Waarom is Totem zo duur ?

Gestart door Marantz 81, januari 21, 2014, 22:20:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

mountainbiker

Citaat van: bas focal marantz op januari 27, 2014, 20:29:18
Totem Hawk , ik meen 2,5khz 6db .
Mijn voormalige focal speaker 4,9khz .

Ikzelf ben van mening maar meningen verschillen hierin dat hoger filteren beter is omdat je dan meer weergave uit EEN driver laat komen , bij 2-2,5 khz filteren dan splits je een belangrijk weergave gebied over 2 drivers  , bij hoger filteren is dat minder .
Met name stemmen versmeer je over 2 drivers bij laag filteren .

Uiteraard is dit bouwers filosofie alwaar je graag wilt filteren en daarop selecteer je de gebruikte drivers , een zelfbouwer of fabrikant doen dat beide ,  zo zullen andere juist van mening zijn om rond 2khz te filteren en zullen daarvan de voordelen die je dan juist weer hebt zwaarder laten wegen .

Zo valt er over een heel aantal dingen wat te zeggen , dat gaat over smaak en eigen mening .
Zo zijn er ook zat voorwaarden waaraan je bij elke goede speaker ontwerp altijd aan moet voldoen .
Ik heb altijd begrepen dat je pas mag filteren boven de 3khz omdat de meeste (mid)woofers dan beginnen te bundelen.Zoals jiij aangeeft splits je daaronder binnen een belangrijk weergave gebied.
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

Zoldar

Citaat van: QuattroNL op januari 27, 2014, 19:51:03
Goed plan! Stuur je even wat op? Wel goed verpakken hoor, anders heeft de postbode opeens veel bas in z'n autootje.

clown1  :schater:


Die meting van Zoldar is interessant! Mag ie bij mij ook doen  :-D
(regio Arnhem, aan de A50)

ghe ghe, is wat uit de weg. maar is heel eenvoudig zelf te doen. leen van iemand een audyssey mic, download REW (roomEQ wizard) en presto.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

bas focal marantz

Citaat van: mountainbiker op januari 27, 2014, 21:23:13
Ik heb altijd begrepen dat je pas mag filteren boven de 3khz omdat de meeste (mid)woofers dan beginnen te bundelen.Zoals jiij aangeeft splits je daaronder binnen een belangrijk weergave gebied.
Er is geen geschreven regel waar je MOET filteren als de drivers het maar toe laten om hoog of laag te filteren .

Even ervan uitgaan 2-weg met 17cm bas-mid unit .

Als er laag wordt gefilterd dan zal de complete speaker ook onder een grote hoek een mooi afstraalgedrag vertonen , het bundelen is dan alleen in het hoog aanwezig (in het hoog bundelt een tweeter altijd in meer of mindere maten )

Filter je hoog dan is het afstraalgedrag onder een hoek niet mooi , hoe hoger het overname punt naar tweeter of hoe groter de hoek hoe sterker je een dal tot diepe dal krijgt in het overname gebied bas-mid naar tweeter , de bas-mid bundelt dan ook maar juist door laag te filteren voorkom je dat .

Dan spelen er nog meer dingen mee maar dat wordt ook mij te ingewikkeld .

Uiteraard is een keuze speaker niet te maken ook al lijkt hij op papier ideaal je zal toch zelf moeten gaan luisteren , ik mag hopen dat we dat nu inmiddels wel weten .

QuattroNL

Citaat van: Zoldar op januari 27, 2014, 23:10:56
ghe ghe, is wat uit de weg. maar is heel eenvoudig zelf te doen. leen van iemand een audyssey mic, download REW (roomEQ wizard) en presto.
ADSY mic heb ik al dus ik moet daar gewoon eens voor gaan zitten (me lazy dog!).
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

Marantz 81

Citaat van: Zoldar op januari 27, 2014, 18:59:19
Arjan meet  je kamerez een keer door. Weet je eindelijk waar het fout gaat. Als dat al bij 60hz is, ga je dat niet oplossen met een monitor zat ik me net te bedenken. Ik wil dat best een keer komen doen.  5 min werk.

Ja is goed stuur je een pm  :-)


@Bas focal Marantz

Bedankt voor de uitleg  8-)

@ Thanatos

Nee dat kan niet met mijn inrichting ,en heel de set heeft in het verleden als heel de kamer gezien  :schater:

bas focal marantz

CiteerArjan meet  je kamerez een keer door. Weet je eindelijk waar het fout gaat. Als dat al bij 60hz is, ga je dat niet oplossen met een monitor zat ik me net te bedenken. Ik wil dat best een keer komen doen.  5 min werk.

Citaat van: Marantz 81 op januari 28, 2014, 17:33:04
Ja is goed stuur je een pm  :-)
Luister en meet ook eens met bassreflex poort dicht .

Marantz 81

#66
Citaat van: bas focal marantz op januari 28, 2014, 18:57:57
Luister en meet ook eens met bassreflex poort dicht .

Dan is de staande golf iets minder ,maar blijft teveel laag

Ik heb echt alles al geprobeerd ( poorten open/dicht/plaatsing in ruimte/afstand tot muur en achterwand tussne speakers /bankstel verplaatst/bitumen op muur achter basspoort/ reflectie/planten ernaarst/erachter/ 1 woofer uitgeschakeld  ) in de 2 jaar dat ik die Focus 220 nu heb ,daarom gaan ze nu ook weg

Marvin


RoGEK

- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17

pameijer

Citaat van: marvin op januari 28, 2014, 21:29:50
Equalizer?
Dat heet tegenwoordig Room Correction en dat klinkt veel mooierder  :angel:
Als je er over nadenkt dekt equalizer de lading veel beter, je egaliseert het geluid. Met room correction zou je de kamer moeten aanpassen, soort van face-lift. En mensen die zeggen dat een equalizer weer een extra schakel is in de zuivere natuurgetrouwe muziekweergave, dit is een gemiddelde opnamestudio:



Althans,een heel klein deel van een studio  violent1
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

Marvin

Ik weet het, ik denk té logisch na.   Succes!

Marantz 81

Wel eens over gedacht om een analoge equalizer te kopen , heb toen de onyo tx-nr3008 geprobeerd met Audessy maar de woofers van die focus 220 bleven stilstaan die onkyo kreeg ze nie aan de praat

Audessy dee ook niet wat je zou willen ,mogelijk is de oorzaak dat het ontwikkeld is voor ht en niet voor stereo

Binnenkort komt Zoldar even een meting doen  :yes:

Laten we maar in dit topic verder gaan http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,3258.2295.html

Dit topic ging tenslotte over Totem speakers  :-)

QuattroNL

Om de link met Totem weer te leggen: Lijkt me leuk om een keer met mijn Totem Mite's onder de arm jouw kant op te komen om te horen wat die in jouw woonkamer doen  HB
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

Zoldar

besef wel dat ze dan 100db gaan draaien. en of jij dat dan nog wil  :mrgreen:
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

WilliamB

Citaat van: Zoldar op januari 29, 2014, 13:18:13
besef wel dat ze dan 100db gaan draaien. en of jij dat dan nog wil  :mrgreen:
Of de buren  :evil:
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3