Is een SA-15S2 veel beter dan een SA-15S1?

Gestart door Richi, mei 22, 2013, 08:17:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JohnWx

Citaat van: Richi op mei 22, 2013, 10:29:24
Deze discussie wou ik hier maar niet aangaan. Bedankt voor je reactie.

Je vraagt het dus geef ik antwoord

Iik denk dat je bij normale vanaf de fabriek geen verschil hoort tussen 1 en 2 blind en met A B schakelen kan 0,2volt al verschil uitmaken in waarneming dus anders dus harder dus beter ?


Bij modificaties kan het best wel maar ga je het origineel veranderen en of dat dan meer bij de werkelijkheid komt om er een sausje op uit smeren ik denk het niet je gaat steeds verder van de basis wat niet het uitgangspunt is van HiFi en word het MyFi ook mooi maar elke referentie is dan weg vind ik
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Richi

Ja, daar heb je gelijk in. Het blijft natuurlijk altijd een compromis waarmee we de waarheid (onze waarheid) proberen te benaderen.
Stereo: Mac Mini • Cyrus dAD7 • Naim Uniti Atom • Hypex nCore 400 • Dynaudio Contour S 3.4 LE • AKG K702 • Roon • Tidal • ArtSpeak • Surround: in de auto

JohnWx

Citaat van: Richi op mei 22, 2013, 10:38:07
Ach, bij Louis moet je wel altijd goed op blijven letten. Mijn Tannoy luidsprekers heeft hij echt wel naar een hoger nivo getrokken, evenals het Parasound loopwerk en DAC die ik heb gehad. Niet alles wat hij doet is fantastisch en je moet sommige uitspraken met een paar korrels zout nemen.

hoger nivo voor jouw maar misschien niet voor een ander er moet een basis zijn en als je allerlei dingen gaat "modden" heb je de verkeerde keus gemaakt of ben je erg gevoelig voor die zogenaamde "tweakers"

nadeel is vaak dat er geen 1 op 1 vergelijk is meer en als je in bepaalde filosofie gelooft van een modifcator moet je het absoluut doen het enige wat telt is wat jij goed vind en je erbij goed voelt




ps: zolang die 1 miljoen nog steeds ligt te wachten op de eerste die een ABx test overleeft zegt mij genoeg
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Richi

Ach, ik moet naar de Tannoys luisteren en ik ben er nog steeds (na 8 jaar) nog steeds heel erg tevreden mee. Smaak speelt in dit alles zeker mee, dat zal ik niet ontkennen. Wat prettig is, is dat de Tannoys na de modificatie nauwelijks gevoelig meer zijn voor plaatsing en ik ze dus dicht tegen de muur kan aanzetten zonder te 'boomen'.

Edit: typos
Stereo: Mac Mini • Cyrus dAD7 • Naim Uniti Atom • Hypex nCore 400 • Dynaudio Contour S 3.4 LE • AKG K702 • Roon • Tidal • ArtSpeak • Surround: in de auto

JohnWx

Citaat van: Richi op mei 22, 2013, 10:41:48
Ja, daar heb je gelijk in. Het blijft natuurlijk altijd een compromis waarmee we de waarheid (onze waarheid) proberen te benaderen.

Maar dat is ook het mooie van audio iedereen heeft ze eigen beleving en als er mensen zijn die verschil horen vind ik dat knap en gezegend


Alleen vind ik dat "veel" mensen nooit is even een stapje terug zetten en logisch nadenken wat men of zei zeggen met al die "verbeteringen" dat betekend dan dat een CD 14 dus heel erg slecht is of een CD 10

De stapjes zijn heel heel erg klein en vaak anders en moet je weten waar het verschil in kan zitten, de mensen die het over meer lucht en meer laag hebben is pure onzin er komt een bepaald signaal van laag vanuit een speler en die geeft dat weer niet 2 octaven hoger of zoiets

Waar het vaak aan te merken is de stem dat is wat we het best herkennen in onze gedachte, ik weet nog precies hoe mijn Oma sprak die allang overleden is maar muziek gaat naar een ander stukje in ons geheugen en na max 12sec. een level lager   
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Citaat van: Richi op mei 22, 2013, 10:45:36
Ach, ik moet naar de Tannoys luisteren en ik ben er nog steeds (na 8 jaar) nog steeds heel erg tevreden mee. Smaak speelt in dit alles zeker mee, dat zal ik niet ontkennen. Wat prettig is, is dat de Tannoys na de modificatie nauwelijks gevoelig meer zijn voor plaatsing en ik ze dus dicht tegen de muur kan aanzetten zonder te 'boomen'.

Edit: typos

Maar dat is een Tannoy nog nooit geweest met een "dual" dat is nou het mooie ervan  :wink:

Maar als jij je er beter prettiger mee voelt dat is enige wat telt.
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SB_Marantz

Citaat van: Richi op mei 22, 2013, 10:35:26
Bedankt voor deze zeer waardevolle bijdrage!

Ik hou niet van bullcrap.
Loop net iets te lang mee.


Ik had ook e.o.a. onsamenhangend onzin verhaal op kunnen hangen................. :roll:

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

jrm

Citaat van: Richi op mei 22, 2013, 08:17:12
Ik overweeg een upgrade van een - maximaal door Art Speak gemodificeerde - SA-15S1 naar een - eveneens gemodificeerde - SA-15S2. Heeft één van jullie de standaard S1 en S2 wel eens naast elkaar gehoord en hoe groot was het verschil? Ik overweeg ook een SA-11S2 maar ben benieuwd hoe dicht ik met een - al dan niet gemodificeerde - SA-15S2 in de buurt kan komen.

