De surround speakers, groot of klein ?

Gestart door CBdicX, september 09, 2013, 08:59:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

JohnWx

Citaat van: bas focal marantz op september 12, 2013, 14:42:33
Ga eens luisteren dan hoor je het zelf .

Mensen halen hun eigen speaker er niet uit zo vaak al bewezen, wel dat er verschillen hoorbaar zijn maar welke was de mijne ook alweer  :-o


Wel minimaal 3 sets anders is er geen vergelijk
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

dmeerpa

Citaat van: CBdicX op september 12, 2013, 15:38:41
Je luistert hier mede naar twee verschillende filters......

Dan nog, zelfs linker en rechter speaker zitten kleine verschillen in. Op papier identiek.
Zou even moeten zoeken, maar heb hier ergens een uitdraai liggen van de fabriek waar mijn speakers werden uitgemeten. En daar zie je dat er kleine verschillen zijn tussen beide speakers.
Dus laat staan dat de onderdelen van een andere fabrikant komen.
Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround,
              SVS 4 x Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

TurboMarco

Natuurlijk zitten er verschillen in tweeters .

Impedantie , resonantiefrequentie ,rendement ,en natuurlijk de gekozen materialen .

Of je het hoort of niet hangt af hoe de tweeter ingezet word ,in een 2 weg systeem zal doorgaans eerder voor een exemplaar gekozen worden met een lage res freq ,zelfde geld voor mid/woofers .

Audyssey zet bij mij de EX4 niet voor niks op full-range ,terwijl alle andere voorhanden luidsprekers op 50-80 Hz gezet worden .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

#18
Ik zeg steeds dat als je 2 verschillende tweeters neemt en die onder exact dezelfde waardes in zet je geen verschil zult horen. Die (nagenoeg) zelfde waardes had ik met 1 Neos tower met de dome tweeter en de andere Neos Tower met een Needle tweeter. En dan neem ik die micro verschillen tussen 2 speakers voor lief, dat hoort alleen een vleermuis op steroïden.

Stel nou dat Audyssey alle speakers op dezelfde x-over zou zetten gewoon omdat al die verschillende x-overs, zelfs voor dezelfde speakers, niet hoorbaar en nutteloos is (stel hè).
Dan gaat werkelijk iedereen zich afvragen of Audyssey wel werkt, want er gebeurt niets zichtbaar in dat setup menu.
Mensen willen graag een soort controle hebben, dus hoppa, we kwakken al die x-overs lekker door elkaar heen, zien ze in ieder geval dat er iets gebeurt.
Ik ben meer een voorstander van THX, geen gel#l, alles op 80Hz, of wat dan ook.
En ga nou niet zeggen dat dit alleen werkt met THX speakers, nee, dit werkt ook met niet THX speakers en nagenoeg alle midden klasse speakers kunnen makkelijk op 80Hz.
Ik vind ook dat speakers gewoon moeten doen waarvoor ze zijn ontworpen, wat een gezwets om de speakers "te ontzien" door al het laag door een sub te laten doen, kwak dan die woofer er helemaal uit.

Dus ik doe nooit moeilijk, ik neem de afstanden over van Audyssey en de rest geloof ik wel.
Maar dit is een discussie die al meer gevoerd is tussen het Audyssey kamp en de niet "gelovers"...

JohnWx

IS er ook al een Audyssey kamp en dan ook MACC van Pioneer ? HLP
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

CBdicX

Citaat van: John Wx op september 12, 2013, 20:26:11
IS er ook al een Audyssey kamp en dan ook MACC van Pioneer ? HLP

Ja hoor, hier heb je vast het lijfblad........  :-D

CBdicX

Ik heb ook eens MACC geprobeerd en vond dat snel en prettig werken met speakers die beter in balans waren dan met Audyssey.
Oei, wat zeg ik nu weer, ik doe waarschijnlijk de Audyssey setup niet goed......  :wink:

JohnWx

Citaat van: CBdicX op september 12, 2013, 20:35:09
Ik heb ook eens MACC geprobeerd en vond dat snel en prettig werken met speakers die beter in balans waren dan met Audyssey.
Oei, wat zeg ik nu weer, ik doe waarschijnlijk de Audyssey setup niet goed......  :wink:


Stereo en 2 lekkere ouwe dikke speakers
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

TurboMarco

Citaat van: CBdicX op september 12, 2013, 20:11:42
Ik zeg steeds dat als je 2 verschillende tweeters neemt en die onder exact dezelfde waardes in zet je geen verschil zult horen. Die (nagenoeg) zelfde waardes had ik met 1 Neos tower met de dome tweeter en de andere Neos Tower met een Needle tweeter. En dan neem ik die micro verschillen tussen 2 speakers voor lief, dat hoort alleen een vleermuis op steroïden.


En ik zeg dat wanneer je twee verschillende tweeters neemt wel het verschil kan horen  :wink:
CiteerImpedantie , resonantiefrequentie ,rendement
Twee verschillende tweeters waarvan de ene 6 Ohm en de ander 8 Ohm is vraagt ook altijd om een andere filter.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

#24
 :gaap: Niet persoonlijk bedoelt maar wij zitten of komen in een vicieuze cirkel......

CBdicX

Citaat van: John Wx op september 12, 2013, 20:58:56

Stereo en 2 lekkere ouwe dikke speakers

Mooie midden toner, daar krijg ik een stij#e van, schitterend !

TurboMarco

Citaat van: CBdicX op september 12, 2013, 22:09:23
:gaap: Niet persoonlijk bedoelt maar wij zitten of komen in een vicieuze cirkel......
Blijkbaar zegt onderstaande je niks .
CiteerImpedantie , resonantiefrequentie ,rendement
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

Inderdaad, zegt mij niets.
2 verschillende tweeters zullen best anders klinken, maar als die 2 op, doe eens een gooi, 12.000 hz worden gezet geven ze beide 12.000 hz weer, niet meer en niet minder.
12.000 hz klinkt op de Aarde nagenoeg overal het zelfde ware het niet dat deze frequentie misschien in de Hollandse polder iets anders beleefd word dan in het hoge Andes gebergte (lucht dichtheid).
Gewoon een tweeter zonder filters met 12.000 hz erop klinkt naar 12.000 hz, of die nu van B&W, Tannoy of Sony is.
En wat doet weerstand/rendement/resonantie met 12.000 hz, niets, het word niet meer, het word niet minder.

TurboMarco

Zet voor het gemak eens een 12k signaal op een woofer  :wink:

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

jowa

We luisteren toch naar muziek en niet naar 12kHz testtonen?
Ik denk wel dat ik mijn luidsprekers er uit pik bij muziek, niet met testtonen. Ken ze na 12 jaar wel een beetje....