Marantz PM-15S2 of de PM-KI Pearl Lite ?

Gestart door CBdicX, oktober 20, 2013, 14:29:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

CBdicX

Citaat van: Niber op oktober 21, 2013, 22:31:47
Gefeliciteerd.

Maare...


Zorg je wel dat je een beetje bij je eigen blijft en je jezelf niet opfokt met "groter, duurder en beter"?

Heeft in dit geval niets met opgefokt worden te maken, deze kans deed zich voor vanwege dat geklooi met die serie nummers, normaal gesproken voor 1199,00 euro had ik dit niet gedaan, maar voor 999,00 kon ik dit niet laten lopen  :wink:
Zelfs 2e hands doen die dingen in Duitsland (ebay) meer dan wat ik nu nieuw betaal.
Maar ik snap je commentaar......... thx

CBdicX

Citaat van: Marantzer op oktober 21, 2013, 22:30:57
Goeie keus idd, daar ga je geen spijt van krijgen
ik ben het trouwens ook helemaal eens met pameijer
byebye
Dat weet ik natuurlijk niet, zal blijken als ik de 15S2 morgen hier heb, of ik verschil kan waarnemen. Het prettige is dat de PM-KI nu nog steeds op de fronts is aangesloten dus kan ik als vergelijk 1 speaker op de PM-KI laten en de ander op de 15S2, ben benieuwd of daar hoorbaar verschil uit komt.

xander32

Citaat van: CBdicX op oktober 21, 2013, 23:23:45
Dat weet ik natuurlijk niet, zal blijken als ik de 15S2 morgen hier heb, of ik verschil kan waarnemen. Het prettige is dat de PM-KI nu nog steeds op de fronts is aangesloten dus kan ik als vergelijk 1 speaker op de PM-KI laten en de ander op de 15S2, ben benieuwd of daar hoorbaar verschil uit komt.
Indien beide speakers exact eenzelfde opstelling kennen in een perfect symetrische kamer zou je ze zo enigzins kunnen vergelijken, in alle andere gevallen heeft het zero nut, de uitkomst zero betekenis ...

pameijer

Zorg er wel voor dat je zo veel als mogelijk de voorversterker van de PM15 gebruikt, daarin zit het meeste verschil. Puur als ev zul je niet veel merken denk ik....
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

CBdicX

Citaat van: pameijer op oktober 22, 2013, 06:59:35
Zorg er wel voor dat je zo veel als mogelijk de voorversterker van de PM15 gebruikt, daarin zit het meeste verschil. Puur als ev zul je niet veel merken denk ik....
Jij bedoelt dus met toonregeling actief, of heb ik dit verkeerd ?
De PM-KI en dan de 15S2 krijgen hun signaal van de pre-out Onkyo dus ik heb de toon regeling op de Marnatzen actief, anders denk ik dat ik gewoon naar de Onkyo zit te "luisteren".........

xander32

Citaat van: CBdicX op oktober 22, 2013, 08:34:14
Jij bedoelt dus met toonregeling actief, of heb ik dit verkeerd ?
De PM-KI en dan de 15S2 krijgen hun signaal van de pre-out Onkyo dus ik heb de toon regeling op de Marnatzen actief, anders denk ik dat ik gewoon naar de Onkyo zit te "luisteren".........
... dan zit je volgens mij naar de pre van de Onkyo te luisteren en gedragen de PM's zich als EV. En juist de PRE van een dedicated stereo versterker, heb ik steevast als de betere ervaren in vergelijk met een receiver in eenzelfde prijssegment.

CBdicX

Citaat van: xander32 op oktober 22, 2013, 19:00:55
... dan zit je volgens mij naar de pre van de Onkyo te luisteren en gedragen de PM's zich als EV. En juist de PRE van een dedicated stereo versterker, heb ik steevast als de betere ervaren in vergelijk met een receiver in eenzelfde prijssegment.
Maar als ik aan de toon knoppen draai van de Marantz veranderd het geluid wel degelijk. Hoe zou ik het dan anders moeten aansluiten dan via de pre-out van de Onkyo ?
De Onkyo dient als de regelaar, alles loopt via de Onkyo, de TV, Internet radio, Media player, BD speler......

xander32

Citaat van: CBdicX op oktober 22, 2013, 19:22:17
Maar als ik aan de toon knoppen draai van de Marantz veranderd het geluid wel degelijk. Hoe zou ik het dan anders moeten aansluiten dan via de pre-out van de Onkyo ?
De Onkyo dient als de regelaar, alles loopt via de Onkyo, de TV, Internet radio, Media player, BD speler......
Mijn voorzichtige conclusie is dat je in deze opstelling, net zo goed voor een EV had kunnen gaan, was je minder kwijt geweest.

