Watts en zo verder.........

Gestart door Rob46, januari 01, 2013, 12:19:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rob46

Allereerst alle lezers van dit bericht de allerbeste wensen voor 2013. Dat het een luisterrijk, maar bovenal gezond jaar mag worden!    :yes:

Kan iemand mij nu in 'Jip en Janneke' taal uitleggen of het nu van belang is dat bijvoorbeeld een 100 watt luidspreker met een rendement van 89db beter uit de verf kan komen met een zware versterker, bijvoorbeeld 2 x 130 watt, of niet? Waarom dan wel of niet? Kan je de speakers uit mijn voorbeeld ook makkelijk met een buizenversterker van 2 x 25 watt verantwoordelijk aansturen? Er zijn vele formules, kenners en uitleg op het net te vinden, maar een echt goed advies, naast wat mijn oren wensen, of wat voor mij begrijpelijk is, kan ik niet echt vinden.....

HLP

JohnWx

#1
Citaat van: Rob46 op januari 01, 2013, 12:19:59
Allereerst alle lezers van dit bericht de allerbeste wensen voor 2013. Dat het een luisterrijk, maar bovenal gezond jaar mag worden!    :yes:

Kan iemand mij nu in 'Jip en Janneke' taal uitleggen of het nu van belang is dat bijvoorbeeld een 100 watt luidspreker met een rendement van 89db beter uit de verf kan komen met een zware versterker, bijvoorbeeld 2 x 130 watt, of niet? Waarom dan wel of niet? Kan je de speakers uit mijn voorbeeld ook makkelijk met een buizenversterker van 2 x 25 watt verantwoordelijk aansturen? Er zijn vele formules, kenners en uitleg op het net te vinden, maar een echt goed advies, naast wat mijn oren wensen, of wat voor mij begrijpelijk is, kan ik niet echt vinden.....

HLP

een versterker heeft Watt een speaker niet (thx CZ79)


elke versterker/receiver op de markt kan de speakers gewoon aansturen


hoe hoger je in prijs gaat hoe moeilijker ineens termen worden of begrippen




lees een www.breem.nl een simpele manier uitleg over speaker versterkers en veel meer vooral basis begripen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

cz79

Hoe bedoel je en versterker heeft geen Watt, mijn versterker doet toch echt in Watts. Ben je niet in de war met een luidspreker?

JohnWx

Citaat van: cz79 op januari 01, 2013, 13:00:13
Hoe bedoel je en versterker heeft geen Watt, mijn versterker doet toch echt in Watts. Ben je niet in de war met een luidspreker?

Hips brrrrrrrrrrrr thx zat nog wat klem en tis in principe nog vroeg


Beste Wensen Chris
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Whisper.nl

#4
een algemene tip zou de volgende kunnen zijn:

Koop altijd een versteker die meer watt's kan leveren dan de speaker aankan.
In getallen: het is beter een versterker van 100 watt te gebruiken bij een speaker van bv. 50 watt
Een speaker van 200 watt kan je met gemak met een versterker van 30 watt aansturen.
Echter deze versterker zal eerder "over z'n nek "  gaan.

Yip en Janneke : versterker hoog, speaker laag ( of lager)

Groet Whisper

ps deze tip heeft absoluut geen betrekking op buizenversterkers. Daar ligt het anders.
De buizenkenners zullen je vast hier een passend antwoord op geven . 
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

cz79

Citaat van: John Wx op januari 01, 2013, 13:15:06
Hips brrrrrrrrrrrr thx zat nog wat klem en tis in principe nog vroeg


Beste Wensen Chris

Watt? Jij ook de beste wensen :-D

Zoldar

als buizengek kan ik je vertellen:
als de buizen klappen en je de brandblusser moet halen, staat het te hard. voor de rest lekker spelen zo lang het mooi klinkt.   HB
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

renes59

#7
Voordat een versterker raar gaat doen moet het wel heel hard staan, zo hard dat het niet lang mooi is. Het moeten al hele vreemde luidsprekers zijn wil een versterker deze niet aan kunnen sturen, ligt er wel aan hoe hard het moet. Als je een rockconcert op ware luidheid in de kamer wilt nadoen en het moet ook nog enigzins goed klinken moet je de apparatuur bij elkaar zoeken. Dan zijn luidsprekers met en hoog rendement wel gemakkelijk want dan kun je met minder vermogen toe om dat te bereiken. Daarom vroeger ook Klipsch in de bioscoop, veel geluid uit buizenversterkers met weinig vermogen.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

