NAD C 3050

Gestart door ArjenAH, februari 19, 2025, 16:08:13

Vorige topic - Volgende topic

SB_Marantz

Het wordt tijd om eens wat verder te kijken dan alleen de THD.
Ik denk dat de meesten niet eens weten het dat is maar dat terzijde.

Met alleen de spec (T)otal (H)armonic (D)istortion ben je er bij lange na niet!
Het betreft een afwijking van het uitgangssignaal van een versterker wat in 99% van de ontwerpen wel in orde is.

Komen we direct bij een andere soort en deze kan geproduceerd worden door een SMPS voeding waar ik NIET gecharmeerd van ben en dat is de TIM vervorming.(Transient intermodulatie vervorming.
Deze schakeling zit al behoorlijk lang in vele versterkers.

Ook de fasedraaiing speelt een aardig belangrijke rol en KAN een behoorlijke impact op de weergave hebben.
Dit wordt uitgedrukt in graden.
Deze niet onbelangrijke spec heb ik alleen bij de Marantz model 500 gezien.
Kwa topologie is dit ding erg apart en in die tijd waren de heren nog eerlijk en compleet!

leading 9 graden bij 20 hz en lagging eveneens 9 graden bij 20 khz.

Tevens moet een versterker een schoon signaal geven wat sommige dus totaal NIET doen.
Dit wordt vaak veroorzaakt door een te hoge NFB (negative feedback) uitgedrukt in db's en wil de hoeveelheid aan signaal wat terugekoppeld wordt naar de input van de eindversterker.

Er zit dus weldegelijk verschil in de weergave van een versterker!!!
Meestal vallen die verschillen reuze mee en het blijft een feit dat je luidsprekertjes, kwaliteit van de opname en de akoestiek een beetje meer hoorbaar zijn !!
Wat daar aan diverse afwijkingen inzitten schrik je simpelweg van.
En daar kan een versterker niets aan veranderen.
Hoe goed het ontwerp ook is.
What goes in must come out geldt voor versterkers en deze verschillen zijn groter dan bv van een cd speler welke zo goed als nihil zijn.

De materie van een set is dus even wat gecompliceerder dan menigeen denkt!

Tot zover uw verslaggever.  :-D

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

RHK

Mooie uitleg!
M'n Rotel eindverterker: IM Distortion < 0.03%.
Zeg jij maar of dat in de goede cijfers valt.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

TurboMarco

Ik vind de vervorming cijfers van een versterker zwaar overrated om de simpele reden dat de luidsprekers het meest aan vervorming onderhevig zijn, daarbij moet je wel heel verschrikkelijk luid spelen om aan de vervorming van een versterker te zitten.

Citeerblijft een feit dat je luidsprekertjes, kwaliteit van de opname en de akoestiek een beetje meer hoorbaar zijn !!

Een beetje meer :-o  , zal het dan toch sarcasme zijn  :?

Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4

SB_Marantz

Citaat van: RHK op maart 18, 2025, 09:01:13Mooie uitleg!
M'n Rotel eindverterker: IM Distortion < 0.03%.
Zeg jij maar of dat in de goede cijfers valt.

Dank je Gerard.
Het is gecompliceerde materie maar ik vond dat dat ook eens uit de mottenballen mocht komen.

Ik wil best eens kijken naar jouw Rotel.
Kleine kanttekening: Ik ken de oudere modellen wel aardig.
Maar geloof me dat er vaak niet veel van de opgeven specs klopt.
Daar heb je toch een analyzer voor nodig en die krengen zijn peperduur.

Kort door de bocht is dat een prima waarde.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Ik moest even zoeken maar heb een test gevonden met een analyzer.
Check even wat deze oude 2270 neerzet!

https://www.youtube.com/watch?v=qcxn9gtyaK8
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

RHK

!! Tja, 0.08 bij 78 W is behoorlijk goed. 0.2 bij 96 W zeker!  HB
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
5.2.2

SB_Marantz

In die jaren en eerder waren ze zeer conservatief met het opgegeven vermogen zoals je kunt zien.

Het ding wordt gewoon gemarteld en geeft nog geen krimp!
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

RHK

Die van mij gaat naar 250W bij 8 Ohm, dat durf ik niet te doen om het zeker te weten of de waarde klopt. :-D
5.2.2

SB_Marantz

Dat doe ik altijd mbv een toongenerator, dummyload en scope.  8-)
Al dan niet capacitief gemaakt. Ik heb een 8 en 4 Ohm dummyload.

