Marantz Cinema 30 review

Gestart door CBdicX, januari 29, 2025, 17:34:12

Vorige topic - Volgende topic

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op februari 07, 2025, 12:17:37Ik laat het even bezinken maar ik zit wel met 1 prangende vraag, hoe krijg jij met Netflix dolby atmos?
Zelf krijg ik nog niet eens het icoontje te zien.

Netflix (en de andere streamers) kijkt eerst naar de TV instellingen (ongecomprimeerde audio), dan naar Arc of eArc.

Er moet ongecomprimeerde audio doorvoer zijn, en eArc moet beschikbaar zijn.
Ondanks dat Atmos streaming "maar" DD+ is.

Ook dient de receiver over eArc te beschikken en moet Atmos kunnen decoderen.
eArc kan 32 audio kanalen doorgeven.

RHK

Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

dmeerpa

Citaat van: CBdicX op februari 07, 2025, 11:21:50Nogmaals de Front Wide speakers.

Dit is mijn persoonlijke ondervinding, niets ten nadele van anders setups  HB

Nog een paar uur getest wat de Front Wide speakers nu werkelijk doen in streaming Atmos, 5.1 en upmix vanaf een stereo bron.
De simpele conclussie is: NIETS !
......

Er zit mij iets dwars, ik vermoed dat er iets niet juist is in je setup.
Opnieuw schrijf je "Ieder kanaal mixen kost geld, dus als er geknipt moet worden zal Front Wide, Surround Back en de Height kanalen daar last van hebben".
Ik speel nu al geruime tijd ook 7.1.4 en nog nooit heb ik gemerkt dat mijn Surround Back's verwaarloosd of zelfs geen geluid kregen.

Dit zowel met mkv rips van streming diensten (DD+ Atmos) als Apple TV+ (DD+ Atmos).
Ik nam net de proef op de som, en keek op het display van mijn receiver, en een DD+ Atmos stream van mijn Apple TV wordt netjes geconverteerd naar 7.1.4, en dus krijven mijn Surround Back's geluid.

Dus ik zie niet in waarom dat ook niet zou gebeuren bij front-wide.

Wat komt er op uw display bij het afspelen?
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

CBdicX

Citaat van: dmeerpa op februari 07, 2025, 16:37:08Er zit mij iets dwars, ik vermoed dat er iets niet juist is in je setup.
Opnieuw schrijf je "Ieder kanaal mixen kost geld, dus als er geknipt moet worden zal Front Wide, Surround Back en de Height kanalen daar last van hebben".
Ik speel nu al geruime tijd ook 7.1.4 en nog nooit heb ik gemerkt dat mijn Surround Back's verwaarloosd of zelfs geen geluid kregen.

Dit zowel met mkv rips van streming diensten (DD+ Atmos) als Apple TV+ (DD+ Atmos).
Ik nam net de proef op de som, en keek op het display van mijn receiver, en een DD+ Atmos stream van mijn Apple TV wordt netjes geconverteerd naar 7.1.4, en dus krijven mijn Surround Back's geluid.

Dus ik zie niet in waarom dat ook niet zou gebeuren bij front-wide.

Wat komt er op uw display bij het afspelen?

Ik denk niet dat er wat mis is met de setup, kan niets vreemds vinden.

Alle speakers staan actief, worden ook meegenomen in de Audyssey setup, en geven test signalen.
Wat er in het display komt als uitvoer zie je in de foto, alle speakers zijn actief, ook Front Wide, blokje rechts bovenin.

De streaming Atmos is altijd DD+ 5.1, nu nog niet meer.
Zet je display maar eens op INVOER op een Atmos film, dan NeuralX en zal je zien dat het beperkt is tot 5.1
Je dient NeuralX te gebruiken omdat Atmos geen invoer laat zien.....
Ik vermoed dat Dolby dat doet om discussies te vermijden die kunnen onstaan met streaming Atmos.
Er wordt dus geleund op DSU om daar wat dan ook van te maken.
Dat gaat (redelijk) goed voor de Height kanalen, en inderdaad Surround Back, die doet het bij mij ook, ware het niet beperkter dan Surround, het is een beetje een "slap" aftreksel (NeuralX doet dit sterker)

