Citaat van: Jokke op januari 22, 2025, 07:13:08Da's net mijn punt.
Het heeft allemaal met budget te maken.
Uiteraard is er wat te verbeteren (upgrade) aan een speaker die 200 euro per stuk kost.
Dit is een keus die de koper kan maken en vaak moet maken.
Heb je weinig budget, koop een betaalbare speaker, maak em open en pas verbeteringen toe die echt best te doen zijn.
Crossover verbeteren is wat lastiger, maar ook dit is mogelijk, maar dan gaan de euro's rollen, en er zal gemeten moeten worden.
Zelfde geld voor de drivers, ook dan vliegen de euro's omhoog.
Of dat dan de moeite waard is voor een in basis laag budget speaker denk ik niet, koop dan meteen wat goeds.
Maar bracing en demping verbeteren is betaalbaar en makkelijk te doen, en leuk om te doen 😃
Verwacht niet dat een 200 euro speakers nu opeens als een 1000 euro speaker klinkt, daar is meer voor nodig.
En dit nog buiten de versterker, receiver, bronnen, en kabels om.
Maar ook aan een dure, en zeer dure speaker, blijkt nog wel wat te verbeteren, maar dat is zoeken en meten.
Wat dan vaak vergeten wordt is de leeftijd van de koper/ gebruiker.
Of de koper 30 is, of 60 maakt zeker wat uit hoe bijvoorbeeld een bepaald type speaker in detail beoordeeld wordt.
Maar het verschil tussen een budget speaker en hi-end speaker hoort iedereen.
O ja, ook speelt
interesse in audio een zeer belangrijke keuze en aankoop rol.
Ik kan mijn vrouw een budget van 1000 euro mee geven voor een speaker, maar dan komt zij thuis met een 50 euro speaker, en een Gucci tas van 950 euro.......
Leuke hobby he, audio......