Dat maakt niet zo'n herrie.  :schater:

Ter aanvulling: Ik test niet alleen met een 1 of 2 khz sinus maar ook met een blokgolf en lage (20 hz ) en hoge (20 Khz ) frequenties teneinde een goed overzicht te krijgen wat de betreffende versterker daadwerkelijk kan.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

ArjenAH

Uiteindelijk gaat het erom wat er uit de luidsprekers komt. ik hoor is een sterkere verbetering t.o.v. de Arcam SA30. Wat mij de eerste indruk was dat alles veel natuurlijker over komt en heel prettig is om naar te luisteren. Kanaal scheiding is naar mij gevoel ook beter en dynamisch bereik is ook beter.

Theoretische verschillen zijn leuke cijfers maar deze verschillen hoeft nog niet hoorbaar te zijn uit je luidsprekers. Ook is het vaak zo dat de opgegeven specs van de fabrikanten niet kloppen.

THD meten van je luidsprekers is al moeilijk (akoestiek, microfoon)
Daarom ben ik een voorstander van ga lekker luisteren en tref daar van een oordeel uit.

Maar ieder zijn manier van beoordelen en daar is niks mis mee, ieder zo zijn ding 😊

Arcam A25
Arcam ST25
NAD M10 v2
Bowers & Wilkins 704 S3
Sub SVS SB-1000 Pro
NAS DS224+
Koptelefoon Audeze LCD X
Koptelefoon B&W PX8
Koptelefoon versterker FIIO K9 AKM
Roon server Nucleus

SB_Marantz

Dit is geen theorie maar hogere wiskunde en dus feiten.

Tevens haal je nu kanaalscheiding en dynamisch bereik aan.
Wat bedoel je daarmee precies want ik krijg hier het idee dat er maar bitter weinig begrepen en of aangenomen wordt?

Ik heb een uitgebreide uitleg gegeven over het versterker gebeuren en een ieder mag zelf bepalen wat ermee te doen.

Apropos: Geen hond hoort verschillen in de rise time.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

RHK

Ik kan nu na 1 jaar luisteren naar m'n B&W's wel zeggen dat de luidsprekers verschil maken maar ook de componenten in je apparatuur. En het kan natuurlijk altijd beter, anders kunnen we dit forum wel opheffen.  :schater:
5.2.2

ArjenAH

Citaat van: SB_Marantz op maart 18, 2025, 12:12:16Dit is geen theorie maar hogere wiskunde en dus feiten.

Tevens haal je nu kanaalscheiding en dynamisch bereik aan.
Wat bedoel je daarmee precies want ik krijg hier het idee dat er maar bitter weinig begrepen en of aangenomen wordt?

Ik heb een uitgebreide uitleg gegeven over het versterker gebeuren en een ieder mag zelf bepalen wat ermee te doen.

Apropos: Geen hond hoort verschillen in de rise time.
Ik hoef jou toch niet uit te leggen wat dynamisch bereik in de muziek betekent??
Ik heb een beetje het idee dat je erg op de man speelt. Je hebt al iemand uit het forum gejaagd...
Denk maar eens goed na.... Waarom wil je altijd gelijk hebben?
Arcam A25
Arcam ST25
NAD M10 v2
Bowers & Wilkins 704 S3
Sub SVS SB-1000 Pro
NAS DS224+
Koptelefoon Audeze LCD X
Koptelefoon B&W PX8
Koptelefoon versterker FIIO K9 AKM
Roon server Nucleus

RHK

Arjan, ik begrijp je reaktie en ja, SB kan af en toe wat scherp zijn, maar daar zit geen kwade bedoeling achter, ik ervaar het zelf i.i.g. niet zo.
Geniet van je nieuwe set, en zoek eens op YouTube naar Tiny desk. Kan je ook mooi horen waar je set toe in staat is. 8-)
5.2.2

SB_Marantz

Citaat van: RHK op maart 18, 2025, 14:07:16Ik kan nu na 1 jaar luisteren naar m'n B&W's wel zeggen dat de luidsprekers verschil maken maar ook de componenten in je apparatuur. En het kan natuurlijk altijd beter, anders kunnen we dit forum wel opheffen.  :schater:

Hmmmz tja, Het kan altijd beter maar je mag een grens trekken vind ik.
Sommigen slaan ook compleet door met kabeltjes en netsnoertjes maar het zijn hun centen.

Ik leg hier behoorlijk uitgebreid uit hoe het e.e.a. in elkaar steekt en doe daar mijn best voor zodat anderen het misschien ook begrijpen.

En tja wanneer er dan vreemde opmerkingen op komen door iemand maakt bij mij de pis absoluut niet lauw.
Ik weet erg goed wie het waarderen en wie niet.
Die het niet waarderen willen blijkbaar niets leren.
Ook prima.
Verder ga ik op de ongefundeerde en slaapverwekkende beweringen niet eens in meneer Arjen.
Jij bent een gebruiker en geen elektronicus en dat is wat het verschil maakt.

Verder wens ik je veel plezier met je nieuwe aanwinst.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM