Ik heb een nieuwe setup gedaan, nu met mijn hoogte speakers als Height ipv Dolby Enabled.
Het maakt voor mij niets uit hoe het heet, ze liggen toch achter de TV en hoe dat dan genoemd wordt zal mij een worst zijn.
Ondanks dat ze "kaatsten" zijn het geen Dolby Enabled speakers.
Het gekke is dat ik nu wel leven krijg uit Front Wide, of het nu in die 2e setup zit, of inderdaad hoe die speakers mee draaien in de setup, ik weet het niet.
Voor nu vind ik het ok, maar.........
De Front Wides werken op 5.1 via DSU, en ze werken met Atmos streaming bestanden, maar beperkt en soms geheel niet.
Bij Netflix en HBO werken ze op Atmos, bij Disney geheel niet.
Volgens het AVS forum komt dit omdat Front Wide binnen Atmos een object kanaal is.
Als het een object kanaal is, wat alle kanalen binnen Atmos zijn, moet er wel data mee gecodeerd zijn voor dat kanaal, is dat er niet, of is het er wel maar het wordt niet mee gestuurd, dat blijft het stil op dat kanaal.
Dit gebeurd duidelijk bij Disney, al hun Atmos films zijn stil op FW, hun 5.1 films hebben wel actie op FW, maar dat is DSU.
Dus dit is geen fout van de C30, waardoor ik ook een beetje foutieve aannames kreeg.
Als FW wel werkt is het niet op het nivo van Surround, FW is ten alle tijden een stuk rustiger omdat het via een "verbreding" is van de Front speakers, en bijvoorbeeld meer muziek krijgen dan Surround, en Surround meer effecten dan FW, en zo hoort het ook lijkt mij.
Dus de conclussie is, ze werken, de ene keer beter dan de andere, en zijn afhankelijk, om bij de streamers te blijven, wat zij erin stoppen.
Houden ze zich aan object gestuurd, dan dient dit wel mee gezonden te worden.
Knijpen zij de bandbreedte dan doen ze dit zoals Disney doet, en laten ze FW stil
Misschien stuurt Disney wel 4 hoogte kanalen en geen FW, en stuur Netflix en HBO 2 hoogte kanalen en wel FW, wie zal het zeggen ?
Maar ook een correctie naar
dmeerpa, inderdaad lijkt het aan de setup te liggen, zoals het er nu uit ziet.
Ik dacht niets fout te doen aan de keus voor Dolby Enabled vs Height.
Nu met Height zit er wel actie in de FW, zeker met DSU, blijft vreemd, maar het is en blijft een electronische toverdoos met zijn nukken en streken
Ik zal er eens een mailtje aan wagen richting Disney waarom bij hun het FW kanaal stil blijft bij Atmos, terwijl dit bij Netflix en HBO wel werkt op Atmos.
Bij Disney zet ik NeuralX dan maar aan ondanks dat ik dit wat minder prettig vind.
Misschien is het even wennen......