAC van de NA7004, alleen deze kan dus een verschil maken.

Ik zou zeker alles op je NAS laten en kijken naar de optimale weg naar je versterker.
marantz, what else?

polleke_cgc

Heb zelf ook een Synology SD213J, die ik op dit ogenblik gebruik met een Marantz MCR603 in de slaapkamer. Dat ding is via Wifi aangesloten langs een TP-link WR702 bridge (want die 603 kan je enkel bedraad aansluiten).
Die audio station gebruik ik niet. Al mijn muziek is FLAC (heb ook een aantal MP3's, maar die beluister ik quasi nooit). Laat de NAS dus streamen via DLNA en dat werkt perfect.
Die MCR603 kan de Android app wel niet gebruiken (vreemd genoeg lukt het wel met de apple app, maar ik heb geen apple...), dus ik moet me beperken tot de AVR-app, die niet bijster stabiel werkt.

Ondanks dat het ding dus eigenlijk via Wifi is aangesloten (en zelfs op een G-norm router (dus max. 20 Mb/s), speelt het perfect. Volgens mij is de kwaliteit van het bron-materiaal belangrijk dan de manier waarop je streamt. Uiteraard op voorwaarde dat je geen conversie toepast, en dus gewoon de FLAC naar de mediaspeler stuurt.

Zo'n TP-link WR702 kost een 20€ (heb er met verzending 27 voor betaald) en dat werkt echt zonder problemen. Je moet wel zorgen dat je de laatste firmware gebruikt en het instellen is wat ambetant. Maar als je het aan de praat krijgt werkt het vlekkeloos. In principe is het een reisroutertje, maar je kan het dus ook als Wifi-ethernetbridge gebruiken.
Of die Powerlines ook vlekkeloos werken, is weer iets anders : met die dingen moet je wat geluk hebben...

Ron_Marantz

In mijn iTunes bibliotheek heb ik voornamelijk zo'n 90% aan gekochte albums, neem aan dat het vooralsnog 265kbps AAC codering is. Is het omzetten van al mijn muziek naar FLAC dan echt zoveel beter?

Ik heb zo'n beetje het vermoeden dat ook mijn Powerline netwerk roet in het eten gooit. Helemaal wanneer ik muziek rechtstreeks naar mijn NA7004 stream en afspeel. Is het niet beter om dan toch een USB DAC te kopen met een analoge uitgang, waar ik vervolgens via tulpstekkers de analoge ingang gebruik van de NA7004 waarbij vervolgens de interne DAC aangesproken wordt? Het is dan wel DAC op DAC en weet niet of dit kwaad kan.

De USB DAC moet dan wel in de buurt van mijn NA7004 staan, deze staat dus momenteel niet op de verdieping waar mijn hifi installatie staat. Je omzeilt dan de bijkomstigheid van het Powerline netwerk.
Marantz | B&W

polleke_cgc

Het is compleet zinloos om gecomprimeerde muziek terug naar flac om te zetten : wat je verloren was bij de compressie, ben je kwijt. Het is niet omdat je dat terug naar een flac 24/196 zou omzetten, dat de klankkwaliteit plots verbeterd...

Dat is net het voordeel van een flac : dat is gecomprimeerd, maar zonder dat er ook 1 bit verloren is gegaan (uiteraard comprimeerd flac dan ook een stuk minder). Vergelijk het met een winzip om je files te comprimeren : daar mag evengoed niets verloren gaan.

DAC na DAC is compleet zinloos. Je kan een analoog signaal niet nog eens door een DAC gooien : dat werkt gewoon niet. Het is trouwens best om te zorgen dat je zo weinig mogelijk conversieslagen hebt.
Een NA 7004 heeft toch geen analoge ingang ??? ?

Ron_Marantz

Hoe meer ik mij hierin verdiep, hoe meer ik leer  :-D

Op dit moment heb ik inderdaad geen analoge ingang op de NA7004. De NA11-S1 staat op het programma dit jaar om aangeschaft te worden, maar ook hier geen analoge ingang.

Ik hoor echt verschil wanneer ik een cd van Toni Braxton in mijn SA15-S2 LE afspeel en wanneer ik dezelfde cd afspeel via de NA7004 en wanneer ik rechtstreeks mijn iPhone met dezelfde cd erop af laat spelen waarbij de iPhone is verbonden via een kabel op de NA7004.

