De center is de belangrijkste luidspreker...maar is dat wel zo ???

Gestart door dmeerpa, oktober 17, 2024, 11:24:39

Vorige topic - Volgende topic

Frits Denon en 4 gasten bekijken dit topic.

TurboMarco

Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Definitive Technology D7, Edifier R1800 & R1855DB ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

Frits Denon

Citaat van: TurboMarco op oktober 19, 2024, 22:14:55@Frits,

Als je mij volledig geciteerd had dan heb je het antwoord op de vraag waarom een center beter in staat is om dialogen weer te geven.

ik citeer voor de duidelijkheid mijzelf maar even:


Ik had mij even niet gerealiseerd dat dit topic zich bevindt in het HT gedeelte. En ik heb geen HT meer, dus mijn beleving is anders. Ik ben hier dus weg. :wink:
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Marvin

Je kan best reageren als je wat toe te voegen hebt, enkel altijd melden dat stereo voldoende voor je is raakt soms wat verveeld. Niet persoonlijk Frits, maar in het algemeen.
Net zoals ik niet mijn parochie loop te verkondigen in stereo topics, ook daar probeer ik te helpen waar ik kan, zonder te vermelden dat stereo echt van de vorige eeuw is.
Daarbij luister ik zelf ook gewoon mijn 2.0 muziek in stereo, dus hier draait het beide naast elkaar, geïntegreerd in één systeem.
Daar waar de center icm met een surroundbron voor mij een hele belangrijke luidspreker is, om maar weer even ontopic te komen. 

RHK

Puur stereo luisteren of meerkanaals bioscoopgeluid luisteren zijn gewoon 2 verschillende geluidservaringen met de daarbij behorende luidsprekeropstellingen/instellingen. En op dit forum kunnen we dat uitgebreid met elkaar bespreken en elkaar adviseren/discussieren daarin. Daarin lopen de topics wel eens in elkaar over, niks mis mee vind ik zelf.Daar is het een forum voor en geen strak afgebakend onderwerp gedoe. Dat houdt het leuk.Mijn ervaring in dit forum waar ik nu zo'n 11 jaar in zit, bevalt mij  prima en aan zeikerds hierin heb ik i.i.g geen behoefte. Wilde het maar even gezegd heben gezien de recente juiste maatregelen  8-) En ja, dit is off topic.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: Marvin op oktober 20, 2024, 09:29:33Ik heb wel eens de gedachte gehad om gewoon een  houten plaat tegen de muur te bevestigen, rond gat ik het midden, en daar zo'n Tannoy driver in te plaatsen.
Dan komt dat scherm 10cm van de muur af. Een soort open baffle, en daar dan inderdaad een akoestisch doorlaten scherm voor te plakken.
Als ik al m'n ideeën tot uitvoer zou hebben gebracht, dan had het helemaal een pracht bioscoop geweest, maar ergens moet je ook een keer tevreden zijn.
Maar als ik nog eens de mogelijkheid krijg voor een speciale ruimte, dan zal het inderdaad een center achter het scherm worden. 
Als de ruimte het toelaat, liefst ook de fronts en de subwoofers erachter.

*Spelfoutjes


https://m.youtube.com/watch?v=gGzNkUmPdXc

😁🎶😁

Meerdere testen hebben verschillende resultaten opgeleverd, niet allemaal goed......

sonsan



edit: vergeet niet de instelling van de center op full-range te zetten in de versterkermenu, in het geval van Toto komt er zelfs sub-laag aan te pas
[/quote]
Deze snap ik niet zo goed. Een center kan toch geen full-range weergeven en al helemaal geen sub-laag? De meeste centers die ik ken hebben een x-over van 40-60 Hz dus dan heeft full-range toch geen zin? Of bedoel je iets anders?
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  Performance 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

TurboMarco

#51
@sonsan,

De mix van Toto bevat sub-laag die over het centerkanaal weergegeven kan worden, dus wanneer men over een full-range center beschikt kan ik aanraden om deze dan ook op large in het versterkermenu te zetten.
Je kan evt ook een actieve subwoofer op de center pre-out erbij plaatsen voor het volledige effect.
In mijn eigen situatie heb ik de sub tot 60 Hz lopen terwijl de center een bereik tot 50 Hz heeft en dit werkt zelfs nog beter wanneer de center nog dieper in het laag kan.

