De center is de belangrijkste luidspreker...maar is dat wel zo ???

Gestart door dmeerpa, oktober 17, 2024, 11:24:39

Vorige topic - Volgende topic

RHK

Citaat van: dmeerpa op oktober 24, 2024, 19:13:48Kreeg vandaag net notificatie dat ikn3 maand gratis krijg. Allen hou ik niet van de manier waarop. Om je account aan te maken vragen ze toch om je betaalgegevens, ze hebben dat voorlopig voor niks nodig. Maar ze hopen dat je niks onderneemt en na 3 maanden betaal je gewoon. Of het is heel geklooi om het stop te zetten. Neen dank je...

Ik heb via mn LG het geactiveerd via streamingsweken van LG en hoefde geen betaalgegevens in te vullen.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

dmeerpa

Citaat van: RHK op oktober 24, 2024, 20:14:29Ik heb via mn LG het geactiveerd via streamingsweken van LG en hoefde geen betaalgegevens in te vullen.
Zal ik dit weekend eens proberen
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

RHK

Citaat van: dmeerpa op oktober 25, 2024, 23:23:22Zal ik dit weekend eens proberen

Je moet via je tv wel een account aanmaken om te kunnen activeren, daarna kan je gewoon weer uitloggen.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*

TurboMarco

Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

CBdicX

Nog zo'n zware en grote jongen, wel als LCR, maar dat is de Arendal eigenlijk ook.....

https://www.jblsynthesis.com/products/loudspeakers/SCL-1.html?dwvar_SCL-1_color=Black-GLOBAL-Current&cgid=loudspeakers

Dit schatje weegt 80.5 KG
B 122cm - H 48cm - D 37cm

Vind de Arendal er wel een stuk prettiger uit zien, zeker voor in een huiskamer.

Een behoorlijke bass extensie wat Gene (Audioholics) in kamer heeft gemeten van +/- 17Hz voor de Arendal.
Maar ja, dan ga je de handel afregelen op 80Hz, omdat je een subwoofer wil gebruiken, dan zet je joekels van speakers neer die je eigenlijk niet gebruikt.
Een beetje als een Porsche hebben en die alleen gebruiken om naar de AH te rijden, 4 straten verderop.

Dan is het hebben van THX speakers toch wel makkelijk, die doen gewoon 80Hz, punt uit.

Stadium III

Ik zou zon center speaker zeker niet op 80 hz afcrossen maar full range laten draaien
Als je hem idd op 80 hz afkapt dan kun je idd beter een kleinere weg zetten en dan geld over houden voor de acoustiek
Thx norm zegt me ook niet veel ,zie liver een grote speaker op large staan met eventueel een sub om ze verder fullrange te maken

Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde  :-D
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Marvin

Ja ieder zijn eigen insteek.
Zelf heb ook een periode een Rel op m'n center kanaal gehad.
Maar eigenlijk is dat niet heel anders dan een xover gebruiken en het over het LFE kanaal laten spelen.
Die 2x 15inch subwoofers die hier staan zijn prima in staat om dat op te vangen.

CBdicX

Citaat van: Stadium III op oktober 27, 2024, 15:05:59Ik zou zon center speaker zeker niet op 80 hz afcrossen maar full range laten draaien
Als je hem idd op 80 hz afkapt dan kun je idd beter een kleinere weg zetten en dan geld over houden voor de acoustiek
Thx norm zegt me ook niet veel ,zie liver een grote speaker op large staan met eventueel een sub om ze verder fullrange te maken

Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde  :-D

De THX norm is met name bedacht om speakers die in een HT setup spelen, op (+/-) 80Hz te laten spelen.
Daar zit altijd wat variatie in als deze in een huiskamer gebruikt worden.
In een rechthoekige (dode) kamer, op 1 meter afstand, op reference nivo, zullen deze speakers 80Hz weergeven.
Hier hoef je dus niet over na te denken, subwoofer erbij en klaar.

Fabrikanten hoeven ook geen toestanden uit te halen om hun speakers zo laag mogelijk te laten spelen, dat is wat speakers onnodig duur maakt, dat (zeer ruim) onder de 80Hz willen spelen.
Speakers moeten dan ook veel groter qua kast grote gemaakt worden.
THX speakers zijn redelijk bescheiden in maat, omdat ze niet lager dan 80Hz te hoeven spelen.
Magnat heeft een mooie betaalbare THX serie, zowat alle merken hebben wel THX speakers in hun speaker series zitten.

Ik vind het jammer dat de term THX vaak verkeerd begrepen wordt, denk toch een marketing dingetje.
Iedereen kent Dolby Atmos, dat werkt vaak niet maar heeft een uitstekende marketing gehad, dus iedereen heeft het "nodig" en wil het.
THX is werkelijk goed maar heeft een slechte marketing gehad, dus iedereen denk, wat moet ik ermee.
Zelfde geld voor Auro3D versus Atmos, Auro is beter maar ook hier een slechte marketing, zeker wat films betreft met Auro3D, die zijn op een hand te tellen, jammer.
Vraag aan mensen op straat of zij Auro, DTS(X), THX, of Imax kennen voor audio in de huiskamer, het antwoord zal nee zijn in 95%, maar Dolby kent iedereen.