Maar bezit de PM 15 een ht pass thru? Je zou dan alle stereo bronnen op de PM kunnen aansluiten en de meerkanaals op de Onkyo laten.

CBdicX

#23
Maar wat heb ik aan een EV ?
Ik wil juist het "Marantz geluid" horen. En als ik aan de toon knoppen van de Marantz draai veranderd het geluid, dus luister ik naar de voorversterker van de Marantz. En natuurlijk stuurt de Onkyo ook wat mee via de pre-out maar de Onkyo staat zo neutraal mogelijk qua geluid instellingen.

Mijn PM-KI staat nu de center speakers te doen en dat is prima, dit geluid haal ik niet met de Onkyo zelf, die pompt de bassen teveel op, de PM-KI is veel rustiger in de bassen en geeft meer midden en hoog.
Nu even als tussen stap tot de 15S2 er is heb ik een wat oudere JVC op de fronts staan, maar wat een verschil met de PM-KI, de luister moeheid slaat na een half uur toe, dan begin ik steeds het geluid harder en zachter te zetten.
Met de PM-KI zette ik dat op een prettige stand en kon hier de hele avond vanaf blijven.
Blijkt toch dat een goedkope versterker wel het zelfde kan klinken dan een veel duurdere maar die goedkope toch luister moeheid veroorzaakt.
Ik dacht altijd dat het niet veel zou uitmaken, tenminste, die gedachte had ik altijd, ach wat kan een versterker nou toch uitmaken, nu weet ik beter en blijkt nu met de JVC......
Pffffffffffffff, ik hoop de 15S2 snel te krijgen, rust in de oren  :-D

CBdicX

Citaat van: xander32 op oktober 22, 2013, 19:31:15
Mijn voorzichtige conclusie is dat je in deze opstelling, net zo goed voor een EV had kunnen gaan, was je minder kwijt geweest.

Maar bezit de PM 15 een ht pass thru? Je zou dan alle stereo bronnen op de PM kunnen aansluiten en de meerkanaals op de Onkyo laten.

Al mijn "stereo bronnen" zijn HDMI !
Ik heb al mijn muziek op een mediaplayer staan in FLAC en die is en die is aangesloten via HDMI met de Onkyo omdat daar ook mijn films op staan.
Ik maak geen gebruik van een cd speler of platen speler..........

xander32

Citaat van: CBdicX op oktober 22, 2013, 19:55:04
Al mijn "stereo bronnen" zijn HDMI !
Ik heb al mijn muziek op een mediaplayer staan in FLAC en die is en die is aangesloten via HDMI met de Onkyo omdat daar ook mijn films op staan.
Ik maak geen gebruik van een cd speler of platen speler..........
Volgens mij luister je nu steeds naar de voorversterking van de Onkyo en zal de stereoversterker zich min of meer als EV gedragen. Daarmee laat je m.i. de grootste verbetering liggen; de betere voorversterker van de stereo amp. ...

Je zal nu hooguit een wat strakker, droger laag ervaren, wat meer fundament ... (?)

CBdicX

Citaat van: xander32 op oktober 22, 2013, 20:16:49
Volgens mij luister je nu steeds naar de voorversterking van de Onkyo en zal de stereoversterker zich min of meer als EV gedragen. Daarmee laat je m.i. de grootste verbetering liggen; de betere voorversterker van de stereo amp. ...

Je zal nu hooguit een wat strakker, droger laag ervaren, wat meer fundament ... (?)