Ik doelde hierop dat er kanalen vermeden worden, zeker met streaming, om de data, of de kosten, zo laag mogelijk te houden, dan sneuvelt Surround Back en zelfs in streaming de hoogte kanalen, en zeker schijnbaar Front Wide.
Dit moet aangevult worden door DSU.
Ondanks dat Front Wide actief is komt, er op hier en daar een geluidje, niets zinnigs uit.
Het wordt binnen Atmos / 5.1 streaming nagenoeg geheel overgeslagen door DSU.
NeuralX niet, die laat de Front Wide prima werken maar is een copie van Surround.
Ik denk dat Front Wide op een UltraHD disk goed zal werken, mits dat kanaal meegenomen is in de mix !!

Maar ik lig er niet wakker van, ik hoef maar een stekker om te steken en ik ga van dubbel Surround weer naar Front Wide.
Hoop dat dit in de nabije toekomst nog gaat verbeteren voor streaming Atmos en DSU.

MKV zal ik ook nog eens testen, ik concentreerde mij nu op streaming Atmos 5.1

RHK

Citaat van: CBdicX op februari 07, 2025, 17:57:51nee hoor, er is niets mis met de setup.
Alle speakers staan actief, worden ook meegenomen in de Audyssey setup, en geven test signalen.
Wat er in het display komt als uitvoer zie je in de foto, alle speakers zijn actief, ook Front Wide, blokje rechts bovenin.

Zet je display maar eens op INVOER op een Atmos film, dan NeuralX en zal je zien dat het beperkt is tot 5.1
Ik vermoed dat Dolby dat doet om discussies te vermijden die kunnen onstaan met streaming Atmos.
Dat gaat (redelijk) goed voor de Height kanalen, en inderdaad Surround Back, die doet het bij mij ook, ware het niet beperkter dan Surround, het is een beetje een "slap" aftreksel.

Ik doelde hierop dat er kanalen vermeden worden, zeker met streaming, om de data, of de kosten, zo laag mogelijk te houden, dan sneuvelt Surround Back en zelfs in streaming de hoogte kanalen, en zeker Front Wide.
Ondanks dat Front Wide actief is komt er op hier en daar een geluidje niets zinnigs uit.
Het wordt binnen streaming nagenoeg geheel overgeslagen door DSU.
NeuralX niet, die laat de Front Wide prima werken maar is een copie van Surround.
Ik denk dat Front Wide op een UltraHD disk goed zal werken, mits dat kanaal meegenomen is in de mix !!

De streamingsdiensten comprimeren en douwen er mixen doorheen, dat is nooit de 1 op 1 kanaalscheiding die je op 1 Atmos blu-ray krijgt. En ook hier zit kwaliteitsverschil in, de een is beter dan de ander. In de IMAX/Atmos bioscopen van Pathe hangen niet voor niets zomaar bijv. 80 speakers.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*

dmeerpa

Citaat van: CBdicX op februari 07, 2025, 17:57:51nee hoor, er is niets mis met de setup.

Dat gaat (redelijk) goed voor de Height kanalen, en inderdaad Surround Back, die doet het bij mij ook, ware het niet beperkter dan Surround, het is een beetje een "slap" aftreksel (NeuralX doet dit sterker)

Ik doelde hierop dat er kanalen vermeden worden, zeker met streaming, om de data, of de kosten, zo laag mogelijk te houden, dan sneuvelt Surround Back en zelfs in streaming de hoogte kanalen, en zeker schijnbaar Front Wide.
Ondanks dat Front Wide actief is komt, er op hier en daar een geluidje, niets zinnigs uit.
Het wordt binnen Atmos / 5.1 streaming nagenoeg geheel overgeslagen door DSU.

Maar ik lig er niet wakker van, ik hoef maar een stekker om te steken en ik ga van dubbel Surround weer naar Front Wide.
Hoop dat dit in de nabije toekomst nog gaat verbeteren voor streaming Atmos en DSU.

