Watts en zo verder.........

Gestart door Rob46, januari 01, 2013, 12:19:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SB_Marantz

Zwaai even als je boven bent bij de weg. :schater:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Vinnyvinz

We kunnen nog uren/dagen/jaren doorgaan, maar blijkbaar heeft iedereen een eigen visie.

Ik heb hier niets bijzonders staan, maar als ik het volume echt opendraai dan komt er heel veel (zuiver) geluid uit en wil ik niet in de buurt zijn..... Het geluid is dan zo hard, dat het pijn doet. (Je kan elkaar echt niet meer verstaan)

Zoldar

door het hoogdravend gediscuseer zie ik een lichtpuntje. we horen allemaal een ampje gaan clippen  :schater:




Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

TurboMarco

Dat zou je zeggen Zoldar ,ik heb toch menig "audiofiel" meegemaakt die niet in de gaten had dat een versterker stond te clippen  :schater:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

SB_Marantz

Citaat van: Zoldar op januari 04, 2013, 13:43:03
door het hoogdravend gediscuseer zie ik een lichtpuntje. we horen allemaal een ampje gaan clippen  :schater:


Vertel eens wat er dan precies gebeurt, zowel met de versterker als met de speaker a.u.b.   :wink:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Cornelis1921

#80
Citaat van: SB_Marantz op januari 04, 2013, 13:14:48
@Marco,

Kennelijk is bij bepaalde mensen de invloed van de Q factor / akoestiek / plaatsing / luisterpositie / opname een onbekende .....
stupid @Marco & @SB: Mag ik dan voor de eerste en laatste keer vragen wat de Q factor betekent? notworthy Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

TurboMarco

CiteerDe Q-factor of quality-factor is een eenheidloos getal. Het getal geeft aan in welke mate een systeem natrilt bij een bepaalde frequentie als het muzieksignaal plotseling start en/of stopt. Dit getal wordt meestal gebruikt bij de resonantiefrequentie van een systeem. Als b.v. de Q-factor van een systeem het getal 2 is, betekent het ook dat het systeem bij de resonantiefrequentie 2 maal zoveel energie afgeeft. Een getal van 0,5 (de helft van de energie) is per definitie non-resonant en geeft dus geen extra kleuring van het signaal


(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Cornelis1921

@Marco, thanks voor de uitleg. notworthy byebye Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

JohnWx

Citaat van: pameijer op januari 04, 2013, 12:30:08
Hoe is in hemelsnaam de opmerking "De popcorn is aan het poffen" gevolgd door wat smilies een andere visie die met humor ons beeld doet kantelen?  HLP

ik wil je beeld niet kantelen als dat jouw overtuiging is


het poffen is meer het heen en weer ping pongen van reactie's
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

JohnWx

Citaat van: Vinnyvinz op januari 04, 2013, 13:36:18
We kunnen nog uren/dagen/jaren doorgaan, maar blijkbaar heeft iedereen een eigen visie.

Ik heb hier niets bijzonders staan, maar als ik het volume echt opendraai dan komt er heel veel (zuiver) geluid uit en wil ik niet in de buurt zijn..... Het geluid is dan zo hard, dat het pijn doet. (Je kan elkaar echt niet meer verstaan)


WATT  :schater: :wink:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

JohnWx

Citaat van: Cornelis1921 op januari 04, 2013, 13:56:48
stupid @Marco & @SB: Mag ik dan voor de eerste en laatste keer vragen wat de Q factor betekent? notworthy Cor.

nieuw tv format  :schater:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

pameijer

Citaat van: Marco op januari 04, 2013, 13:08:29
Hoe moet ik het dan zien ?

Iemand laat een plaatje van de binnenkant van een eindversterker zien en zegt dat deze geheid anders klinkt dan een middenklasse (wat dat ook mag zijn??) geïntegreerde surroundbak ,en hij heeft de betreffende eindversterker zelf nog nooit beluisterd  :wink:
De binnenkant van die versterker was puur als voorbeeld van een eerdere stelling van mij: een echt goede versterking heeft grote voedingen nodig bij voorkeur gescheiden voor elk kanaal één. En ja, ik heb bepaalde overtuigingen vanuit mijn eigen argumenten. En sta zekers open voor andere argumenten maar wil dien dan wel horen!