Ik heb de grotere broer van mijn center de Definitive Technology CS9060 gehoord die een actieve 8 inch subwoofer ingebouwd heeft i.p.v de 8 inch passieve radiator die in de CS9040 zit en dat verschil is mits deze goed is ingeregeld best groot, dus zodoende heb ik op het centerkanaal een sub aangesloten.

Ook zou ik de nieuwste vlaggenschip van Def Tech de DM30 wel eens willen beluisteren :yes:


Even skippen naar 12:00  minuten
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Definitive Technology D7, Edifier R1800 & R1855DB ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

CBdicX

Citaat van: sonsan op oktober 20, 2024, 21:49:48edit: vergeet niet de instelling van de center op full-range te zetten in de versterkermenu, in het geval van Toto komt er zelfs sub-laag aan te pas

Deze snap ik niet zo goed. Een center kan toch geen full-range weergeven en al helemaal geen sub-laag? De meeste centers die ik ken hebben een x-over van 40-60 Hz dus dan heeft full-range toch geen zin? Of bedoel je iets anders?

Alles beneden de 40Hz wordt in Marantz receivers als Fullrange gezien.
Dus haalt een Center of welke speaker dan ook, in die kamer, op die plek, 39Hz of lager wordt die op Fullrange gezet.
Die grens is niet hard en ligt bij ieder merk ergens anders, maar zal rond de 30-40Hz liggen, bij Marantz is dit minus 40Hz.

Mijn set van Klipsch RP600M Fronts, en RP504C Center, worden alle 3 na Audyssey op Fullrange gezet.
Gebruik je geen subwoofer kan je dit zo laten staan, heb je wel een sub dan is vaak het advies en geen verplichting, om dit te veranderen naar 80Hz, of een stapje lager volgens  Audioholics om potente speakers iets meer mee te laten spelen in de lagere frequenties.
Doen jou speakers en/of Center meer dan 80Hz na meting, dan laten staan waar Audyssey of welke ruimte correctie dan ook mee komt.

Sub laag halen de meeste speakers en Centers niet, of ze moeten zo groot en krachtig gebouwd worden dat ze in een woonkamer geen plek hebben.
Werkelijk Sub laag start op +/- 20Hz (infrageluid) en naar beneden.
Een "Mediamarkt" woofer, die als subwoofer wordt verkocht, doet vaak 30-35Hz, zou dus niet als subwoofer verkocht mogen worden.
Maar helaas, de definitie waneer iets een "Subwoofer" is, is niet vastgelegd......

dmeerpa

Was even druk in de weer et de nieuwe TV, maar dit topic heeft niet stil gestaan :-D

Allereerst wil ik even reageren op volgende 2 quotes

Citaat van: RHK op oktober 18, 2024, 19:44:21Onzinnige discussie, daarbij gooi ik de welbekende knuppel in het hoenderhok. Bij een goede HT kanaalscheiding en weergave is een center onmisbaar en inderdaad een van de belangrijkste speakers. Het stemfrequentie gebied komt via mn center, geplaatst onder de tv, vanuit het midden. en zo heurt het.
Citaat van: TurboMarco op oktober 19, 2024, 18:30:52Pak ik mijn verzameling BD's erbij dan is 70% muziek en dan doet de center niet eens altijd mee, dat ligt dus aan de mix.
In het geval van films wat voor het merendeel gestreamd word dan is het centerkanaal volop actief met dialoog, en dat gaat met een center veel beter af dan welke speaker dan ook, immers een center is daar speciaal voor ontworpen.
Kan een willekeurige speaker dialoog weergeven, JA maar is dat optimaal NEE
Het is net zoiets als een grote vloerstaander die prima in staat is om laag weer te geven maar niet zoals een subwoofer dat doet.

Laat dit nu net het hele punt zijn van mijn post dat mijn ervaring deze stelling ontkracht. Als ik op de (toegeven) sweetspot zit, dan klinkt het net beter zonder subwoofer. Zoals ik initieel zei hoor ik zaken die ik niet hoor via de center. Ik hoor dan meer de invloed van de ruimte waar iemand praat.
Oké de center is niet van het niveau van de fronts, maar dan veranderd de stelling toch, dan is een center maar een meerwaarde als ze minstens evenwaardig is.
Het verhaal is ook anders zodra je niet meer op de sweetspot zit, dan is de dialoog niet meer zo centraal.