Maar een pre signaal wat afkomstig is van een receiver (die neutraal staat) is toch niets anders dan een signaal van een cd speler die je dan aansluit via cd-in ? (het enige verschil wat je nu hoort is toch het verschil wat de Onkyo tov de cd speler maakt) Ik heb nu het pre signaal van de Onkyo op de cd-in staan van de Marantz, enige verschil wat ik waarneem als ik wel een cd speler op die ingang zet is dat het signaal van de Onkyo lager in volume is, dus de gain is lager als van de cd speler. Kan ik gedeeltelijk oplossen door de front en center op +12 dB te zetten, dan word dat verschil een stuk kleiner. Of zit helemaal verkeerd met deze gedachte gang ?

xander32

Citaat van: CBdicX op oktober 23, 2013, 05:21:54
Maar een pre signaal wat afkomstig is van een receiver (die neutraal staat) is toch niets anders dan een signaal van een cd speler die je dan aansluit via cd-in ? (het enige verschil wat je nu hoort is toch het verschil wat de Onkyo tov de cd speler maakt) Ik heb nu het pre signaal van de Onkyo op de cd-in staan van de Marantz, enige verschil wat ik waarneem als ik wel een cd speler op die ingang zet is dat het signaal van de Onkyo lager in volume is, dus de gain is lager als van de cd speler. Kan ik gedeeltelijk oplossen door de front en center op +12 dB te zetten, dan word dat verschil een stuk kleiner. Of zit helemaal verkeerd met deze gedachte gang ?
Dat maakt wel verschil, er van uit gaande dat je de cdp dan op de PM hebt aangesloten (= gewenste situatie) dan loopt het signaal van de cdp via de pre van de PM, echter sluit je de cdp aan op de Onkyo en laat je diens signaal weer via de pre out richting de PM lopen, luister je naar de cdp via de EV van de Onkyo.

xander32

Een pre out van een receiver is er om een signaal, via de PRE van de receiver, door te sluizen naar een EV of een subwoofer (indien daar geen separate uitgang voor is). Je kan er ook prima een stereoversterker op aansluiten, maar die krijgt dan het "mindere" voorversterkte signaal van de receiver te verteren ...

Enige oplossing is om dan alle stereo bronnen op de PM aan te sluiten. Wanneer jij de cdp aansluit op de PM, maak je wanneer je stereo gaat luisteren optimaal gebruik van diens kunnen, de Onkyo kan dan uitblijven, en wanneer je meerkanaals gaat luisteren, maak je gebruik van de PM als zijnde een stabiele EV, waardoor allicht wat meer fundament, een betere controle.

CBdicX

#29
Ik zie in de manual van de 15S2 dat bij gebruik van een meerkanaals opstelling er 3 15S2 versterkers gebruikt kunnen worden. Deze worden aan elkaar doorverbonden door de zogenaamde FCBS aansluiting, die het mogelijk maakt de versterkers als 1 te bedienen qua volume. De kanalen Font en Surround gaan naar hun separate 15S2, midden en subwoofer gaan ook naar 1 15S2. Alles word via de out van het meerkanaals apparaat op de CD IN van de 15S2 aangesloten. Dit lijkt toch dan verdomd veel op wat ik doe........

Ik kan ook de pre-out van Onkyo op de P-Direct van de 15S2 aansluiten, maar dan heb ik geen toon controle meer, die word via P-Direct uitgeschakeld.
Stel dat ik dit doe, hoor ik dan de 15S2 spelen of luister ik naar de Onkyo en word het pre-out signaal alleen maar versterkt ?
Ik dacht om het zogenaamde Marantz geluid te krijgen ook het toon regel deel zou moeten werken (dus het signaal via de voorversterker van de 15S2), of heb ik dit verkeerd ?
Ook zakt het vermogen van 180 watt max Onkyo naar 140 watt max in de P.Direct stand voor de Marantz.
Hoezo "power amp", ik ga naar beneden in vermogen  :?
Dus krijg ik met gebruikt van P-Direct het zelfde prettige geluid van de Marantz die ik ook ervaar via het pad pre-out Onkyo naar CD IN 15S2 ?

Pffffffffff, ik word gek......
Dat hele voorversterker versus eindversterker ontgaat mij een beetje.
Wat van die 2 zorgt ervoor dat Marantz klinkt zoals die klinkt ?

Sorry voor al deze vraagtekens........

PS wat bedoel je precies met : "mindere" voorversterkte signaal van de Onkyo ?

Een pre out van een receiver is er om een signaal, via de PRE van de receiver, door te sluizen naar een EV of een subwoofer (indien daar geen separate uitgang voor is). Je kan er ook prima een stereoversterker op aansluiten, maar die krijgt dan het "mindere" voorversterkte signaal van de receiver te verteren ...