Waarom is Totem zo duur ?

Gestart door Marantz 81, januari 21, 2014, 22:20:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

mountainbiker

Citaat van: Marantz 81 op januari 26, 2014, 23:48:17
Men voorkeur zou uitgaan naar de Staff  :-)

Ik heb een simpel rekensommetje gemaakt omtrent inhoud en drivers

Dynaudio Focus 220 :

33 liter inhoud
2 x 6,5 inch long trowh woofer (voice coil 76 mm) instaat tot heel hoog vermogen en volume zonder vervorming
-3 db /32 hz ( gaan echt stuk dieper nog )

Totem Staff:

18,2 liter inhoud
1x 5.5 inch long trow woofer (voice coil op het oog 35 mm)
-3 db / 39 hz

Totem Hawk :

20 liter inhoud
1 x 5,5 inch extra long trowh woofer  (voice coil op het oog 35 mm)
- 3b / 32 hz


Het -3 db punt zijn slechts specificatie,s de grote van voice coil ( controle over membraam en zuigt versterker leeg ) stijfheid membraam slag lengte woofer en kastinhoud spelen ook mee
Voice coil diameter?
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

bas focal marantz

Citaat van: Marantz 81 op januari 26, 2014, 23:48:17
Het -3 db punt zijn slechts specificatie,s de grote van voice coil ( controle over membraam en zuigt versterker leeg ) stijfheid membraam slag lengte woofer en kastinhoud spelen ook mee

-3 db punt is iets dat de fabrikant ''zegt'' gemeten te hebben helaas zie ik erg vaak dat het afwijkt van de waarheid  nopompom

Grote van een spreekspoel zegt nagenoeg niets over kwaliteit laag bij normaal gebruik , pas bij langduurig en extreme flinke belasting zoals in PA is een grote spreekspoel pas echt van voordeel in home hifi 2-weg is 25/50mm doosnede ruim voldoende .
Een grote spreekspoel kan beter zijn warmte kwijt omdat die simpelweg meer koelend oppervlak heeft .


Citeerde grote van voice coil ( controle over membraam en zuigt versterker leeg )
Een spreekspoel die een versterker leeg zuigt ??
Dat kan niet bestaat niet .

Citeerstijfheid membraam slag lengte woofer en kastinhoud spelen ook mee
Een stijfe membraam is beter in het laag maar kan gaan resoneren bij hogeren frequenties , daardoor meer filter onderdelen .
vaak probeert men een membraam te maken die niet te hard en niet te zacht is , papier is een ideaal membraam matriaal .
slag lengte woofer x-max genoemd zegt nagenoeg niets over kwalieteit laag bij normaal gebruik , wel als het harder moet gaan dan kan zo een driver met meer x-max net even wat meer zonder dat ie flink gaat vervormen .

Kast inhoud zegt niets over kwalieteit van het laag als het netjes is berekend , parameters van een luidspreker unit bepalen hoe groot de kast moet zijn , en daaruit komt een -3db punt .




xander32

Citaat van: Marantz 81 op januari 26, 2014, 23:51:59
Dat die Totem speakers hier geen problemen zouden moeten geven met acoustiek
... een speaker lijkt mij meer dan een opsomming van getallen die volgens jou wat zeggen over slechts de bass. Daarnaast doet een speaker idd. meer dan alleen bass weergeven :wink:.

Maar ik begrijp wel wat jij bedoelt te zeggen.


En alles staat nog open, je hebt nog alle keus. Benieuwd ben ik wat een 1 op 1 vergelijk van een Focus 160 en een Sttaf zou opleveren in jouw ruimte :roll:.

mountainbiker

Citaat van: bas focal marantz op januari 27, 2014, 03:44:01
-3 db punt is iets dat de fabrikant ''zegt'' gemeten te hebben helaas zie ik erg vaak dat het afwijkt van de waarheid  nopompom

Grote van een spreekspoel zegt nagenoeg niets over kwaliteit laag bij normaal gebruik , pas bij langduurig en extreme flinke belasting zoals in PA is een grote spreekspoel pas echt van voordeel in home hifi 2-weg is 25/50mm doosnede ruim voldoende .
Een grote spreekspoel kan beter zijn warmte kwijt omdat die simpelweg meer koelend oppervlak heeft .


