NAD C 3050

Gestart door ArjenAH, februari 19, 2025, 16:08:13

Vorige topic - Volgende topic

SB_Marantz

Citaat van: RHK op maart 18, 2025, 16:39:05Arjan, ik begrijp je reaktie en ja, SB kan af en toe wat scherp zijn, maar daar zit geen kwade bedoeling achter, ik ervaar het zelf i.i.g. niet zo.
Geniet van je nieuwe set, en zoek eens op YouTube naar Tiny desk. Kan je ook mooi horen waar je set toe in staat is. 8-)

Ik zou het eerder willen omschrijven alszijnde duidelijk en to the point.
Aan gezever heeft toch niemand iets?

En thx nog voor je link Gerard.  8-)
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

RHK

Citaat van: SB_Marantz op maart 18, 2025, 16:48:09Ik zou het eerder willen omschrijven alszijnde duidelijk en to the point.
Aan gezever heeft toch niemand iets?

En thx nog voor je link Gerard.  8-)

Wat sommigen wellicht niet weten, omdat ze nog niet heel lang op dit forum zitten, is dat jij met diezelfde technische kennis en vaardigheid al heel wat mensen hebt geholpen met knappe restauraties van Vintage Marantz apparatuur. Mag niet onbelicht blijven en dan denk ik dat je ook wel een potje kan breken op dit forum.  8-)
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

SB_Marantz

Klopt Gerard.

Maar niet alleen vintage apparaten en ook niet alleen Marantz.
Van Yoko tot Krell , Mark Levinson en weer terug.
Dan leer je het kaf van het koren wel scheiden. (Op vele vlakken)

Daar komt nog bij dat na inmiddels 23 jaar de kennis ook groter geworden is.
In het begin dacht ik ook anders maar moest daar later toch echt op terug komen.
Jij draait inderdaad al wat langer mee en het merendeel van de oude garde is weg helaas.

Ik ga vanavond nog even ruzie maken met een Aaron millenium want dat kreng is echt problematisch.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

TurboMarco

Er zijn leden die op eigen beweging komen en weggaan en daar heeft het moderaat niets mee van doen, het openlijk daar over te discussiƫren word in ieder geval niet gewaardeerd

Ik zie redenen genoeg om dit draadje eens grondig op te schonen, ook wil ik benadrukken dat er ook zoiets als een persoonlijk feit beschouwd kan worden en dat daar in principe geen onderbouwing voor nodig is, wat men wel mag verwachten is dat men daar begrip en respect voor op weet te brengen
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4

JohnWx

Citaat van: ArjenAH op maart 18, 2025, 14:08:28Ik hoef jou toch niet uit te leggen wat dynamisch bereik in de muziek betekent??
Ik heb een beetje het idee dat je erg op de man speelt. Je hebt al iemand uit het forum gejaagd...
Denk maar eens goed na.... Waarom wil je altijd gelijk hebben?

Heeft hij wel vaak gelijk zoniet 110%

Zou graag het tegen deel bewezen zien maar zet mijn geld daar niet op in  clown1  8-)  :-D

Het is aktie / reactie

Heel lang in de handel gezeten inkoop verkoop importeurs etc. 

En wat mij ook schuurt is dat mensen vaak maar wat roepen en nog nooit een serieus projekt hebben gestart om het te onderbouwen met demo's testen abx

Veel mensen komen niet verder dan ja maar ik hoor het prima maar kondig het niet als een waarheid

Beetje het idee van American Airlines om meer diversiteit in de piloten te gaan doen uuuhhhhhhh zullen we gewoon de beste nemen qua cijfers etc.

En diegene die weg gegaan is zijn eigen keuze

Voor een dialoog zijn 2 mensen nodig en open staan en vragen staat vrij maar nogmaals de reviews de verkoper etc. mijn buurman zegt het  dan is het zo.

Een set uit 1990 die gereviseerd is kan net zo goed mooi lelijk klinken als een set van nu, het zou ook van de zotte zijn dat we steeds betere dingen kunnen maken het wiel opnieuw uitvinden hoeft niet wel als verdien model

Warrig verhaal maar ben ik ook op dit moment in mijn leven  :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio MISSION Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FXAudio

TurboMarco

Er is iets als een persoonlijke feit John  :wink: en in deze gaat het er dan ook helemaal niet om wie er gelijk heeft.

Wanneer ik zeg dat alle versterkers eender klinken maar dat een surround versterker het beterder doet dan een stereo versterker dan is dat mijn persoonlijke waarheid, en dat is een feit!

Facts count hello

Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4

mountainbiker

Citaat van: SB_Marantz op maart 18, 2025, 08:47:42Het wordt tijd om eens wat verder te kijken dan alleen de THD.
Ik denk dat de meesten niet eens weten het dat is maar dat terzijde.

Met alleen de spec (T)otal (H)armonic (D)istortion ben je er bij lange na niet!
Het betreft een afwijking van het uitgangssignaal van een versterker wat in 99% van de ontwerpen wel in orde is.

Komen we direct bij een andere soort en deze kan geproduceerd worden door een SMPS voeding waar ik NIET gecharmeerd van ben en dat is de TIM vervorming.(Transient intermodulatie vervorming.
Deze schakeling zit al behoorlijk lang in vele versterkers.

Ook de fasedraaiing speelt een aardig belangrijke rol en KAN een behoorlijke impact op de weergave hebben.
Dit wordt uitgedrukt in graden.
Deze niet onbelangrijke spec heb ik alleen bij de Marantz model 500 gezien.
Kwa topologie is dit ding erg apart en in die tijd waren de heren nog eerlijk en compleet!

leading 9 graden bij 20 hz en lagging eveneens 9 graden bij 20 khz.

Tevens moet een versterker een schoon signaal geven wat sommige dus totaal NIET doen.
Dit wordt vaak veroorzaakt door een te hoge NFB (negative feedback) uitgedrukt in db's en wil de hoeveelheid aan signaal wat terugekoppeld wordt naar de input van de eindversterker.

Er zit dus weldegelijk verschil in de weergave van een versterker!!!
Meestal vallen die verschillen reuze mee en het blijft een feit dat je luidsprekertjes, kwaliteit van de opname en de akoestiek een beetje meer hoorbaar zijn !!
Wat daar aan diverse afwijkingen inzitten schrik je simpelweg van.
En daar kan een versterker niets aan veranderen.
Hoe goed het ontwerp ook is.
What goes in must come out geldt voor versterkers en deze verschillen zijn groter dan bv van een cd speler welke zo goed als nihil zijn.

De materie van een set is dus even wat gecompliceerder dan menigeen denkt!

Tot zover uw verslaggever.  :-D

Weet jiij toevallig of dit bij Hypex versterkers het geval is?
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

SB_Marantz

Citaat van: JohnWx op maart 18, 2025, 20:34:54Heeft hij wel vaak gelijk zoniet 110%

Zou graag het tegen deel bewezen zien maar zet mijn geld daar niet op in  clown1  8-)  :-D

Het is aktie / reactie

Heel lang in de handel gezeten inkoop verkoop importeurs etc. 

En wat mij ook schuurt is dat mensen vaak maar wat roepen en nog nooit een serieus projekt hebben gestart om het te onderbouwen met demo's testen abx

Veel mensen komen niet verder dan ja maar ik hoor het prima maar kondig het niet als een waarheid

Beetje het idee van American Airlines om meer diversiteit in de piloten te gaan doen uuuhhhhhhh zullen we gewoon de beste nemen qua cijfers etc.

En diegene die weg gegaan is zijn eigen keuze

Voor een dialoog zijn 2 mensen nodig en open staan en vragen staat vrij maar nogmaals de reviews de verkoper etc. mijn buurman zegt het  dan is het zo.

Een set uit 1990 die gereviseerd is kan net zo goed mooi lelijk klinken als een set van nu, het zou ook van de zotte zijn dat we steeds betere dingen kunnen maken het wiel opnieuw uitvinden hoeft niet wel als verdien model

Warrig verhaal maar ben ik ook op dit moment in mijn leven  :-D

Beetje warrig inderdaad maar ik begrijp je JJ.  :wink:

Het was ook actie/reactie en eveneens wilde ik de materie/topologie uitleggen.
Ik persoonlijk ga ook niet lopen blaten tegen iemand die b.v. onderlegd is op een ander gebied waar ik veel minder of niets van weet. Simpel zat.
Dan vraag ik mits het mijn interesse heeft hoe dat zit.  8-)

En als CB nog wat weg gaat vanwege een dispuut is dat zijn keuze inderdaad.
En daar komt nog bij dat een opinie wat als feit neergezet wordt niet klopt.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: mountainbiker op maart 19, 2025, 06:59:59Weet jiij toevallig of dit bij Hypex versterkers het geval is?

