De surround speakers, groot of klein ?

Gestart door CBdicX, september 09, 2013, 08:59:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Dennis E36

Citaat van: CBdicX op september 16, 2013, 15:26:09
Als je niet aan de toon knoppen draai en verschillende versterkers op Direct set klinken ook die redelijk het zelfde, sorry, ik zou het ook anders willen maar het is nu eenmaal zo.
Mensen die zeggen dat versterkers anders klinken willen dat ze anders klinken.
Dat Marantz "warm" klinkt komt omdat mensen aan de toon knoppen draaien en dan zal de ene versterker meer de midden/bas kant op gaan dan de ander.
Onkyo klinkt redelijk hoog en schel maar dan is te beïnvloeden door de toon regeling.
In de Direct stand (of PURE) zal een Onkyo het zelfde klinken als een Marantz, Yamaha of wat dan ook.
Fabrikanten willen het ons anders doen geloven.............

Dat bedoel ik, versterkers etc. zal inderdaad moeilijk zijn om eruit te pikken, maar verschillende luidsprekers op DEZELFDE versterker en bron hoor je m.i. echt wel....

Of lees ik je reply verkeerd?
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

Cornelis1921

#46
Citaat van: CBdicX op september 16, 2013, 15:26:09
Als je niet aan de toon knoppen draai en verschillende versterkers op Direct set klinken ook die redelijk het zelfde, sorry, ik zou het ook anders willen maar het is nu eenmaal zo.
Mensen die zeggen dat versterkers anders klinken willen dat ze anders klinken.
Dat Marantz "warm" klinkt komt omdat mensen aan de toon knoppen draaien en dan zal de ene versterker meer de midden/bas kant op gaan dan de ander.
Onkyo klinkt redelijk hoog en schel maar dan is te beïnvloeden door de toon regeling.
In de Direct stand (of PURE) zal een Onkyo het zelfde klinken als een Marantz, Yamaha of wat dan ook.
Fabrikanten willen het ons anders doen geloven.............
Dat er weinig tot geen "klank"-verschingen tussen zijn tussen versterkers onderling staat buiten kijf, en wordt door iedere vorm van logica ondersteund, én denk aan de miljoen $$ van James Randi... ;-)
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

Citaat van: Dennis E36 op september 16, 2013, 15:31:29
Dat bedoel ik, versterkers etc. zal inderdaad moeilijk zijn om eruit te pikken, maar verschillende luidsprekers op DEZELFDE versterker en bron hoor je m.i. echt wel....

Of lees ik je reply verkeerd?
Ook blind...?
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Marvin

Zoek maar eens op het Hififorum, daar zijn meerdere deelnemers onderuit gegaan doordat ze niet in de gaten hadden dat hun luidspreker met een monitor werden verwisseld.

Dennis E36

Citaat van: Cornelis1921 op september 16, 2013, 15:33:00
Ook blind...?

Je kan de test zo uitgebreid mogelijk maken, ik kan me voorstellen dat met 10 sets luidsprekers het moeilijk kan worden. Dit vanwege het feit dat er veel gelijkenissen kunnen optreden tussen bepaalde sets van hetzelfde merk oid.
Maar met 3 sets totaal verschillende luidsprekers lijkt het me niet zo moeilijk...

Bijv.
1x mijn eigen Tannoy S10
1x Avantgarde Acoustic hoorn, zeg de DUO
1x een setje monitor van merk Honkitonkie € 50,-

Moeilijk?
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

Marvin

Zoiets wat hier thuis staat zal wellicht wat eerder opvallen, 2x15" per kant, maar als er niet veel laag in de muziek zit zal ook dat moeilijk gaan worden.

CBdicX

Citaat van: Dennis E36 op september 16, 2013, 15:42:30
Je kan de test zo uitgebreid mogelijk maken, ik kan me voorstellen dat met 10 sets luidsprekers het moeilijk kan worden. Dit vanwege het feit dat er veel gelijkenissen kunnen optreden tussen bepaalde sets van hetzelfde merk oid.
Maar met 3 sets totaal verschillende luidsprekers lijkt het me niet zo moeilijk...

Bijv.
1x mijn eigen Tannoy S10
1x Avantgarde Acoustic hoorn, zeg de DUO
1x een setje monitor van merk Honkitonkie € 50,-

Moeilijk?

Ja, moeilijk.
Wij hebben met natuurkunde te maken, lucht word in trilling gebracht door een speaker, en of die nu van merk A is of merk B, aan die trillingen is niets te veranderen.
Daarom als de luisterraar het niet weet is de onderscheid tussen speakers verdomde moeilijk te maken.
Tenzij een fabrikant ervoor kiest om de handel door het filter specifiek te vervormen, maar dat willen zij geen van allen, al die bojo's willen hun speakers zo "neutraal" mogelijk hebben, dus niet gekleurd.
Presto, ze klinken het zelfde.......

Marvin

Ze klinken niet hetzelfde, maar het is gewoon verdraaid moeilijk de verschillen geblinddoekt op te merken als je niet weet welke er spelen.

Dennis E36

Ik vind dit altijd interessante EN irritante discussies zeg maar :-D.

