Ik heb recent de restauratie van een mooie vintage Kenwood model 500 afgerond. Hij hoort thuis als kleinste telg in de Supreme serie van Kenwood. Deze wordt gezien als de mooiste reeks en is ontworpen in 1974 door de mensen die later Accuphase oprichten.
Ze zijn zeldzaam en werden enkel op bestelling geleverd.
Gekocht in vrij stoffige staat. Wel werkende maar alles kraakte en de eindtrappen werden niet warm (er liep geen ruststroom). Mooi restauratie object dus
Aangezicht origineel lekker stoffig
De eerste stap. Demonteren van de voortrap. Deze voorzien van nieuwe elco's en nagelopen. Mooie originele staat en dit ook zo gelaten. Alle schakelaars en potmeters zijn intensief gereinigd en gesmeerd.
Voeding in originele staat. Deze heeft flink geleden. Aantal transistoren werden bloedheet.
Nadere inspectie laat zien wat de agressieve lijm voor schade aan aanricht.. Diode helemaal weggevreten.
Na opfrissen ziet het er dan zo uit
Alle zeners/diodes en diverste transistoren zijn buiten de elco's om ook vervangen.
Na een letterlijk een heel gevecht uiteindelijk bij de eindtrappen kunnen komen. De constructie is niet service vriendelijk te noemen. Ik wilde geen wire wraps of draaden doorknippen. Letterlijk de hele versterker moeten demonteren..
Aangezicht eindtrap in de staat zoals ik ze aantrof. Er is een reparatie geweest aan beide kanalen en div. componenten waren reeds vervangen. Op zich netjes gedaan maar duidelijk jaren geleden. Uit voorzorg de zwakke plekken aangepakt en mooie vervangende transistoren, diodes, trimpotjes voor DC en ruststroom geplaatst. De eindtransistoren gecontroleerd, schoongemaakt en voorzien van nieuwe mica isolatie en verse koelpasta.
Na flink wat uurtjes zwoegen en stoeien het andere kanaal ook in orde gemaakt en een testritje gemaakt. Grofweg de afstelling in orde gemaakt en zien of alles stabiel blijft.
Nu het cosmetiche werk. Flink wat poetswerk gaandeweg al gedaan van de printen, chassis en koellichaam.
Resultaat!
Even uurtje laten opwarmen. Vermogen, vervorming testen gedaan en zo precies mogelijk afgeregeld.
Hij staat nu lekker te spelen en met zijn 22kg een heel mooi klinkende versterker die weer goed en betrouwbaar te gebruiken is!
Enige wat nu nog moet is het lampje aan de voorzijde vervangen voor een ledje. Had geen witte meer liggen dus dat komt nog.