Ik heb geleerd niet groter als 1 inch(25mm) omdat anders de zelfinductie te groot word zodat ie in het hoog te snel afvalt. :yes:
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

QuattroNL

Leuke getallen Arjan maar het is natuurlijk wel de combi met je akoestiek thuis. Dan kan een theoretisch goede speaker enorm tegenvallen, of andersom.

Ik heb nu weinig bass op de sweetspot. Zet ik speakers neer die heel veel lager gaan dan kan het op de sweetspot prima klinken maar m'n zoontje kan z'n bed uit trillen. Akoestiek doet veel (zoals je zelf al ervaren hebt).

Kom je toch weer op dat zelf luisteren uit, in je eigen woonkamer ;)
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

Marantz 81

Citaat van: bas focal marantz op januari 27, 2014, 03:44:01
Een spreekspoel die een versterker leeg zuigt ??
Dat kan niet bestaat niet .

Dat is wat ik erover gelezen heb dat dynaudio zulke grote voice coils gebruikt om meer controle te hebben over membraam en ze heel hoge vermogens aankunnen door betere koeling met grotere voice coil

Betreft leegzuigen ga ik ervan uit dat het te maken heeft met de drivers die de versterker moet aansturen ,als dat niet zo is  leg mij dan eens uit waarom dynaudio speakers op weinig vermogen wel aardig klinken ,maar echt veel vermogen nodig hebben goed te kinken , heb genoeg gehoord en gehad en verschil is echt enorm in kwaliteit va versterker met alle andere merken speakers die ik gehoord gehad heb was het verschil veel minder groot

Marantz 81

Citaat van: xander32 op januari 27, 2014, 06:59:33
... een speaker lijkt mij meer dan een opsomming van getallen die volgens jou wat zeggen over slechts de bass. Daarnaast doet een speaker idd. meer dan alleen bass weergeven :wink:.

Maar ik begrijp wel wat jij bedoelt te zeggen.


En alles staat nog open, je hebt nog alle keus. Benieuwd ben ik wat een 1 op 1 vergelijk van een Focus 160 en een Sttaf zou opleveren in jouw ruimte :roll:.

Het zijn ook maar getallen ,de oppervlakte drivers en kastinhoud maakt een groot verschil en zegt weer niks over de kwaliteit ervan maar goed daarom dus de getallen neergezet van men focus 220 en de totem,s

Ik heb de tijd maar wil nu wel een nieuwe eigenaar vinden voor de focussen

Marantz 81

Citaat van: QuattroNL op januari 27, 2014, 11:28:04
Leuke getallen Arjan maar het is natuurlijk wel de combi met je akoestiek thuis. Dan kan een theoretisch goede speaker enorm tegenvallen, of andersom.

Ik heb nu weinig bass op de sweetspot. Zet ik speakers neer die heel veel lager gaan dan kan het op de sweetspot prima klinken maar m'n zoontje kan z'n bed uit trillen. Akoestiek doet veel (zoals je zelf al ervaren hebt).

Kom je toch weer op dat zelf luisteren uit, in je eigen woonkamer ;)

Misschien kunnen we een stuk acoustiek ruilen  :-D  jij een beetje laag erbij en ik beetje eraf


thanatos

Kun je je opstelling niet draaien ? in mijn woonkamer geeft dat grote verschillen.

Als je echt een laag probleem hebt kom je op monitoren uit. Die lopen minder diep door en dan heb je minder weergave in je probleem gebieden. Dus minder laag.

Eventueel een DSP ertussen. Heb ik ook goede resultaten mee behaald.

bas focal marantz

Citaat van: mountainbiker op januari 27, 2014, 09:00:09
Ik heb geleerd niet groter als 1 inch(25mm) omdat anders de zelfinductie te groot word zodat ie in het hoog te snel afvalt. :yes:
Wat je zegt klopt maar kan je niet met een stelligheid zeggen dat het afhangt van de grote van een spreekspoel .
En idd door zelfinductie stijgt de weerstand en zal het hoog eerder afvallen , let wel HET HOOG , maar een bas-mid driver hoeft geen hoog weer te geven daar hebben we een tweeter voor .

