Marantz Cinema 30 review

Gestart door CBdicX, januari 29, 2025, 17:34:12

Vorige topic - Volgende topic

CBdicX

Ik ben de hele dag in de weer geweest met nieuwe bedrading  violent1

Hoogte effecten zijn best goed bij mij, nu nog met de zeer bescheiden 4x  Magnat Alu Sat, wordt 4x Klipsch RP104D, zowel met TrueHD Atmos bestanden, als via DSU prima.
Ik merk duidelijk als ik height uitschakel.
Ik heb wel mijn "eigen" setup, Dolby Front en Dolby Surround achter mijn TV uit het zicht, kaatsend via plafond.
Ik heb ze ook aan het plafond gehad, gericht op de zitplaats, maar dit vind ik minder, te gericht, kaatsend is meer diffuus, voor mij prettiger en echt boven mij hoofd.

Het gebruik van de plafond speakers is zeer afhankelijk van de mix, maar dat geld ook voor oa Surround back/rear.

CBdicX

Citaat van: dmeerpa op januari 31, 2025, 09:12:05Denk je dat de 9.x.x een meerwaarde is ten opzichtte van 7.x.x?
Zover ik weet is geen enkele bron 9.x.x, dus dat betekend dat je altijd het geluid, dus ook dat van een 7.1 TrueHD Atmos en 7.1 DTS-X gaat upmixen. Dus 'theoretisch' krijg je nooit het geluid zoals bedoeld door de maker die de mix deed voor 7 speakers en geen 9.
Op het gevoel denk ik dat de meerwaarde veel minder is dan deze tussen 5.x.x en 7.x.x, vooral omdat goede fronts al een breed geluidsveld hebben en mijn inziens de frontwides overbodig maken.

[update] misschien denk ik er zo over omdat ik met di-pole of was het bi-pole surrounds zit die het geluid toch iets anders neerzetten.
Wat is de bedoeling, ga je 2 paar front speakers aansluiten, of wil gaan 'bi-ampen'?
Snap niet goed wat je wil bekomen.... of wil je een paar sub high-level aansluiten op de pre-out.

Ik ga Front Wide (Klipsch RP240D) gebruiken omdat mij Surround speakers iets achter mij hangen ipv naast mij.
Er is best een "gat" tussen de Fronts en de Surrounds, Front Wide vult dit op.
Front Wide is een daadwerkelijk onderdeel binnen Atmos, is dat beschikbaar (TrueHD) dan krijgt F/W zijn eigen info, in DSU zal het een mix zijn tussen Front en Surround.

Ik snap best dat het beperkt is qua toepassing en zeker bij 9 vd 10 setups geen toegevoegde waarde.
Bij mij verwacht ik wel toevoeging, maar dat is specifiek voor mijn setup met die achter liggende Surround speakers.

CBdicX

Ok, hier mijn eerste indruk.
Speakers zijn nog niet zoals wezen moet, Front Wide is Magnat Alu Sat, ook alle Height speakers zijn dit en Surrount Rear rechts.
De Alu Sat is een mini speaker met een crossover van 200Hz  :no: , voor nu is het niet anders.
Opvallend is dat de Center, die met Audyssey MultiEQ 80Hz kreeg, nu met XT32 60Hz krijgt, meer in lijn met de specs, dus geen behoefte aan creative oplossing  :wink:

Wat ook direct opvalt is dat de gehele Audyssey run van 13 speakers zonder relais clicks plaatvind, waar dit met vorige receiver altijd aanwezig was, ook met de Cinema 40, opmerkelijk.

Mijn test van vandaag is een Star Wars film in Dolby Atmos (TrueHD).
Ik wil niet overdrijven, maar dit is geweldig !!  :yes:

Tie Fighters vliegen hoog achter me, boven me, alle effecten, hoog, laag, boven, voor achter, geheel in de rondte.
Impressive, zou een Star Wars figuur zeggen die geheel in het zwart gekleed is  :-D
En dit nog met maar 1 uitstekend Center, de B&W HTM 71S3 Signature, 3x Klipsch 104D, en de rest de Magnat Alu Sat.
Moet wel zeggen dat het duidelijk is de een goede Center de hele setup draagt.

Van die kaatsende Alu Sat speakers merk ik niets negatiefs, zelfs die doen prima werk zo van achter de TV vandaan, kan alleen nog maar beter worden.........

Voor nu prima, nog even afwachten als alle Klipsch speakers er zijn, en natuurlijk de B&W 702 S3 Signature Front speakers. 

CBdicX

Hier de Magnats achter de TV, hoeken kloppen niet want de steunen waar de speakers tegenaan liggen zijn op maat voor de Klipsch RP140D.
Maar ondanks dat geeft het uitstekende hoogte effecten door het kaatsen recht boven de luisterplek.
Dat heb ik uitgemeten met een laserpen en een spiegeltje op het plafond, om het kaatsen zo dicht mogelijk op de luisterplek te krijgen.
De Dolby Front speakers zitten op de luisterplek, de Dolby Surround zitten iets achter de luisterplek.
Het fijne van kaatsen is dat het een difuus geluid is, je krijgt een minder scherp maar breed en groot geluidveld.
Met kaatsen zijn speakers individueel niet te onderscheiden, wat met Front en Rear Height wel het geval is, dit is weer wat scherper en duidelijker geplaatst.
Het is maar net wat er mogelijk is, of wat de voorkeur geniet.

