Upgrade of niet?

Gestart door TurboMarco, januari 12, 2025, 12:59:24

Vorige topic - Volgende topic

TurboMarco

Pak de popcorn er maar bij

wat vinden jullie?
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

RHK

Tja, het is voor mij nog onvoldoende onderbouwd. Zo heb ik vraagtekens wat Bowers & Wilkins doet bij de zogeheten "flagship speakers", topmodel in de serie.  Ik heb de B&W 702S3 en die zijn niet goedkoop. Reviews van audiosites zijn lovend over dit model na uitgebreide tests. Niet veel later brengen ze de Signature versie uit van deze 702S3. Verbeterde filters en zo, betere versie dus. Is het topmodel 702S3 dan nu ineens minder goed? Je betaalt maar liefst 1000 euro per stuk meer voor de Signature versie. Ga je dat verschil horen? Ik vraag het mij af, wat voor apparatuur sluit je er op aan? En zit daar een goede DAC in?
Een speaker die je gaat beluisteren met goede apparatuur en dan geweldig klinkt en een paar flinke stuivers kost van een goed merk, moet dan wel voor jaren luisterplezier zorgen als je die aanschaft. Goed is goed is mijn beleving hierin.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

TurboMarco

Ik schaar mij achter Andrew en zo ook @RHK want een upgrade van 1k per stuk is voor het grootse deel wat je betaald voor marketing en die paar "duurdere" filtercomponenten kosten de kop ook niet.

Het upgraden van alles wat met audio te maken heeft is een behoorlijke verdienmodel geworden, zeker is dat de aanbieder daar het grootste voordeel mee haalt.

Voor mijn eigen Vector's zijn er upgrades voor het filter te krijgen, maar ik vind ze juist zoals ze nu zijn geweldig klinken en als het klopt wat de aanbieder van de upgrade componenten beweerd dat ze dan anders gaan klinken is misschien de lol er wel vanaf.
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

RHK

Citaat van: TurboMarco op januari 12, 2025, 15:49:57Ik schaar mij achter Andrew en zo ook @RHK want een upgrade van 1k per stuk is voor het grootse deel wat je betaald voor marketing en die paar "duurdere" filtercomponenten kosten de kop ook niet.

Het upgraden van alles wat met audio te maken heeft is een behoorlijke verdienmodel geworden, zeker is dat de aanbieder daar het grootste voordeel mee haalt.

Voor mijn eigen Vector's zijn er upgrades voor het filter te krijgen, maar ik vind ze juist zoals ze nu zijn geweldig klinken en als het klopt wat de aanbieder van de upgrade componenten beweerd dat ze dan anders gaan klinken is misschien de lol er wel vanaf.

En zo is het.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*

Jokke

Ik denk dat het in deze video gaat over upgrades voor bestaande producten, zoals audiofiele condensatoren, en andere componenten die een verbetering zouden geven aan een bestaand ontwerp.  Ik zelf vind dat geklooi en vertrouw op de R&D van de gerenommeerde HIFI fabrikanten.

Producten zoals de signature serie van B&W vallen hierbuiten, omdat deze door de HIFI fabrikanten zelf worden uitgebracht als speciale series voor mensen die geld over hebben voor een speciaal kleurtje/design in kleine oplage.
Room1 : B&W803S, Marantz model 30, Marantz SACD30n
Room2 : Focal Clear, Marantz HD-DAC1, Denon HEOS Link HS2

Streaming Service : Tidal

JohnWx

Citaat van: Jokke op januari 12, 2025, 16:34:15Ik denk dat het in deze video gaat over upgrades voor bestaande producten, zoals audiofiele condensatoren, en andere componenten die een verbetering zouden geven aan een bestaand ontwerp.  Ik zelf vind dat geklooi en vertrouw op de R&D van de gerenommeerde HIFI fabrikanten.

Producten zoals de signature serie van B&W vallen hierbuiten, omdat deze door de HIFI fabrikanten zelf worden uitgebracht als speciale series voor mensen die geld over hebben voor een speciaal kleurtje/design in kleine oplage.

Dan moet je een nieuw product maken er is iets ontwikkeld en dat is het
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio DUSON Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FXAudio

TurboMarco

Citaat van: Jokke op januari 12, 2025, 16:34:15Ik denk dat het in deze video gaat over upgrades voor bestaande producten, zoals audiofiele condensatoren, en andere componenten die een verbetering zouden geven aan een bestaand ontwerp.  Ik zelf vind dat geklooi en vertrouw op de R&D van de gerenommeerde HIFI fabrikanten.

