NR1603 vervangen door PM7004 zinvol?

Gestart door LeCram, juni 20, 2013, 22:33:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

AndreC

Citaat van: Marco op juni 21, 2013, 11:46:23
Ja?Hoe is het dan mogelijk om op basis van enkel ervaringen zonder enige kennis van techniek te beoordelen dat de componenten van de pre sectie van een receiver minderwaardig zijn t.o.v een stereo versterker  :roll:
Dat komt bij mij over als het poneren van een stelling i.p.v een ervaring

Zie bovenaan het vetgedrukte ,had er dan niet moeten staan "en dat hoor ik"  :wink:
Ja duh....
Ik begrijp niet wat je daarmee wilt zeggen .

De functie van de voorversterker is een heel andere dan de eindversterker. In de voorversterker worden voorzieningen getroffen die het mogelijk maken dat bronnen van verschillende sterkte en impedantie aangesloten kunnen worden. De signalen worden in relatie tot elkaar aangepast en ze worden voorbereid voor doorgifte aan de eindversterker, en wel zodanig dat de eindversterker altijd eenzelfde impedantie ziet. Een functie is bovendien dat de bron minimaal belast wordt. De voorversterker fungeert als een buffer tussen bron en eindversterker. Daarmee is de functie van de voorversterker in wezen beschreven.
Maar er is meer. Omdat met die aanpassingen schakelingen gemoeid zijn is het onontkoombaar dat er verzwakking in de signalen optreedt. Het is niet alleen onvermijdelijk dat de diverse signalen een bewerking ondergaan, maar het is tevens gewenst dat de signalen versterkt worden. Op die manier kan de oorspronkelijke dynamiek behouden blijven.

Hiermee wil ik dus zeggen dat de kwaliteit van de voorversterker toch een belangrijke factor is mbt hoe de versterker de signalen naar de speakers stuurt.
(Woonkamer) Marantz SR7008, Dali Zensor 1 en 7, Dali SUB E12-F, Panasonic TX-P50VT50, AppleTV4, Synology DS212+.
(Slaapkamer) Samsung HT-D5200, Panasonic TX-P42ST50, AppleTV4.

pietjepc

Citaat van: Marco op juni 21, 2013, 12:04:09
En denk je dat de drang om andere dingen aan te schaffen dan van de baan zijn
O nee, dat sowieso niet. Dit is nog maar het begin :-D
PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

TurboMarco

CiteerIn de voorversterker worden voorzieningen getroffen die het mogelijk maken dat bronnen van verschillende sterkte en impedantie aangesloten kunnen worden
Die voorzieningen mag je gewoon schakelingen noemen hoor .
CiteerDe signalen worden in relatie tot elkaar aangepast en ze worden voorbereid voor doorgifte aan de eindversterker, en wel zodanig dat de eindversterker altijd eenzelfde impedantie ziet. Een functie is bovendien dat de bron minimaal belast wordt. De voorversterker fungeert als een buffer tussen bron en eindversterker. Daarmee is de functie van de voorversterker in wezen beschreven.
Maar er is meer. Omdat met die aanpassingen schakelingen gemoeid zijn is het onontkoombaar dat er verzwakking in de signalen optreedt. Het is niet alleen onvermijdelijk dat de diverse signalen een bewerking ondergaan, maar het is tevens gewenst dat de signalen versterkt worden. Op die manier kan de oorspronkelijke dynamiek behouden blijven.
De bron word niet belast maar de pre sectie ,er zijn cd spelers die een hogere voltage uitsturen dan gewoonlijk en daardoor wezelijk anders klinken ,lees de Fletcher & Munson curves er eens op na .

Citeer
Hiermee wil ik dus zeggen dat de kwaliteit van de voorversterker toch een belangrijke factor is mbt hoe de versterker de signalen naar de speakers stuurt.

Met de kwaliteit betreffende schakelingen zit het allang goed en ik zou mij meer om de gedragingen van de luidspreker en vooral die van de akoestiek zorgen maken .

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

AndreC

Citaat van: Marco op juni 21, 2013, 12:26:15
Die voorzieningen mag je gewoon schakelingen noemen hoor .De bron word niet belast maar de pre sectie ,er zijn cd spelers die een hogere voltage uitsturen dan gewoonlijk en daardoor wezelijk anders klinken ,lees de Fletcher & Munson curves er eens op na .
Met die kwaliteit zit het allang goed en ik zou mij meer om de gedragingen van de luidspreker en vooral die van de akoestiek zorgen maken .

