Ik kreeg en marantz sm-8 esotec op de tafel. Deze klant heeft hem al meerdere keren weggebracht en iedere keer kwam die defect of half werkend terug met al uitspraak niet meer te herstellen.
Ik heb de sm8 open gemaakt, en alles zag er nog heel behoorlijk uit. relatief weinig brandplekjes en slijtage punten. Echter het halfbakke werk dat er iedere keer in is gegaan was wel de rede waarom alles scheef stond en niet juist werkte. Een kanaal zeker defect, en protect stottert.
.
Ik heb alle componenten die ik niet vond kunnen vervangen. Heb alle andere componenten nagemeten. Alle tin bindingen nagelopen. En alles afgesteld, ook heb ik een bias modificatie gemaakt op aanvraag omdat 350mV bias wel erg veel is, en deze trafo's berucht staan om defect te raken. Ik heb alles terug gebracht naar 150mV tot 180 oplopend gedurende 30 minuten ±. Ik merk geen enkel geluid verschil, geen vermogens verlies maar, wel een heel stuk koeler.
Foto's:
Zitten nieuwe voeding elko's in 80V22000x2 25v22000x2 dat is netjes gedaan.
rechts reageert niet, weerstanden hier en daar vervangen. Driver torren ook Waarvan pre drivers ook defect.
paar transistoren vervangen, vermoedelijk is een opampje 6550 niet goed. Heb beide vervangen met 5532.
sliding bias circuit, opamps origineel en 1 trim potmetertjes vervangen. Veel slechte contacten ook.
nieuwe weerstanden metaalfilm, nieuwe transistoren, Eidntransistoren zijn 4 origineel en 2 verschillende
. heb daar ook 4 passende bij geplaatst. Alle tinbindingen, en nieuwe bias transistoren.
Ik heb ook alle goedkope elkootjes vervangen voor panasonic fc en nhg. Drive board heb ik alle signaal torren eruit gehaald. 9mm laten zitten, 2xto220 torren vervangen (die waren duidelijk verbrand), 2x zener diode en 2 opampjes vervangen. Alle tinbindingen bekeken en aangedikt waar nodig.
Eerste test.
Oude zooi.
tweede test :
Klaaar!
Speelt als een nieuw apparaat. Alle afstellingen zijn kaars recht en blijven dat ook gedurende de test.
Klinkt heel vol, mooi gedetailleerd hoog. Ik heb zelf een PM6A staan. Die heeft dezelfde eindversterker. Klinkt echt gelijk aan elkaar.
Vind het wel jammer dat er zoveel in gekloot is.