Citaat van: mountainbiker op januari 27, 2014, 21:23:13
Ik heb altijd begrepen dat je pas mag filteren boven de 3khz omdat de meeste (mid)woofers dan beginnen te bundelen.Zoals jiij aangeeft splits je daaronder binnen een belangrijk weergave gebied.
Er is geen geschreven regel waar je MOET filteren als de drivers het maar toe laten om hoog of laag te filteren .
Even ervan uitgaan 2-weg met 17cm bas-mid unit .
Als er laag wordt gefilterd dan zal de complete speaker ook onder een grote hoek een mooi afstraalgedrag vertonen , het bundelen is dan alleen in het hoog aanwezig (in het hoog bundelt een tweeter altijd in meer of mindere maten )
Filter je hoog dan is het afstraalgedrag onder een hoek niet mooi , hoe hoger het overname punt naar tweeter of hoe groter de hoek hoe sterker je een dal tot diepe dal krijgt in het overname gebied bas-mid naar tweeter , de bas-mid bundelt dan ook maar juist door laag te filteren voorkom je dat .
Dan spelen er nog meer dingen mee maar dat wordt ook mij te ingewikkeld .
Uiteraard is een keuze speaker niet te maken ook al lijkt hij op papier ideaal je zal toch zelf moeten gaan luisteren , ik mag hopen dat we dat nu inmiddels wel weten .