Jazeker gaat het in het filmpje over upgrades van bestaande producten, maar dat doen de fabrikanten van deze luidsprekers ook en vragen daar exorbitante bedragen voor (zie voorbeeld wat RHK aangaf)
Een speciale kleur valt hier uiteraard buiten want gaat er om wat er met het filter is gedaan.

Ik heb in het verleden eens een ls systeem gezien waarvan de standaard draadjes waren vervangen door ik meen Siltech en deze werden dan met kroonsteentjes aan een resterend stukje standaard draad vastgemaakt, dit werd gezien als een upgrade clown1

Ook hier op dit forum word weleens beweerd dat de standaard filters niet zouden kloppen, maar wanneer de gebruiker van de speakers tevreden is maakt dat geen zak uit zoals Andrew dat al aangeeft.
Het opnieuw maken van een filter is een tijdrovende klus dus ook een kostbare klus en dan komen er nog de filtercomponenten erbij, al met al kost dat zoveel geld dat je dan meteen maar andere speakers had kunnen kopen, wel klote als daar het filter achteraf ook niet blijkt te kloppen frusty

5.1.4

Philips 75PUS8303

RHK

Ik vind niet dat de Signature hier buiten valt. Het gaat niet alleen om het kleurtje/design, maar ook om een zog. upgrade in de filtering en componenten. Hetgeen i.m.o. niet nodig is t.o.v. de "gewone" 702S3. Zoals we het wel met elkaar eens zijn, pure marketing. ( zie dat zojuist TurboMarco mij al voor was)  . Ook goed.

Jokke

Ik verwijs hier naar een ander topic : https://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=19145.0

Topic starter heeft de B&W signature aangeschaft louter op basis van kleur.  Andere wijzigingen zijn pure marketing.

Jokke

Zijn er op dit forum trouwens hobbyisten die zich bezighouden met het upgraden van hun LS filters ed?
Interessant om hun standpunt te horen.

RHK

Citaat van: Jokke op januari 12, 2025, 17:26:44Ik verwijs hier naar een ander topic : https://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=19145.0

Topic starter heeft de B&W signature aangeschaft louter op basis van kleur.  Andere wijzigingen zijn pure marketing.

Note van CBdicX uit zn reaktie;
De Signature heeft nog een aantal andere veranderingen/verbeteringen in zich tov de regulire uitvoering, maar betwijfel of ik dat ga horen, ik heb sowieso niets om mee te vergelijken.
De enige houvast voor mij is dat een Signature uitvoering het "beste" is wat B&W in de markt zet.
En dit is mijn eerste kennismaking met B&W, laat ik het dan ook maar meteen goed doen  :wink:
Reviews laten lezen dat deze Signature uitvoering richting de 800 serie gaat.

Daarin lees je dus dat die het "beste" is wat B&W op de markt zet en de Signature zou richting de 800 serie gaan.

NB: In de audioreviews kan je lezen dat de "gewone"702S3 dat ook doet trouwens.(richting de 800)

Jokke

Lig er niet van wakker, en wees blij met je uitstekende B&W's.
Ik ben al meer dan 15 jaar tevreden met m'n B&W 803s.

Volgens de marketeers brengen ze elk jaar iets beters uit.
Laat je hierdoor niet beïnvloeden als je tevreden bent van je huidige setup.

Maar ga er aub niet zelf aan klooien met upgraden van condensatoren en dergelijke.

TurboMarco

Citaat van: Jokke op januari 12, 2025, 17:41:41Zijn er op dit forum trouwens hobbyisten die zich bezighouden met het upgraden van hun LS filters ed?
Interessant om hun standpunt te horen.
In het verleden heb ik bestaande luidsprekers voorzien van "betere" filtercomponenten maar ik ben daar maar mee gestopt want er valt daar niet zoveel eer mee te behalen.

Ook heb ik tientallen van grond af aan luidspreker systemen ontworpen en behalve wat subwoofer systemen bouw ik niets meer want heb nog meer klussen te klaren.

5.1.4

Philips 75PUS8303

Jokke

Ik heb ook ooit zelf een actieve subwoofer gemaakt, volgens "elektuur" ontwerp.
Maar die staat nu stof te vergaren in de kelder.

Da's toch nog iets anders dan wijzigingen aanbrengen aan bestaande ontwerpen, omdat je denkt het 'beter' te weten.

TurboMarco

Voor een actieve  subwoofer hoef je in ieder geval geen filter te ontwerpen, althans wanneer het geen Hypex Fusion versterker module is waar je nog wel softwarematig een filter moet maken.

5.1.4

Philips 75PUS8303