Citaat van: mountainbiker op januari 27, 2014, 09:00:09
Ik heb geleerd niet groter als 1 inch(25mm) omdat anders de zelfinductie te groot word zodat ie in het hoog te snel afvalt.
Wat je zegt klopt maar kan je niet met een stelligheid zeggen dat het afhangt van de grote van een spreekspoel .
En idd door zelfinductie stijgt de weerstand en zal het hoog eerder afvallen , let wel HET HOOG , maar een bas-mid driver hoeft geen hoog weer te geven daar hebben we een tweeter voor .
Er zijn meer factoren waarom een spreekspoel een zelfinductie heeft uitgedrukt in MH , die inductie zorgt ervoor dat een luidspreker units dat daarvan de ohmse weerstand oploopt bij een steeds hogere frequentie .
Die oplopende weerstand loopt niet gelijk met het afvallen van de frequentie weergave .
Voorbeeld morel 75mm spreekspoel , bij 250 hz 4ohm bij 2,5khz 7ohm , maar bij beide meet die ongeveer even luid .
http://www.morelhifi.com/wp-content/uploads/2012/04/HobbyHiFi-TiCW-634ND-test-resport-06-2012-with-translation-to-use.pdfOok al zal zelfinductie hoog zijn en de unit bij 2,5 hz zachter beginnen te spelen , dan is daar het overgangs gebied waarop je moet gaan filteren , voor een 2-weg is dat zeer gebruikelijk om op 2,5khz te filteren .
Ook plaatst men weleens een koperering in de magneet zodat zelfinductie minder is .
Citaat van: Marantz 81 op januari 27, 2014, 16:58:29
Betreft leegzuigen ga ik ervan uit dat het te maken heeft met de drivers die de versterker moet aansturen ,als dat niet zo is leg mij dan eens uit waarom dynaudio speakers op weinig vermogen wel aardig klinken ,maar echt veel vermogen nodig hebben goed te kinken , heb genoeg gehoord en gehad en verschil is echt enorm in kwaliteit va versterker met alle andere merken speakers die ik gehoord gehad heb was het verschil veel minder groot
Een versterker stuurt de drivers aan en niet anders om .
Betreft leegzuigen van een versterker bij normaal gebruik kan niet bestaat niet .
Tenzei je zelf de versterker losdraait en transfomator/elco's niet meer vermogen kunnen leveren of je driver defect is en weerstand nagenoeg 0 is dan is de weerstand veel te laag voor een versterker en gaat ie of in proteckt of kapot .
Ik kan wel verklaren waarom bepaalde speakers vermogen nodig hebben om lekker te kunnen klinken , loskomen of hoe men dat ook noemd .
Parameters van een driver daarin moet je zoeken .
Qms: Mechanische Q-factor van het systeem. dat zijn mechanische verliezen van het systeem (mechanische demping) .
Rms=Resistieve (weerstand) verliezen van de ophanging / spreekspoel / ventilatie spreekspoel .
Als Qms laag is en Rms hoog dan heb je meer vermogen nodig om zegmaar daardoor heen te komen , te duwen .
fijndynamic wordt geabsorbeerd door een niet soepele ophangen membraam en electrische wervelingen in spreekspoel als die van aluminium is .
Ook een spreekspoel zonder ventilatie openeingen lijd tot slecht Qms Rms .
Vergelijk het maar met een auto die met licht aangetrokken handrem rijd .
Is Qms hoog Rms laag kan een membraam gemakkelijk bewegen ook al stuur je maar in Millievolts uit dan zal de driver het signaal goed kunnen volgen en lekker klinken .
Ik ervaar zelf ook bij zat luidsprekers dat het net ff wat harder moet om echt goed te kunnen genieten
Dan kom ik dus bij dynaudio , in specs van hun drivers lage Qms en hoge Rms , die hebben wat meer vermogen nodig omlekker te kunnen klinken .
Dynaudio heeft aluminium spreekspoel voordeel van de aluminium spreekspoel is de hogere thermische belastbaarheid, nadeel is dat ten gevolge van de elektrische geleiding er wervelstromen onstaan in de spreekspoelhouder hetgeen resulteert in een hogere mechanische weerstand
Citaat van: thanatos op januari 27, 2014, 17:24:37
Als je echt een laag probleem hebt kom je op monitoren uit. Die lopen minder diep door en dan heb je minder weergave in je probleem gebieden. Dus minder laag.
Eventueel een DSP ertussen. Heb ik ook goede resultaten mee behaald.
Pieken kan je met dsp ideaal weg halen , maar dalen niet , kan wel maar daar is veel vermogen voor nodig dan gaat je drivertje als een gek wappperen .
Monitoren met subaanvulling , subwoofer is namelijk niet gebonden aan de plek waar die moet staan zoals je speakers .
Die kan je op meerdere plekken neerzetten .
Als je bij bassreflex speakers te veel laag ervaart raad ik aan om de poorten dicht te maken .