Er zijn meer factoren waarom een spreekspoel een zelfinductie heeft uitgedrukt in MH , die inductie zorgt ervoor dat een luidspreker units dat daarvan de ohmse weerstand oploopt bij een steeds hogere frequentie .

Die oplopende weerstand loopt niet gelijk met het afvallen van de frequentie weergave .
Voorbeeld morel  75mm spreekspoel , bij 250 hz 4ohm bij 2,5khz 7ohm , maar bij beide meet die ongeveer even luid .
http://www.morelhifi.com/wp-content/uploads/2012/04/HobbyHiFi-TiCW-634ND-test-resport-06-2012-with-translation-to-use.pdf

Ook al zal zelfinductie hoog zijn en de unit bij 2,5 hz zachter beginnen te spelen , dan is daar het overgangs gebied waarop je moet gaan filteren , voor een 2-weg is dat zeer gebruikelijk om op 2,5khz te filteren .

Ook plaatst men weleens een koperering in de magneet zodat zelfinductie minder is .



Citaat van: Marantz 81 op januari 27, 2014, 16:58:29
Betreft leegzuigen ga ik ervan uit dat het te maken heeft met de drivers die de versterker moet aansturen ,als dat niet zo is  leg mij dan eens uit waarom dynaudio speakers op weinig vermogen wel aardig klinken ,maar echt veel vermogen nodig hebben goed te kinken , heb genoeg gehoord en gehad en verschil is echt enorm in kwaliteit va versterker met alle andere merken speakers die ik gehoord gehad heb was het verschil veel minder groot
Een versterker stuurt de drivers aan en niet anders om .
Betreft leegzuigen van een versterker bij normaal gebruik kan niet bestaat niet .
Tenzei je zelf de versterker losdraait en transfomator/elco's niet meer vermogen kunnen leveren of je driver defect is en weerstand nagenoeg 0 is dan is de weerstand veel te laag voor een versterker en gaat ie of in proteckt of kapot .

Ik kan wel verklaren waarom bepaalde speakers vermogen nodig hebben om lekker te kunnen klinken , loskomen of hoe men dat ook noemd .

Parameters van een driver daarin moet je zoeken .
Qms: Mechanische Q-factor van het systeem. dat zijn mechanische verliezen van het systeem (mechanische demping) .
Rms=Resistieve (weerstand) verliezen van de ophanging / spreekspoel / ventilatie spreekspoel .

Als Qms laag is en Rms hoog dan heb je meer vermogen nodig om zegmaar daardoor heen te komen , te duwen .
fijndynamic wordt geabsorbeerd door een niet soepele ophangen membraam en electrische wervelingen in spreekspoel als die van aluminium is .
Ook een spreekspoel zonder ventilatie openeingen lijd tot slecht Qms Rms .
Vergelijk het maar met een auto die met licht aangetrokken handrem rijd .

Is Qms hoog Rms laag kan een membraam gemakkelijk bewegen ook al stuur je maar in Millievolts uit dan zal de driver het signaal goed kunnen volgen en lekker klinken .

Ik ervaar zelf ook bij zat luidsprekers dat het net ff wat harder moet om echt goed te kunnen genieten
Dan kom ik dus bij dynaudio , in specs van hun drivers lage Qms en hoge Rms  , die hebben wat meer vermogen nodig omlekker te kunnen klinken .
Dynaudio heeft aluminium spreekspoel voordeel van de aluminium spreekspoel is de hogere thermische belastbaarheid, nadeel is dat ten gevolge van de elektrische geleiding er wervelstromen onstaan in de spreekspoelhouder hetgeen resulteert in een hogere mechanische weerstand


Citaat van: thanatos op januari 27, 2014, 17:24:37
Als je echt een laag probleem hebt kom je op monitoren uit. Die lopen minder diep door en dan heb je minder weergave in je probleem gebieden. Dus minder laag.

Eventueel een DSP ertussen. Heb ik ook goede resultaten mee behaald.
Pieken kan je met dsp ideaal weg halen , maar dalen niet , kan wel maar daar is veel vermogen voor nodig dan gaat je drivertje als een gek wappperen .

Monitoren met subaanvulling , subwoofer is namelijk niet gebonden aan de plek waar die moet staan zoals je speakers .
Die kan je op meerdere plekken neerzetten .