Het wordt vaak allemaal neergezet als volgt:

Versterkers klinken allemaal hetzelfde, mits juist ontworpen :wink: :-D
Bronnen klinken hetzelfde
Luidsprekers klinken hetzelfde
Kabels c.q. stroom is voor de believers
etc
etc
etc

Met andere woorden: ga met zn allen naar de Kijkshop, koop voor € 200,- alles wat je nodig hebt en
draai de luidsprekers van 1000W MAX!! goed in en GENIETEN
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

CBdicX

Citaat van: marvin op september 16, 2013, 16:03:54
Ze klinken niet hetzelfde, maar het is gewoon verdraaid moeilijk de verschillen geblinddoekt op te merken als je niet weet welke er spelen.
Ja, bedoel ik eigenlijk ook zo te zeggen, filters bepalen voor een groot deel wat je hoort, en niet de speakers op zich.
Ik ben fan van Magnat omdat die op een bepaalde (scherpe) manier worden gefilterd, ik heb de tweeters van een Needle in een Neos gezet en kon het verschil absoluut niet horen terwijl dit een compleet andere tweeter is. En dan had ik ook nog 1 Neos met de origineel tweeter en de ander met de Needle tweeter. Zo zie maar wat filters doen met tweeter en woofers.

CBdicX

Citaat van: Dennis E36 op september 16, 2013, 16:10:10
Ik vind dit altijd interessante EN irritante discussies zeg maar :-D.

Het wordt vaak allemaal neergezet als volgt:

Versterkers klinken allemaal hetzelfde, mits juist ontworpen :wink: :-D
Bronnen klinken hetzelfde
Luidsprekers klinken hetzelfde
Kabels c.q. stroom is voor de believers
etc
etc
etc

Met andere woorden: ga met zn allen naar de Kijkshop, koop voor € 200,- alles wat je nodig hebt en
draai de luidsprekers van 1000W MAX!! goed in en GENIETEN

Mensen die specifiek anders willen geloven vinden dit inderdaad irritante discussies.
Bij duurdere systemen word er veel meer aandacht aan filters besteed en kast ontwerp, dat valt niet te ontkennen en kost geld maar levert niet per definitie een beter geluid op.
Ik zou wel eens een goedkope set willen horen met filter van B&W bijvoorbeeld  :-o
Ik had het anders om met die Needle tweeters op een Neos filter, geen verschil.
Denk dat het anders om ook zo werkt, of kan werken.

Dennis E36

Citaat van: CBdicX op september 16, 2013, 16:17:10
Mensen die specifiek anders willen geloven vinden dit inderdaad irritante discussies.
Bij duurdere systemen word er veel meer aandacht aan filters besteed en kast ontwerp, dat valt niet te ontkennen en kost geld maar levert niet per definitie een beter geluid op.
Ik zou wel eens een goedkope set willen horen met filter van B&W bijvoorbeeld  :-o
Ik had het anders om met die Needle tweeters op een Neos filter, geen verschil.
Denk dat het anders om ook zo werkt, of kan werken.

Ik wil niet specifiek anders geloven, maar vind dit soort discussies gewoonweg vreemd en te simpel.
Mijn eerdere opsomming laat dat wel blijken den ik :-D.

Als ik mijn eigen set zonder dat je dat weet in jouw woonkamer zou zetten, er van uitgaande dat ik redelijk goed ontworpen apparatuur bezit en de akoestiek dan het meeste verschil veroorzaakt, zal het jou niet opvallen dat er totaal iets anders staat te spelen?

Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

CBdicX

Citaat van: Dennis E36 op september 16, 2013, 16:32:12
Ik wil niet specifiek anders geloven, maar vind dit soort discussies gewoonweg vreemd en te simpel.
Mijn eerdere opsomming laat dat wel blijken den ik :-D.

Als ik mijn eigen set zonder dat je dat weet in jouw woonkamer zou zetten, er van uitgaande dat ik redelijk goed ontworpen apparatuur bezit en de akoestiek dan het meeste verschil veroorzaakt, zal het jou niet opvallen dat er totaal iets anders staat te spelen?
Dat denk ik zeker want er is bij mij een colonne aan speakers voorbij gekomen, van High End tot midden klasse, en ik heb nooit echt (serieus) verschil kunnen waarnemen, ze waren allemaal even goed in het gehoor.
Ook nu met Neos en Needle (staan bij elkaar in de kamer) is nagenoeg geen verschil waarneembaar, toch duidelijk andere speakers uit een andere prijs klasse.
Wel natuurlijk met de zelfde versterker in dezelfde stand.

Zoldar

#58
Blinde tests zijn alleen representatief voor blinde mensen. Dus doe er je voordeel mee als je dit in braille meeleest.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Dennis E36

Citaat van: CBdicX op september 16, 2013, 16:40:19
Dat denk ik zeker want er is bij mij een colonne aan speakers voorbij gekomen, van High End tot midden klasse, en ik heb nooit echt (serieus) verschil kunnen waarnemen, ze waren allemaal even goed in het gehoor.
Ook nu met Neos en Needle (staan bij elkaar in de kamer) is nagenoeg geen verschil waarneembaar, toch duidelijk andere speakers uit een andere prijs klasse.
Wel natuurlijk met de zelfde versterker in dezelfde stand.

Zit je me nou te f*cken redface
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp