De center is de belangrijkste luidspreker...maar is dat wel zo ???

Gestart door dmeerpa, oktober 17, 2024, 11:24:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Marvin

Denk niet dat het een speciaal ontworpen luidspreker hoeft te zijn, gewoon een goeie met een niet grillig verlopende frequentie curve. Het is ook niet zo dat er alleen maar dialoog uit het center kanaal komt, al is dat wel de hoofdmoot natuurlijk. 
Een dikke vloerstaander op het center kanaal werkt ook gewoon, het plaatst alleen wat onhandig.
Dus zijn het vaak liggende configuraties.
En in het echte leven komt een stem ook uit één gat, niemand praat in stereo, dus een apart kanaal is zo'n gek idee niet.

CBdicX

#31
De x-over in een center zouden anders kunnen zijn dan de andere speakers, dus de center zou een andere curve kunnen hebben met de nadruk op midden hoog, waar de menselijke stem actief is.

Echter wat er nu redelijk populair is, LCR, ontkracht die theorie weer.
Ik heb de Klipsch RP504C gebruikt, met de RP600M II als fronts, ben benieuwd of dit anders gaat zijn met de aankomende verandering naar LCR met de Klipsch RP640D.

Die D serie van Klipsch is in Nederland trouwens lastig leverbaar, voor de 240D (6 van besteld) wacht ik al 3 weken, de 640D (3 van besteld als LCR) zal hopenlijk als eerste pluk komende week geleverd gaan worden.

TurboMarco

#32
Een centerspeaker heeft doorgaans een ander cross-over instelling en afstraalgedrag, ook de kleinere drivers welke zich meer op het middengebied richten hebben veel invloed op het geluid.

Maar wil je een keer echt alles uit een center horen komen dan raad ik Toto Live aan



De fronts zijn dan meer voor de effecten

edit: vergeet niet de instelling van de center op full-range te zetten in de versterkermenu, in het geval van Toto komt er zelfs sub-laag aan te pas
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Definitive Technology D7, Edifier R1800 & R1855DB ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

Marvin

Ja doordat het vaak een liggende configuratie is, met kleinere drivers, is het een speciaal daarvoor ontworpen luidspreker.
Maar dat heeft denk ik meer te maken met dat de meeste mensen thuis geen dikke woofers onder het scherm willen plaatsen, want dan moet die tv zo hoog hangen.
Dus ja, het is een daarvoor speciaal ontworpen luidspreker.
Maar als ik nog een derde luidspreker zou hebben als de fronts, dan is die prima in staat het center kanaal op zich te nemen.
Maar dan kijk je naar het plafond om er overheen te kunnen kijken.

TurboMarco

Een centerspeaker in welke vorm dan ook zou middenin het scherm moeten zitten, dus met een beamer en geluid doorlatende doek zou de klus kunnen klaren.
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Definitive Technology D7, Edifier R1800 & R1855DB ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

Marvin

Dat is zeker de mooiste oplossing, een platte luidspreker achter het scherm.

Nog twee dezelfde luidsprekers als mijn center, zouden ook prima in staat zijn om stereo weer te geven, al dan niet met subwoofer.
Maar ik heb denk ik ook wel een iets afwijkende luidspreker keuze, PA en puntbronnen.
Staand of op z'n kant maakt hier weinig uit, zo is dat logo van de center bij deze toevallig ook draaibaar.

Emiel77

Ehm heren op dit blijkbaar HT forum...
center middenin / acher het scherm? geluid doorlatend doek?

Laat ik de eerste zijn: WTF?

Ben gelukig tevreden met stereo ook.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Emiel77

Ban me gerust ook trouwens als je het er als zogenaamd mod niet mee eens bent.
Wel klaar met dit soort geneuzel.

Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Marvin

Citaat van: Emiel77 op oktober 20, 2024, 02:41:11Ehm heren op dit blijkbaar HT forum...
center middenin / acher het scherm? geluid doorlatend doek?

Laat ik de eerste zijn: WTF?

Ben gelukig tevreden met stereo ook.

Als je nou niks zinnigs weet te melden,  niets aan een topic toe weet te voegen;
Vertel dan gewoon in het daarvoor aangewezen topic wat je aan het luisteren bent, en zet die computer gewoon weer uit.
Want het is zeker niet het 'Emiel77's dedicated stereo zeur platvorm' 
 nopompom

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op oktober 19, 2024, 23:41:05Een centerspeaker in welke vorm dan ook zou middenin het scherm moeten zitten, dus met een beamer en geluid doorlatende doek zou de klus kunnen klaren.

Sony heeft zoiets bedacht met hun duurdere Oled schermen.

Daar kan het scherm als Center speaker dienen, achter dit scherm zitten een aantal "transducers" die het scherm laten trillen zoals een speaker driver.
Ik heb dit in mijn Oled zitten, helaas is de kwaliteit van het geluid dermate slecht, dat iedere normale Center het vele malen beter doet, want het leek mij wel wat.
Het geluid is vlak en klinkt hol, het is voornamelijk hoog, maar ben je niet zo'n fanatikeling op geluid is het een fraaie oplossing.

Lees dat de nieuwste series er een woofer bij hebben, dan doet het scherm alleen mid/hoog, dan zou het wat kunnen zijn.....

CBdicX

#40
Citaat van: Emiel77 op oktober 20, 2024, 02:41:11Ehm heren op dit blijkbaar HT forum...
center middenin / acher het scherm? geluid doorlatend doek?

Laat ik de eerste zijn: WTF?

Ben gelukig tevreden met stereo ook.


Stereo versterkers
Vragen over Marantz versterkers? Stel ze hier! Let op dat er een aparte HT en Vintage is !

Dus wat zit jij nu toch altijd te zeuren in dit HT gedeelte, blijf lekker je ding doen bij je Stereo "vrienden".
En jij wil wel heel graag "gebaned" worden, heb je dat al vaker horen roepen.......  :-o

Marvin

#41
Ik heb wel eens de gedachte gehad om gewoon een  houten plaat tegen de muur te bevestigen, rond gat ik het midden, en daar zo'n Tannoy driver in te plaatsen.
Dan komt dat scherm 10cm van de muur af. Een soort open baffle, en daar dan inderdaad een akoestisch doorlaten scherm voor te plakken.
Als ik al m'n ideeën tot uitvoer zou hebben gebracht, dan had het helemaal een pracht bioscoop geweest, maar ergens moet je ook een keer tevreden zijn.
Maar als ik nog eens de mogelijkheid krijg voor een speciale ruimte, dan zal het inderdaad een center achter het scherm worden. 
Als de ruimte het toelaat, liefst ook de fronts en de subwoofers erachter.

*Spelfoutjes

RHK

Deze is ooit door Chris Rutgers van Hepta speakers speciaal voor mij gebouwd. Is maar 1 exemplaar van dus. Pas nog even aangesloten,  dan heb je wel dialoog! Kon er nog geen afscheid van nemen, ondanks dat ik toch een aardige Klipsch center heb staan.
Let ook op het ontwerp met de 2 baspoorten aan de voorkant, gaaf!
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

RHK

Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*