De center is de belangrijkste luidspreker...maar is dat wel zo ???

Gestart door dmeerpa, oktober 17, 2024, 11:24:39

Vorige topic - Volgende topic

CBdicX

Citaat van: dmeerpa op oktober 28, 2024, 10:56:18THX is meer een regelgeving waaraan het geluid van een film en een bioscoop dat THX-gecertificeerd is aan moet voldoen om zichzelf THX te noemen.

Weetje...
Volgens Tomlinson Holman is de naam THX gekozen omdat hij refereert aan zijn eigen naam en aan de film THX 1138 van George Lucas.

THX 1138 is de debuutfilm van de Amerikaans filmregisseur George Lucas uit 1971 met in de hoofdrollen Robert Duvall en Maggie McOmie.

Het scenario van de film van George Lucas en Walter Murch was gebaseerd op de korte film Electronic Labyrinth: THX 1138 4EB, een productie die Lucas in 1967 maakte als student aan de University of Southern California. Deze korte film was gebaseerd op een idee van scenarist Matthew Robbins, een vriend van George Lucas.

De film flopte in de bioscopen in 1971. Na het succes van Star Wars (tegenwoordig beter bekend als Star Wars: Episode IV: A New Hope) in 1977 werd de film opnieuw uitgebracht, maar ook die release was niet succesvol.

THX is meer een regelgeving waaraan het geluid van een film en een bioscoop dat THX-gecertificeerd is aan moet voldoen om zichzelf THX te noemen.

Klopt.
Een zekere meneer G. Lucas stoorde zich aan het slechte geluid tijdens een primaire van een  :-D  Star Trek  :-D film.
Dialogen waren slecht te verstaan, hij hoorde de subwoofers van de andere zalen, en hij hoorde verkeer geluid van buiten.

Dat wilde hij niet meer tijdens zijn, ok, Star Wars films, dus is de THX norm bedacht.
Duidelijke dialogen en effecten, geen geluid van buitenaf, en geen geluid van andere zalen.

Het THX theater was geboren......

De naam THX komt van:
T homlinson H olman  e X perience

THX voor theaters is een andere THX norm dan die voor HT gebruik.

Ik heb trouwens THX 1138 gezien, hopeloze film, denk dat de gehele film cast stoned was, samen met Lucas  :-D
Zojuist op Bol de "Directors Cut BD" gekocht, misschien wat beter, meer tempo, maar ik vermoed dat het de "Directors Kut" gaat zijn ...

dmeerpa

Citaat van: TurboMarco op oktober 17, 2024, 17:41:09Ik zat net even te kijken wat de Elysian center kost en moest toch wel even slikken.... 4k !

en dan te bedenken dat een def tech DM30 900,- kost en dan heb je ook nog een ingebouwde subwoofer.
https://www.definitivetechnology.com/en-us/product/center-channel/dymension-dm30/300566.html
Maar wat moeten we verstaan onder ingebouwde subwoofer of beter wat is de meerwaarde?
Als we kijken, een 8" woofer met een 250W (Peak) Class D versterker en een frequentie respons van 'amper' 36 Hz–30 kHz (-10dB) en 41 Hz–23 kHz (-3dB).

Ben je dan niet beter af met 2 8,5" woofers en een frequentie response van 27 Hz (-6db) weliswaar te voorzien van een eigen versterker.

Toegegeven zelfs al scoor je de Elysian center voor € 2.399 of minder bij Smits in Arnhem, en na het toevoegen van een power-amp zal ze nog het meer dan het dubbel kosten van de DM30. En zoals vaak het geval is, is de geluidswinstmarge niet in verghouding.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

CBdicX

Citaat van: dmeerpa op oktober 29, 2024, 09:08:01Maar wat moeten we verstaan onder ingebouwde subwoofer of beter wat is de meerwaarde?
Als we kijken, een 8" woofer met een 250W (Peak) Class D versterker en een frequentie respons van 'amper' 36 Hz–30 kHz (-10dB) en 41 Hz–23 kHz (-3dB).

Ben je dan niet beter af met 2 8,5" woofers en een frequentie response van 27 Hz (-6db) weliswaar te voorzien van een eigen versterker.

Toegegeven zelfs al scoor je de Elysian center voor € 2.399 of minder bij Smits in Arnhem, en na het toevoegen van een power-amp zal ze nog het meer dan het dubbel kosten van de DM30. En zoals vaak het geval is, is de geluidswinstmarge niet in verghouding.

Ik zie ook geen meer waarde in een Center met ingebouwde "subwoofer".

En het staat open voor discussie of je een woofer met een bereik van 41Hz (3dB) als subwoofer in de markt moet zetten, en zeggen dat dit fullrange is.

En ook hier wordt de Atmos kaart te voorschijn getrokken:

The Ultimate Atmos Experience for immersive sound that pulls you inside the action

En wat heeft een Center speaker met Atmos te maken heeft, nou, helemaal 0,0, niets , noppes, nada  :-D 

Ook hun vloerstaanders zijn voorzien van "subwoofers".
Maar om iets van Atmos te krijgen dient de DM90 op de vloerstaanders gezet te worden, geadverteerd als "Height" module, terwijl het Dolby Atmos Enabled modules zijn.