Citaat van: Marco op januari 04, 2013, 13:08:29
Volgens mij begrijp jij het zelf niet ,stop je namelijk een willekeurige driver in een verkeerde behuizing dan krijg je zowiezo ongecontroleerde resonanties en dat hoor je bij iedere correct ontworpen versterking .
Wat hebben resonanties van de behuizing van een speaker te maken de controle van een versterker over een driver? En waarom is dat dan een argument dat mijn stelling omver kiepert? Uiteindelijk moet uiteraard het hele plaatje kloppen voor een hifigeluid, dus ook de klankkast, de drivers, de versterking, de opname etc.

Citaat van: Marco op januari 04, 2013, 13:08:29
Heb je laag rendement speakers (zoals ik) dan komt er prima geluid uit met een handjevol Watt's ,ga je op een hoog volume spelen dan hoor je dat een 50 Watt versterker eerder gaat clippen dan een 200 Watt versterker ,als dat het verschil is waar je op doelt dan zijn we het met elkaar eens .
Nee, dat bedoel ik niet. Clipping is een versterker overvragen op een bepaald moment, ik heb het echt puur over de geluidskwaliteit, niet over dit soort excessen.

Citaat van: Marco op januari 04, 2013, 13:08:29Ja die testjes ken ik wel ,dat is leuk en gezellig maar die sluiten variabelen zoals verschil in level en autosuggestie niet uit .
Zo heb ik zelf ook jaren getest en ik geef dan ook toe mijzelf voor het lapje gehouden te hebben ,de laatste keer dat ik betrokken was bij een door het Hififorum georganiseerde versterker test liet heel wat licht op het vergelijken schijnen .Ik kan heel begrijpend lezen ,ook begrijp ik dat je met Tripoth in feite Tripath bedoeld  :wink:
Tripath ja  :lol: , deze heb ik:

Werkt zelfs op batterijen! :schater:
Ik hoorde verschil bij de verschillende versterkers, en voor mij was dat verschil groter dan verklaard kan worden door autosuggestie. Maar ik sta absoluut open voor een shootout zoals jij die op het ht-forum wel eens heb gehad, ben benieuwd!
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

cz79


TurboMarco

CiteerWat hebben resonanties van de behuizing van een speaker te maken de controle van een versterker over een driver? En waarom is dat dan een argument dat mijn stelling omver kiepert?
Uhm .....de eigenresonantie van een driver ,daar hadden we het toch over .
Een luidspreker hoort te resoneren en niet de behuizing ,maar goed dat is een andere discussie .

Controle over een luidspreker unit word bepaald door het juist toepassen van de inhoud en werkingsprincipe van behuizing met in acht neming van de Q factor .
Aan de hand van het rendement en de gewenste geluidsdruk komt men tot een keuze wat betreft versterking ,met andere woorden een 2x10 Watt versterker is prima in staat om luidsprekers met een rendement van 90db 1W/1Mtr aan te sturen ,maar als je nou eens de zoekfunctie van het forum gebruikt zal je zien dat daar genoeg over geschreven is .

CiteerDe binnenkant van die versterker was puur als voorbeeld van een eerdere stelling van mij: een echt goede versterking heeft grote voedingen nodig bij voorkeur gescheiden voor elk kanaal één
Waarom probeer je anderen dan wel te overtuigen dat het anders klinkt ? ,en wil je beweren dat bijvoorbeeld een PM15s2 geen echte goede versterker is ,want zo groot en zwaar is die voeding ook weer niet  :roll:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Marantz 81

#89
Ik probeer ook mezelf wel eens aan te praten dat ik nooit geen Premium Marantz apparatuur meer moet kopen  :-D  alleen het helpt niet  :schater: ik heb het gehad op dezelfde speakers opstelling in ruimte acoustiek  :yes:

Tsja wat maakt dat toch een groot verschil in de muzikale beleving weergave kracht detail enzv  notworthy zo,n set kost echt een hoop geld en de 7001 KI set die ik nu heb is niks mis mee , moet je dan andere speakers kopen  :roll: ben ik gek  clown1 nee denk het niet  8-) goede speakers vereisen goede apparatuur dat is mijn mening en jarenlange luisterarvaring

Vindt het wel interresant om te lezen wat jullie schrijven over de technische achtergrond van de hele keten