Rekening houdende met de aankoop van de NA11-S1, wat zou jullie advies zijn? Hoe kan ik nou het beste audio streamen zonder in te boeten in geluidskwaliteit?
Marantz | B&W

dmeerpa

Op de NAS en DLNA/UPnP server installeren zoals Plex of Twonky.
Dan via de NA7004 deze media server kiezen via de Marantz Remote App.

Voor de iPhone bestaan er UPnP/DLNA controllers, daar kies je de desbetreffende server, en kies je de NA7004 als renderer. 

Ik heb zowel Plex of Twonky draaien op mijn Thecus N5500 NAS. Op mijn Android Smartphone gebruik ik BubbleUPnP. Hiermee blader ik probleemloos door mijn MP3/FLAC bibliotheek, en speel ik de gewenste audio tracks af op mijn SR7008.

Als ik iTunes las, ging men haar al staan. ZElf heb ik indertijd een AppleTV (eerste model) gekocht, dat ding heeft nooit deftig MP3 en FLAC afgespeeld, maakte niet uit of hij analoog of digitaal was aangesloten. Ook geluid van de iPhone of MacBook Pro op de SR7008 is minder dan boven vermelde oplossing.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Ron_Marantz

Ik betwijfel of de beperkende factor ook mijn Powerline setup zal zijn. Denk dat internet/audio nooit vlekkeloos zal werken via de electra aangezien het electra netwerk nooit is ontworpen voor multimedia toepassingen...
Mijn hifi installatie staat zoals bij velen in de woonkamer en heb daar geen mogelijkheid om CAT5e kabels te trekken richting de meterkast waar mijn router staat, vandaar ook destijds de keuze voor een Powerline setup. Dat was overigens niet zonder slag of stoot, niet bij elke outlet kreeg ik een snelle/stabiele verbinding ongeacht de 500mbps ondersteuning.
Ik zou een extra router kunnen kopen zoals een Airport Express/Extreme en die aan mijn bestaande wifi netwerk kunnen koppelen en afscheid nemen van Powerline. Vanaf hier gaat er een CAT5e kabel richting mijn NA7004. Weet niet of dit een oplossing kan zijn... wat zouden jullie doen?
Marantz | B&W

100%Marantz

Wat de Airport Express betreft, ik heb er en werkt heel goed. Heel gemakkelijk te configureren en nog makkelijker om er een bij te plaatsen om je netwerk uit te breiden.
Zolang er 1 op je modem/internet is geconnecteerd werkt het prima. Werkt zelfs zonder internet, maar dan zijn de mogelijkheden beperkter. Dat laatste is niet geldig voor Apple TV, die moet een internet verbinding hebben. Apple TV is geen router.
marantz, what else?

polleke_cgc

Je zegt dat je verschil hoort tussen CD en gestreamde versie ?
Maar hoe heb je die CD geript, en welk audio-formaat gebruik je voor die stream ? Als dat een gecomprimeerde versie (dus een niet lossless versie) is dan is het tamelijk normaal dat je verschillen kan horen.
Dan ligt dat dus niet aan dat streamen maar aan de gebruikte compressie. Voor Hifi zou ik gewoon nooit MP3, AAC of aanverwanten gebruiken. Flac of Alac bv. zijn geen probleem...

Je kan het verschil trouwens ook ZIEN : installeer audacity, open een liedje, selecteer een 10-tal seconden en druk op analyseren, spectrum weergeven. Gecomprimeerde audio-bestanden worden gewoonlijk afgekapt boven ongeveer 17 kHz, terwijl dat bij een klassieke CD maar vanaf een dikke 20 kHz het geval is (dat is dan voor de klassieke CD bestanden met een samplingfrequentie van 44.1 kHz).
Zoals gezegd : alles wat is "weggecomprimeerd", ben je ook kwijt...

Hier heb ik mijn NAS voornamelijk gevuld met rips van mijn eigen CD's, en heb ook wat hoge resolutie tracks oa van de website van B&W. Heb alles gecomprimeerd naar flac, en dat is dik in orde.

Heb je al een je laptop aan die powerlines aangesloten, en eens de internetsnelheid gemeten ? bv. via speedtest.net. Hangt natuurlijk ook af van het soort internet wat je hebt...
Voor audio hoeft je netwerk niet zo snel te zijn : een klassieke CD heeft ongecomprimeerd 1411 kb/s nodig (dus wel wat meer dan een AAC van 256 kb/s), maar zoveel is dat nu ook weer niet. Mijn internet haalt hier bv. een kleine 50000 kb/s, en het lokaal netwerk 800000kb/s...
Als je soms onderbrekingen hebt, dan moet die verbinding dus toch heel slecht zijn met die powerlines.

