Marantz Cinema 30 review

Gestart door CBdicX, januari 29, 2025, 17:34:12

Vorige topic - Volgende topic

CBdicX

Humor, top.... HB

Je weet het met mij nooit  :-D

RHK

Citaat van: TurboMarco op februari 01, 2025, 20:11:34Daar durf ik wel een kratje bier op te zetten  :-D

Ik een bruin rummetje  HB
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Nog even terugkomen op het FW verhaal.
Buiten FW is het ook mogelijk te kiezen voor een 3e hoogte kanaal.
Dat wordt dan FH-MH-RH.

Gezien er weinig tot soms geen gebruik van FW wordt gemaakt bij streaming Atmos, dacht ik dat het misschien met MH beter zou gaan, gezien hoogte kanalen wel gebruikt worden, dus dat er meer gebruik van gemaakt wordt.

Dat is niet zo, zelfs het tegenovergestelde, er wordt nog minder gebruik gemaakt van MH dan van FW bij streaming Atmos!!
Ik heb dit getest met diverse Atmos films van diverse streamers (Netflix - Disney+ - HBO) met alle speakers afgekoppeld behalve op dat moment de FH en MH speakers, zo is goed te horen hoe die speakers gebruikt worden.

Sowieso worden deze 2 kanalen, FW en MH, zeer weinig gebruikt binnen Atmos streaming.
Atmos streaming met 4 hoogte kanalen is goed, met 6 hoogte kanalen doen die 2 extra hoogte kanalen zo goed als niets, in geen van de Atmos films.

FW wordt duidelijk meer gebruikt, en klinkt qua effecten realistischer dan wat MH laat horen als die gebruikt worden.

Maar hoe dan ook, Atmos streaming blijft beperkt qua gebruik beschikbare kanalen en is in basis 5.1 en een goede upmix naar 5.1.2
Buiten 5.1.2 om moet er verder geupmixed worden, wat voor FW goed gaat, van 5.1.2 naar 5.1.6 gaat niet goed voor MH.
(Dit los van 7.1.2 met Surround Rear wat ook een upmix kanaal is voor Atmos streaming)

Voor Bluray Atmos via TreuHD speelt dit niet, bij Bluray Atmos worden alle kanalen gebruikt, maar hoeveel ligt weer aan de mix, en ook dan kan het helaas tegenvallen.......

Er is een " uitweg" en dat is NeuralX.
NeuralX maakt goed gebruik van FW, maar stopt diezelfde info ook in MH en maakt het daar dan weer minder geschikt voor.
Het klinkt realistisch in FW dus prima te gebruiken, Atmos is meer effecten, NeuralX heeft ook iets meer muziek in FW, maar niet storend.
DTSX doet ook alle kanalen, Auro3D maakt geen gebruik van FW en MH, die heeft voor MH de VOG speaker, weer een ander fenomeen 😁

Excuus voor het lange verhaal.

RHK

https://marantzforum.nl/forum/index.php?msg=362933

Je kan altijd weer terug naar 5.1, waar het allemaal mee begon.  8-)

Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*

CBdicX

Citaat van: RHK op februari 02, 2025, 11:12:54https://marantzforum.nl/forum/index.php?msg=362933

Je kan altijd weer terug naar 5.1, waar het allemaal mee begon.  8-)

Terug stappen is makkelijker dan omhoog gaan.
Een speakerkabel van 15 meter is sneller los getrokken dan neer gelegd  :-D

TurboMarco

5.1 of 7.1 hangt naar mijn mening gewoon er van af of je de ruimte er voor hebt, wanneer je een speciaal ingerichte HT ruimte hebt dan zou ik altijd voor 7.1 gaan aangezien dat de limit is in vrijwel iedere mix.
Uiteraard met 4 atmos kanalen  :-)

Alles wat je meer gebruikt dan dat kan weleens erg tegenvallen en zo ook kapitaalvernietiging zijn.
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op februari 02, 2025, 11:38:415.1 of 7.1 hangt naar mijn mening gewoon er van af of je de ruimte er voor hebt, wanneer je een speciaal ingerichte HT ruimte hebt dan zou ik altijd voor 7.1 gaan aangezien dat de limit is in vrijwel iedere mix.
Uiteraard met 4 atmos kanalen  :-)

Alles wat je meer gebruikt dan dat kan weleens erg tegenvallen en zo ook kapitaalvernietiging zijn.

Helemaal mee eens.

Ik zuip het geld niet op en dan wil ik max uit mijn setup halen.

Maar inderdaad, 2 extra FW (of MH) speakers a 200 p/st, een extra stereo versterker a 200, investering minimaal 600 euro voor pff, stsss, krggg geluiden, en dan nog niet eens in alle films  violent1

Ach, het is hobby, en mijn vrouw kost ook een hoop geld, ook die maakt geluiden waarvan ik denk.......

TurboMarco

Een hobby mag ook geld kosten en maakt ieder voor zich uit.

De één geeft 1k uit aan een kabel en hoort meer zwart tussen de noten en de ander geeft 1k uit aan extra speakers en hoort ook meer zwart (pff, stsss, krggg) tussen de noten.

Gewoon omdat het kan
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

CBdicX

Wat ik wel verander is dat ik de RP240D voor Surround ga gebruiken, en niet voor FW, daar komt RP140D te hangen.

TurboMarco

Het houd je in ieder geval van de straat  :-D

5.1.4

Philips 75PUS8303

dmeerpa

Citaat van: CBdicX op februari 01, 2025, 17:01:28Er zijn aktie films waar ze het nagenoeg niet doen of helemaal niet, en er zijn films waar ze het vaker doen, net zoals de Rear Surround en Height speakers.
Dat is dan ook vaak de rede waarom mensen dit laten schieten, kan ik mij heel goed voorstellen.

Mijn Rear Surrounds zijn heel vaak actief, zelfs bij een stomme Vlaamse soap die in 2.0 PCM wordt uitgezonden (DTS Neural:X).
En al zeker met meerkanaals geluid.

Dus ik eerlijk gezegd wel verrast dat je dit zegt, ik haalde het hier ook al eerder aan, ik verkies 7.x.x altijd boven 5.x.x.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

RHK

Een speciale aparte HT ruimte (kamer), zou helemaal mooi zijn, dan zou ik zeker meer speakers toevoegen. Echter moet ik het doen met de huiskamer en de WAF factor  :-D
Ik klaag niet, ben er tevreden mee en vind het al mooi dat m'n meissie die grote fronts en de grote surrounds ok vind. 1 sub staat een beetje verstopt, die valt niet op.
Gelukkig houdt zij ook van een stevig stukkie muziek en beeld.  HB

CBdicX

Citaat van: dmeerpa op februari 02, 2025, 12:24:05Mijn Rear Surrounds zijn heel vaak actief, zelfs bij een stomme Vlaamse soap die in 2.0 PCM wordt uitgezonden (DTS Neural:X).
En al zeker met meerkanaals geluid.

Dus ik eerlijk gezegd wel verrast dat je dit zegt, ik haalde het hier ook al eerder aan, ik verkies 7.x.x altijd boven 5.x.x.

DTS maakt altijd gebruik van Surround Rear, en iedere speaker in een setup, waar DSU dat toch wat minder, of helemaal niet  doet.
Wel vind ik DTS donkerder klinken, mijn voorkeur gaat uit naar DSU die helderder klinkt, maar weer minder met Surround Rear en Front Wide doet.

Height wordt door DTS ook wat meer gebruikt.
Het mooie van Auro is dat de gebruiker kan bepalen in hoeverre de Height kanalen gebruikt worden, maar Auro is weer minder geslaagd in Stereo naar multi kanaal upmix, daar komt de nadruk weer op de Fronts te liggen, waar het de Center moet zijn  :no: 

Zo is er altijd wel wat.