Ja dat weet ik dat streamin 5.1 atmos is... Maar met de receiver op Atmos stand krijg ik wel geluid uit de surround back's.
Ik heb net een test gedaan, de serie Franklin. Benjamin is een brief aan het schrijven en je hoort hem de brief lezen. Er is achtergrondmuziek.
Die muziek komt zowel uit de surrounds als uit de surround back's even luid, dus geen "slap" aftreksel, en dat heb ik ook nog nooit waargeworden. En kan zeggen dat ik de voorbije 2 maand heel veel series heb gebenched watched op Apple TV+ om te profiteren van de 3 maand gratis.

Speciaal nog even 'Masters of the Air' aflevering 8, die start met een vlieger die overvliegt... die hoor ik in de surrounds en direct erna even luid op de back's.
Dus hier wordt de omzetting van DD 5.1 Atmos naar 7.1 Atmos heel goed gedaan.
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+

CBdicX

Citaat van: RHK op februari 07, 2025, 18:19:26De streamingsdiensten comprimeren en douwen er mixen doorheen, dat is nooit de 1 op 1 kanaalscheiding die je op 1 Atmos blu-ray krijgt. En ook hier zit kwaliteitsverschil in, de een is beter dan de ander. In de IMAX/Atmos bioscopen van Pathe hangen niet voor niets zomaar bijv. 80 speakers.

Ben ik zeker met je eens.
Nu gaat het mij erom waarom met name DSU nagenoeg niets doet met FW.

CBdicX

Citaat van: dmeerpa op februari 07, 2025, 18:45:01Ja dat weet ik dat streamin 5.1 atmos is... Maar met de receiver op Atmos stand krijg ik wel geluid uit de surround back's.
Ik heb net een test gedaan, de serie Franklin. Benjamin is een brief aan het schrijven en je hoort hem de brief lezen. Er is achtergrondmuziek.
Die muziek komt zowel uit de surrounds als uit de surround back's even luid, dus geen "slap" aftreksel, en dat heb ik ook nog nooit waargeworden. En kan zeggen dat ik de voorbije 2 maand heel veel series heb gebenched watched op Apple TV+ om te profiteren van de 3 maand gratis.

Speciaal nog even 'Masters of the Air' aflevering 8, die start met een vlieger die overvliegt... die hoor ik in de surrounds en direct erna even luid op de back's.
Dus hier wordt de omzetting van DD 5.1 Atmos naar 7.1 Atmos heel goed gedaan.

Surround Back is een copie van de Surround speakers, in mijn ogen een (slap) aftreksel omdat het niet een eigen data stroom heeft binnen streaming, en bij mij werken ze ook, maar in NeuralX beter.
Hoogte kanalen is helemaal "bedacht" gezien die data geheel ontbreekt in streaming, maar net als SB werken die tenminste.
FW blijft stil.

Ik ga eens mijn licht opsteken op het AVS forum en kijken wat daar het gevoel is betreft FW en streaming, en FW opzich.

MKV zal ik ook gaan testen.....

RHK

Citaat van: CBdicX op februari 07, 2025, 19:00:33Surround Back is een copie van de Surround speakers, in mijn ogen een (slap) aftreksel omdat het niet een eigen data stroom heeft binnen streaming, en bij mij werken ze ook, maar in NeuralX beter.
Hoogte kanalen is helemaal "bedacht" gezien die data geheel ontbreekt in streaming, maar net als SB werken die tenminste.
FW blijft stil.

Ik ga eens mijn licht opsteken op het AVS forum en kijken wat daar het gevoel is betreft FW en streaming, en FW opzich.

MKV zal ik ook gaan testen.....

Misschien een software dingetje in je C30. Je hebt die dikke B&W hoofdspeakers er toch nog niet tussen? Als je die hebt, en je meet opnieuw in, Audyssey rekent het opnieuw uit, andere frequentie verdeling enz. Wie weet?

CBdicX

Citaat van: RHK op februari 07, 2025, 20:27:09Misschien een software dingetje in je C30. Je hebt die dikke B&W hoofdspeakers er toch nog niet tussen? Als je die hebt, en je meet opnieuw in, Audyssey rekent het opnieuw uit, andere frequentie verdeling enz. Wie weet?

Tja, nu weet ik het nog niet, alles staat goed, ik kan niets vreemds vinden.

Updates zijn ook allemaal uitgevoerd, misschien verwacht ik er teveel van, zoals ook wel gebeurt met Height speakers.

