Marantz PM-15S2 of de PM-KI Pearl Lite ?

Gestart door CBdicX, oktober 20, 2013, 14:29:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

capri9000

Dit beantwoord wellicht uw vragen niet maar volg al een tijdje dit topic en ik moet steeds aan hetzelfde denken.Gezien de aanschaf van diverse mooie versterkers toch ook een aanzienlijk bedrag vertegenwoordigd,ben je dan eventueel niet beter af met een Onkyo 5010 of een Marantz AV-MM set?Ik weet dat het belangrijkste de middentoon regeling was voor u,maar zie toch dat dit op een PM-15S2 niet aanwezig is,dus blijkbaar kan het ook zonder.

CBdicX

#31
Het je wel gelijk in, de PM-KI blijft inderdaad met de middentoon regeling de center speaker doen want daar is middentoon het belangrijkste met de menselijke stemmen, voor de fonts vind ik dit minder van belang vandaar de keus (via de goede deal) voor de 15S2.
Fronts zijn trouwens pas vernieuwd van 2 weg naar 3 weg, dus die produceren al wat meer midden zonder extra bij regeling.
Denk dat jou AV-MM set nog wel een tandje meer kost dan deze opstelling.
En de Onkyo is voor mijn gevoel de bassen teveel aan het pushen, dat heb ik met de PM-KI totaal niet vandaar de keus om voor de belangrijkste speakers in de surround opstelling, front en midden, hier Marantz in te zetten......

CBdicX

Ik heb net een vergelijkje gedaan tussen de Onkyo pre-out aansluiting op CD IN en P.Direct IN. (met de PM-KI)
Het verschil is duidelijk, met P.Direct IN klinkt het aan de donkere kant, met CD IN klinkt het helder.
Met CD IN staan de knoppen op MID op stipje 3 van 5 in de + en Treble staat op stipje 2 van 5 in de +
Dit is een stand wat ik prettig vind klinken en verschilt toch behoorlijk met de P. Direct optie.
Omdat de P.Direct zo donker klinkt krijg ik het idee dat ik dus naar de Onkyo zit te luisteren, want dit is nu exact het geluid wat ik wilde vermijden want zo klinkt Onkyo nu eenmaal, die leggen de nadruk op het laag.
De Onkyo pre-out op CD IN PM-KI, en weg donker geluid.......

xander32

Volgens mij zit er op een PM15 geen knopje om de mids mee te beïnvloeden, wel één voor het hoog en één voor het laag.

Betreft PRE- versterking; mijn ervaring is dat dit een dedicated stereoversterker beter af gaat dan een gelijk geprijsde receiver. Daardoor kan je dan ook een (geluids-) kwaliteits slag maken met een stereoversterker. Maar daarvoor dien je dan wel alle stereo bronnen direct op de stereoversterker aan te sluiten.


De constructie/wijze van aansluiten van jou ken ik niet, die ben ik nog niet eerder tegen gekomen. Maar als het voor jou werkt en jij bent er tevreden mee; zo laten en gaan genieten  :yes:.

CBdicX

#34
Hier de aansluiting zoals Marantz voorstelt voor een apparaat met multichannel out. Zoals te zien gaan de outs naar de CD IN op de 15S4. Het is in de tekst niet duidelijk of Marantz deze aansluiting ook adviseert voor pre-out, daar word niet specifiek over gesproken. Ze vermelden SACD multikanaal cd speler, enz.
Tja, wat is enz........

Enige verschil met een ander multikanaal apparaat vergeleken met de Onkyo pre-out is dat de Onkyo pre-out al (iets) versterkt is, maar of dat nu zo verkeerd is ?

CBdicX

Citaat van: xander32 op oktober 23, 2013, 19:28:43
Volgens mij zit er op een PM15 geen knopje om de mids mee te beïnvloeden, wel één voor het hoog en één voor het laag.

Klopt, maar mijn huidige speakers zijn van 2 weg naar 3 weg gegaan en produceren al voldoende MID van hun zelf dus denk ik dat in deze situatie laag/hoog regeling voldoende is.

Zoldar

Met een puike reciever kun je vaak ook per kanaal (fronts, center, surround etc) op verschillende frequenties (dus ook de midden freq) aanpassen naar smaak. Dan ben je goedkoper uit dan een prima onkyo plus een baterij marantzen. Als je dan toch meer controle wil kan altijd nog een dikke ev achter de reciever hangen.

Nu zet een onkyo vv naar een marantz vv en ev door. Die marantz is immers ook bezig met toonrgeleing en dat gaat niet op de ev.