Als je bij bassreflex speakers te veel laag ervaart raad ik aan om de poorten dicht te maken .

Zoldar

Arjan meet  je kamerez een keer door. Weet je eindelijk waar het fout gaat. Als dat al bij 60hz is, ga je dat niet oplossen met een monitor zat ik me net te bedenken. Ik wil dat best een keer komen doen.  5 min werk.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

lo

Dat lijkt me een voorstel om niet af te slaan!
Mocht je dat een keer op een zaterdag bij Arjan willen doen, zou ik er best bij willen zijn.
Ik denk trouwens idd dat het ergens rond de 60 HZ zit, kennelijk komt het hier vaak op uit (heeft volgens mij te maken met "normale" afstanden tussen voor en achterwand waar tussen staande golven ontstaan)
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

mountainbiker

Citaat van: bas focal marantz op januari 27, 2014, 18:03:46
Wat je zegt klopt maar kan je niet met een stelligheid zeggen dat het afhangt van de grote van een spreekspoel .
En idd door zelfinductie stijgt de weerstand en zal het hoog eerder afvallen , let wel HET HOOG , maar een bas-mid driver hoeft geen hoog weer te geven daar hebben we een tweeter voor .

Er zijn meer factoren waarom een spreekspoel een zelfinductie heeft uitgedrukt in MH , die inductie zorgt ervoor dat een luidspreker units dat daarvan de ohmse weerstand oploopt bij een steeds hogere frequentie .

Die oplopende weerstand loopt niet gelijk met het afvallen van de frequentie weergave .
Voorbeeld morel  75mm spreekspoel , bij 250 hz 4ohm bij 2,5khz 7ohm , maar bij beide meet die ongeveer even luid .
http://www.morelhifi.com/wp-content/uploads/2012/04/HobbyHiFi-TiCW-634ND-test-resport-06-2012-with-translation-to-use.pdf

Ook al zal zelfinductie hoog zijn en de unit bij 2,5 hz zachter beginnen te spelen , dan is daar het overgangs gebied waarop je moet gaan filteren , voor een 2-weg is dat zeer gebruikelijk om op 2,5khz te filteren .

Ook plaatst men weleens een koperering in de magneet zodat zelfinductie minder is .



Die Mission 762 van mij wordt bij 4,3khz gefilterd!! Is een 2 weg.Hoe zou dat zitten bij Totem?
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

QuattroNL

Citaat van: Marantz 81 op januari 27, 2014, 17:16:36
Misschien kunnen we een stuk acoustiek ruilen  :-D  jij een beetje laag erbij en ik beetje eraf
Goed plan! Stuur je even wat op? Wel goed verpakken hoor, anders heeft de postbode opeens veel bas in z'n autootje.

clown1  :schater:


Die meting van Zoldar is interessant! Mag ie bij mij ook doen  :-D
(regio Arnhem, aan de A50)
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

bas focal marantz

Citaat van: mountainbiker op januari 27, 2014, 19:35:48
Die Mission 762 van mij wordt bij 4,3khz gefilterd!! Is een 2 weg.Hoe zou dat zitten bij Totem?
Totem Hawk , ik meen 2,5khz 6db .
Mijn voormalige focal speaker 4,9khz .

Ikzelf ben van mening maar meningen verschillen hierin dat hoger filteren beter is omdat je dan meer weergave uit EEN driver laat komen , bij 2-2,5 khz filteren dan splits je een belangrijk weergave gebied over 2 drivers  , bij hoger filteren is dat minder .
Met name stemmen versmeer je over 2 drivers bij laag filteren .

Uiteraard is dit bouwers filosofie alwaar je graag wilt filteren en daarop selecteer je de gebruikte drivers , een zelfbouwer of fabrikant doen dat beide ,  zo zullen andere juist van mening zijn om rond 2khz te filteren en zullen daarvan de voordelen die je dan juist weer hebt zwaarder laten wegen .

Zo valt er over een heel aantal dingen wat te zeggen , dat gaat over smaak en eigen mening .
Zo zijn er ook zat voorwaarden waaraan je bij elke goede speaker ontwerp altijd aan moet voldoen .