Maar ik laat het nog niet met rust.
De rest werkt als een tierelier  :yes:

Die B&W krengen zijn er nog steeds niet......  violent1

Ps. Ik zal maandag er een chat aan wagen met Marantz, wie weet 🤔

CBdicX

Ik vind best meer klachten over Front Wide wat in Atmos nagenoeg niet gebruikt wordt, maar als je NeuralX aanzet ze het prima doen.

Nog geen oplossing gevonden, zoektocht gaat door.

CBdicX

Ik heb een nieuwe setup gedaan, nu met mijn hoogte speakers als Height ipv Dolby Enabled.

Het maakt voor mij niets uit hoe het heet, ze liggen toch achter de TV en hoe dat dan genoemd wordt zal mij een worst zijn.
Ondanks dat ze "kaatsten" zijn het geen Dolby Enabled speakers.
Het gekke is dat ik nu wel leven krijg uit Front Wide, of het nu in die 2e setup zit, of inderdaad hoe die speakers mee draaien in de setup, ik weet het niet.
Voor nu vind ik het ok, maar.........

De Front Wides werken op 5.1 via DSU, en ze werken met Atmos streaming bestanden, maar beperkt en soms geheel niet.
Bij Netflix en HBO werken ze op Atmos, bij Disney geheel niet.
Volgens het AVS forum komt dit omdat Front Wide binnen Atmos een object kanaal is.
Als het een object kanaal is, wat alle kanalen binnen Atmos zijn, moet er wel data mee gecodeerd zijn voor dat kanaal, is dat er niet, of is het er wel maar het wordt niet mee gestuurd, dat blijft het stil op dat kanaal.
Dit gebeurd duidelijk bij Disney, al hun Atmos films zijn stil op FW, hun 5.1 films hebben wel actie op FW, maar dat is DSU.
Dus dit is geen fout van de C30, waardoor ik ook een beetje foutieve aannames kreeg.

Als FW wel werkt is het niet op het nivo van Surround, FW is ten alle tijden een stuk rustiger omdat het via een "verbreding" is van de Front speakers, en bijvoorbeeld meer muziek krijgen dan Surround, en Surround meer effecten dan FW, en zo hoort het ook lijkt mij.

Dus de conclussie is, ze werken, de ene keer beter dan de andere, en zijn afhankelijk, om bij de streamers te blijven, wat zij erin stoppen.
Houden ze zich aan object gestuurd, dan dient dit wel mee gezonden te worden.
Knijpen zij de bandbreedte dan doen ze dit zoals Disney doet, en laten ze FW stil  :no:
Misschien stuurt Disney wel 4 hoogte kanalen en geen FW, en stuur Netflix en HBO 2 hoogte kanalen en wel FW, wie zal het zeggen ?

Maar ook een correctie naar dmeerpa, inderdaad lijkt het aan de setup te liggen, zoals het er nu uit ziet.
Ik dacht niets fout te doen aan de keus voor Dolby Enabled vs Height.
Nu met Height zit er wel actie in de FW, zeker met DSU, blijft vreemd, maar het is en blijft een electronische toverdoos met zijn nukken en streken  :-D

Ik zal er eens een mailtje aan wagen richting Disney waarom bij hun het FW kanaal stil blijft bij Atmos, terwijl dit bij Netflix en HBO wel werkt op Atmos.
Bij Disney zet ik NeuralX dan maar aan ondanks dat ik dit wat minder prettig vind.
Misschien is het even wennen......

RHK

De aanhouder wint is ook hier weer zo. Heb je ook al Atmos streaming via de direct stand ,dus zonder audyssey, op de C30 geprobeerd?

CBdicX

Citaat van: RHK op februari 08, 2025, 10:16:41De aanhouder wint is ook hier weer zo. Heb je ook al Atmos streaming via de direct stand ,dus zonder audyssey, op de C30 geprobeerd?
:gp:

Nee, kan ik ook wel eens testen, wie  weet wat dat doet.
Wacht wel tot de speakers allemaal binnen zijn, ik gebruik nu 5 verschillende door elkaar  :-o

dmeerpa

Citaat van: CBdicX op februari 08, 2025, 09:42:49Als FW wel werkt is het niet op het nivo van Surround, FW is ten alle tijden een stuk rustiger omdat het via een "verbreding" is van de Front speakers, en bijvoorbeeld meer muziek krijgen dan Surround, en Surround meer effecten dan FW, en zo hoort het ook lijkt mij.