Er zijn normaal gesproken 3 speaker types voor Atmos:

Height: een speaker hoog op de muur, zo dicht mogelijk tegen het plafond, kan ook een boekenplank speaker zijn

Enabled: een speaker in of op een speaker, kaatsend via het plafond, kan ook een boekenplank speaker zijn

Top: een speaker ingebouwd in het plafond

Ze maken het allemaal lekker verwarrend bij Definitive Technology.

TurboMarco

Citaat van: dmeerpa op oktober 29, 2024, 09:08:01Maar wat moeten we verstaan onder ingebouwde subwoofer of beter wat is de meerwaarde?

Ik zou niet teveel afgaan op de specs want daar kunnen fabrikanten echt een potje van maken, volgens de geteste exemplaren waren beide centers op een tonaal gelijkwaardig niveau, alleen de DM ging dieper wat ook wel logisch te verklaren is met 3x8" oppervlak welke ook nog actief gefilterd is.

Ander voorbeeld is de Arendal vlaggenschip center die ruim de helft kost van de dikste B&W center, het is compleet losgeslagen in audioland wat prijzen betreft en helemaal wanneer je weet wat losse componenten kosten, kijk 5-10x over de kop is nog enigszins acceptabel maar 10-30x is waanzin, althans dat vind ik :eerie: 
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

TurboMarco

CiteerZe maken het allemaal lekker verwarrend bij Definitive Technology.
Het is maar net hoe je het interpreteert
CiteerEen omhooggerichte mid-/baswoofer en tweeter projecteren het geluid naar het plafond, waar het naar u wordt teruggekaatst. Zo creëert u een gevoel van hoogte, wat zorgt voor een meeslepende luisterervaring.
Immers Atmos in welke vorm dan ook doet de effecten in de hoogte.

Uh Dolby maakt het verwarrend :wink:

https://www.dolby.com/siteassets/technologies/dolby-atmos/atmos-installation-guidelines-121318_r3.1.pdf

Kijk hoe verwarrend en vooral tegenstrijdig bij pagina 23 t/m 25 ,laat maar weten wat je daarvan denkt?
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

dmeerpa

Citaat van: TurboMarco op oktober 29, 2024, 18:55:23Het is maar net hoe je het interpreteert
Immers Atmos in welke vorm dan ook doet de effecten in de hoogte.

Uh Dolby maakt het verwarrend :wink:

https://www.dolby.com/siteassets/technologies/dolby-atmos/atmos-installation-guidelines-121318_r3.1.pdf

Kijk hoe verwarrend en vooral tegenstrijdig bij pagina 23 t/m 25 ,laat maar weten wat je daarvan denkt?

Mij lijkt er me niks tegenstrijdig aan...wat wel duidelijk is dat voor dolby, heigh speakers niet als Atmos beschouwd worden, of dat om technische redenen is, of is dat toch eerder om rechten, gezien height speakers geassocieerd worden aan Auro-3D.
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+

TurboMarco

Citaat van: dmeerpa op oktober 30, 2024, 11:00:46Mij lijkt er me niks tegenstrijdig aan...wat wel duidelijk is dat voor dolby, heigh speakers niet als Atmos beschouwd worden, of dat om technische redenen is, of is dat toch eerder om rechten, gezien height speakers geassocieerd worden aan Auro-3D.

Zie je de tegenstrijdigheid in de afbeeldingen niet?
Kijk nou eens naar de luisterposities, die verschillen behoorlijk en dat zie ik zonder bril nog wel :-D
De ene afbeelding laat de zitpositie in het midden van de (symmetrische) kamer zien terwijl de andere zitpositie veel meer richting achterwand gaat.
Wat denk je wat daar voor een invloed van met name speakers die naar beneden stralen heeft, je luistert dan niet meer naar het directe geluid maar een versmering daarvan, als dat nou zo ideaal was dan had iedereen wel een Bose direct reflecting systeem gehad.

5.1.4

Philips 75PUS8303

dmeerpa

Citaat van: TurboMarco op oktober 30, 2024, 18:03:39Zie je de tegenstrijdigheid in de afbeeldingen niet?
Kijk nou eens naar de luisterposities, die verschillen behoorlijk en dat zie ik zonder bril nog wel :-D
De ene afbeelding laat de zitpositie in het midden van de (symmetrische) kamer zien terwijl de andere zitpositie veel meer richting achterwand gaat.
Wat denk je wat daar voor een invloed van met name speakers die naar beneden stralen heeft, je luistert dan niet meer naar het directe geluid maar een versmering daarvan, als dat nou zo ideaal was dan had iedereen wel een Bose direct reflecting systeem gehad.

Nope ik zie het niet, meer nog, op geen enkele afbeelding staat een achterwand ;)
Wat er wel is, is dat in de overhead afbeelding, de rear surrounds verder naar achter staan, maar daarmee spreken ze zichzelf nog niet tegen, zolang ze onder een hoek staan van 110 à 120°, toegegeven dat zouden ze heel ver uit elkaar moeten staan om dergelijke hoek te bekomen.
In die afbeelding is maar één iets relevant de vermelde hoeken. De afwijkende overhead afbeelding is waarschijnlijk dat ze consistent willen blijven met hun overhead afbeelding waar ze bij voor virtuele speakers de straling tekenen en dat ze dat anders voor de achterste in perspectief zouden moeten beginnen doen.