Dat laatste daar heb je helemaal gelijk in, dat bepaald al dik 90% van hoe de klank in je ruimte klinkt.  :wink:
(Woonkamer) Marantz SR7008, Dali Zensor 1 en 7, Dali SUB E12-F, Panasonic TX-P50VT50, AppleTV4, Synology DS212+.
(Slaapkamer) Samsung HT-D5200, Panasonic TX-P42ST50, AppleTV4.

LeCram

Accuphase E-280 | Auralic Vega S1 + S1 voeding | Marantz UD5007 | Pro-ject  Debut Carbon EVO | Pro-ject Phono Box S3 b | Fyne audio F501sp | LG OLED55G1RLA | AppleTV | QNAP TS-251A

i2Paq

Citaat van: AndreC op juni 21, 2013, 10:51:25
Denk dat hij met een sr5007 dan meer mogelijkheden heeft ?

Geen idee, ik ken die SR niet.

Wat ik lees is dat hij wat mist + naar vinyl wil.

Ik kan alleen uit eigen ervaring melden dat die PM7004, waar de TS naar verwijst, een prima vervanger kan zijn.
Zit je nog wel met het feit dat je geen streaming audio device meer hebt, of tuner.
En nee, een NA7004 is niet de oplossing.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

JohnWx

Citaat van: AndreC op juni 21, 2013, 11:38:01
In de nr en sr zit niet alleen een versterker John. Ook een voorversterker en andere componenten.
Persoonlijk zou ik dan gaan voor de sr ipv de nr.

En jij denkt die anders is dan de NR wel even commercieel blijven denken dat doet D&M holding ook  8-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

AndreC

Citaat van: i2Paq op juni 21, 2013, 13:06:11
Geen idee, ik ken die SR niet.

Wat ik lees is dat hij wat mist + naar vinyl wil.

Ik kan alleen uit eigen ervaring melden dat die PM7004, waar de TS naar verwijst, een prima vervanger kan zijn.
Zit je nog wel met het feit dat je geen streaming audio device meer hebt, of tuner.
En nee, een NA7004 is niet de oplossing.

Dan moet hij voor de 7007 gaan, die heeft wel de mogelijkheid voor vinyl, geloof dat de 6007 dit ook kan.

Ik denk dat hij nu wel genoeg mogelijkheden gehoord heeft.
Is nu aan hem om dat te kopen waar hij van denkt dat is hem.
Ieder apparaat heeft weer wat andere kenmerken en mogelijkheden, belangrijkste is wat hij wil.

Ik kan alleen aangeven dat wij hier in huis heel tevreden zijn met de mogelijkheden van de sr.
De kinderen vinden het leuk om hun liedjes via AirPlay te beluisteren ipv de oortjes, ik heb daar niks mee.
Vind persoonlijk dat het bij een iets hoger volume belabberd klinkt, ik stream dus flac en wav via de Nas.
Vrouwtje vindt geweldig dat ze via app alles kan regelen, en veel mogelijkheden heeft qua zenders via internetradio.
Als we met zijn alle een film kijken genieten we allemaal van het fantastische geluid via surround.
Soms pluggen de kinderen de iPhone in de sr en spelen zo hun muziek.
Ik zelf ben wel blij met net dat klein beetje db verschil wat de 7007 met zich meebrengt, vind wel eens leuk om op toch wel op redelijk volume te knallen.
Dus kort samengevat kan ik zeggen dat we blij zijn met deze bijna alleskunner, al heb ik even met het idee gelopen om over te stappen naar stereo, maar moet de vrouw gelijk geven, waarom, je hebt hem nu toch waarom verkopen, je verliest alleen maar geld ermee en je verliest meerdere mogelijkheden.

De vintage set is een ander verhaal, is meer voor de heb, vind gewoon geweldig uitzien, al denkt de vrouw daar anders over, dus zijn we opzoek naar de set die bij de 170dc hoort, ze vindt die look mooier.
(Woonkamer) Marantz SR7008, Dali Zensor 1 en 7, Dali SUB E12-F, Panasonic TX-P50VT50, AppleTV4, Synology DS212+.
(Slaapkamer) Samsung HT-D5200, Panasonic TX-P42ST50, AppleTV4.

pg

Ik heb nog een pm 7003 te koop op kort termijn

the limp man

De enige manier om de verschillen te ontdekken,  is door zelf te gaan luisteren. Bij voorkeur in je eigen ruimte. Je moet je vooral niet laten leiden door onze ervaringen. 