Wat ik vooral zou willen verbetern t.o.v. mijn S1 is een strakker laag en meer breedte/diepte in het geluid. De klankkleur bevalt me prima, hoewel het nog wel iets analytischer zou mogen.

Graag verneem ik jullie tips en adviezen.

Vorig jaar heb ik mijn SA-15S2 meegenomen naar een mede forumlid die een gemodificeerde vM Sa-15S1 had.
De verschillen waren klein, echter de algemene indruk was dat de S2 iets meer detail liet horen. De S2 heeft ook 2 standen qua filters.

SB_Marantz

#23
Citaat van: John Wx op mei 22, 2013, 10:48:23
Maar dat is ook het mooie van audio iedereen heeft ze eigen beleving en als er mensen zijn die verschil horen vind ik dat knap en gezegend


Alleen vind ik dat "veel" mensen nooit is even een stapje terug zetten en logisch nadenken wat men of zei zeggen met al die "verbeteringen" dat betekend dan dat een CD 14 dus heel erg slecht is of een CD 10

De stapjes zijn heel heel erg klein en vaak anders en moet je weten waar het verschil in kan zitten, de mensen die het over meer lucht en meer laag hebben is pure onzin er komt een bepaald signaal van laag vanuit een speler en die geeft dat weer niet 2 octaven hoger of zoiets



De 10 draait nog steeds zijn rondjes JJ.

Ik kan me wel vinden in je relaas.
Mooier / duurder uitziende apparatuur zet je automatisch op een roze wolk dan goedkopere spullen.
Onderdeel van de beleving.

Als die spullen versterken zo recht als het maar zijn kan of er moet wat aan mankeren.
Ook de reactieve belasting doet daar geen afbreuk aan is meerdere malen gebleken.

Je speakers tunen is een ander verhaal, alsmede de akoestiek aanpakken mocht deze erg tegenwerken.
Komt nog bij dat een speaker in de ene ruimte erg mooi kan presteren en in de andere minder.

Thanatos en ik hadden dezelfde............bij mij erg mooi, bij hem een mid probleem.
Ook na de door mij ontwikkelde modificatie.

Dus zo zie je maar weer.

Met een parametrische EQ kun je ook vervelende dingetjes in de weergave wegpoetsen.
GEEN grafische, dat heeft te weinig invloed en is veel te beperkt.







Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

WilliamB

Laatst hebben diverse forum leden diverse cd-spelers met elkaar vergeleken, en kwamen tot de conclusie dat er zeker verschillen zijn.
Helaas zat hier geen SA11s2 tussen.
Wel de SA15s1 en de SA11s1.

Het voordeel van de SA15(11)s2 is dat je deze ook als externe DAC kan gebruiken.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

SB_Marantz

#25
Verschillen in freq response of wat?

Ik hoor teveel ''verschillen'' maar niet waar dat zich in openbaart.
Level verschillen?!
is de boel gelijk binnen minstens 1 dB?


5 paar Gordijnen weg is passé. :-D

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Slashhead

Persoonlijk denk ik niet dat wat je zoekt zult gaan vinden in een S2 versie. Een strakker laag komt naar mijn ervaringen toch vooral van de versterker en de luidspreker(opstelling).
Een meer analytische breder/diepte weergave moet je denk ik zoeken in een ander merk speler. Dat verschil zal groter zijn dan van S1 naar S2 gaan.

Hier is een artikel dat de verschillen aan tipt en op basis daarvan stel ik het bovenstaande.
http://www.hifi.nl/recensies/3879/Marantz-SA-15S2-Reference-Series-SACD-speler-Marantz-SA-15S2-Reference-Series-SACD-speler.html

WilliamB

Citaat van: SB_Marantz op mei 22, 2013, 11:37:47
Verschillen in freq response of wat?

Ik hoor teveel ''verschillen'' maar niet waar dat zich in openbaart.
Level verschillen?!
is de boel gelijk binnen minstens 1 dB?


5 paar Gordijnen weg is passé. :-D
Kijk even naar:
http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,10372.0.html
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

joep

Het voordeel tussen een SA15s1 en een SA15s2 is vooral ietsje karakterverschil wat niet wil zeggen dat de s2 jou aangenamer in de oren zal kinken dan de s1 vooral een verschil als digitale ingang is iets waar je plezier van zou kunnen hebben. Let wel dat gemodificeerde apparaten ook vaak flink hun waarde verliezen. Heb ongemodificeerde apparaten vaak beter verkocht zien worden dan gemodificeerde. Ga dus nooit voor een gemodificeerd apparaat als er gemodificeerd moet worden dan ken Ken dat zelf wel.

Een SA11s2 is een heel ander apparaat en is hier niet mee te vergelijken. Dat speelt gewoon in een heel andere klasse.

Richi

Bedankt allemaal voor jullie input. Mede op basis hiervan heb ik besloten niet te gaan voor een SA-15S2 maar rustig af te wachten tot er een mooie zilveren SA-11S2 voorbij komt. Ik had gehoopt ( egen beter weten in) dat de S2 een grotere verbetering zou brengen.

Groet,
Richard
Stereo: Mac Mini • Cyrus dAD7 • Naim Uniti Atom • Hypex nCore 400 • Dynaudio Contour S 3.4 LE • AKG K702 • Roon • Tidal • ArtSpeak • Surround: in de auto