X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K

dmeerpa

Citaat van: TurboMarco op oktober 30, 2024, 18:03:39
Hij heeft een punt, maar volgens mij ziet hij één aspect over het hoofd. Weliswaar iets waarvoor je zeer goede speakers moet hebben.
Daarom neem ik je even mee terug naar de stereo weergave. Wat vinden wij daar zo belangrijk? Juist de plaatsing van instrumenten en zangers.
En de meeste geluidsinstallaties slagen er wel in om dit te doen tss de speakers... maar de kunst van een goede setup is, om ook het geluidsveld voorbij de speakers te krijgen zowel in de breedte, hoogte en diepte. En door bij een orkest dat groot podium in uw woonkamer te toveren, zorgt er niet voor dat het plots dichter voor u staat.
De plaatsing is daarin essentieel, een ook hier gaan we niet de fronts zo ver mogelijk uit elkaar zetten om een zo breed mogelijk geluidveld te krijgen. Ook de juiste afstand tot de muur zorgt dat het geluid zelfs achter de speakers worden geplaatst.

Dus is de vraag als we dat kunnen met de frontspeakers die voor een muur staan, waarom zou je dat geluidsbeeld niet breder kunnen krijgen met in ceiling speakers ?

Techno Dad is ook degene die voorstander is van heigh speakers voor atmos. Hij verwijst in deze video trouwens naar de video waar hij deze aanbeveelt.

Verder is de vraag is Dolby fout...We lezen in diezelfde installatie PDF het volgende "With Dolby Atmos, content creators can precisely place and move sounds almost anywhere, including overhead, to create an immersive listening experience." Atmos is dus een extra filmervaring in het streven naar ongekend realisme maar ze is niet perfect en dat beweren ze dus ook niet.
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K

TurboMarco

Citeerop geen enkele afbeelding staat een achterwand
Die staat er wel, stel de resolutie van het scherm anders even bij  :-D

5.1.4

Philips 75PUS8303

TurboMarco

CiteerTechno Dad is ook degene die voorstander is van heigh speakers voor atmos. Hij verwijst in deze video trouwens naar de video waar hij deze aanbeveelt.

Ik kan mij wel vinden in het oordeel van Psycho Dad  :lol: , ik zou de front, rear, en center niet naar het plafond laten stralen dan ook niet de hoogte naar de vloer laten stralen.

CiteerVerder is de vraag is Dolby fout...We lezen in diezelfde installatie PDF het volgende "With Dolby Atmos, content creators can precisely place and move sounds almost anywhere, including overhead, to create an immersive listening experience." Atmos is dus een extra filmervaring in het streven naar ongekend realisme maar ze is niet perfect en dat beweren ze dus ook niet.

Ik had het daar vanmiddag nog met m'n maat daarover, Dolby Atmos is niet veel meer dan een trademark getuige het feit dat zelfs op een telefoon Doly Atmos staat, of een soundbar met Dolby Atmos.
Uiteindelijk is het de mix wat bepaald in hoeverre we daar wat aan hebben.

5.1.4

Philips 75PUS8303

TurboMarco

CiteerHij heeft een punt, maar volgens mij ziet hij één aspect over het hoofd. Weliswaar iets waarvoor je zeer goede speakers moet hebben.
Daarom neem ik je even mee terug naar de stereo weergave. Wat vinden wij daar zo belangrijk? Juist de plaatsing van instrumenten en zangers.
En de meeste geluidsinstallaties slagen er wel in om dit te doen tss de speakers... maar de kunst van een goede setup is, om ook het geluidsveld voorbij de speakers te krijgen zowel in de breedte, hoogte en diepte. En door bij een orkest dat groot podium in uw woonkamer te toveren, zorgt er niet voor dat het plots dichter voor u staat.
Hoe weet je hoe het gemixt is? en wat versta je onder een zeer goede speaker?

5.1.4

Philips 75PUS8303

Stadium III

Paul

Ik snap je reactie wel maar alles staat met de mix van de opname
Hoe alles dan zou moeten weergegeven worden is voor ons nog een raadsel want wij mixen niet af
Het laaste Megadeth concert waar ik ben geweest had ik geen flauw idee waar zogenaamd alles moest staan kwa plaatsing ,wat ik wel weet is dat het hard en vet was !!!
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

RHK

in de Pathe imax bioscoopzalen hangen wel 60 a 70 speakers, ja dan heb je wel Atmos mix en hoogte effecten genoeg.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

TurboMarco

Klopt als een bus en we hebben daar ook Us and them van Roger waters gezien en gehoord, maar thuis is er naar mijn mening te weinig info vanuit de Atmos kanalen, en echt! ik heb meermaals mijn oren tegen de speakers aan moeten houden.

5.1.4

Philips 75PUS8303