WilliamB

Aanbevolen vermogen van mijn luidsprekers "125 / 170 watt.
Toch zijn deze aangesloten op mijn versterker van maar 2x50 watt. Ik heb niet het gevoel dat mijn versterker deze moeilijk kan aansturen.

Ik weet niet wat deze versterker gaat doen bij extreem hoog volume, maar op een wat hoger volume hoor ik geen vervorming.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

Marantz 81

#9
Aantal watts zegt niet alles mijn speakers zijn  250 watt 4 ohm 87 db/1w

met een reciver van paar honderd euro gaat het al hard maar  nopompom

PM7001KI die ik nu heb 100 watt bij 4 ohm ,dan klinkt het goed en tot redelijk hoog volume stabiel

PM15S1 140 watt bij 4 ohm

En dan gaat het pas echt klinken het verschil in het gehele frequentie bereik is echt groot ( laag gaat veel dieper gecontroleerder hoog en mid zijn voller krachtiger stereo beeld breder en dieper ) tenopzichte van de PM7001KI dat zit niet alleen in die 40 watt verschil naar mijn mening ,het zijn ook geen makkelijke speakers die pm7001ki is goed genoeg om zelfs loeihard te draaien als je dat wilt ,maar wil je echt horen wat de speakers kunnen weergeven ( ook juist op normale luister nivo,s ) dan moet je dieper in de buidel tasten  byebye

Marantz 81

Het is ook vooral laten we zeggen kritisch jezelf bent en hoe je luistert naar muziek  :-)

Toen ik de premium set net had verkocht ( PM15S1 en SA11S1 ) en moest doen met onkyo reciever van paar honderd en ud5005 kwam men pa hier op visite was zij die van huh je speakers doen het niet meer klinkt voor geen meter meer  :gaap: en hij was eerst zo onder de indruk van hoeveel dynamiek en kracht erin zat en heel de opname te horen is tot de kleinste details

een vriend van me zij ja het klinkt toch gewoon goed zo  :-o

Moet je voor jezelf ontdekken of je er zoveel geld aan wil uitgeven en ofdat het de moeite waard is naar jou gehoor het is ook een deel persoonlijke smaak vooral kwa speakers , je hebt trouwens toch in het verleden als een PM11 en SA11 gehad ??

Ik hou ook van een HT set met Klipsch speakers heeft een vriend van me echt genieten hoor met een biertje erbij en gaat vreselijk hard  HB 


JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Maus

Hier heeft de 170DC toch weer flink moeten zweten gisteravond met oud&nieuw. Ik had 2 kleine Mordaunt Short zuiltjes (Avant 906i) neergezet en meermaals de meters vol in de hoek hoor. Zo hard ging het niet echt.


JohnWx

Citaat van: Maus op januari 02, 2013, 01:11:12
Hier heeft de 170DC toch weer flink moeten zweten gisteravond met oud&nieuw. Ik had 2 kleine Mordaunt Short zuiltjes (Avant 906i) neergezet en meermaals de meters vol in de hoek hoor. Zo hard ging het niet echt.

Dan zijn de metertjes niet goed


Met 90db aan rendement


Als hij dan170 watt pompt moet je doof zijn lijstje staat op het forum
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Maus

Neehoor die metertjes zijn prima ;) (heb 3 versterkers met metertjes)
We hebben te maken met pieken. En vooral een hoop sublaag, dat telt wel aan.

Met 1 versterker kakt zelfs de voeding in, de VU verlichting gaat dan dimmen en die zit rechtstreeks op de trafo's.

En ik denk om m'n oren :)