Ik heb dit in het verleden ook zo gedaan, werkt prima, en het prettige is dat je dus geen hoogte speakers ziet.
Mijn vrouw vind de huidige 9 zichtbare speakers al....  violent1
Ik heb achterop de TV demping materiaal zitten, nodig om reflexies zoveel mogelijk te beperken zodat het plafond direct aangestraald wordt.

TurboMarco

Mooi dat het goed bevalt en met straks de nieuwe speakers zal het alleen maar beter worden :yes:
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

CBdicX

:-D  :-D  :-D  :-D  :-D  :-D  :-D  :-D  :-D  :-D  :-D  :-D  :-D

Jokke

Lijkt me allemaal te rommelig in de woonkamer.
Geef mij maar 2.0.
Room1 : B&W803S, Marantz model 30, Marantz SACD30n
Room2 : Focal Clear, Marantz HD-DAC1, Denon HEOS Link HS2

Streaming Service : Tidal

Frits Denon

Citaat van: Jokke op februari 01, 2025, 16:09:07Lijkt me allemaal te rommelig in de woonkamer.
Geef mij maar 2.0.

Hier 2.1 De fronts zijn monitoren, geen vloerstaanders meer op verzoek van hare maje.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac: FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

CBdicX

Citaat van: Frits Denon op februari 01, 2025, 16:14:05Hier 2.1 De fronts zijn monitoren, geen vloerstaanders meer op verzoek van hare maje.

Is ook een keus, jij hebt dan ook geen last van "format keus", wat ik wel heb  :wink:

CBdicX

Eerste testen met Front Wide.

(alle speaker los behalve de Front Wide)

Front Wide gedraagd zich als de Rear Surround en Height speakers.
Er zijn aktie films waar ze het nagenoeg niet doen of helemaal niet, en er zijn films waar ze het vaker doen, net zoals de Rear Surround en Height speakers.
Dat is dan ook vaak de rede waarom mensen dit laten schieten, kan ik mij heel goed voorstellen.
Het is best een hoop geld en werk (bekabeling) om dit te doen, en er dan achter te komen dat het gebruik beperkt is.

Surround doet het nagenoeg altijd, bij ieder effect werken ze, en dat is duidelijk te horen.
Om het nu bij Front Wide te houden, dat is in basis een Atmos bestand, echter ze werken niet in alle Atmos films.
Het vreemde is dat als ik Star Wars via Disny+ afspeel, doen de FW speakers het geheel niet.
Pak ik een willekeurige ander Atmos film via Disney+, werken ze wel.
Duidelijk een gevalletje van niet mee mixen van FW in de Star Wars serie  :-o  :-o

Speel ik die zelfde Star Wars films af met DD+ NeuralX, de stream versies van Atmos zijn tenslotte allemaal DD+ bestanden, dan werken de FW speakers uitstekend.
Er zit 1 verschil in, Atmos met FW dan zijn het puur hier en daar effecten, zoals met Height, via NeuralX doen ze het altijd, dus wordt dit duidelijk door software ingemixed.
Er zit ook soms muziek in NeuralX, in Atmos geheel niet, die laat alleen effecten horen.

Verdere bestanden zoals 5.1 - 7.1 zijn allemaal met FW actief, en net zo actief als de Surround speakers.
DSU laat de FW ook prima werken.
Het is dus mogelijk met Atmos (DD+) of welk bestand dan ook, de FW speakers altijd te laten werken, dan DD+ NeuralX aan zetten, en misschien doen de Height speakers het dan ook wat meer......  :wink:

Wil je puur en alleen effecten, dan het op Atmos houden, maar dan werken ze minder dan wat misschien gewenst is.
Dit geld ook voor Surround Back, en Height.

Gezegend zijn de gebruiker met 5.1  L :-D L

NB

Citaat van: Jokke op februari 01, 2025, 16:09:07Lijkt me allemaal te rommelig in de woonkamer.
Geef mij maar 2.0.

Mij ook, maar wel met 4 fronts. Dat is net iets vetter.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

CBdicX

Geef mij maar 2.0.

Ik heb mijn vrouw het huis uitgezet, dat scheelt een hoop rommel  :-D

Jokke

Citaat van: CBdicX op februari 01, 2025, 18:30:13Ik heb mijn vrouw het huis uitgezet, dat scheelt een hoop rommel  :-D
Zo kan het ook natuurlijk.
Room1 : B&W803S, Marantz model 30, Marantz SACD30n
Room2 : Focal Clear, Marantz HD-DAC1, Denon HEOS Link HS2

Streaming Service : Tidal

RHK

Citaat van: CBdicX op februari 01, 2025, 16:41:46Is ook een keus, jij hebt dan ook geen last van "format keus", wat ik wel heb  :wink:
Het zou zo maar kunnen, wanneer jij je B&W frontspeakers binnen hebt, dat jij het anders gaat doen.  8-)
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

TurboMarco

Daar durf ik wel een kratje bier op te zetten  :-D
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303