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

CBdicX

#37
Citaat van: Zoldar op oktober 23, 2013, 19:59:42
Met een puike reciever kun je vaak ook per kanaal (fronts, center, surround etc) op verschillende frequenties (dus ook de midden freq) aanpassen naar smaak. Dan ben je goedkoper uit dan een prima onkyo plus een baterij marantzen. Als je dan toch meer controle wil kan altijd nog een dikke ev achter de reciever hangen.

Nu zet een onkyo vv naar een marantz vv en ev door. Die marantz is immers ook bezig met toonrgeleing en dat gaat niet op de ev.

Klopt exact zoals je dit omschrijft, zo gaat het werken bij mij.

De Onkyo 818 is een prima receiver die ook gebruik kan maken van een handmatige eq. Een redelijk onprettig systeem met per kanaal een 12 kanaal equalizer waarbij het geluid niet "real time" te beïnvloeden is. Steeds wat aanpassen en dan weer terug om te luisteren of dat is wat de luisteraar wil.
Een tijdrovend systeem wat duidelijk ontworpen is om niet echt serieus gebruik van te maken.
Ik heb de eq na een paar uur vogelen nooit zo kunnen krijgen wat ik met 1 draai aan de MID knop van de PM-KI voor elkaar krijg.
Ook klinkt voor mij geen een Onkyo prettig op de fronts met teveel bas aanzet en center speakers met te weinig midden.
Ik heb de Onkyo puur voor alle digitale trucs waar deze receiver mee overladen zijn, bedenk iets en de Onkyo kan het, alleen het geluid  :-(
Voor surround en surround back is het prima, maar dat zijn dan ook wat minder bepalende kanalen.
Wat ik dus wil is een Onkyo met Marantz geluid  :-D

xander32

Citaat van: Zoldar op oktober 23, 2013, 19:59:42
Met een puike reciever kun je vaak ook per kanaal (fronts, center, surround etc) op verschillende frequenties (dus ook de midden freq) aanpassen naar smaak. Dan ben je goedkoper uit dan een prima onkyo plus een baterij marantzen. Als je dan toch meer controle wil kan altijd nog een dikke ev achter de reciever hangen.

Nu zet een onkyo vv naar een marantz vv en ev door. Die marantz is immers ook bezig met toonrgeleing en dat gaat niet op de ev.
... Zo lees ik het ook; het door de receiver gekleurde signaal wordt de Marantz ingevoerd, welke er dan nog een eigen sausje overheen mag proberen te doen ... Lijkt mij niet de kwalitatief beste set-up.

CBdicX

#39
Citaat van: xander32 op oktober 23, 2013, 20:14:45
... Zo lees ik het ook; het door de receiver gekleurde signaal wordt de Marantz ingevoerd, welke er dan nog een eigen sausje overheen mag proberen te doen ... Lijkt mij niet de kwalitatief beste set-up.

Ik zie het zo, inderdaad is het een door Onkyo gekleurd signaal ondanks dat ik de Onkyo zo neutraal mogelijk heb staan. Maar zet nou eens een aantal cd spelers naast elkaar van verschillende prijsklasse, die kleuren ook. En dan laat ik nog buitenbeschouwing goedkope mediaplayers en massa producten zoals settop boxen voor TV (en wat dacht je van een iPod). In het tekeningetje van Marantz met de meerkanaal opstelling met 3 x 15S2 zal er toch ook wat gekleurd materiaal naar binnen komen.

Zoldar

Ergens volg ik je wel. Ik doe van tijd tot tijd wel eens een ab test tussen mijn onkyo txnr met al zijn toeters en bellen en een dedicated stereo set met een buizenversterker. En voor muziek heb ik ook liever de stereo.

Aangezien je toch met geld aan het smijten bent :)
Laat de onkyo lekker zijn ding doen voor films. Vergeet alle toeters en bellen, streame inet radio etc.
Neem een leuke streamer en sluit die aan op de pm15.
Doe je midden speaker Weg. stemmen komen ook heel mooi over je fronts. Pm15 dus.
Geniet van muziek zonde de onkyo ertussen, en schakel,de marantz alleen bij voor de fronts van films.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

CBdicX

#41
Is natuurlijk ook mogelijk.
Ik ga eerst nog 2 onrustige nachten krijgen want als alles goed is zal ik vrijdag de 15S2 ontvangen, ik ben benieuwd.
Maar dat P.Direct laat ik voor wat het is, dan zit ik echt naar de Onkyo te luisteren, beter 2 sausjes dan 1 minder geslaagd sausje  :lol:

Wil ik een zo zuiver mogelijk geluid via de Onkyo voor muziek dan knal ik die op Pure Direct, dan word oa de toonregeling en andere grappen overgeslagen van de Onkyo. Ook Audyssey, de EQ en wat dan ook verdwijnt dan.

