Je zegt dat je verschil hoort tussen CD en gestreamde versie ?
Maar hoe heb je die CD geript, en welk audio-formaat gebruik je voor die stream ? Als dat een gecomprimeerde versie (dus een niet lossless versie) is dan is het tamelijk normaal dat je verschillen kan horen.
Dan ligt dat dus niet aan dat streamen maar aan de gebruikte compressie. Voor Hifi zou ik gewoon nooit MP3, AAC of aanverwanten gebruiken. Flac of Alac bv. zijn geen probleem...
Je kan het verschil trouwens ook ZIEN : installeer audacity, open een liedje, selecteer een 10-tal seconden en druk op analyseren, spectrum weergeven. Gecomprimeerde audio-bestanden worden gewoonlijk afgekapt boven ongeveer 17 kHz, terwijl dat bij een klassieke CD maar vanaf een dikke 20 kHz het geval is (dat is dan voor de klassieke CD bestanden met een samplingfrequentie van 44.1 kHz).
Zoals gezegd : alles wat is "weggecomprimeerd", ben je ook kwijt...
Hier heb ik mijn NAS voornamelijk gevuld met rips van mijn eigen CD's, en heb ook wat hoge resolutie tracks oa van de website van B&W. Heb alles gecomprimeerd naar flac, en dat is dik in orde.
Heb je al een je laptop aan die powerlines aangesloten, en eens de internetsnelheid gemeten ? bv. via
speedtest.net. Hangt natuurlijk ook af van het soort internet wat je hebt...
Voor audio hoeft je netwerk niet zo snel te zijn : een klassieke CD heeft ongecomprimeerd 1411 kb/s nodig (dus wel wat meer dan een AAC van 256 kb/s), maar zoveel is dat nu ook weer niet. Mijn internet haalt hier bv. een kleine 50000 kb/s, en het lokaal netwerk 800000kb/s...
Als je soms onderbrekingen hebt, dan moet die verbinding dus toch heel slecht zijn met die powerlines.
En zoals al gezegd : je hebt waarschijnlijk al een Wifi-netwerk ? Met die Tp-link van 27€ kan je je Marantz perfect daarop aansluiten (dus door de bedrade ethernetaansluiting van je Marantz daarmee aan je bestaande Wifi te linken). Een bijkomende router heb je echt niet nodig...