Ik vind dat de PM7004 in vergelijking met de SR6004 een grote vooruitgang, maar misschien vind jij wel van niet.   

Verstuurd van mijn TF300T met Tapatalk


LeCram

Aan jullie heb ik ook niets, jullie moeten er juist voor zorgen dat ik een gegronde reden heb dat ik weer iets kan kopen  :-P
Nee geintje  :wink:
Hoewel, gewoon iets kopen omdat je dat graag wilt en om de set uit te breiden en zo een mooi torentje te creeren, die mooi is om naar te kijken en natuurlijk te luisteren is toch ook een goede reden, toch  :-D
Ik zet alles maar even op een rijtje, voor ik weer te impulsief iets aanschaf (probeer het virus maar even te onderdrukken  :-D).
I.i.g. allemaal bedankt voor het meedenken (mag nog steeds reageren natuurlijk).

Gr. Marcel
Accuphase E-280 | Auralic Vega S1 + S1 voeding | Marantz UD5007 | Pro-ject  Debut Carbon EVO | Pro-ject Phono Box S3 b | Fyne audio F501sp | LG OLED55G1RLA | AppleTV | QNAP TS-251A

Cornelis1921

Citaat van: LeCram op juni 21, 2013, 22:05:36
Aan jullie heb ik ook niets, jullie moeten er juist voor zorgen dat ik een gegronde reden heb dat ik weer iets kan kopen  :-P
Nee geintje  :wink:
Hoewel, gewoon iets kopen omdat je dat graag wilt en om de set uit te breiden en zo een mooi torentje te creeren, die mooi is om naar te kijken en natuurlijk te luisteren is toch ook een goede reden, toch  :-D
Ik zet alles maar even op een rijtje, voor ik weer te impulsief iets aanschaf (probeer het virus maar even te onderdrukken  :-D).
I.i.g. allemaal bedankt voor het meedenken (mag nog steeds reageren natuurlijk).

Gr. Marcel
Marcel, probeer eens Antaflu of gewoon een extra hoge dosis vitamine C.  :wink: byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

AndreC

Citaat van: LeCram op juni 21, 2013, 22:05:36
Aan jullie heb ik ook niets, jullie moeten er juist voor zorgen dat ik een gegronde reden heb dat ik weer iets kan kopen  :-P
Nee geintje  :wink:
Hoewel, gewoon iets kopen omdat je dat graag wilt en om de set uit te breiden en zo een mooi torentje te creeren, die mooi is om naar te kijken en natuurlijk te luisteren is toch ook een goede reden, toch  :-D
Ik zet alles maar even op een rijtje, voor ik weer te impulsief iets aanschaf (probeer het virus maar even te onderdrukken  :-D).
I.i.g. allemaal bedankt voor het meedenken (mag nog steeds reageren natuurlijk).

Gr. Marcel

Als ik zie wat je nu hebt zou ik het eenvoudig houden.
Ik zou een stereo versterker kopen, zeg de pm15s2.
Deze zo aansluiten dat hij bij surround je fronts aansturen, pre ampen dus.
Via de PM kun je ook de vinyl laten spelen, dan ben je klaar.
(Woonkamer) Marantz SR7008, Dali Zensor 1 en 7, Dali SUB E12-F, Panasonic TX-P50VT50, AppleTV4, Synology DS212+.
(Slaapkamer) Samsung HT-D5200, Panasonic TX-P42ST50, AppleTV4.

JohnWx

Citaat van: AndreC op juni 22, 2013, 00:24:26
Als ik zie wat je nu hebt zou ik het eenvoudig houden.
Ik zou een stereo versterker kopen, zeg de pm15s2.
Deze zo aansluiten dat hij bij surround je fronts aansturen, pre ampen dus.
Via de PM kun je ook de vinyl laten spelen, dan ben je klaar.

wat is pre ampen ?


En prijs verschil is nogal groot van een 1603 naar een pm15
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

the limp man

Wat is je budget?

Verstuurd van mijn HTC One S met Tapatalk