xander32

Citaat van: CBdicX op oktober 23, 2013, 20:28:04
Is natuurlijk ook mogelijk.
Ik ga eerst nog 2 onrustige nachten krijgen want als alles goed is zal ik vrijdag de 15S2 ontvangen, ik ben benieuwd.
Maar dat P.Direct laat ik voor wat het is, dan zit ik echt naar de Onkyo te luisteren, beter 2 sausjes dan 1 minder geslaagd sausje  :lol:

Wil ik een zo zuiver mogelijk geluid via de Onkyo voor muziek dan knal ik die op Pure Direct, dan word oa de toonregeling en andere grappen overgeslagen van de Onkyo. Ook Audyssey, de EQ en wat dan ook verdwijnt dan.
Hoe dan ook, met de PM15 haal je een prachtige versterker in huis :yes:.

xander32

#43
Citaat van: CBdicX op oktober 23, 2013, 20:20:17
Ik zie het zo, inderdaad is het een door Onkyo gekleurd signaal ondanks dat ik de Onkyo zo neutraal mogelijk heb staan. Maar zet nou eens een aantal cd spelers naast elkaar van verschillende prijsklasse, die kleuren ook. En dan laat ik nog buitenbeschouwing goedkope mediaplayers en massa producten zoals settop boxen voor TV (en wat dacht je van een iPod). In het tekeningetje van Marantz met de meerkanaal opstelling met 3 x 15S2 zal er toch ook wat gekleurd materiaal naar binnen komen.
... ik probeer het toch nog een keer :wink:;

Het gaat hier niet om de kleur van het signaal (neutraal, warm, koel) maar juist om de KWALITEIT van het signaal. En mijn ervaring is dat daarin het grote verschil zit tusse de pre van een receiver en een prijsgelijke stereo versterker. Die kwaliteit vind je veel meer terug in zaken zoals het stereobeeld (diepte, hoogte, breedte), de resolutie/detaillering, de ruimte informatie, het loskomen van het geluid van de speakers, de rust in het geluidsbeeld (muzikanten/instrumenten hoor je op een "vaste" plek staan in het geluidsbeeld, je kan ze aanwijzen) etc. ... Dat zijn m.i. juist die zaken die de muziek levendig maken, die jou betrekken bij de muziek.

Daarin maakt een dedicated stereoversterker het verschil is mijn ervaring. In jouw situatie wordt er dus een "minder signaal" vanaf de receiver de PM ingevoerd (de receiver is daarmee eigenlijk de bron) en dat gaat nooit meer goed komen, d.w.z. geen enkele versterker kan dat signaal kwalitatief weer opkrikken. Wel zal die versterker er zijn eigen sausje over heen gooien betreft kleuring (neutraal, warm, koel), maar de kwaliteit van het signaal is zoals deze de Onkyo verlaat ...

Dit is echt mijn laatste poging om mijn gedachtegang proberen over te brengen  :yes:.

CBdicX

#44
Ok, begrepen en een duidelijke uiteenzetting van een mening.
Dan kan ik wel weer gaan starten met "het is digitaal dus daar hoor je geen verschil in" maar dat laat ik maar buitenwege  :wink:
Wel is het zo dat wanneer een stereo versterker zoals de 15S2 in de hoeveelheden verkocht zou kunnen worden als bijvb. een Onkyo 818 deze niet voor 1299,00 over de toonbank zou gaan, maar Marantz ook met 799,00 genoegen zou kunnen nemen. Niet alles wat duur is, is per definitie beter.
Maar inderdaad, een 7.2 receiver van 800 euro tegen over een stereo versterker van 800 euro geeft wat stof tot nadenken, maar niet alle euro's worden vertaald naar betere kwaliteit, hoeveelheden en marketing speelt net zo'n grote rol.

En om dit nu meteen weer de nek om te draaien:
Ik moet zeggen eerlijk zeggen dat ik ook wel verschil merkte wat betreft de breedte van het geluid met de Marantz KI tov de Onkyo. Bij de KI lijkt het allemaal wat breder en beter wat betreft plaatsing en onderscheiding van de instrumenten. Dat is met de KI, ondanks de kwalitatief minste aansluiting via pre-out naar CD IN, beduidend beter dan wat ik met de Onkyo haal.

De volle potentie van dit soort versterkers kan toch alleen maar gehaald worden als alles in de lijn 100% is, en dat is bij de meeste van ons niet het geval, er zit altijd wel ergens een minder apparaat, bij mij zou dat de Onkyo 818 zijn, nou, daar kan ik wel mee leven, ik kan mij slechtere omstandigheden bedenken......
Bedankt voor de input  notworthy