Citaat van: TurboMarco op oktober 19, 2024, 23:41:05Een centerspeaker in welke vorm dan ook zou middenin het scherm moeten zitten, dus met een beamer en geluid doorlatende doek zou de klus kunnen klaren.
Inderdaad toen ik ooit mijn Wharfedale Opus Tri-Center kocht, had de winkel deze staan in een demo home Cinema waar het projectie scherm er één was die geluid doorliet, en de center zat achter het doek.


Ik las het meermaals in dit Topic, maar neem de eerste quote dat ik zag
Citaat van: TurboMarco op oktober 17, 2024, 15:09:30Met Marvin eens
Ook maakt het een enorm verschil of je de center wel of niet fullrange gebruikt.
Ik zie het zo voor dialoog is de center het belangrijkste van het systeem, maar je kan het ook zo zien dat iedere speaker zijn nut heeft en het net zo belangrijk maakt.
Het is vooral erg persoonlijk :-)

Kunnen jullie toelichten waarom een fullrange center zo'n verschil uitmaakt ?
Mijn eerste indruk zegt dat uiteindelijk het geluid fullrange is omdat de subwoofer de laagste frequenties zal weergeven.
Ik zou even moeten kijken welke waarde ik heb voor de x-over van de center. Zou best kunnen dat die 80 of 100 staat.
75Hz–44kHz (-3db) en 70Hz (-10db). Al meen ik dat Audyssey 40Hz heeft gemeten.

Maar ik kan moeilijk geloven dat door een fullrange center te gaan gebruiken ik plots meer details gaan horen over die ruimte waarin gesproken wordt (zoals die echo waar ik over had).
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Marvin

Nee het topic leeft enigszins...

Zelf heb ik een center die gewoon vlak tot 50hz gaat, ik gebruik een x-over van 60hz.
Voor de fronts 40hz, surround ook 60hz.
Dit is voor meerkanaals, voor stereo gebruik voor de fronts een x-over van 90hz.
Op papier gaan alle 5 de hoofd luidsprekers tot 50hz, daarna vallen ze snel af.
De meting zet ze ook allemaal op large, maar ik vind het zelf prettiger luisteren als de subs wat overnemen.
Dan kan je wat meer spelen met de laag weergave, het is hier dus ingemeten op large, maar naar persoonlijke voorkeur bijgesteld.

RHK

Van dmeerpa heb ik vaker gelezen dat het akoestisch slecht in te meten valt ivm met indeling van zn appartement en dan zijn luisterruimte. Als Audyssey de center inmeet op 40Hz, kan ie i.i.g. wel op 60 i.p.v. 80Hz bijv. Ook het volume wat verhogen van de center kan wel wat meer effect in de dialogen geven. Heb je ook al eens geprobeerd alleen met de Marantz te spelen zonder de Rotel en dan inmeten? Puur om te luisteren of dat nog iets uitmaakt?
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

TurboMarco

Tja de ene akoestiek is de andere niet, dat is in de eerste plaats iets om rekening mee te houden.

Om even in te gaan op Paul z'n vragen:

CiteerKunnen jullie toelichten waarom een fullrange center zo'n verschil uitmaakt ?
Mijn eerste indruk zegt dat uiteindelijk het geluid fullrange is omdat de subwoofer de laagste frequenties zal weergeven.
Doordat een center over een subwoofer beschikt kunnen de bass/mid drivers veel lager gefilterd worden en de subwoofer hoeft dan niet zo hoog gefilterd worden, vooral dat laatste zorgt voor een veel homogener geluid want een subwoofer doet het over het algemeen slecht in het bass bereik, of je moet over een 16-20 cm subwoofer beschikken.
Ook beschikt een full-range center over een relatief grote kastvolume waardoor bass/midden tonen minder boomy klinken.