Poeh!

Ik heb mezelf daar niet echt in verdiept om de doodsimpele reden dat de eerste generaties als een natte krant versterkten/klonken en dus verloor ik mijn interesse daarin.

Klasse D werkt totaal anders dan andere ontwerpen.
De powersupply is niet linear maar switching.
Tevens wordt of werd er een laag af filter toegepast voor correctie.
Vaak ook geen rechte versterking wat heden ten dage wel opgelost zal zijn met b.v. de Ncore van Hypex.

Een tijdje terug zou er nog een vergelijk plaatsvinden tussen een van de laatste D en de reeds lange tijd bestaande AB versterkers maar dat heeft nog niet plaatsgevonden.

Als ik wat meer tijd heb wil ik het best verder voor je uitzoeken.
Of je zoekt op youtube naar een uitleg van hoe het precies werkt.

Er zijn nog steeds toptechneuten / ingenieurs die er niet van gecharmeerd zijn.
Die mensen zijn ook muziekliefhebbers. Laat ik daar duidelijk en volledig in zijn.

Dat het ontwerp is met een hoge efficentie van ongeveer 85 a 90% boeit mij niet zo.
Dat beetje meer hitte /dissipatie van een AB heeft mijn interesse niet.
En daarbij komt ook nog dat niet alleen de geluidskwaliteit mij boeit maar ook het uiterlijk van het apparaat en de mogelijkheid tot het servicen.  8-)
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Frits Denon

Ik wilde laatst kijken naar een all in one oplossing in de TV set. De Denon versterker met losse dac en DNP internet tuner vervangen door een Cambridge: https://www.cambridgeaudio.com/row/en/products/evo/evo-150

Door verschillende dealers werd mij dit afgeraden, omdat dit toch wel een andere klank zou geven dan mijn Denon versterker. Heb later nog een Atoll SDA 300 kunnen testen. Maar dat was het ook niet. De zaak dus zo gelaten.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac: FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

JohnWx

Citaat van: Frits Denon op maart 19, 2025, 10:11:11Ik wilde laatst kijken naar een all in one oplossing in de TV set. De Denon versterker met losse dac en DNP internet tuner vervangen door een Cambridge: https://www.cambridgeaudio.com/row/en/products/evo/evo-150

Door verschillende dealers werd mij dit afgeraden, omdat dit toch wel een andere klank zou geven dan mijn Denon versterker. Heb later nog een Atoll SDA 300 kunnen testen. Maar dat was het ook niet. De zaak dus zo gelaten.

Vind het "persoonlijk" zo eigenaardig dat een versterker zoveel verschil kan maken

Met die verstande als je 3db meer geluid wil moet het vermogen verdubbeld worden

Elke fatsoenlijke versterker is gemaakt met een norm mijn inziens

dit is op mij van toepassing
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Frits Denon

De Cambridge is een klasse D amp. Die wordt omschreven als killer en analytischer klinkend t.o.v. de A/B. En dat werd mij verteld door verschillende dealers, zullen ze niet voor niks zeggen.

TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac: FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

JohnWx

Citaat van: Frits Denon op maart 19, 2025, 14:35:50De Cambridge is een klasse D amp. Die wordt omschreven als killer en analytischer klinkend t.o.v. de A/B. En dat werd mij verteld door verschillende dealers, zullen ze niet voor niks zeggen.

Geen idee we hebben hier op het forum verschillende versterkers ABx getest en zelf ook vele meerdere malen ook op demo's en clubavonden Audioverenigingen en geen verschil in merken etc . en een versterker versterkt mijn inziens 

JohnWx

Citaat van: Frits Denon op maart 19, 2025, 14:35:50De Cambridge is een klasse D amp. Die wordt omschreven als killer en analytischer klinkend t.o.v. de A/B. En dat werd mij verteld door verschillende dealers, zullen ze niet voor niks zeggen.

Wat is "killer" en analytisch  :-(

RHK

Citaat van: JohnWx op maart 19, 2025, 18:00:52Wat is "killer" en analytisch  :-(

een sluipschutter  8-)
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2