Het wordt tijd om eens wat verder te kijken dan alleen de THD.
Ik denk dat de meesten niet eens weten het dat is maar dat terzijde.
Met alleen de spec (T)otal (H)armonic (D)istortion ben je er bij lange na niet!
Het betreft een afwijking van het uitgangssignaal van een versterker wat in 99% van de ontwerpen wel in orde is.
Komen we direct bij een andere soort en deze kan geproduceerd worden door een SMPS voeding waar ik NIET gecharmeerd van ben en dat is de TIM vervorming.(Transient intermodulatie vervorming.
Deze schakeling zit al behoorlijk lang in vele versterkers.
Ook de fasedraaiing speelt een aardig belangrijke rol en KAN een behoorlijke impact op de weergave hebben.
Dit wordt uitgedrukt in graden.
Deze niet onbelangrijke spec heb ik alleen bij de Marantz model 500 gezien.
Kwa topologie is dit ding erg apart en in die tijd waren de heren nog eerlijk en compleet!
leading 9 graden bij 20 hz en lagging eveneens 9 graden bij 20 khz.
Tevens moet een versterker een schoon signaal geven wat sommige dus totaal NIET doen.
Dit wordt vaak veroorzaakt door een te hoge NFB (negative feedback) uitgedrukt in db's en wil de hoeveelheid aan signaal wat terugekoppeld wordt naar de input van de eindversterker.
Er zit dus weldegelijk verschil in de weergave van een versterker!!!
Meestal vallen die verschillen reuze mee en het blijft een feit dat je luidsprekertjes, kwaliteit van de opname en de akoestiek een beetje meer hoorbaar zijn !!
Wat daar aan diverse afwijkingen inzitten schrik je simpelweg van.
En daar kan een versterker niets aan veranderen.
Hoe goed het ontwerp ook is.
What goes in must come out geldt voor versterkers en deze verschillen zijn groter dan bv van een cd speler welke zo goed als nihil zijn.
De materie van een set is dus even wat gecompliceerder dan menigeen denkt!
Tot zover uw verslaggever.