In het geval van ECHT grote centerspeakers zitten daar meerdere grote (20cm) woofers in gecombineerd met mid/high drivers, dus een 3 weg systeem.
Of zoals het YT filmpje laat zien een actieve subwoofer zodat overnamefrequenties tussen laag/mid zeer laag komt te liggen met een zeer goed resultaat.

In mijn eigen situatie loopt het centerkanaal ...dus met de subwoofer op dat kanaal een piek van 30 Hz en met een dip aan 50 Hz, dat is het gevolg van een staande golf en de natuurlijke afval van de centerspeaker.
De dip aan 50 Hz kan ik d.m.v de EQ die in de subwoofer zit recht trekken, het overige mag Dirac doen.

CiteerLaat dit nu net het hele punt zijn van mijn post dat mijn ervaring deze stelling ontkracht. Als ik op de (toegeven) sweetspot zit, dan klinkt het net beter zonder subwoofer. Zoals ik initieel zei hoor ik zaken die ik niet hoor via de center. Ik hoor dan meer de invloed van de ruimte waar iemand praat.
Het kan zijn (ik ken jouw akoestiek niet) dat jouw subwoofer veel te hoog gefilterd word waardoor het geluidsbeeld aangetast word, een subwoofer mag je eigenlijk niet horen maar ga je pas missen wanneer deze niet meedoet.






Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Definitive Technology D7, Edifier R1800 & R1855DB ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

Marvin

Die software kan een hoop recht trekken, maar hoe minder het heeft te corrigeren, hoe beter.

Stadium III

Ook ik heb de test gedaan met mijn klipsch center op small 60 hz en 40 hz en full range
Ik merkte bij fullrange dat het laag toch anders was beter in mijn optiek
Dus hier op full range ,wat je zou kunnen doen is idd een rel erbij met high level connectie om een zeer mooie overgang te krijgen tussen center en sub
Verder is en blijft de mix die je afspeelt aan degene die de mix maakt voor de schijf wat hij met het center kanaal doet
Dit staat los van de grote van de center 
Ook ben ik van heel het roomcorrectie af en old skool ingeregeld ,beste sound hier in huis
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

dmeerpa

Citaat van: RHK op Gisteren om 16:36:23Van dmeerpa heb ik vaker gelezen dat het akoestisch slecht in te meten valt ivm met indeling van zn appartement en dan zijn luisterruimte. Als Audyssey de center inmeet op 40Hz, kan ie i.i.g. wel op 60 i.p.v. 80Hz bijv. Ook het volume wat verhogen van de center kan wel wat meer effect in de dialogen geven. Heb je ook al eens geprobeerd alleen met de Marantz te spelen zonder de Rotel en dan inmeten? Puur om te luisteren of dat nog iets uitmaakt?

Het laag wordt hier inderdaad enorm versterkt. Audyssey corrigeert dit.
Daar veranderd de Rotel niks aan. De Rotel voedt enkel de fronts, maar op al mijn 12 speakers heb ik hetzelfde, dus op de 9 speakers die via de de Marantz C40 worden gevoed alsook de SVS sub met zijn eigen versterker.

Maar laat me duidelijk zijn, wat de center afspeelt is duidelijk en verstaanbaar. Alleen hoor ik via de fronts 'iets' extra's dat ik niet hoor via de center. Zoals ik schreef iemand die spreekt in een grote hangar, via de center is dat gewoon de stem, via de fronts hoor je de galm zoals je in het echt zal voorhebben.

De fronts staan hier op large en alle 9 andere speakers op 80HZ (de THX norm).
Ik heb nu puur voor te testen de center op 60HZ gezet, maar geen verschil. Echter de Diaglog Enhancer van High naar uit gezet was ietsje beter. Maar het kan in geen 100jaar tippen aan de fronts. Ik vermoed dat ik gewoon het kwaliteitsverschil blootleg tussen de Elysian fronts en de Opus Tri-Center. Dit maakt me wel nieuwsgierig hoe de Wharfedale Aura CS zou klinken die ook een AMT driver heeft. De aura C is dan esthetisch weer te hoog, de TV zou dan nog 5cm hoger komen te hangen en het is geen lachertje om die op te hangen. Los van de prijs is Elysian Center Speaker een droom mar lijkt me te bombastisch in mijn woonkamer.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150