Dus de conclussie is, ze werken, de ene keer beter dan de andere, en zijn afhankelijk, om bij de streamers te blijven, wat zij erin stoppen.
Knijpen zij de bandbreedte dan doen ze dit zoals Disney doet, en laten ze FW stil  :no:
Misschien stuurt Disney wel 4 hoogte kanalen en geen FW, en stuur Netflix en HBO 2 hoogte kanalen en wel FW, wie zal het zeggen ?

Maar ook een correctie naar dmeerpa, inderdaad lijkt het aan de setup te liggen, zoals het er nu uit ziet.
Ik dacht niets
Citaat van: CBdicX op februari 08, 2025, 09:42:49Ik heb een nieuwe setup gedaan, nu met mijn hoogte speakers als Height ipv Dolby Enabled.

Het maakt voor mij niets uit hoe het heet, ze liggen toch achter de TV en hoe dat dan genoemd wordt zal mij een worst zijn.
Ondanks dat ze "kaatsten" zijn het geen Dolby Enabled speakers.
Het gekke is dat ik nu wel leven krijg uit Front Wide, of het nu in die 2e setup zit, of inderdaad hoe die speakers mee draaien in de setup, ik weet het niet.
Voor nu vind ik het ok, maar.........

De Front Wides werken op 5.1 via DSU, en ze werken met Atmos streaming bestanden, maar beperkt en soms geheel niet.
Bij Netflix en HBO werken ze op Atmos, bij Disney geheel niet.
Volgens het AVS forum komt dit omdat Front Wide binnen Atmos een object kanaal is.
Als het een object kanaal is, wat alle kanalen binnen Atmos zijn, moet er wel data mee gecodeerd zijn voor dat kanaal, is dat er niet, of is het er wel maar het wordt niet mee gestuurd, dat blijft het stil op dat kanaal.
Dit gebeurd duidelijk bij Disney, al hun Atmos films zijn stil op FW, hun 5.1 films hebben wel actie op FW, maar dat is DSU.
Dus dit is geen fout van de C30, waardoor ik ook een beetje foutieve aannames kreeg.

Als FW wel werkt is het niet op het nivo van Surround, FW is ten alle tijden een stuk rustiger omdat het via een "verbreding" is van de Front speakers, en bijvoorbeeld meer muziek krijgen dan Surround, en Surround meer effecten dan FW, en zo hoort het ook lijkt mij.

Ik dacht niets fout te doen aan de keus voor Dolby Enabled vs Height.
Nu met Height zit er wel actie in de FW, zeker met DSU, blijft vreemd, maar het is en blijft een electronische toverdoos met zijn nukken en streken  :-D

Ik zal er eens een mailtje aan wagen richting Disney waarom bij hun het FW kanaal stil blijft bij Atmos, terwijl dit bij Netflix en HBO wel werkt op Atmos.
Bij Disney zet ik NeuralX dan maar aan ondanks dat ik dit wat minder prettig vind.

Ik stel me toch de vraag of er geen issuetje is met Atmos op de C30 of zelfs breder over de hele cinema lijn of zelfs alle Marantz toestellen en met een reële kans dat ook Denon hetzelfde dan voor heeft.

Atmos mag dan wel Object based zijn (tot zelfs 34 individuele speakers). Laten we niet vergeten dat de basis nog altijd een DD+ signaal is. De receiver heeft volgens mij toch de job om dat DD+ signaal om te zetten naar uw setup. Is dat nu 5,7 of 9 bed layers en idem voor hoogte speakers.
Mij lijkt het dat Marantz bij Height speakers iets niet goed doet wat wel goed loopt bij Dolby Enabled.
Want zoals de foto van uw display toonde was de output wel degelijk bedoeld om ook de front wides aan te sturen.
Of zie ik dat nu zo verkeerd...

Volgens 'Gene' zou 'The Last of Us' zelfs gestreamd worden als 9.1.6.
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K