En zoals al gezegd : je hebt waarschijnlijk al een Wifi-netwerk ? Met die Tp-link van 27€ kan je je Marantz perfect daarop aansluiten (dus door de bedrade ethernetaansluiting van je Marantz daarmee aan je bestaande Wifi  te linken). Een bijkomende router heb je echt niet nodig...

Ron_Marantz

Ik heb een Ziggo all-in-one verbinding van 150mbit/sec, op de Powerline haal ik zo'n 80mbit/sec, via regulier wifi 120mbit/sec, alles getest via Speedtest.net.

Enfin, tot aan de dag van vandaag koop ik muziek vanaf de iTunes Store en heb ik wat cd's geïmporteerd. Muziek op een cd is inderdaad gewoon mooier qua weergave, maar ik heb er steeds minder van en ben meer een streamer. Hoe krijg ik dit soort muziek dan op de NAS? Ik ben gewoonweg gewend om via iTunes muziek te kopen en ben geen downloader wat dat betreft, niet vanwege de illegaliteit, maar gewoonweg omdat ik het liefst muziek download met een goede bitrate en kwaliteit. Desalniettemin vind ik het erg jammer dat wanneer FLAC bestanden dus het probleem oplost, ik dus alle aangekochte muziek min of meer de prullenbak in kan gooien...
Marantz | B&W

100%Marantz

Je kan iTunes blijven gebruiken met een NAS.

Wat je op iTunes hebt gekocht is niet slecht, men moet daarmee niet overdrijven. Dat sommigen een verschil kunnen horen, tot daar toe, maar dat het daarom niet luisterbaar is, is zeker overdreven.
De meesten horen het verschil niet met een CD.

Apple let zeker op de kwaliteit van de downloads.

Ik heb al tests gedaan met een directe vergelijking van een ACC file op iTunes (320 Kbps) genomen van een CD en deze vergeleken met de originele CD op een CD 60. IK hoorde geen verschil. Speelde juist samen aan exact hetzelfde volume. iTunes was van mijn PC via WIFI op een Airport Express.

Ik denk dat de set zeker geen slechte was.

Men moet ook niet naar de set luisteren, maar naar de muziek.

Wil je het originele, ga dan naar een concert.
marantz, what else?

Ron_Marantz

Ik ga dit weekend een paar albums in iTunes importeren op basis van ALAC (Apple Lossless), eens kijken of ik hier happier van wordt. Daarnaast zal ik eens proberen om de NAS rechtstreeks op mijn NA7004 te verbinden via ethernet/USB om te kijken of dit de verbindingsproblemen (hikjes) verhelpt en om ook eens te kijken of dit uitmaakt qua geluidservaring.
Ik wil gewoonweg een goede basis hebben voor de NA11-S1 die ik dit jaar wil aanschaffen...
Marantz | B&W

polleke_cgc

Persoonlijk ben ik een andere mening toegedaan. Uiteraard is die gecomprimeerde muziek beluisterbaar, maar er een NA11-S1 mee voeden vind ik persoonlijk not done.
Men zegt altijd dat de luidsprekers het belangrijkst zijn voor de klankkwaliteit. Ik ben het daar niet meer eens : het is het bronmateriaal dat eerst in orde moet zijn.
Vandaag zitten we met flacs rechtstreeks uit de studio (24 bit/192 kHz sample), in theorie dus 96 kHz die doorgegeven kan worden (geen enkele versterker/luidspreker die het kan weergeven, maar dat is het punt niet), en dan zouden we blijven klooien met gecomprimeerde muziek...

Die MP3 of AAC is perfect voor draagbare toepassingen, maar voor thuis hou ik het liever op "echte" materiaal. En zelfs gewone CD's zitten echt op het randje qua geluidskwaliteit. Er is een reden waarom sommigen LP's natuurlijk vinden klinken... De huidige weergevers kunnen gewoon meer en beter aan. En de grootte van de bestanden is vandaag ook allang geen beperking meer (op een NAS van 4 TB kan je al een paar muziekbestandjes kwijt...).

Als je al je muziek zo aangekocht hebt, dan is dan gewoon pech. Die AAC zijn niet slecht, maar het kan dus gewoon beter voor hetzelfde geld... Persoonlijk ben ik wel van de oude stempel, die de nostalgie van zo'n CD-plaatje met bijhorende verpakking en boekje best aangenaam vind.