Citaat van: sonsan op oktober 20, 2024, 21:49:48edit: vergeet niet de instelling van de center op full-range te zetten in de versterkermenu, in het geval van Toto komt er zelfs sub-laag aan te pas
Deze snap ik niet zo goed. Een center kan toch geen full-range weergeven en al helemaal geen sub-laag? De meeste centers die ik ken hebben een x-over van 40-60 Hz dus dan heeft full-range toch geen zin? Of bedoel je iets anders?
Alles beneden de 40Hz wordt
in Marantz receivers als Fullrange gezien.
Dus haalt een Center of welke speaker dan ook, in die kamer, op die plek, 39Hz of lager wordt die op Fullrange gezet.
Die grens is niet hard en ligt bij ieder merk ergens anders, maar zal rond de 30-40Hz liggen, bij Marantz is dit minus 40Hz.
Mijn set van Klipsch RP600M Fronts, en RP504C Center, worden alle 3 na Audyssey op Fullrange gezet.
Gebruik je geen subwoofer kan je dit zo laten staan, heb je wel een sub dan is vaak
het advies en geen verplichting, om dit te veranderen naar 80Hz, of een stapje lager volgens Audioholics om potente speakers iets meer mee te laten spelen in de lagere frequenties.
Doen jou speakers en/of Center meer dan 80Hz na meting, dan laten staan waar Audyssey of welke ruimte correctie dan ook mee komt.
Sub laag halen de meeste speakers en Centers niet, of ze moeten zo groot en krachtig gebouwd worden dat ze in een woonkamer geen plek hebben.
Werkelijk Sub laag start op +/- 20Hz (infrageluid) en naar beneden.
Een "Mediamarkt"
woofer, die als subwoofer wordt verkocht, doet vaak 30-35Hz, zou dus niet als subwoofer verkocht mogen worden.
Maar helaas, de definitie waneer iets een "Subwoofer" is, is niet vastgelegd......