CBdicX

Nogmaals de Front Wide speakers.

Dit is mijn persoonlijke ondervinding, niets ten nadele van anders setups  HB

Nog een paar uur getest wat de Front Wide speakers nu werkelijk doen in streaming Atmos, 5.1 en upmix vanaf een stereo bron.
De simpele conclussie is: NIETS !

Ik heb de Front Wide pre-out en de Surround pre-out op de CD en Aux1 ingangen op de Yamaha AS201 aangesloten, zo kon ik simpel met een druk schakelen tussen Front Wide en Surround en horen wat de speakers op dat moment deden.
Uiteraard  heb ik diverse aktie films getest, op Netflix, Disney en HBO.
Het ging mij voornamelijk om streaming, wat bij mij nu 99% van de films is, heel sporadisch gebruik ik mijn Bluray speler, maar dat mag geen naam hebben.

Bij alle streamers wordt Front Wide gewoon niet gebruikt, sowieso bij een Atmos bestand niet omdat DSU daar niet actief is.
Maar ook bij 5.1 bestanden, waar DSU wel actief is, blijft Front Wide stil !
Ook upmix van stereo via DSU blijft het stil, Front Wide wordt schijnbaar alleen actief gebruikt in TreuHD-Atmos.
Maar ook dan ben je afhankelijk wat er daadwerkelijk in dat Front Wide kanaal gestopt wordt door de Atmos mixer.
Ieder kanaal mixen kost geld, dus als er geknipt moet worden zal Front Wide, Surround Back en de Height kanalen daar last van hebben, waarbij Height met minimaal 2 kanalen altijd blijft bestaan, anders is het geen Atmos meer.
Ik vermoed ook ipv Front Wide ook Mid Height (het 6e hoogte kanaal) stil zal blijven in een upmix, gewoon omdat dit geen data bevat voor streaming Atmos, een ook DSU dit gewoon negeert  :no:

NeuralX doet altijd wel wat met Front Wide, maar dat is een 100% copie van Surround, zit totaal geen verschil in die 2 kanalen, maar ik ben geen fan van NeuralX dus gebruik dat niet.

Dus het feit dat een receiver nu 13 of zelfs 15 kanalen kan doen (Denon A1H) betekent niet dat die kanalen ook iets doen in een upmix.
Misschien wel een teken aan de wand dat er bij de A1H staat: DTS NeuralX Yes (15ch)
en alleen voor NeuralX !!

Mijn oplossing voor nu is dat ik Surround nu door 4 speakers stuur.
Ik blijf met een "gat" zitten tussen mijn achter mij hangende Surround speakers, en de Fronts.
De Surround pre-out gaat nu ook naar de Yamaha waar de speakers op de Front Wide plek hangen.
Zo doen de speakers het altijd, en ben ik mijn gat kwijt, wat ook de bedoeling was.
En of dat nu Front Wide heet, of "dubbel" Surround, wat maakt het uit, als het maar werkt.
Ik kan nu ook via de Yamaha de speakers qua volume op de luisterplek exact afstellen met een dB meter zodat alle 4 de Surround speakers op de luisterplek even luid klinken, want ze hangen niet op dezelfde afstand.

Jammer dat zeker DSU hier rottig mee om gaat, had dit niet verwacht van een Codec die Front Wide daadwerkelijk kan gebruiken, helaas alleen als object based kanaal  :no:

De Cinema 30 bevalt trouwens prima, had ook niet anders verwacht gezien mijn kort gebruik van de Cinema 40 vorig jaar.
Zit qua gebruik geen verschil in behalve 9 om 11 actieve versterker kanalen.
Van de andere "verbeteringen" van de C30 tov de C40, kan ik niets horen of zien......

TurboMarco

Ik laat het even bezinken maar ik zit wel met 1 prangende vraag, hoe krijg jij met Netflix dolby atmos?
Zelf krijg ik nog niet eens het icoontje te zien.

5.1.4

Philips 75PUS8303