THX is ook niet een fysiek iets, wat Atmos wel is, je moet tenslotte voor Atmos iets doen, er moeten meer speakers opgehangen worden, er moet een Atmos versterker gekocht worden, voor THX hoef je niets te doen.
THX heeft ook "Atmos" speakers, Height en Dolby Enabled.
Maar ja, THX is geen merk, je kunt het niet vast houden, je kunt het niet zien, het is een HT Hz norm.
Ook Hz zal voor de gemiddelde mens een wazig iets zijn waarvan ze niet weten wat ze ermee moeten, maar Atmos, Jaaaaaaa, dat moeten wij wel hebben ;-)

Er is maar 1 absolute marketing Koning in de wereld, en dat is Dolby, al 30-40 jaar, en Dolby zit bij iedereen met zijn vingers aan de bankrekening, ook bij mij........

TurboMarco

CiteerEen beetje als een Porsche hebben en die alleen gebruiken om naar de AH te rijden, 4 straten verderop.

Het lijkt mij leuker om met een Porsche de ring op te gaan en de grenzen van mijn eigen kunnen op te gaan zoeken :yes:

Maar om terug te komen op die Arendal center, stel dat ik een dergelijk ruim budget had en naast die Porsche nog een set zou samenstellen dan had ik daar zeker een Rel no32 erbij gezet en de x-over op 40Hz  :kwijl:
Voor de complete surround set 150 Wpc op alle kanalen, anders word het wat lastig om alles full-range aan te sturen want dat trekken de meeste HT receivers niet.

Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

TurboMarco

CiteerTHX speakers zijn redelijk bescheiden in maat, omdat ze niet lager dan 80Hz te hoeven spelen.
Ik heb hier nog een complete Onkyo THX speakerset staan, ik zal die surround speakers eens meten in hoeverre die met een natuurlijke afval in de buurt komen van 80Hz, ik verwacht eerder 100Hz maar we zullen het zien.

5.1.4

Philips 75PUS8303

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op oktober 28, 2024, 08:30:04Ik heb hier nog een complete Onkyo THX speakerset staan, ik zal die surround speakers eens meten in hoeverre die met een natuurlijke afval in de buurt komen van 80Hz, ik verwacht eerder 100Hz maar we zullen het zien.

Het ligt er wel aan hoe, en waar je meet.
Fabrikanten die THX speakers op de markt brengen moeten wel aan die 80Hz norm voldoen.
Doe jij de meting in de huiskamer, wat ik verwacht, kan er wat anders uit komen, daar heeft THX natuurlijk geen invloed op.
Ik heb in het verleden een Magnat THX 7.2.4 set gehad, die zat op een mix van 70-80-90Hz na Audyssey meting in mijn huiskamer.
Toch knap dat er zoiets voor elkaar te krijgen is, en voor een hoop speaker gebruikers redelijk "stress vrij".
Neer zetten, ophangen, ruimte correctie laten lopen, en klaar, meer, of minder gaat het niet worden met THX.

THX voor bioscopen is trouwens wat anders als THX voor thuis gebruik.

TurboMarco

Ik zet die speaker buiten neer op een verhoging van ca 1 meter

5.1.4

Philips 75PUS8303

dmeerpa

THX is meer een regelgeving waaraan het geluid van een film en een bioscoop dat THX-gecertificeerd is aan moet voldoen om zichzelf THX te noemen.

Weetje...
Volgens Tomlinson Holman is de naam THX gekozen omdat hij refereert aan zijn eigen naam en aan de film THX 1138 van George Lucas.

THX 1138 is de debuutfilm van de Amerikaans filmregisseur George Lucas uit 1971 met in de hoofdrollen Robert Duvall en Maggie McOmie.

Het scenario van de film van George Lucas en Walter Murch was gebaseerd op de korte film Electronic Labyrinth: THX 1138 4EB, een productie die Lucas in 1967 maakte als student aan de University of Southern California. Deze korte film was gebaseerd op een idee van scenarist Matthew Robbins, een vriend van George Lucas.

De film flopte in de bioscopen in 1971. Na het succes van Star Wars (tegenwoordig beter bekend als Star Wars: Episode IV: A New Hope) in 1977 werd de film opnieuw uitgebracht, maar ook die release was niet succesvol.
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+

dmeerpa

Citaat van: RHK op oktober 26, 2024, 11:51:28Je moet via je tv wel een account aanmaken om te kunnen activeren, daarna kan je gewoon weer uitloggen.
Mijn LG account is actief op de PC.
Bij het opstarten van de AppleTV app op de LG, moet ik een Apple account aanmaken, en daarbij wordt elke keer gevraagd naar mijn betaal gegevens.
Nu mss doe ik het toch, en zet ik een reminder in mijn agenda om mij uit te schrijven paar dagen voor einde proefperiode.
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K

RHK

Citaat van: dmeerpa op oktober 28, 2024, 10:59:36Mijn LG account is actief op de PC.
Bij het opstarten van de AppleTV app op de LG, moet ik een Apple account aanmaken, en daarbij wordt elke keer gevraagd naar mijn betaal gegevens.
Nu mss doe ik het toch, en zet ik een reminder in mijn agenda om mij uit te schrijven paar dagen voor einde proefperiode.

Inderdaad, dat apple account was ik even vergeten, ik heb die al jaren dus dat was voor mij zo klaar en dus verder niet aan gedacht. Ik heb ook een reminder in mn telefoon gezet voor tijdig stopzetten van dat 3 maanden abbo. Niks aan de hand verder.