Citaat van: Jokke op januari 12, 2025, 16:34:15Ik denk dat het in deze video gaat over upgrades voor bestaande producten, zoals audiofiele condensatoren, en andere componenten die een verbetering zouden geven aan een bestaand ontwerp. Ik zelf vind dat geklooi en vertrouw op de R&D van de gerenommeerde HIFI fabrikanten.
Producten zoals de signature serie van B&W vallen hierbuiten, omdat deze door de HIFI fabrikanten zelf worden uitgebracht als speciale series voor mensen die geld over hebben voor een speciaal kleurtje/design in kleine oplage.
Jazeker gaat het in het filmpje over upgrades van bestaande producten, maar dat doen de fabrikanten van deze luidsprekers ook en vragen daar exorbitante bedragen voor (zie voorbeeld wat RHK aangaf)
Een speciale kleur valt hier uiteraard buiten want gaat er om wat er met het filter is gedaan.
Ik heb in het verleden eens een ls systeem gezien waarvan de standaard draadjes waren vervangen door ik meen Siltech en deze werden dan met kroonsteentjes aan een resterend stukje standaard draad vastgemaakt, dit werd gezien als een upgrade
Ook hier op dit forum word weleens beweerd dat de standaard filters niet zouden kloppen, maar wanneer de gebruiker van de speakers tevreden is maakt dat geen zak uit zoals Andrew dat al aangeeft.
Het opnieuw maken van een filter is een tijdrovende klus dus ook een kostbare klus en dan komen er nog de filtercomponenten erbij, al met al kost dat zoveel geld dat je dan meteen maar andere speakers had kunnen kopen, wel klote als daar het filter achteraf ook niet blijkt te kloppen